    Date: Sat, 02 May 2009 14:26:08 +0200
    Subject: 3-fazowa linia energetyczna. Jak ustawić druty?
    From: "Antek Laczkowski" <a...@a...wyrzuc.pl>
    Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.misc.elektronika

    Witam,
    Taki temat już jest pewnie polinkowany w wielu miejscach, ale zerknąłem
    dziś
    pod innym kątem na linię wysokiego napięcia obok warszawskiego metra
    i zadałem sobie pytanie "dlaczego".

    Płynący w długim przewodzie prąd zmienny (50 Hz) emituje fale e-m
    ("brumm sieciowy"), zatem energia jest tracona.
    Jeżeli weźmiemy 1 fazę i równoległe przewody, energia płynie
    "między drutami" (wektor Poytinga), jej część rozprasza się w otoczeniu.

    Jeżeli mamy 3 fazy (co 120 stopni) to wydaje mi się, że druty należałoby
    rozmieścić we wierzchołkach trójkąta równobocznego. Wtedy pole e-m
    od takiej linii, widziane z daleka, prostopadle do linii,
    praktycznie się zeruje, czyli nie ma strat na promieniowanie.
    Załóżmy, że odbiorniki linii są na tyle idealne,
    że przewód zerowy nie jest potrzebny (czyli tzw. "cos(fi)" = 1.)

    Tymczasem widzę przewody wysokiego napięcia (3-fazowe) w jednej
    płaszczyźnie.
    Dlaczego?? A może po prostu tak mi się, patrząc z dołu, wydawało?

    Pozdrowienia -
    Antek