  • 1. Data: 2011-06-11 19:34:39
    Temat: Rdzenie ferrytowe z demontażu i ich Al
    Od: saper/nolin11 <n...@g...com>

    Witam,

    Mam parę rdzeni z utylizacji paru zasilaczy ATX ,transformatorki
    rozebrałem przy pomocy opalarki (uwielbiam trafa zalewane lakierem ;) ).
    I wiem ,że materiał ferromagnetyczny nie lubi jak mu jest za ciepło i w
    związku z tym mam pytanie czy taki rdzeń EI ( lub E1 jak kto woli :) )
    (jak na zdjęciach) może mieć Al=1500 [nH] ,do tej pory spotkałem się z
    Al na poziomie paruset nH. (skąd wiem ,że ma 1500nH? Mam kupny miernik
    cewek, nie zbudowany :) )

    Zdjęcia wraz z wymiarami (w [mm] ,żeby nie było ,że w latach świetlnych ;) )
    http://imageshack.us/photo/my-images/193/ecorei.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/543/ecorey.jpg/

    --
    Saper/nolin11
    n...@g...com

  • 2. Data: 2011-06-11 19:52:53
    Temat: Re: Rdzenie ferrytowe z demontażu i ich Al
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 11.06.2011 21:34, saper/nolin11 pisze:
> [...]
    > (jak na zdjęciach) może mieć Al=1500 [nH] ,do tej pory spotkałem się z
    > Al na poziomie paruset nH. (skąd wiem ,że ma 1500nH? Mam kupny miernik

    Ten powinien mieć Al na poziomie 4000nH. Z moich pomiarów , zazwyczaj
    wychodziło w tych granicach. Przemyj acetonem miejsca styku części
    rdzenia i zmierz ponownie

    Poniżej przykładowa nota katalogowa.
    http://ferroxcube.com/prod/assets/ei332313.pdf

    G.B.

  • 3. Data: 2011-06-11 20:31:38
    Od: saper/nolin11 <n...@g...com>

    On 2011-06-11 21:52, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz wrote:

    > Ten powinien mieć Al na poziomie 4000nH. Z moich pomiarów , zazwyczaj
    > wychodziło w tych granicach. Przemyj acetonem miejsca styku części
> [...]

    Dzięki, obskrobałem sztabkę z lakieru i końce rdzenia też i teraz wyszło
    mi Al=3000nH więc chyba jest dobrze. A aceton to rozumiem ażeby lakier
    zmyć? Jak tak, to go nie ruszył :/

    --
    Saper/nolin11
    n...@g...com

  • 4. Data: 2011-06-11 21:35:18
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    > Dzięki, obskrobałem sztabkę z lakieru i końce rdzenia też i teraz wyszło
    > mi Al=3000nH więc chyba jest dobrze. A aceton to rozumiem ażeby lakier
    > zmyć? Jak tak, to go nie ruszył :/

    Chodzi o jak najmniejszą szczelinę powietrzną pomiedzy elementami rdzenia.
    Być może opalarka spowodowała wniknięcie lakieru w szczeliny pomiędzy
    elementami rdzenia. Ja gotuję we wrzątku kilka - kilkanaście minut i też
    większość transformatorów daje się rozebrać . Miejsca styku obskrobuje
    delikatnie a następnie myję acetonem, tak aby przy przesywaniu kawałków
    rdzenia po sobie dźwięk "soczysty" a nie głuchy. Wtedy szczelina jest
    mniejsza a Al rośnie.

    G.B.

  • 5. Data: 2011-06-11 21:58:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello saper/nolin11,

    Saturday, June 11, 2011, 9:34:39 PM, you wrote:

> [...]
    > związku z tym mam pytanie czy taki rdzeń EI ( lub E1 jak kto woli :) )
    > (jak na zdjęciach) może mieć Al=1500 [nH]

    Może mieć. Tylko nigdy nie zrozumiem masochizmy przy demontażu
    używanych ferrytów.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-06-11 22:32:26
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik saper/nolin11 napisał:

    > Dzięki, obskrobałem sztabkę z lakieru i końce rdzenia też i teraz wyszło
    > mi Al=3000nH więc chyba jest dobrze. A aceton to rozumiem ażeby lakier
    > zmyć? Jak tak, to go nie ruszył :/

    Rdzenie często są zalewane jakimiś epoksydami - chemoutwardzalne toto i
    byle aceton go nie rusza. Może w kwasie mrówkowym pogotować?

    --
    Darek

  • 7. Data: 2011-06-12 14:55:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Sunday, June 12, 2011, 12:32:26 AM, you wrote:

    > Rdzenie często są zalewane jakimiś epoksydami - chemoutwardzalne toto i
    > byle aceton go nie rusza. Może w kwasie mrówkowym pogotować?

    Ale po co? Koszt rdzenia to grosze. Karkas po lakierowaniu (zazwyczaj
    na gorąco) a potem po gotowaniu, żeby z lakieru uwolnić na niewiele
    się już zda. A potem kombinowanie - bo nie ma drutu i trzeba z
    odzysku, bo nie ma taśmy izolacyjnej, to się daje biurową. O
    marginesach nawet nie ma co marzyć.

    Nie lepiej zlecić nawinięcie na nowym rdzeniu i karkasie? Wbrew
    pozorom nie jest to takie drogie, jakby się wydawało.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-06-12 15:05:21
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    >
    > Nie lepiej zlecić nawinięcie na nowym rdzeniu i karkasie? Wbrew
    > pozorom nie jest to takie drogie, jakby się wydawało.

    Możesz dać jakiś namiar. Potrzebuję w najbliższym czasie transformatora do
    zasilacza 14V/30A. Właściwie wszystko gotowe, tylko transformator się ostał.

    Waldek

  • 9. Data: 2011-06-12 15:57:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Sunday, June 12, 2011, 5:05:21 PM, you wrote:

    [...]

    > Możesz dać jakiś namiar. Potrzebuję w najbliższym czasie transformatora do
    > zasilacza 14V/30A.

    Aż się prosi o 2T-forward.

    > Właściwie wszystko gotowe, tylko transformator się ostał.

    Pisz na priva...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-06-12 19:58:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello Waldemar,
    >
    > Sunday, June 12, 2011, 5:05:21 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Aż się prosi o 2T-forward.

    > Pisz na priva...

    OK. Jak wrócę z USA to wykopię projekt i napiszę do ciebie.

    Waldek