-
21. Data: 2015-02-16 21:46:31
Temat: Re: 3 cylindry
Od: k...@g...com
W dniu poniedziałek, 16 lutego 2015 21:18:30 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
> W dniu 2015-02-16 o 16:26, Tomasz Wójtowicz pisze:
> > W dniu 2015-02-16 o 16:03, Adam pisze:
> >> W dniu 2015-02-15 o 23:33, k...@g...com pisze:
> >>> W dniu niedziela, 15 lutego 2015 23:18:57 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
> >>>> (...)
> >>>> P.S.
> >>>> Pamięta ktoś jeszcze, jakie tarcie wewnętrzne miał silnik M20?
> >>>> (...)
> >>>
> >>> sądzisz `że maił jakieś zdecydowanie większe od współczesnego? Z
> >>> wyjątkiem gorszego oleju jaki wtedy był nie było w nim nic dodatkowego
> >>> żeby tarcie miał mieć większe albo mniejsze.
> >>>
> >>
> >> Ja nie sądzę, ja wiem ;)
> >> To znaczy wiem, ale nie pamiętam szczegółów.
> >>
> >> DTR coś mówiło bodajże o ponad 5km (koniach) marnujących się na same
> >> opory wewnętrzne.
> >> Bo to, że to dolnozaworówka, to chyba dobrze wiesz. A to też ma wpływ.
> >
> > Ale w tych pięciu koniach zawarta jest też praca na sprężanie, a ta jest
> > mniejsza niż w silnikach górnozaworowych, nie mówiąc już o współczesnych
> > wynalazkach ze stopniem sprężania > 10 i doładowaniem.
> >
>
> OIDP to owe 5 koni nie zawierało "normalnych" oporów - to były same
> opory tarcia i opory mechanizmów. Zresztą nie takie silniki odpalało się
> korbą.
>
> To był silnik o dużym skoku, ale małym stopniu sprężania.
> Niestety, nie jestem inżynierem, więc ciężko mi coś powiedzieć na ten
> temat, a tym bardziej obliczyć, jednak mogę potwierdzić to co piszesz:
> niektóre współczesne silniki, zwłaszcza "podkwadratowe" (skok mniejszy
> od suwu), mają dużo większe opory pochodzące od sprężania, niż silniki
> starsze. Ale na olejach o małej lepkości kręci się je jednym palcem (bez
> świec).
> Były w motoryzacji ciekawe konstrukcje silników, np. w układzie leżącego
> H - tak jakby dwa boksery położone na sobie, miało to 16 cylindrów i
> pojemność skokową 2 litry. Chodziło jak silniczek elektryczny albo Wankla.
> Jeszcze wcześniej były silniki z "zaworami" płaszczowymi (tuleja w
> tulei) - też można je było postawić luzem na stole, podeprzeć kilkoma
> zapałkami (dosłownie, nie w przenośni) i odpalić - silnik nawet nie
> zadygotał.
> A w którejś ze swoich książek Witold Rychter opisywał auto z silnikiem
> parowym. Czas od uruchomienia "pieca" do chwili otrzymania efektywnego
> ciśnienia roboczego, umożliwiającego jazdę, to nieco ponad minuta. To
> tyle, ile potrzebuje w zimie stary dizel z komorą wstępną, aby pojechać.
> Ale o ile czystsze spalanie, o ile lepszy chód - praktycznie brak
> wibracji. Silnik prawie bezgłośny. Brak skrzyni biegów, potężny moment
> obrotowy w pełnym zakresie obrotów. 300 koni mechanicznych mieści się w
> silniczku sporo mniejszym od bloku z malucha.
> Ciekawe, czy motoryzacja wróci do starych pomysłów.
>
>
> --
> Pozdrawiam.
>
> Adam
W tym silniku nie było żadnych dodatkowych mechanizmów. Chociaż nie, był jeden
dzisiaj nie występujący. To aparat zapłonowy. W pracującym silniku nie ma elementów
które nie pracują na warstwie oleju. To olej był czynnikiem powodującym dodatkowe
opory. Jedynymi elementami które wnosiły dodatkowe zapotrzebowanie na moc to szklanki
i popychacze zaworów. Niby małe gówinko ale za każdym ruchem góra dół trzeba
kilka-kilkanaście deko rozpędzić od zera do tego kilkadziesiąt razy na sekundę. Wpływ
tych dodatkowych mas w stosunku do silnika z wałkiem rozrządu w głowicy jest taki ze
te drugie mogą pracować z większymi prędkościami obrotowymi.
-
22. Data: 2015-02-17 03:06:22
Temat: Re: 3 cylindry
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> wrote in message
news:mbtkn4$r29$1@node1.news.atman.pl...
