  • 1. Data: 2009-04-30 21:31:21
    Temat: Osełka -marmur
    Od: "Dum" <d...@T...pl>

    Dziś rozmawiałem ze znajomym o ostrzeniu noży.Rozmowa zeszła na temat
    "arkansas"-"marmur amerykański" do ostrzenia noży.Ja dostałem kilkadziesiąt
    lat temu osełkę o przekroju prostokątu i kolorze wiśniowym z zapewnieniem,
    że to jest "arkansas". Natomiast niedawno kupiłem maluteńką osełkę o
    przekroju trójkąta i kolorze białym. W katalogu sklepu wystawiona jako
    "arkansas" i z ceną około 150 PLN. Znajomy twierdził, że marmur amerykański
    występuje w dwóch kolorach-biały i szary.Z tego jeden się nazywa "arkansas"
    natomiast drugi "misisipi". I twierdził, że wśród marmurów amerykańskich
    osełek nie występuje kolor wiśniowy. Sugerował że wiśnia to podróbka
    oryginału.Natomiast w necie niewiele na razie znalazłem . Mianowicie, że
    "ARKANSAS używany do polerowania ostrza w połączeniu ze specjalnym olejkiem
    występuje w trzech gatunkach.Królewski-czarny.Twardy biało/szary.Miękki [nie
    podano koloru].I że są też osełki do podobne jako "Belgijski okruch" w
    kolorach żółty i niebieski. Oraz "Turyngia" w kolorach niebieski i zielony.I
    oczywiście istnieje cała gama osełek syntetycznych."

    Moje pytanie brzmi tak" Coż to ja mogę mieć za osełkę w kolorze ciemnej
    wiśni ? W jakim kolorze występuje miękki arkansas? Coż to za olejek należy
    używać do arkansas?

    Dum

  • 2. Data: 2009-04-30 23:10:17
    Temat: Re: Osełka -marmur
    Od: Padre <P...@n...net>

    Z tego jeden się nazywa "arkansas"
    > natomiast drugi "misisipi". I twierdził, że wśród marmurów amerykańskich
    > osełek nie występuje kolor wiśniowy. Sugerował że wiśnia to podróbka
    > oryginału.

    Teoria raczej wyssana z palca na poczekaniu, podróbki zazwyczaj starają
    sie być podobne do oryginału.

    A tak z drugiej strony to te marmury po 150zł za kawalątek cokolwiek
    przypominają mi ziołolecznictwo, że według fanatyków naturalne ziółka są
    daleko skuteczniejsze niż medycyna tzw. konwencjonalna :)

  • 3. Data: 2009-05-01 02:26:57
    Od: "Dum" <d...@T...pl>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > przypominają mi ziołolecznictwo, że według fanatyków naturalne ziółka są
    > daleko skuteczniejsze niż medycyna tzw. konwencjonalna :)

    Zgadzam się.Ale byłem zmuszony kupić "na zakład" bo najbliżsi konkurenci
    nie mieli nic podobnego, a sklep w którym kupowałem miał ceny narzędzi
    kilkakrotnie wyższe od "standartu".Znacie pewnie sklepy gdzie na przykład
    rozwiertak H7 fi 4 kosztuje około 140 zł?

    Dum

  • 4. Data: 2009-05-01 07:01:35
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > kilkakrotnie wyższe od "standartu".Znacie pewnie sklepy gdzie na przykład
    > rozwiertak H7 fi 4 kosztuje około 140 zł?

    Jasne ze znam takie sklepy. Ale o tym żeby zmuszali tam do kupowania nie
    słyszałem. Może to jakaś nowa świecka tradycja. Napisz jak zmuszają żeby być
    przygotowanym na taką sytuację. Wciągają do sklepu, dzwonią z pogróżkami że rękę
    złamią jak się nie kupi osełki? Odpisuj na właściwą grupę. Według mnie grupa "
    choroby psychiczne" będzie odpowiednia.

