  • 51. Data: 2010-01-18 13:07:19
    Temat: Re: 50A 12V - może zrobić krzywdę?
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    > Równie dobrze można napisać, że P=U^2/R.

    To zależy co chcesz obliczyć. Ten wzór mógłby obliczyć straty energii na
    linii przesyłowej, jeśli za U podstawiłbyś spadek napięcia na linni pomiędzy
    elektrownią, a punktem docelowym. Więc napięcie linii (np. 230 kV) nie ma tu
    znaczenia, bo to napięcie między liniią a ziemią. Ten spadek na linii zależy
    wyłącznie od prądu i oporności U = I * R.

    > Myślisz, że z EC siekierki wychodzi tyle linii? Wydaje mi się, że
    > wątpię. (dla przypomnienia, EC siekierki dysponuje mocą elektryczną
    > 622MW)

    No to może płynie kilkadziesiąt amperów. Poza tym każda linia składa się z
    trzech faz a faza może składać się z kilku przewodów ( 2 lub 4). Nie wiem
    jak w Siekerkach, ale bywają linie 460 kV.
    Policzmy. Niech będzie 30 A. W końcu przewody są grube, więcej niż centymetr
    średnicy.

    3 fazy * 4 przewody * 30 A * 460KV = 360 A * 460 kV = 165,6 MW

    Wystarczą 4 linie przesyłowe.
    Dla 230 kV będzie 8.

  • 52. Data: 2010-01-18 13:26:14
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Darkac" <d...@w...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > średnicy.
    >
    > 3 fazy * 4 przewody * 30 A * 460KV = 360 A * 460 kV = 165,6 MW

    Warszawa ztcw ma pierścień 400kV. Dla przewodów AFL zależnie od przekroju
    (szacunkowo):
    120mm2 -> 410 A
    240mm2 -> 640 A
    300mm2 -> 740 A
    560mm2 -> 1040 A

  • 53. Data: 2010-01-18 13:44:52
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    > Warszawa ztcw ma pierścień 400kV. Dla przewodów AFL zależnie od przekroju
    > (szacunkowo):
    > 120mm2 -> 410 A
    > 240mm2 -> 640 A
    > 300mm2 -> 740 A
    > 560mm2 -> 1040 A

    No tak, widać że moja wiedza na ten temat jest mocno niekompletna. Nie
    spodziewałem się że aż tak duże prądy. Ale z drugiej strony to są spore
    przekroje przewodów i średnia gęstość prądu w najgorszym przypadku niecałe
    3,5 A/mm2, co nie jest jakoś dużo.
    Tak przy okazji zapytam z czego wynika różna gęstość prądu dla różnych
    przekrojów? Chyba nie efekt naskórkowości? To przecież mała częstotliwość.