> W dniu 2015-02-16 o 21:18, Adam pisze:
>
>> A w którejś ze swoich książek Witold Rychter opisywał auto z silnikiem
>> parowym. Czas od uruchomienia "pieca" do chwili otrzymania efektywnego
>> ciśnienia roboczego, umożliwiającego jazdę, to nieco ponad minuta. To
>> tyle, ile potrzebuje w zimie stary dizel z komorą wstępną, aby pojechać.
>> Ale o ile czystsze spalanie, o ile lepszy chód - praktycznie brak
>> wibracji. Silnik prawie bezgłośny. Brak skrzyni biegów, potężny moment
>> obrotowy w pełnym zakresie obrotów. 300 koni mechanicznych mieści się w
>> silniczku sporo mniejszym od bloku z malucha.
>> Ciekawe, czy motoryzacja wróci do starych pomysłów.
>
> Samochód parowy Jaya Leno:
>
> https://www.youtube.com/watch?v=ACO-HXvrRz8
Piękne - gdzie można się parowym samochodem przejechać w Polsce?
-
23. Data: 2015-02-17 09:20:34
Temat: Re: 3 cylindry
Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>
Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w wiadomości
news:mbu7lv$liu$1@dont-email.me...
> "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> wrote in message
> news:mbtkn4$r29$1@node1.news.atman.pl...
>> W dniu 2015-02-16 o 21:18, Adam pisze:
>>
>>> A w którejś ze swoich książek Witold Rychter opisywał auto z silnikiem
>>> parowym. Czas od uruchomienia "pieca" do chwili otrzymania efektywnego
>>> ciśnienia roboczego, umożliwiającego jazdę, to nieco ponad minuta. To
>>> tyle, ile potrzebuje w zimie stary dizel z komorą wstępną, aby pojechać.
>>> Ale o ile czystsze spalanie, o ile lepszy chód - praktycznie brak
>>> wibracji. Silnik prawie bezgłośny. Brak skrzyni biegów, potężny moment
>>> obrotowy w pełnym zakresie obrotów. 300 koni mechanicznych mieści się w
>>> silniczku sporo mniejszym od bloku z malucha.
>>> Ciekawe, czy motoryzacja wróci do starych pomysłów.
>>
>> Samochód parowy Jaya Leno:
>>
>> https://www.youtube.com/watch?v=ACO-HXvrRz8
>
> Piękne - gdzie można się parowym samochodem przejechać w Polsce?
>
>
w tym roku zima lagodna, ale webasto by sie i tak przydalo zeby rano moc
pojechac;)
--
pozdr
tck(at)top.net.pl
-
24. Data: 2015-02-17 13:06:33
Temat: Re: 3 cylindry
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2015-02-17 o 09:20, tck pisze:
>
>(...)
> w tym roku zima lagodna, ale webasto by sie i tak przydalo zeby rano moc
> pojechac;)
>
Wiesz, mam jeszcze stare książki motoryzacyjne, w których ktoś pisał, że
ogrzewanie w samochodzie jest niepotrzebne, bo przecież można ubrać się
w futro i czapkę, natomiast kolana okryć pledem.
I tak ludzie jeździli.
--
Pozdrawiam.
Adam
-
25. Data: 2015-02-17 13:12:16
Temat: Re: 3 cylindry
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości
W dniu 2015-02-17 o 09:20, tck pisze:
>> w tym roku zima lagodna, ale webasto by sie i tak przydalo zeby
>> rano moc
>> pojechac;)
>Wiesz, mam jeszcze stare książki motoryzacyjne, w których ktoś pisał,
>że ogrzewanie w samochodzie jest niepotrzebne, bo przecież można
>ubrać się w futro i czapkę, natomiast kolana okryć pledem.
>I tak ludzie jeździli.
Wczesniej jezdzili powozami bez ogrzewania, czy odkrytymi
furmankami/bryczkami, to co sie dziwic, ze niepotrzebne.
Ale ... przyjda pojazdy elektryczne, i ogrzewania bedzie tyle, co
radiatory w falowniku dadza :-)
J.
-
26. Data: 2015-02-17 13:12:25
Temat: Re: 3 cylindry
Od: Trybun <i...@j...ru>
W dniu 2015-02-16 o 20:06, janusz_k pisze:
>
>> Ale sa głupio sformułowane. To tak jakby ktoś pytał dlaczego D. Tusk był
>> lepszym premierem niż inni?
>> A co do silnika to jak dla mnie użytkownika jest jakaś pomyłka. Trzęsie
>> się jak galareta,
> Może disel, ale np benzyniak w Matizie chodzi dobrze i nie trzęsie, a
> on ma własnie 3 gary i jest chwalony za trwałość.
Zasadnicze pytanie - lepiej się sprawuje niż czterocylindrowy?
>
>
> i niestety, okazuje się że apetyt na paliwo ma jak
>> spora czwórka, a może nawet szóstka.
> Nie przesadzaj, w zimie 6,5, w lecie 6, cały czas po mieście.
