  • 1. Data: 2010-04-16 18:37:42
    Temat: wyprzedzanie na pasie wlaczajacym autostrady...
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    witam,

    mialem dzis pewna nieprzyjemna sytuacje przy wjezdzie na autostrade
    i chcialem sie zapytac w kwestii PoRD, a wiec...

    wjezdzam sobie slimakiem na autostrade, za mna jedzie pojazd,
    po dotarciu do pasa wlaczajacego wrzucam lewy kierunek,
    zerkam w lusterko (czy na pasie obok jest miejsce) i zaczynam sie
    rozpedzac, aby za chwile wlaczyc sie plynnie do ruchu i nie zmuszac
    innych kierowcow do gwaltownego hamowania. gdy zaczynam sobie juz
    dojezdzac do lini przerywanej by wlaczyc sie na pas obok,
    to kierowca jadacy za mna wyskakuje na ten sam pas, wyprzedza mnie
    przy okazji walac w klakson i odjezdza w sina dal.

    przypomina to troche sytuacje gdy zabrania sie wyprzedzania pojazdu,
    ktory wczesniej sygnalizuje i rozpoczyna manewr wyprzedzania,
    w kontekscie wjechania na ten sam pas i wyprzedzania, ale nie jest
    pewny czy mam racje.

    mial gosc prawo mnie tak "obskoczyc", czy minal sie lekko z przepisami?

  • 2. Data: 2010-04-16 19:24:19
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

> [...]
    > zerkam w lusterko (czy na pasie obok jest miejsce) i zaczynam sie
    > rozpedzac, aby za chwile wlaczyc sie plynnie do ruchu

    To cos Ci sie kolejnosc pomylila. Trzeba bylo najpierw sie rozpedzac a
    potem zerkac w lusterko.

  • 3. Data: 2010-04-16 19:57:08
    Od: "Feniks" <n...@m...pl>

    Uzytkownik "Pawel" <r...@1...0.0.1> napisal w wiadomosci
    > mial gosc prawo mnie tak "obskoczyc", czy minal sie lekko z przepisami?

    Oddzial 6. Wyprzedzanie
    Art. 24.
    1. Kierujacy pojazdem jest obowiazany przed wyprzedzaniem upewnic sie w
    szczególnosci, czy:[...]
    kierujacy, jadacy przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizowal
    zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa
    ruchu.

    Mowa jest jednak o upewnieniu sie, nie ma wprost powiedziane ze "zabrania
    sie wyprzedzania gdy...". Oczywiscie mozna przypuszczac ze chodzi o to samo
    i zapewne wiekszosc ludzi (w tym policja) tak to zinterpretuje. Z tego co
    pisales wynika ze on zmienil pas ruchu na linii ciaglej co oczywiscie
    równiez jest sprzeczne z PORD. Ty jednak nie powinienes sygnalizowac zmiany
    pasa ruchu gdy w danej chwili nie chcesz tego pasa zmienic bo nie jestes
    rozpedzony. Dopiero po rozpedzeniu chcesz zmienic pas ruchu wiec sygnalizuj
    to w odpowiednim momencie.

  • 4. Data: 2010-04-16 20:24:43
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 16 Apr 2010 18:37:42 +0200, Paweł napisał(a):

    > dojezdzac do lini przerywanej by wlaczyc sie na pas obok,
    > to kierowca jadacy za mna wyskakuje na ten sam pas, wyprzedza mnie
    > przy okazji walac w klakson i odjezdza w sina dal.

    Jeśli zdołał zrobić coś takiego to albo miał spore stado pod maską albo
    wlokłeś się niemiłosiernie. Przyznaj się - ile jechałeś?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 5. Data: 2010-04-16 20:43:58
    Od: "Mario" <d...@g...pl>

    jesli piszesz o "przerywanej" to mozemy zalozyc ze on przekroczyl ciagla do
    czego nie mial prawa... skoro zrobil cos takiego to zakladam ze irytowala go
    delikatnie mowiac Twoja predkosc czego wyrazem byl nastepnie klakson :) co
    do samego wyprzedzania to nie zlamal przepisow (nie liczac ciaglej) ale w
    "normalnej" sytuacji kazdy myslacy kierowca wyprzedza wlaczajacych sie na
    autostrade lewym pasem nawet jesli nie ma nikogo wiecej na drodze...

  • 6. Data: 2010-04-16 21:00:18
    Od: Adam Adamaszek <c...@g...com>

    On 16 Kwi, 12:57, "Feniks" <n...@m...pl> wrote:

> [...]
    > rozpedzony. Dopiero po rozpedzeniu chcesz zmienic pas ruchu wiec sygnalizuj

    Sygnalizowac powinno sie zamiar, a nie sam manewr. Na tyle wczesnie,
    zeby kazdy zdazyl zauwazyc twoj kierunkowskaz i w razie potrzeby
    odpowiednio zareagowac.

