eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyzakaz pokątnego ładwowania
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 275

  • 31. Data: 2023-08-20 12:06:59
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Sun, 20 Aug 2023 11:28:40 +0200, użytkownik Shrek napisał:

    > W dniu 20.08.2023 o 10:43, heby pisze:
    >
    >>> No ale te teorie spiskowe sprawdzają się co do joty.
    >>
    >> Na tym polega ta choroba właśnie.
    >
    > Więc świat zachorował;)

    Otóż to :) Wariatowi nie wytłumaczysz że on zwariował, wg. niego cały
    świat stanął na głowie i się go czepia.

    --
    Jacek


  • 32. Data: 2023-08-20 12:14:41
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/08/2023 11:28, Shrek wrote:
    >> Tak, pokazuje on, że niebezpieczeństwo jest wszędzie. Głównie z powodu
    >> obecności debili, też wszędzie.
    > No własnie jak masz gniazdo 16A to nie trzeba być debilem - przecież
    > nikt go w zasadzie nie sprawdza - nawet jak ktoś robi przegląd i to
    > solidny co pięć lat, to przecież gniazd nie otwiera.

    Czy ja wiem, u mnie otwiera. Może nie widziałeś nigdy solidnego przeglądu.

    > No i z jakiś
    > powodów ktoś wymyślił i zatwierdził normę na złącza rozłaczalne do
    > ładowania samochodów elektrycznych i nie umieścił w niej gniazdka
    > domowego 16A.

    Może głównie z powodu powolności tego typu zasilania i założenia, że to
    "awaryjne". Jednak te 3.5kW/h to nie wystaczy nawet do Żabki po czteropak.

    > tylko uszkodzone
    > łączenie i dlatego wziąłem w cudzysłów "zwarcie w instalacji
    > elektrycznej" które zwykle jest podawane jako przyczyna pozarów.

    Więc powinien się zaintereować w końcu jakiś prokurator, nagiminnym
    łagrstwem Straży Pożarnej.

    > I na to
    > bezpiecznik nie pomoże.

    Na to pomoże inteligentna ładowarka w samochodzie.

    > Ostatnio dyskutowałem na ten temat ze strażakiem
    > - skoro się spaliło to znaczy że "zwarcie w instalacji elektycznej" i
    > czemu bezpiecznik nie zadzałał? No i tłumacze, ale nie uwierzył - on
    > uważał że na grzejący się styk coś bezpiecznik powinien poradzić.  Nawet
    > tu w tym wątku ktoś pisał, że przecież jest bezpiecznik więc nic się nie
    > stanie.

    Dlatego uważam że strażacy są głupi, jeśli mają zajmować się szukaniem
    przyczyny pożaru.

    Dlatego też nie dam wiary w to "zwarcie" ani też nie daję wiary w to, że
    jak nie wiadomo co, to na pewno prąd.

    Ale urzędnicy może dali radę, to głównie odpady intelektualne i oni nie
    widzą potrzeby zastanowiaenia się skąd ten wniosek, tylko wpisują do
    rubryczki "przyczyna pożarów".

    Na pewno ten przygłupi piszący artykuł dał. Wygląda na takiego, co by dał.

    >> Jeśli opisywany przez Ciebie przypadek został nazwany przez strażaka
    >> "zwarciem" to strażak jest imbecylem. Zazwyczaj z resztą jest, wiedza
    >> z zakresu czegokolwiek technicznego, u strażaków, jest zerowa.
    > Ten akurat ma większą. Imbecylem bym go zresztą nie nazwał. Wiedzę
    > techniczną też ma zdecydowanie wiekszą niż typowy strażak;)
    > Sformułowanie "pożar został spowodowany przez zwarcie w instalacji
    > elektrycznej" ma długą brodę.

    Jest niepoprawne. Zwarcia w instalacji elektrycznej praktycznie nie są
    powodem czegokolwiek niebezpiecznego. Poza meliną żuli w Łodzi, oni tam
    mają gwoździe we wkładkach.

