  • 11. Data: 2010-03-12 06:43:28
    Temat: Re: zdjecia JPG+RAW
    Od: "Lukas" <q...@o...pl>

    No ok i co wazne zauwazylem, ze przy 16:9 obcina mi troche gore i dol ,
    zatem wydaje sie, ze 4:3 to lepszy propozycja robienia fotek..., tyle, ze
    potem, jak puszcze przez hdmi na LCD to bede mila rozciagniety obraz i i
    kazdemy przybedzie po pare kg :-) Da sie jakos to ominąć ?

  • 12. Data: 2010-03-12 06:47:58
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Thu, 11 Mar 2010 21:45:23 +0100, Lukas napisał(a):

    > Czy jest sens robic zdjecia RAW+ JPG ? (co to jest cRAW ?) Pozyczylem
    > aparat na wyjazd i zastanawiam sie czy warto robic rawy i jpg jednoczesnie?
    > Wychodze z zalozenia, ze rawy moga sie przydac pozniej do ew. obrobki, a jpg
    > bede mial tak na szybkiego

    a. jeśli karta pomieści, to lepiej mieć więcej niż mniej
    b. jeśli dotąd nie obrabiałeś RAW i jest mało prawdopodobne, że będziesz
    je obrabiał, to idź do pkt. a

    > I jeszcze jedno jak lepiej robic? w 4:3 czy w 16:9 ? Co jest bardziej
    > praktyczne, zakladajac, ze zdjecia bede chcial ogladac na TV LCD , ale i np.
    > na zwyklym monitorze 4:3 lub dac kiedys do wywołania

    a. jeśli matryca ma prop. 3:2, to i w takich proporcjach rób zdjęcia,
    w przyszłosci można je przyciąć - lepiej mieć więcej niż mniej
    b. jeśli nie wiesz w jakich proporcjach zdjęcia będziesz potrzebował,
    to... tak, idź do pkt. a

    To tak z grubsza, mniej więcej ;)

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 13. Data: 2010-03-12 07:21:10
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    > tyle, ze potem, jak puszcze przez hdmi na LCD to bede mila rozciagniety
    > obraz i i kazdemy przybedzie po pare kg :-) Da sie jakos to ominąć ?

    Jesli odtwarzasz to z odtwarzacza DVD to poszukaj w opcjach HDMI. Np w Sony
    jest kilka opcji co do sposobu wyswietlania na ekranie. Może rozciagac, moze
    wyswietlac z ramką, moze 1:1.

  • 14. Data: 2010-03-12 07:28:28
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    Ładne masz krajobrazy na stronie

    Krzysztof Wysocki
    ArtsDesign - projektowanie graficzne
    www.artsDesign.pl

    Zapraszam do odwiedzenia:
    www.artsdesign.pl/fotografia/fotografia.htm - fotografia
    www.flickr.com/photos/37618550@N02/ - fotografia
    http://plfoto.com/167249/autor.html - fotografia

  • 15. Data: 2010-03-12 07:32:13
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Thu, 11 Mar 2010 22:47:28 +0000 (UTC), Henry Ga napisał(a):

    > Ja używam RAW+JPG żeby móc szybko ocenić zdjęcie po JPG bez odpalania
    > programu do dekompresji RAW'a (jeśli JPG jest skopany to RAW też może
    > iść do kosza).

    Ciekawa logika, chyba m.in po to się robi RAW, by móc poprawiać skopane
    zdjęcia?

    --
    marcin

  • 16. Data: 2010-03-12 09:01:45
    Od: "Cichocki Hubert" <h...@g...com>

    Użytkownik "Lukas" <q...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > praktyczne, zakladajac, ze zdjecia bede chcial ogladac na TV LCD , ale i
    > np. na zwyklym monitorze 4:3 lub dac kiedys do wywołania

    Wspomniałeś, że to Alpha700 - mam taką i ona nie ma trybu 4:3. Do wyboru 3:2
    albo 16:9. Sugeruję 3:2 bo to bardziej standardowy format - papier foto jest
    w takim formacie, a z 16:9 trzeba będzie wszystko kadrować ręcznie, albo
    później maszyna poobcina sama.
    cRAW to według Sony "niby" bezstratna kompresja - jak to działą nie wiem bo
    nie korzystałem.
    Co do używania RAW+JPG. Może później faktycznie się przyda do obróbki, o ile
    będzie chciało się to robić. Musisz mieć na uwadze jedno, pliki RAW z tego
    aparatu to ok 18MB każdy plik, gdzie JPG ok. 3-4MB w przyzwoitych
    parametrach. Na kartę 8GB wchodzi około 350 fotek w kombinacji RAW+JPG.

    pozdr
    Cichy

  • 17. Data: 2010-03-12 09:48:47
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Lukas napisał(a):
> [...]
    > potem, jak puszcze przez hdmi na LCD to bede mila rozciagniety obraz i i
    > kazdemy przybedzie po pare kg :-) Da sie jakos to omin?ae ?

    Pamiętaj, że niektóre kadry możesz robić pionowo, co jeszcze bardziej
    komplikuje Twój problem.

    --
    Mirek

  • 18. Data: 2010-03-12 10:09:15
    Od: Piotr <p...@g...com>

    On 11 Mar, 21:45, "Lukas" <q...@o...pl> wrote:
> [...]
    > praktyczne, zakladajac, ze zdjecia bede chcial ogladac na TV LCD , ale i np.
    > na zwyklym monitorze 4:3 lub dac kiedys do wywołania

    Teoretycznie lepiej RAW+JPEG bo pracując nad RAWem można uratować
    zdjęcie, które nie całkiem się udało - kwestia jeszcze tego czy tejże
    obróbki RAW będzie miał kto dokonać. Druga sprawa - wielkość dostępnej
    pamięci (czytaj: kart pamięci) - cykanie tylko w JPG daje możliwość
    upchnięcia na karcie około 4 razy więcej zdjęć - przy dłuższym
    wyjeździe dosyć ważne (odwiedzając Skalne Miasto nad Metui w Czechach
    musiałem wybierać, które zdjęcia z poprzednich dni spędzonych w
    Kotlinie Kłodzkiej nie są na tyle ważne/ciekawe i je kasować). Kolejna
    sprawa - czas zapisu RAW+JPG - w niektórych aparatach (kwestia także
    karty pamięci) trwa to nieznośnie długo - lepiej niekiedy zrobić 4 jpg
    po kolei niż jeden RAW+JPG - większa szansa na udane zdjęcia.

  • 19. Data: 2010-03-12 10:23:11
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    Ja używam RAW + JPG tylko w sytuacji w której chcę używać [rozszerzonego
    zakresu dynamiki DR+].
    ale robię to bardzo rzadko ponieważ lepsze efekty (bardziej naturalne) można
    uzyskać składając HDR z 1 RAWa.

    instrukcja http://pdf.crse.com/manuals/3271944331.pdf

  • 20. Data: 2010-03-12 10:25:34
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > Ja używam RAW+JPG żeby móc szybko ocenić zdjęcie po JPG bez odpalania
    > programu do dekompresji RAW'a (jeśli JPG jest skopany to RAW też może
    > iść do kosza).

    do podglądu używam irfanview z pluginami do rawów. podględa tak szybko jak
    inne pliki