  • 31. Data: 2011-09-28 21:39:48
    Temat: Re: 2 terabajty za niewiele ponad 200zl
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2011-09-27 18:59, Rafał pisze:

    > załozyłem surowy dysk i zaraz po %SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
    > poproszono mnie o wybór - MBR czy XXX
    > niestety dysk zapchałem danymi wiec operacja jest nie do powtórzenia.

    Win7 64bit (i tylko ten, 32bit nie obsługuje AFAIK partycji >2TB) pyta
    przy dyskach >2 TB czy ma być założona klasyczna tablica partycji MBR
    czy GUID:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

    GUID może być założona nawet na komputerach z klasycznym BIOSem, nie
    tylko UEFI, ale wtedy taki dysk nie jest bootowalny. Dodatkowo wiele
    programów narzędziowych wykrzacza się dziś na partycjach GUID - nie
    obsługują ich. Z kolei przy partycji MBR dysk jest bootowalny, ale
    marnuje się wszystko > 2TB (z powodu ograniczenia adresowania w zapisie
    tablicy partycji MBR). Jak masz jeden dysk >2TB, to praktycznie nie ma
    wyjścia - albo dla komputera z UEFI (lub SSD jako HDD bootowalny)
    zakłada się tablicę partycji w notacji GUID, albo tracisz pojemność
    >2 TB, ale przynajmniej przy jednym takim dysku jesteś w stanie
    wystartować z niego system.
    U siebie mam z kolei 3x 1 TB Samsungi HD103SJ w RAID0 (dość szybkie
    skubańce przy zapisie/odczycie sekwencyjnym) - wtedy warto ustawić cześć
    macierzy na RAID0 z przydzieleniem dla niej max 2048 GB by dało się bez
    problemu założyć tablicę partycji MBR, a resztę (najlepiej na początku
    dysku) w RAID0 lub RAID1 czy 5 na system i tam założyć 64-128 GB
    partycję systemową - powinno być szybko i unika się problemów z
    większością dzisiejszego softu narzędziowego nie obsługującego dysków
    z tablicą partycji GUID w systemach 64-bit.

    --
    /MB

  • 32. Data: 2011-09-29 19:32:13
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Michal" <u...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > komputera z UEFI (lub SSD jako HDD bootowalny) zakłada się tablicę
    > partycji w notacji GUID, albo tracisz pojemność

    ostatnio za dużo z dyskami się nie bawiłem
    kiedyś często wystarczało że dysk jest widziany przez bios
    a windows już dalej wiedział co z dyskiem robić
    byle tylko system wystartował i reszta pojemności była już potem widziana

    tak miał moj brat dysk 160 ale ograniczał go bios do 120gb
    ale w windowsie już normalnie założyłem partycję na brakujących 40GB

    jak to się ma do tych dysków 2TB?
    czy to znaczy że nieświadomie wykorzystywałem UEFI?

    erator/

  • 33. Data: 2011-09-29 23:20:35
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 29 Sep 2011 21:32:13 +0200, zlotowinfo napisał(a):

> [...]
    > a windows już dalej wiedział co z dyskiem robić
    > byle tylko system wystartował i reszta pojemności była już potem widziana

    Nie zawsze. :) Swego czasu, lat ładnych ,,kilka" wstecz, jeszcze w czasach,
    gdy katowałem PII 350 miałem płytę, która nie wykrywała normalnie dysku o
    pojemności 40GB. Jedynym ratunkiem było pozostawienie jako systemowego
    napędu starszego dysku 8GB (normalnie wykrywanego przez BIOS płyty),
    wyłączenie wykrywania napędu na kanale, do którego był podpięty 40GB napęd i
    pozostawienie tego tematu systemowi. Gdybym miał tylko ów 40GB napęd, byłoby
    mniej wesoło - zworkami ograniczanie pojemności do 32GB, którą BIOS już
    normalnie widział. Przy tych pojemnościach i ówczesnych cenach, podarowania
    sobie 20% pojemności dysku, to bym chyba nie zdzierżył. :)

    > tak miał moj brat dysk 160 ale ograniczał go bios do 120gb
    > ale w windowsie już normalnie założyłem partycję na brakujących 40GB

    A nie do 132 czy 148GB? :)

    > jak to się ma do tych dysków 2TB?
    > czy to znaczy że nieświadomie wykorzystywałem UEFI?

    Masz takowy na płycie (w sensie BIOS UEFI)? Masz dysk o pojemności ponad
    2TB, na którym założyłeś partycje tak, że dysk jest nie tylko widziany dla
    systemu jako przechowalnik danych, ale można ustawić go i (po instalacji
    systemu na nim) uczynić go dyskiem startowym?

    [ Lord Marshal: Irgun. One of my best. Richard B. Riddick: If you say so. ]
    [ ("The Chronicles of Riddick") ]