    > BTW - ostatnio miałem pożar (no dobra pożar to może za duże słowo, bo co
    > prawda tylko urządzenie się paliło i to mało efektownie) spowodowany...
    > zwarciem w instalacji przeciwpożarowej;)

    Woda się paliła?

    >> Dlaczego nie ma przepisu? Ja wielkiej różnicy nie widzę. Ale urzędnik
    >> widzi. Gdzie ona, gdzie?
    > Spytaj urzędnika - wynika moim zdaniem z faktu, że ktoś zrobił normę na
    > połączenia rozłączalne do samochodów a do farelek nie.

    Dlaczego? Widzisz, mnie nie interesuje papierowy powód. Mnie interesuje
    powód fizyczny. W sensie bazujący na fizyce.

    > Ktoś to zauważył,
    > no i albo trzeba uznać że norma na połączenia ma przesadzone wymagania,
    > albo skoro ma dobre to należy ją stosować. Z punktu widzenia urzędnika
    > sprawa jest oczywista.

    Czyli nieuchronnie idziemy w kierunku typowego problemu prawa: zajmują
    się nim imbecyle.

    >> Nie rozumiesz: mowa o dynamicznym spadku. Czyli ładowarka powoli sobie
    >> zaczyna ładować samochód i widzi, że jak zwiększa obciązenie z 100W do
    >> 3kW to napięcie siada o 10V. To jest powód, by natychmiast przerwać
    >> ładowanie i zaraportować błąd. W normalnej sytuacji poprawnie
    >> wykonanej instalacji coś takiego nie wystąpi.
    > Dobra - liczymy - żeby połącznie się znacząco grzało to potrzeba gdzieś
    > 20W

    Za mało aby spowodować jakiś poważny problem.

    > - jak nie wierzysz to złap do ręki żarówkę od stopów z samochodu.

    Ja ledwo wytrzymuję 45 stopni. Tworzywo wytrzyma ~200. Dodatkowo,
    konstrukcja gniazda jest taka, że elementy metoalowe są "podtrzymywane"
    zarówno przez wtyczkę jak i przewody w ścianie, w pozycji mniej więcej
    takiej, jaka jest domyślna.

    > 16A, P=20W. P=I^2xR. R=P/I^2=20/16^2=0,08 oma.
    > Spadek napięcia przy 16A: U=I*R=16*0,08=1,3V a nie żadne 10.
    > Przy spadku o 10V to wydziela ci się 160W = wtedy to już świeci.

    Nie, jeszcze nie. Akurat spadek ~10V na śrubce miałem i zmierzyłem.
    Gniazdo jest gorące i nadtopione, ale nic nie świeci.

    >> To robi *każdy* UPS ładujący swój akumulator, w celu sprawdzania
    >> rezystancji wewnętrznej akumulatora.
    > NIe rozmwiamy o rezystancji wewnętrznej aku (i wątpię żeby to robił
    > każdy UPS, bo tam idzie to w miliomy i nie tak łatwo pomierzyć) a o
    > rezystancji wewnętrznej źródła zasilania - czyli od gniazda

    Operacja pomiaru nie różni się niczym. Badasz napięcie dla kilku różnych
    poziomów obciązenia i wyliczasz sobie R. W ten sposób możesz łatwo
    określić, czy instalacja do której jesteś wpięty jest czy nie
    bezpieczna. Operację powtarzasz co sekundę.

    > - wątpię
    > żeby się nadmiernie ładowarki interesowały pojedynczymi voltami na
    > zasilaniu.

    Jaki widzisz problem ,aby się interesowały?

    >> Nie ma absolutnie śladu powodu, dla którego tego nie można robić po
    >> drugiej stronei druta, czyli na wejściu.
    > Owszem są powody - choćby takie, że napięcie w sieci, zwłaszcza na
    > zadupiach się zmienia.

    Dlatego nie bazujesz na zafiksowanym napięci, tylko badasz od strony
    ładowarki w sposób inteligentny jego reakcję na zmianę obciążenia.

    >>> Nic takiego nie ma miejsca - ładowarki nie badają rezystancji źródła.
    >> To niech zaczną. To trywialne: kilka podpisów tumanistów na jakimś
    >> dekrecie i "samo się zrobi".
    > Widać uznali że lepiej zrobić dobre gniazda.