  • 5. Data: 2009-05-01 15:28:03
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > wiśni ? W jakim kolorze występuje miękki arkansas? Coż to za olejek należy

    Co nieco na ten temat znajdziesz na stronie
    http://books.google.com/books?
    id=HRkMAAAAYAAJ&pg=PA59&lpg=PA59&dq=calcite+sharpene
    r&source=bl&ots=7w27qTBhPe&
    sig=0oBoOd6LViEZWUqtziGbL28RgFk&hl=en&ei=HhL7Sc3HJcO
    ltge15-
    m9BA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10#PPA60,M
    1

  • 6. Data: 2009-05-01 15:36:09
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > wiśni ? W jakim kolorze występuje miękki arkansas? Coż to za olejek należy

    Cos mi sie pokickalo, poszukaj sam pod haslem
    arkansas sharpeners.
    Znalazlem Ci fajna stronke i mi normalnie znikla a pokazalo sie jakies
    badziewie.
    pzdr.

  • 7. Data: 2009-05-01 20:12:46
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Dum" <d...@T...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > osełkę o przekroju trójkąta i kolorze białym. W katalogu sklepu wystawiona

    http://www.inquirewithin.biz/Vol1/Tools/sharpen_tool
    s/oil_stones.htm

    Wygląda na to że z marmurem te kamienie mają niewiele wspólnego, zapewne to
    jakis kwarcyt:
    "Arkansas Oil Stone. - Genuine Arkansas stone is composed of pure silica
    crystals, microscopic in size, and silica is among the hardest of known
    minerals. So hard and perfectly crystallized is the Arkansas stone that is
    is nearly sixteen times harder to cut than marble, as the hardest o f steel
    tools with the finest points or blades may be sharpened on the Arkansas
    stone without grooving Arkansas stone is prepared for commercial purposes in
    two grades, hard and soft."

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 8. Data: 2009-05-01 21:03:03
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Moje pytanie brzmi tak" Coż to ja mogę mieć za osełkę w kolorze ciemnej
    > wiśni ? W jakim kolorze występuje miękki arkansas? Coż to za olejek należy
    > używać do arkansas?

    To może być na przykład "degussit", syntetyczny materiał z zawartością
    korundu. Lepiej zbiera niś arkansas i jest jednorodny w swojej masie. Przy
    okazji okazuje się wytrzymały na temperaturę. Olejek ułatwia polerowanie i
    może to być smar, ale najlepiej dobrać zgodnie z zasadami doboru płynu przy
    szlifowaniu.

  • 9. Data: 2009-05-01 21:17:29
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "wt" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > okazji okazuje się wytrzymały na temperaturę. Olejek ułatwia polerowanie i
    > może to być smar, ale najlepiej dobrać zgodnie z zasadami doboru płynu

    Szlifowanie z olejem znają samochodziarze pod swojskim określeniem
    honowania.
    Jakieś 20 lat temu produkowano kilkadziesiąt rodzajów osełek do honowania w
    Bielsku-Białej Wapienicy.
    "Osełki" różniły się materiałem ściernym, spoiwem, ziarnistością i
    oczywiście rozmiarami.
    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 10. Data: 2009-05-06 12:31:59
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Dum <d...@T...pl> wrote:
> [...]
    > Moje pytanie brzmi tak" Coż to ja mogę mieć za osełkę w kolorze
    > ciemnej wiśni ? W jakim kolorze występuje miękki arkansas? Coż to za

    Nie wiem co Ci odpowiedzieć ale kiedyś z nudów przestudiowałem tą stronę
    http://www.dluta.pl/index.php?k=39 i wiele ciekawych rzeczy się
    dowiedziałem.
    Może już tu trafiłeś wczśeniej ale i tak polecam sama zawartość dydaktyczną
    strony, choć ceny wydają mi się troszke wysokawe ;)

    Gezjero