  • 21. Data: 2020-05-15 13:37:27
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-05-15 o 13:22, J.F. pisze:

    >Może to tak jak z tymi zabezpieczaniami w mikrofali, które celowo
    >maja robić zwarcie?

    A moze i tak ... ale to by chyba trzeba bylo zamek rozebrac.

    J.

  • 22. Data: 2020-05-15 13:43:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Fri, 15 May 2020 10:30:49 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Owszem maja: cena i gabaryty jeśli chodzi Chodź ten ostatni problem
    >gabarytów rozwiązuje się czasami zaskakująco. Praktyka jest taka że
    >np. w zasilaniu odbiorników o charakterze pojemnościowym miniaturowy
    >mechaniczny się skleja a wymieniomy ssr o analogicznych parametrach
    >i co ciekawe nawet mniejszych gabarytach się nie "skleja".

    ciekawe .. do pewnego stopnia.
    A to nie jest SSR z gatunku "wlaczany w przejsciu przez 0" ?

    Albo ... przy wiekszej ilosci pojemnosciowych odbiornikow SSR sie
    przepala na zawsze ?

    No i ... kolega mial 24V DC.

    J.

  • 23. Data: 2020-05-15 14:41:42
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > No wlasnie - i co wtedy z gwarancja rozszerzoną ?

    Ja nawet nie wiem co z normalną gwarancją w przypadku, gdy firma się
    zwija z rynku.
    Tę rozszerzoną to proponowali w sklepie, czyli to po prostu było
    3-letnie zagwarantowanie darmowego serwisu w okresie pogwarancyjnym.

    > Mnie niedawno padl termostat w lodowce, ale gwarancji nie rozszerzalem -
    > zaryzykowalem, ze lodowka powinna jednak 15 lat pracowac, a nie 5 :-)

    Dobrze, że nie ma jak u mechaników samochodowych: "gwarancja do bramy,
    potem się nie znamy" ;)

    > No wiesz, jesli pada np 1 na tysiac, to kurier kosztuje z 5 gr na sztuke

    A Parkiside'y uchodzą za pancerne, to i na serwis starcza.

    > No ale cos je jednak musialo przepalic.
    > Nadmierny prad przed obciazenie nie poplynie.
    >
    > Moze cos sie poluzowalo i zwarlo, moze jakies przepiecie w sieci ...

    Trafo SN widzę z okna, 15m napowietrznej sieci i jest u mnie. Marne
    szanse, że coś przyszło przez sieć. Inne sprzęty w domu sprawne.

    > Tylko jak - jakąs kropelke cyny mocowali, zeby odpadla po 5 latach i
    > zwarla co nie nalezy ?

    Programowo, pralka odbiera date po DCF, przelicza od pierwszego
    odpalenia i potem magiczną sekwencją powoduje wybuchnięcie triaków.
    Teraz prościej, bo AGD jest często smart, to datę sobie bierze po IP, z
    NTPa, taniej o odbiornik DCF ;)

    > Bo chyba nie dali dwoch triakow tak, zeby jednoczesne wlaczenie palilo
    > je - to by ktos zauwazyl i kara moglaby byc duza :-)

    Firmy już nie ma, przypadek?
    Przy piątku można sobie takich teorii pisać do woli. ;)

    Sam nie wiem dlaczego to walnęło, słyszałem ten wybuch triaków, ale
    obudowa skutecznie wytłumiła znajomy zapaszek i nie skojarzyłem tego z
    pralką. Może sąsiad coś upuścił na podłogę...
    Jako że pralka nie była wtedy uruchomiona i była na osobnym obwodzie, to
    dopiero gdzieś 2 dni później spostrzegliśmy esa w dół, bo się nie
    włączyła. Es do góry, błąd klapy, na pierwszy rzut poszedł rygiel. Na
    szczęście to std element z Bitronu, czyli nadal dostępny. Wymiana nie
    pomogła, resztę już opisałem.