    Ale dobre gniazdo też może byc złe.

    Kto niby zabroni przykręcić porządną ładowarkę samochodową do instalacji
    od żarówki w garażu?

    > I pewnie sami tego nie
    > wymyślili, tylko spytali technicnych.

    Wątpie, aby przecietny tumanista odróżnił technicznego od akwizytora.
    Przeceniasz ich poziom intelektualny.

    > Być może stronniczych, boć może
    > pytanie kretyńsko zadali, ale zapewniam cię że to nie tumaniści za tym
    > stoją. Tumaniści się na tym nie znają.

    Wręcz przeciwnie, cały machanizm prawny dowolnego państwa ma solidny
    fundament tumanistyczny. Nie widzę powodów, aby tutaj nagle miał
    merytoryczny.

    >> Nie. Obie sprawy są wyimaginowane jako problem Do tego stopnia, że ten
    >> autor, jako wzorcowy tumanista,
    > Jak dla mnie to stawiasz odważne tezy. Koleś powołuje się na normy i
    > akty prawne ty na przedłużacz do pieca od pizzy. No nie wiem kto tu
    > większe zaufanie budzi;)

    Koleś bredzi o podpinaiu kilku urządzeń do jednego gniazdka
    przekraczając jego zdolności znamionowe. Jest debilem - to nigdy nie
    zadziała. To stawia pod znakiem zapytania jego umiejtności intelektualne
    prawidłowego argumentowania czegokolwiek.

    >>> Poczytaj sobie o cyklach pracy - najpoularniejszy to AC3.
    >> Jesteś pewny, że trwałośc łączeniowa AC3 dotyczy gniazdek domowych?
    > Jestem prawie pewny ze nie.

    OK.

    Ale masz tu przykład, że to nie tak że jak
    > Natomiast jak ci wychodzi wkładka bezpiecznikowa 160A to mimo że jest do
    > niej dostępna podstawa 160A daje się następną z typoszeregu, żeby
    > podstawa nie pracowała na granicy prądu znamionowego. Podobnie jak
    > lączniki oświetleniowe mają 10A to żaden szanujący się projektant nie
    > powiesi na nich 2kW opraw oświetleniowych.

    Nikt nie projektuje instalacji elektrycznej na styk. To dlatego masz
    2.5mm2 na gniazdku 16A, mimo że spokojnie wystarczyło by 1.5mm2.


  • 33. Data: 2023-08-20 12:51:28
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-08-2023 o 11:28, Lisciasty pisze:
    > W dniu 2023-08-20 o 10:33, Shrek pisze:
    >> I co z tego że masz w mieszkaniu trzy fazy? W salonie parkujesz?
    >
    > Sam nie wiesz o czym pisałeś? Przypomnę : zdziwienie że ludzie mają 3 fazy.
    >
    >> A elektryki to się podłącza bezpośrednio przez gniazdo trójfazowe

    Można.
    Są przenośne evse 3f które do tego służą wielu ludzi w ten sposób
    podłącza wallboxy.

    Ta dodawana standardowo nie służy do codziennego doładowywania, mało kto
    używa jej w tym celu.

    , czy
    >> trójfazowe to już ładowarki stacjonarne?
    >
    > Można mieć cegłę na kablu albo toster na ścianie na stałe, co komu
    > wygodniej. Z gniazda 3f 16A można ciągnąć 16A w trybie ciągłym i nic
    > złego się nie dzieje.

    Potwierdzam.


  • 34. Data: 2023-08-20 13:00:30
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-08-2023 o 10:26, heby pisze:
    > On 20/08/2023 07:10, Cavallino wrote:
    >>> Nie znam ani jednej instalacji współcześnie robionej, w której druty
    >>> do gniazdek miały by mniej niż 2.5mm2.
    >> A ile lat wstecz to jest współcześnie?
    >
    > ~15.
    >
    > Tak na marginesie: żule mieszkające w kamiennicy w Łodzi raczej nie będą
    > ładować samochodu z gniazdka za pudełkiem z butelkami w "salonie".

    A co one tu wnoszą?

