  • 1. Data: 2009-05-01 20:41:42
    Temat: wysokosc podnoszenia
    Od: "SUPszon" <k...@o...pl>

    Witam,

    powiem od razu, ze ten temat spedza sen z powiek wielu studentom - o dziwo,
    rozni prowadzacy wymagaja roznego wzoru na wysokosc pompy pracujacej w tym
    modelu.
    Wszystko niby proste, bo powinno wychodzic z rownania Bernoullego (pomijamy
    straty), ale gdy to co wyprowadzilismy pokazalismy prowadzacemu,
    to powiedzial, ze to wszystko jest zle.
    Prosze, aby ktos z Grupowiczow nam pomogl:
    http://img186.imageshack.us/img186/4471/pompa.jpg

    Odleglosc od osi pompy do osi przewodu - 0,55 m, natomiast od osi manometru
    Mt do osi przewodu - 0,35 m.
    Przewod ma w calym modelu identyczna srednice.

    Moze to czego nie widac na obrazku - te odcinki przewodu z manometrem Mt i
    zwezka sa na tej samej wysokosci
    (tak jak napisalem - 0,55 m od osi pompy do osi przewodu), natomiast poziom
    wody w zbiorniku jest na wysokosci osi przewodu

  • 2. Data: 2009-05-03 03:26:04
    Temat: Re: wysokosc podnoszenia
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > (tak jak napisalem - 0,55 m od osi pompy do osi przewodu), natomiast poziom
    > wody w zbiorniku jest na wysokosci osi przewodu

    Wydaje mi sie, ze manometr M 2 powinien wykazywac wieksze cisnienie przy
    wlocie od pompy niz w zbiorniku. Chyba ze ten kurek Zt pod zbiornikiem nie
    jest odkrecony na full i robi za druga zwezke. A tym, ze nie mam pojecia jak
    to jest fizycznie popodlaczane czy same przewody do tych manometrow nie
    redukuja roznic cisnien hydrostatycznych.
    Pzdr.

  • 3. Data: 2009-05-06 17:06:00
    Od: "Tomek" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SUPszon" napisał w wiadomości
> [...]
    > (tak jak napisalem - 0,55 m od osi pompy do osi przewodu), natomiast
    > poziom wody w zbiorniku jest na wysokosci osi przewodu

    Hmm, zadanie raczej nie ma sensu jeśli założy się, że mamy do czynienia z
    płynem idealnym (brak strat). Oznacza to, że energia rozporządzalna w każdym
    przekroju układu jest taka sama, z kolei na pompie musi nastapić wzrost
    energii rozporządzalnej o wysokość podnoszenia pompy. Oznacza to, że linia
    energii wychodząc ze zbiornika jest pozioma do pompy, na pompie wzrasta
    pionowo o wysokość podnoszenia i .... musi wrócić do tego samego poziomu co
    jest w zbiorniku (układ jest zamkniety) - a to oznacza zmniejszenie energii
    co jest przeciez niemozliwe, bo w ukladzie nie wystepują straty. Dlatego
    wydaje mi się, że poprawną odpowiedzią jest wysokość podnoszenia pompy równa
    0! Jesli ktoś ma jakiś inny pomysł na rozwiązanie chętnie poczytam :)

    pozdrawiam
    T.