    Czyli np. skrecajac w prawo, kierunek wlaczasz 10-15 sekund wczesniej,
    a nie w momencie skretu.

    Adam

  • 7. Data: 2010-04-16 21:20:55
    Od: "Feniks" <n...@m...pl>

    Uzytkownik "Adam Adamaszek" <c...@g...com> napisal
    > Sygnalizowac powinno sie zamiar, a nie sam manewr. Na tyle wczesnie,
    > zeby kazdy zdazyl zauwazyc twoj kierunkowskaz i w razie potrzeby
    > odpowiednio zareagowac.

    Ale i nie za wczesnie. Jesli sygnalizuje zmiane pasa ruchu to oznacza ze za
    chwile bedzie zmienial pas ruchu a nie rozpedzal sie nie zmieniajac pasa
    ruchu. No chyba ze jezdzi prawdziwa rakieta która rozpedzi sie do predkosci
    autostradowej w kilka sekund ale po reakcji tego co jechal za nim jakos w to
    watpie :)

  • 8. Data: 2010-04-16 21:52:01
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    Mario wrote:

> [...]
    > ciaglej) ale w "normalnej" sytuacji kazdy myslacy kierowca wyprzedza
    > wlaczajacych sie na autostrade lewym pasem nawet jesli nie ma nikogo

    dobra, widze, ze musze uszczegolowic opis bo najwyrazniej wyrazilem
    sie niezbyt precyzyjnie i intepretacje czytelnikow watku sie rozjedzaja.

    piszac "wjezdzam sobie slimakiem na autostrade, za mna jedzie pojazd"
    mialem na mysli "wjezdzam sobie slimaliem na autostrade, za mna *po slimaku*
    jedzie pojazd", a nie "za mna prawym skrajnym pasem autostrady jedzie
    pojazd". prawy pas autostrady byl wolny, przynajmniej jakies 200-300m
    wtecz.

    piszac "gdy zaczynam sobie juz dojezdzac do lini przerywanej by wlaczyc
    sie na pas obok" mialem na mysli "rozpedzony z wlaczonym kierunkowskazem
    dojezdzam do linii przerywanej w sensie przemieszczania sie ku jezdni
    po lewej stronie" - po prostu lagodnie skrecam w lewo.

    sama linia przerywana zaczela sie w miejscu zakonczenia slimaka,
    wiec pojazd jadacy za mna po pasie rozbiegowym i wyprzedzjac mnie
    nie przekroczyl linii ciaglej, aczkolwiek rozpoczal ten manewr
    w momencie, gdy juz zaczalem zmieniac pas.

    wygladalo to tak, na koncowce slimaka mielismy jakies 40-50km/h
    (bo slimak mial krotka i kreta koncowke), gosc siedzial mi na
    zderzaku, wlaczylem kierunek i zaczalem sie rozpedzac na dlugim
    pasie wlaczajcym by osiagnac te powiedzmy 80-90km/h i wskoczyc
    plynnie na autostrade. gosc caly czas jechal za mna i gdy juz
    zaczalem zjezdzac w lewo na autostrade, to wyskoczyl zza mnie
    i mnie wyprzedzil z klaksonem. najwyrazniej klient nie wytrzymal
    psychicznie tego, ze ktos moze przejechac polowe dlugosci pasa
    rozbiegowego i dopiero wlaczyc sie do ruchu i postanowil mnie
    wyprzedzic. na szczescie gosci jezdzacych mi na zderzaku monitoruje
    w lusterkach i do niczego oprocz klaksonu nie doszlo.

    po kilkunastu sekundach gosc skaczac bez kierunkow miedzy pasami
    zniknal mi z oczu, wiec zakladam, ze mial dosc specyficzny styl
    jazdy...

  • 9. Data: 2010-04-16 21:56:46
    Od: to <t...@a...xyz>

    Paweł wrote:

> [...]
    > by osiagnac te powiedzmy 80-90km/h i wskoczyc plynnie na autostrade.
    > gosc caly czas jechal za mna i gdy juz zaczalem zjezdzac w lewo na

    Po co rozpędzałeś się z włączonym kierunkowskazem?

    --
    cokolwiek

  • 10. Data: 2010-04-16 21:59:12
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    to wrote:

    > Po co rozpędzałeś się z włączonym kierunkowskazem?

    zeby tak jak nakazuja przepisy *za wczasu* zasygnalizowac manewr.