    >> Bo mnie tak zbudowali zarówno dom sprzed 20 lat, jak i letniskowy
    >> sprzed kilku...
    >
    > To zmień tą instalacje. Nie z powodu samochodów, tylko z powodu debila,
    > który to projektował, wybudował i nadzorował. Ta instalacja grozi
    > pożarem po podpięciu pieca do pizzy.

    Zmieniłem, przynajmniej w tych miejscach które wymagają więcej prądu.
    Garaż przy okazji rozbudowy pv, dostał nowy kabel poprowadzony
    bezpośrednio ze skrzynki, a gniazda już wcześniej kable 2,5.

    >
    >> Nic z tych rzeczy - ostatni przypadek zrobiony profesjonalnie przez
    >> elektryka rok temu, gniazdko kupione specjalnie 16A.
    >> Tyle że chyba chińskie a16A, bo się sfajczyło.
    >
    > No właśnie.
    >
    >> Zaczęło się zapewne od elektroniki w środku (gniazdko było wi-fi).
    >
    > To zupełnie inny przypadek niz omawiany tutaj (zmęczenie materiału).

    Rok działało, więc jednak to zmęczenie.
    Tyle że pewnie stycznika, a nie bolca, ale efekt ten sam co przy
    wcześniejszym zwykłym gniazdku i podłączonym do niego jacuzzi dmuchanym.


    >
    >>   Ładowaki samochodowe wykrywają spadek napięcia
    >>> i najzwyczajniej rozłączą się w momencie, kiedy pojawi się opór na
    >>> styku, na długo przed zagrożeniem.
    >> A co to jest "ładowarka samochodowa" o której piszesz?
    >
    > To coś w środku samochodu, na drugim końcu kabla.

    No to się nie przejęło fajczeniem się gniazda.



    >
    >> Bo ładowarka jest w samochodzie i nic takiego nie wykryje.
    >
    > To niech wykrywa.

    Powiedz jej.

    Ale generalnie tego typu zabezpieczenia to mają evse (a nie ładowarki),
    powinny działać tak jak piszesz.
    Ale raczej tylko te lepsze/droższe.

    A że są takie za kilka stówek i takie za kilka tysięcy, to różnica
    pewnie na tym polega.


  • 35. Data: 2023-08-20 13:08:24
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/08/2023 13:00, Cavallino wrote:
    >> ~15.
    >> Tak na marginesie: żule mieszkające w kamiennicy w Łodzi raczej nie
    >> będą ładować samochodu z gniazdka za pudełkiem z butelkami w "salonie".
    > A co one tu wnoszą?

    To, że "zapaliła się kamiennica w Łodzi z powodu zwarcia instalacji
    elektrycznej" nie pozwala sensownie określać prawdopodobieństwa
    zapalenia się gniazdka w domku na Kabatach.

    To dwa zupełnie różne problemy, bez relacji między sobą. Mam nadzieje,
    że nie ma idiotów, wyciągających wnioski o stanie elektryki w domkach
    jednorodzinnych na podstawie zapaleń melin na Bałutach.

    >> To zupełnie inny przypadek niz omawiany tutaj (zmęczenie materiału).
    > Rok działało, więc jednak to zmęczenie.

    Nie. Mowa o zmęczeniu mechanicznym styków.

    W przypadku "gniazdka wifi"? Co tma się zmęczyło?

    > Tyle że pewnie stycznika, a nie bolca, ale efekt ten sam co przy
    > wcześniejszym zwykłym gniazdku i podłączonym do niego jacuzzi dmuchanym.

    Jacuzzi dmuchane ciągnie 2kW. Moje. To nic.

    >>> A co to jest "ładowarka samochodowa" o której piszesz?
    >> To coś w środku samochodu, na drugim końcu kabla.
    > No to się nie przejęło fajczeniem się gniazda.

    Bo nikt mu nie kazał. Kazanie jest bardzo prostą czynnością. Pisze sie
    dyrektywę, kilku debili wciska przycisk i pół roku później ładowarki w
    nowych samochodach już sie przejmują. Magia.