    --
    viktorius

  • 24. Data: 2020-05-15 14:42:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 May 2020 13:43:38 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A to nie jest SSR z gatunku "wlaczany w przejsciu przez 0" ?

    Ale to chyba zaleta, że tak umie, nie?

    > Albo ... przy wiekszej ilosci pojemnosciowych odbiornikow SSR sie
    > przepala na zawsze ?

    Wtedy dobierasz taki by nie przepalał.

    > No i ... kolega mial 24V DC.

    Drugorzędne znaczenie, ważna moc wydzielana w łączniku oraz
    charakterystyka odbiornika geberujaca ewentualne (wyższe) napięcia
    przy rozłączaniu.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2020-05-15 14:52:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale to chyba zaleta, że tak umie, nie?

    W przypadku odbiornika pojemnosciowego tak.
    A w przypadku indukcyjnego - wada.

    >Wtedy dobierasz taki by nie przepalał.

    To tak samo jak z przekaznikiem :-)

    >Drugorzędne znaczenie,

    wszystko co wiesz z praktyki o triakowych/tyrystorowych SSR nie bedzie
    mialo znaczenia :-)

    Wlaczanie w zerze odbiornikow pojemnosciowych tez sie nie uda :-)

    J.

  • 26. Data: 2020-05-15 15:13:44
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 15.05.2020 o 03:37, sundayman pisze:

    > Nie da rady nic zmienić. Urządzenie musi zostać jakie jest.
    > Gdyby było inaczej to dałbym albo jakiś jebitny przekaźnik albo SSR
    > albo coś innego.
    >
    > Tutaj mogę tylko dać jakieś elementy na samym silniku.
    >
    > Załączanie jest raz na kilkanaście minut albo rzadziej.
    > Głównie w ciągu dnia, nocą rzadziej albo wcale.
    > Czyli taka raczej permanentna praca.
    >
    > No dobrze, zobaczę jak to się zachowuje z jakąś solidną diodą.

    Ten przekaźnik ma maksymalny prąd załączania 15A na styk, więc jeśli
    jest tak, że płynie kilkanaście A przy załączaniu to jest OK. Zależnie
    od silnika spodziewałbym się sporo więcej.
    Dioda, która ten prąd "odbierze" przy wyłączaniu będzie jak najbardziej
    OK. Czyli dosyć duża, ale pracuje w impulsie. Jakaś 5A powinna
    wystarczyć. Bez diody na pewno będzie się ciągnął ładny łuk przy
    rozłączaniu. Nawet dla obciążenia rezystancyjnego możliwości komutacyjne
    dla DC kończą się przy 30V/8A na styk. Tak jak to zwykle bywa w
    przekaźnikach. Tak więc bez diody to na pewno długo nie pociągnie.

    EdiM

  • 27. Data: 2020-05-15 15:16:30
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.05.2020 o 08:03, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > stanowiska do badania styków przekaźników. Tak się składa, że ja nawet
    > miałem okazję projektować do pracy dyplomowej takie urządzenie w oparciu
    > o mikroprocesory. Tylko po co? Księgowi, którzy obecnie projektują
    > urządzenia techniczne i tak sięgną po najtańsze rozwiązania, a za ich
    > niewiedzę zapłaci klient lub pracownik obsługujący urządzenie.
    >
    > Jeżeli się upierasz to dioda w kierunku zaporowym być musi i to nie
    > tylko przy przekaźniku, ale też przy silniku. Trzeba ją dobrać do danej
    > indukcyjności silnika.
    >
    > Dodatkowo może być układ gasikowy oraz/lub warystory na 35V.

    Policz gasik dla podanych warunków. Taki "gasik" bardziej zaszkodzi niż
    pomoże.

    P.P.

  • 28. Data: 2020-05-15 15:21:16
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.05.2020 o 15:13, EM pisze:

> [...]
    > dla DC kończą się przy 30V/8A na styk. Tak jak to zwykle bywa w
    > przekaźnikach. Tak więc bez diody to na pewno długo nie pociągnie.