>
Kumpel jeździ 3litrowym audi TDI, a ono jeżeli mu wierzyć spóła około
6litrów. Moje trzy cylinderki i 1.5l CRDI pochłaniają jak już pisałem
około 7.. też w mieście.
-
27. Data: 2015-02-17 13:12:41
Temat: Re: 3 cylindry
Od: Trybun <i...@j...ru>
W dniu 2015-02-16 o 20:47, Sebastian Biały pisze:
> On 2015-02-16 09:19, Trybun wrote:
>> że zadajesz na poważnej grupie
>
> O malo się nie udusiłem. Ostrzegaj.
>
Jak najbardziej poważna, większość użytkowników pms wie o czym pisze.
-
28. Data: 2015-02-17 14:06:25
Temat: Re: 3 cylindry
Od: k...@g...com
W dniu wtorek, 17 lutego 2015 13:12:23 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości
> W dniu 2015-02-17 o 09:20, tck pisze:
> >> w tym roku zima lagodna, ale webasto by sie i tak przydalo zeby
> >> rano moc
> >> pojechac;)
>
> >Wiesz, mam jeszcze stare książki motoryzacyjne, w których ktoś pisał,
> >że ogrzewanie w samochodzie jest niepotrzebne, bo przecież można
> >ubrać się w futro i czapkę, natomiast kolana okryć pledem.
> >I tak ludzie jeździli.
>
> Wczesniej jezdzili powozami bez ogrzewania, czy odkrytymi
> furmankami/bryczkami, to co sie dziwic, ze niepotrzebne.
>
> Ale ... przyjda pojazdy elektryczne, i ogrzewania bedzie tyle, co
> radiatory w falowniku dadza :-)
>
> J.
Po co książka. Popatrz na zdjęcia starych samochodów albo jeszcze lepiej tramwajów i
autobusów. Korbelkowy albo kierowca na zewnątrz. Wtedy mieli konstruktorzy nasrane we
łbach. Zrobić zamkniętą budę dla pasażerów a dla powożącego miejsce na zewnątrz.
-
29. Data: 2015-02-17 14:26:22
Temat: Re: 3 cylindry
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik napisał w wiadomości grup
> >Wiesz, mam jeszcze stare książki motoryzacyjne, w których ktoś
> >pisał,
> >że ogrzewanie w samochodzie jest niepotrzebne, bo przecież można
> >ubrać się w futro i czapkę, natomiast kolana okryć pledem.
> >I tak ludzie jeździli.
>
> Wczesniej jezdzili powozami bez ogrzewania, czy odkrytymi
> furmankami/bryczkami, to co sie dziwic, ze niepotrzebne.
> Ale ... przyjda pojazdy elektryczne, i ogrzewania bedzie tyle, co
> radiatory w falowniku dadza :-)
>
>Po co książka. Popatrz na zdjęcia starych samochodów albo jeszcze
>lepiej tramwajów i autobusów. Korbelkowy albo kierowca na zewnątrz.
>Wtedy mieli konstruktorzy nasrane we łbach. Zrobić zamkniętą budę dla
>pasażerów a dla >powożącego miejsce na zewnątrz.
Powozenie widac swobody ruchow potrzebuje, albo szyby przednie dlugo
nie wytrzymywaly :-)
Moze tez wazniejsze bylo, aby sluzba nie mieszala sie z jasnie
panstwem.
No i pierwsze samochody to nasladowaly, ale szybko przeszlo ...
J.
-
30. Data: 2015-02-17 14:50:53
Temat: Re: 3 cylindry
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
news:e98ccb7e-8c42-45df-9b1f-ac97550aefc9@googlegrou
ps.com...
W dniu wtorek, 17 lutego 2015 13:12:23 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości
> W dniu 2015-02-17 o 09:20, tck pisze:
> >> w tym roku zima lagodna, ale webasto by sie i tak przydalo zeby
> >> rano moc
> >> pojechac;)
>
> >Wiesz, mam jeszcze stare książki motoryzacyjne, w których ktoś pisał,
> >że ogrzewanie w samochodzie jest niepotrzebne, bo przecież można
> >ubrać się w futro i czapkę, natomiast kolana okryć pledem.
> >I tak ludzie jeździli.
>
> Wczesniej jezdzili powozami bez ogrzewania, czy odkrytymi
> furmankami/bryczkami, to co sie dziwic, ze niepotrzebne.
>
> Ale ... przyjda pojazdy elektryczne, i ogrzewania bedzie tyle, co
> radiatory w falowniku dadza :-)
>
> J.
Po co książka. Popatrz na zdjęcia starych samochodów albo jeszcze lepiej
tramwajów i autobusów. Korbelkowy albo kierowca na zewnątrz. Wtedy mieli
konstruktorzy nasrane we łbach. Zrobić zamkniętą budę dla pasażerów a dla
powożącego miejsce na zewnątrz.
Ponieważ pasażerowie to zysk, a kierowca to koszt. :))
--
Pozdrawiam,
yabba