    >>> Bo ładowarka jest w samochodzie i nic takiego nie wykryje.
    >> To niech wykrywa.
    > Powiedz jej.

    j.w.

    > Ale generalnie tego typu zabezpieczenia to mają evse (a nie ładowarki),
    > powinny działać tak jak piszesz.
    > Ale raczej tylko te lepsze/droższe.

    A dlaczego tylko te lepsze i droższe? Sama zasada działania jest trywialna.

    > A że są takie za kilka stówek i takie za kilka tysięcy, to różnica
    > pewnie na tym polega.

    Obawiam się, że całośc tego problemu własnie na tym polega a nie na
    niemożności poprawnego jego rozwiązania.


  • 36. Data: 2023-08-20 14:41:21
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 19.08.2023 o 21:34, Shrek pisze:
    > https://elektrowoz.pl/porady/zakaz-ladowania-aut-ele
    ktrycznych-z-gniazdek-juz-obowiazuje-w-norwegii-auto
    blog-bylby-wniebowziety-wyjasnienie-zaskakuje/
    >
    > Artykuł jak artykuł. Prawdziwa informacja jest w komentach - zasadniczo
    > gniazda 16A nie są przewidziane do długotrwałej pracy na znamionowym
    > obciążeniu i ustawodawcy to wiedzą. Za chwilę zacznie się powolne
    > zakazywanie pokątnego ładowania a do wallboxów będzie drukarka fiskalna.
    > A co myśleliście że tanio będzie?
    >
    > Droga Redakcjo,
    >
    > 1. Super, że napisaliście artykuł w kontrze do 2 zupełnie
    > niemerytorycznych, które się pojawiły w ostatnich dniach w polskim
    > Internecie - zakładające spiskową teorię dziejów! Smutne jest to, że tak
    > łatwo ludziom przychodzi pisanie niepopartych faktami tez i stwierdzeń,
    > które potem przeciekają do przestrzeni publicznej.
    >
    > 2. Chciałbym nieco dołożyć - mam nadzieję merytorycznych treści do tego
    > przekazu. Pierwsza sprawa, to pryncypia tego jak "elektryki" powinny się
    > ładować.
    >
    > Z praktycznych oraz merytorycznych powodów powstał standard definiujący
    > przewodowe systemy ładowania oraz standard definiujący fizyczne złącza
    > ładowania. Europa już w 2014 przyjęła że Punkty ładowania o normalnej
    > mocy na prąd przemienny przeznaczone dla pojazdów elektrycznych muszą
    > być -- ze względów interoperacyjności -- wyposażone co najmniej w gniazda
    > wyjściowe lub złącza pojazdowe typu 2 opisane w normie EN62196-2.
    > Zachowując zgodność z typem 2, można te gniazda wyjściowe wyposażać w
    > takie elementy jak pokrywy mechaniczne. Proszę - tutaj link do dokumentu
    > (Dyrektywa 2014/94/EU Parlamentu europejskiego z 22 października 2014 r.
    > ): https://eur-lex.europa.eu/l...
    >
    > W praktyce domowe gniazdka AC (wykorzystywane do podłączanie mobilnych
    > ładowarek (EVSE) - działających w trybie 2, czyli mode 2) - stworzone w
    > ubiegłym wieku mogą się bardzo szybko zużywać, gdyż są obciążane przez
    > długi okres prądem znamionowym. Dlatego też, ładowanie pojazdu z
    > gniazdka domowego AC, które nie jest przeznaczone do ładowania, powinno
    > być rozważane tylko jako "ładowanie awaryjne".
    >
    > Równolegle z opisanymi wyżej już ryzykami oraz wkluczeniami na różnych
    > rynkach dochodzi fundamentalna różnica w zakresie tego co i w jakim
    > stopniu jest kontrolowane w procesie ładowania. W przypadku urządzeń
    > działających w trybie 3 (mode 3) mówimy o tak zwanym ,,kontrolowanym
    > ładowaniu", gdyż stacje EVSE jest fizyczną częścią infrastruktury
    > ładowania i mamy nad nią pełną kontrolę a ona ma kontrolę nad
    > przebiegiem procesu ładowania - sprawdzając miedzy innymi parametry
    > kabla ładującego, nie pozwalając na przekroczenie brzegowych parametrów
    > mocy, czy też monitorując temperaturę styków w złączu Typu 2 będącym
    > podstawowym złączem / gniazdem - dostępnym dla użytkownika. Stoi to w
    > pełnej opozycji do sytuacji zwykłego gniazda, które jest aparatem w
    > pełni pasywnym - nie zawierającym żadnych czujników, sensorów, ani
    > żadnej logiki kontrolno-nadzorczej.
    >
    > Niestety pozostawianie takiego, niemonitorowanego - oraz zasadcznio
    > nieprzewidzianego do tego rozwiązania (czyli zwyczajnego gniazda) na
    > wiele godzin bez jakiegokolwiek nadzoru może być przyczyną faktycznych
    > problemów. Stąd właśnie kraje zaawansowane w rozwoju elektromobilności