    Mam podobny silnik, zamontowałem zwykłą diodę 5A, szybko ją szlag
    trafił. Nie wiem, dlaczego. Szybkie impulsy z komutatora?
    Wstawiłem szotkę z zasilacza komputerowego, jest OK.

    P.P.

  • 29. Data: 2020-05-15 15:53:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Ja nawet nie wiem co z normalną gwarancją w przypadku, gdy firma się
    >zwija z rynku.

    IMO prosta sprawa - zglaszasz roszczenie o syndyka z tytulu ryzyka,
    syndyk odpowiada ze nie mozesz, bo nie masz straty, ty protestujesz -
    zanim sprawa sie wyjasni, to albo gwarancja sie skonczy bez awarii,
    albo sie dopiszesz do listy wierzycieli.
    Wyplaty i tak nie dostaniesz, bo dla wszystkich nie starczy :-)

    To w przypadku gdy bankrutuje, bo gdy sie dobrowolnie "zwija z rynku",
    to byc moze zadba o naprawy gwarancyjne.

    >Tę rozszerzoną to proponowali w sklepie, czyli to po prostu było
    >3-letnie zagwarantowanie darmowego serwisu w okresie pogwarancyjnym.

    Tak jakos pamietam, ze to oferta sklepu byla.
    Sklep moze przetrwac dluzej niz producent ... albo krocej.
    Warunki tez by dobrze przeczytac, czy nie ma tam "darmowa robocizna,
    za czesci klient placi".
    Juz ono dobrze na tym zarabiaja, skoro proponuja :-)

    >Dobrze, że nie ma jak u mechaników samochodowych: "gwarancja do
    >bramy, potem się nie znamy" ;)

    W sumie, to jakos tak niestety jest. Dobrze, ze jest ta dwuletnia
    gwarancja, choc i tu moga cuda wyjsc, rękojmia juz po pól roku staje
    sie troche iluzoryczna ...

    >A Parkiside'y uchodzą za pancerne, to i na serwis starcza.

    No wiesz - skoro tak uchodzą, to i niektorzy klienci tak traktuja ..

> [...]
    >odpalenia i potem magiczną sekwencją powoduje wybuchnięcie triaków.
    >Teraz prościej, bo AGD jest często smart, to datę sobie bierze po IP,

    Byloby logicznie, ale ... w poprawnym ukladzie trudno mi sobie
    wyobrazic taka sekwencje.

    Mostek zasilajacy silnik jakby zrobili, to spalic latwo. Ale mostek na
    triakach ?

    >Firmy już nie ma, przypadek?

    Chyba tak. Dzieje firmy byly burzliwe, a na nadmierna awaryjnosc
    raczej ludzie nie narzekali.

> [...]

    >włączyła. Es do góry, błąd klapy, na pierwszy rzut poszedł rygiel. Na
    >szczęście to std element z Bitronu, czyli nadal dostępny. Wymiana nie

    A moze Robert ma racje - w ryglu jakies zabezpieczenia typu z tej
    mikrofali, to robia zwarcie.
    I sprezynka skorodowala :-)

    Ewentualnie ... jeden triak zasila silnik, a drugi ... zwiera go w
    razie otwarcia klapy, zeby blyskawicznie zatrzymac beben.
    Takie zabezpieczenie.

    I wystarczy po 5.5 roku oba otworzyc :-)

    J.

    --
    viktorius

  • 30. Data: 2020-05-15 16:26:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Mam podobny silnik, zamontowałem zwykłą diodę 5A, szybko ją szlag
    >trafił. Nie wiem, dlaczego. Szybkie impulsy z komutatora?

    Przy wlaczonym przekazniku nie powinno miec to znaczenia.

    W czasie wylaczania ... tez chyba nie.

    Silnik mial ile sekcji ?
    Sporo wydaje sie miec tak duzo, ze komutator nie powinien impulsowac.

    >Wstawiłem szotkę z zasilacza komputerowego, jest OK.

    Moze ta szotka ma 50A a nie chinskie 5 :)

    J.