    > stopniowo eliminują, czy też przywracają właściwą rolę dla takiego
    > rozwiązania technicznego - czyli ,,awaryjnego" / ,,okazjonalnego"
    > ładowania, w sytuacji kiedy użytkownik pojazdu BEV nie ma dostępu do
    > dedykowanego systemu ładowania opartego o stacje działające w trybie 3
    > (stacje AC) lub trybie 4 (czyli stacje DC).
    >
    > Nie jest tak, że ograniczenia ładownia z gniazdek dotyczą tylko
    > Norwegii. Podam teraz przykład Francji.
    >
    > Dekret nr 2017-26 z dnia 12 stycznia 2017 r. w sprawie infrastruktury
    > ładowania pojazdów elektrycznych oraz różnych środków transponujących
    > dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22
    > października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw
    > alternatywnych - Légifrance (legifrance.gouv.fr):
    > https://www.legifrance.gouv...
    >
    > Używanie gniazd elektrycznych do podłączania mobilnych urządzeń EVSE
    > jest możliwe jedynie w drodze wyjątku w prywatnym budynku mieszkalnym
    > lub oficynie prywatnego budynku mieszkalnego - o ile prąd ładowania NIE
    > PRZEKROCZY 8A, a samo urządzenie może być o mocy 3,7kW lub mniejszej.
    > Przy okazji warto nadmienić, że norma dotycząca gniazd domowych (NF C
    > 61-314) precyzuje iż gniazda te mają wytrzymać 5000 cykli podłączeń
    > wtyczek. Dla porównania złącze typu 2, w które wyposażone są pojazdy
    > elektryczne oraz urządzenia działające w trybie 3 muszą wytrzymać 10 000
    > cykli. Również temperatura otoczenia dla punkty pracy jest na poziomie
    > 35st.C - co jest tak naprawdę najpoważniejszym problemem dla ,,zwykłych"
    > gniazd. O ile gniazda faktycznie są dostępne w wykonaniach dla max.
    > parametrów 16A, to nie zakłada się ciągłego ich (tudzież długotrwałego)
    > obciążenia takim prądem. Przy takim poziomie prądu dochodzi właśnie
    > niejczęściej do przegrzania i nadtopienia, co w konsekwencji może
    > spowodować o wiele poważniejsze zagrożenia. Stąd właśnie ograniczenia
    > prądów - jak wyżej. Należy bowiem pamiętać, że przy ładowaniu 1Fazowym z
    > mocami ładowania na poziomie 2-3kW sesja ładowania trwa zwykle powyżej
    > 10godzin - z ciągłym i nieprzerwanym poborem prądu elektrycznego.
    >
    > Kolejny kraj, w którym regulacja się pojawiła to UK. Tutaj akurat motyw
    > przewodni pochodzi przede wszystkim od problemu przeciążenia sieci
    > energetycznej w obszarze sieci dystrybucyjnej. O ile cześć przesyłowa w
    > większości krajów EU nie jest problemem, o tyle lokalne fragmenty sieci
    > średniego i niskiego napięcia mogą w praktyce odczuwać problem
    > przeciążenia. W Wielkie Brytanii wprowadzono zatem ustawowy obowiązek
    > instalowania Punktów Ładowania posiadających interfejs DSR - innymi
    > słowy punktów Inteligentnych, którymi można zarządzać w zakresie
    > modulowania chwilowej mocy dostarczanej do pojazdu.
    >
    > Polacy zasadniczo nie lubią regulacji - ale w ten sam sposób nie lubią
    > sytuacji w których ich instalacje PV nie mogą wtłaczać prądu do sieci i
    > nie mogą zyskiwać na inwestycji w instalacje PV. Niestety jest to efekt
    > braku regulacji. Ten problem już mamy z zakresie ponad 1,4 miliona
    > mikroinstalacji PV. Podobny problem może się pojawić jeśli będziemy mieć
    > setki tysięcy pojazdów elektrycznych ładowanych z gniazdek. Warto na
    > zagadnienia regulacyjne patrzeć szerzej a nie szukać spisku i podstępu.
    >
    > Twórcy standardu IEC 61851 projektujący funkcje i tryby działania zw.
    > ,,ładowarek" działali w dobrej wierze i opracowywali technologię która ma
    > zapewnić dostępność ładowania. Zwykłe gniazdko ścienne nie zostało
    > zaprojektowane do ładowania samochodu. Tak samo jak pewnie nikt nie
    > wpadł by na pomysł by z jednego gniazda ściennego przez 8h zasilać piec
    > saunowy, 3 czajniki elektryczne, toster, żelazko i suszarkę. To że
    > pojawiają się przepisy które wprost tego zabraniają to tylko efekt tego
    > iż nie wszyscy muszą być inżynierami i rozumieć konsekwencje prostych
    > zjawisk fizycznych zachodzących w przewodnikach elektrycznych i rozumieć
    > prawa Ohma, Kirchoffa i Joule'a.
    >

    .. oraz praw Shrek'a.

    Jak to jest, że można jeszcze (?) kupić w sklepach grzejnik olejowy,
    bojler czy kuchnię z normalną wtyczką pod normalne gniazdko. Komu może
    chodzić o ograniczenie swobody ładowania elektryków? Właścicielom
    smrodów? Politykom ze "sraczką legislacyjną"? Pożytecznym idiotom?


  • 37. Data: 2023-08-20 14:53:04
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 19.08.2023 o 22:46, Shrek pisze:
    > W dniu 19.08.2023 o 21:52, heby pisze:
    >
    >> Własnie dlatego stosujemy bezpieczniki - dzieki temu do powyższych
    >> sytuacji nie dochodzi.
    >
    > Dochodzi. Pożaru wynikające z uszkodzenia termicznego połączeń jak
    > najbardziej się zdażają.

    To masz inne systemy nadzoru umożliwiające wykrywanie takich sytuacji i
    reagowanie.

    >
    >> A bezpieczniki, przewody w ścianach i osprzęt elektryczny są tak
    >> policzone, w prawidłowej instalacji, że możesz sobie je obciążać
    >> znamionowo dowolnie długo i mają obowiązek wytrzymać.
    >
    > Ale praktyka jebię teorię i się zdarza, że uszkodzone gniazdo jest
    > przyczyną pożaru - i bezpiecznik w tej sytuacji nie pomoże. Stałe
    > obciążenie dużym prądem radykalnie zwiększa prawdopodobieństwo
    > wystąpienia takiej sytuacji.

    No najlepiej jakby gniazdka były nieużywane, wtedy by się nie paliły :-)

    > Skoro ustawodawcy biorą to pod uwagę w
    > trzech krajach, to albo robią to na podstwie zdania ludzi co się na tym
    > znaj, albo na podstwawie własnego widzimisię sprzecznego z ich własną
    > polityką - jak myślisz czemu tak robią?

    Bo mogą. Nigdzie ustawodawcy nie kierują się zdaniem przeciętnego
    ludzika. To jest pozoranctwo zwykłe.

    >
    >> Mało kogo obchodzi, czy gniazdko ładuje samochód, czy ciągnie piec do
    >> pizzy w Sarbinowie na deptaku.
    >
    > Skoro ktoś wpadł na pomysł że gniazdo rozłączalne którym ma być ładowany
    > samochód ma być monitorowane to znaczy że albo wszystkie po drodze mają
    > być monitorowane, albo że to niepotrzebna fanaberia. Albo jedno albo
    > drugie. Jak drugie to znaczy że to overkill i nie ma takiej potrzeby. A
    > jak pierwsze to należy zakazać ładowania ze zwykłych gniazd.
    >
    >

    Wybierz jedną z opcji:
    - jestem frajerem
    - jestem frajerem do kwadratu
    - jestem frajerem do sześcianu


  • 38. Data: 2023-08-20 15:11:32
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-08-20 o 14:41, io pisze:

    > Jak to jest, że można jeszcze (?) kupić w sklepach grzejnik olejowy,
    > bojler czy kuchnię z normalną wtyczką pod normalne gniazdko. Komu może
    > chodzić o ograniczenie swobody ładowania elektryków? Właścicielom
    > smrodów? Politykom ze "sraczką legislacyjną"? Pożytecznym idiotom?

    A kto będzie czerpał korzyści?


  • 39. Data: 2023-08-20 15:22:37
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-08-20 o 11:43, Shrek pisze:
    > "Tak, bo każdy ma gniazdo trójfazowe w grażu;)"

    No a kto nie ma gniazda trójfazowego w garażu? Nie znam nikogo takiego :>

    > Ja na przykład mam trzy fazy w mieszkaniu. I nic z tego nie wynika.

    Wynika, bo to że ludzie mają w mieszkaniach to tym bardziej mają w
    domach. Co na tzw. zgniłym zachodzie wcale nie jest takie oczywiste ;)

    > Gniazdo trójfazowe ma troszkę inną konstukcję niż zwykłe 16A.

    No ma i co z tego? Są też gniazda przemysłowe 1f które też mają 16A i
    dadzą radę to uciągnąć. Jęczenie o problemie z gniazdkami to wymysł
    debili dziennikarzy, którzy nie mają o czym pisać.

    > Dlatego cię zmuszają;)

    Nikt mnie nie zmusił do zamontowania pompy ciepła 8 lat temu :>

    > A to spoko - przecież właśnie piszę, że nie o ekologię tu chodzi a o
    > wymuszenie ciągłych zmian i jednorazowego świata.

    Moja pompa nie jest jednorazowa i jest 3x bardziej trwała niż przeciętny
    kopciuch.

    > Zdechnie albo i nie. Dlatego trzeba o tym mówić a nie udawać że przecież
    > zakazu nie ma.

    Gadać można czemu nie, ale nie panikować i szukać teorii spiskowych.
    Rządzą nami skorumpowane sukinsyny ale nie mają aż takich mocy sprawczych :>

    > Poradzili sobie. To że możesz kupić jako grzałkę to nie znaczy że sobie
    > nie poradzili. I co z tą "grzałką" zrobisz?

    Jaką grzałkę? Wpisujesz sobie "żarówka zwykła" w aledrogo czy inny sklep
    i masz do wyboru do koloru zwykłych żarówek. Ba, nawet są takie na 150W,
    gdzie kiedyś najmocniejsza to była setka. Postęp :]
    A co mam zrobić z żarówką? No ja bym wkręcił w oprawę i np. świecił nią :P

    L.


  • 40. Data: 2023-08-20 15:25:37
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 20.08.2023 o 11:28, Shrek pisze:
    > W dniu 20.08.2023 o 10:42, heby pisze:
    >> On 20/08/2023 07:17, Shrek wrote:
    ...
    >
    > A z punktu widzenia projektowego to powiem ci, że w projektach nie ma
    > raczej gniazd obciążalnych na maxa rutynowo rozłączalnych bo po prostu
    > do niedawna nie było takich urządzeń. Bojler ma dużo ale jest podłączony
    > na stałę, w zasadzie wszysyko jest podłączane na stałe.

    Nonsens. Zawsze były takie urządzenia np:
    1. farelka
    2. bojler
    3. suszarka do włosów

    I zwykle urządzenia te były załączane wielokrotnie z powodu braku
    odpowiedniej ilości gniazdek.

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 28


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: