  • 1. Data: 2009-07-30 16:12:08
    Temat: uklad "trzesieniowy"
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    wlasnie sie dowiedzialem, ze wspolczesne laptopy sa wypozarzane w
    uklad, ktory stwierdza, czy sprzet nie ulegl przeciazeniu, co w
    przypadku reklamacji mogloby by pomoc stwierdzic czy laptop np. upadl.
    dowiedzialem sie o tym, kiedy jeden gosc opowiadal mi o projekcie,
    ktory przy pomocy tych ukladow (na zasadzie SETI lub rozproszonego
    renderingu czy innego liczenia) pozwala zbierac dane dotyczace
    aktywnosci sejsmicznej naszej planety.
    czy ktos moglby napisac cos na temat tych ukladow, albo podac jakies
    dobre zrodlo, ktore opisuje czym one sa, jak dzialaja i po co zostaly
    w laptopach zaimplementowane. z gory dzieki. <rs>

  • 2. Data: 2009-07-30 16:31:50
    Temat: Re: uklad "trzesieniowy"
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "rs" <n...@n...spam.pl> wrote in message
    > wlasnie sie dowiedzialem, ze wspolczesne laptopy sa wypozarzane w
    > uklad, ktory stwierdza, czy sprzet nie ulegl przeciazeniu,

    czujniki swobodnego spadania aka akcelerometry sa montowane glownie
    w dyskach - pozwala to na zaparkowanie glowic podczas spadania dysku
    i zapisanie w smarcie wartosci przeciazen jakim byl poddany,
    mozliwe ze czujniki montuje sie na plytach glownych, afaik toshiba
    miala tak w tabletach

    http://www.gizmag.com/laptop-accelerometers-seismic-
    detector/10311/

  • 3. Data: 2009-07-30 16:40:42
    Od: p0li <p...@p...onet.pl>

    O->Dnia 2009-07-30 18:12:08 niejaki rs napisał:

    > czy ktos moglby napisac cos na temat tych ukladow, albo podac jakies
    > dobre zrodlo, ktore opisuje czym one sa, jak dzialaja i po co zostaly
    > w laptopach zaimplementowane. z gory dzieki. <rs>

    konkretów ci nie podam - ale thinkpady mają tzw akcelerometr który wykrywa
    nagłe ruchy laptopa i parkuje glowice hdd

    podejżewam że właśnie o ten układ ci chodzi

    --
    P0zdrawiam
    p0li p0li(at)poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2009-07-30 17:00:29
    Od: "Jwzw" <j...@i...pl>

    Uzytkownik "rs" <n...@n...spam.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > uklad, ktory stwierdza, czy sprzet nie ulegl przeciazeniu, co w
    > przypadku reklamacji mogloby by pomoc stwierdzic czy laptop np.

    To mialoby sens tylko w przypadku, gdybys osobiscie dostarczal ten
    sprzet do serwisu i gdyby od razu w Twojej obecnosci to sprawdzali.
    W kazdym innym przypadku jest 100 innych mozliwosci upadku laptopa (w
    drodze od Ciebie do serwisu, w samym serwisie) i jak niby stwierdza
    gdzie to upadlo?

  • 5. Data: 2009-07-30 17:07:26
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Jwzw pisze:
> [...]
    > W kazdym innym przypadku jest 100 innych mozliwosci upadku laptopa (w
    > drodze od Ciebie do serwisu, w samym serwisie) i jak niby stwierdza

    ...czy laptop działa w paczce zamkniętej i zostawionej u kuriera...?

  • 6. Data: 2009-07-30 17:44:20
    Od: "G Nowak" <g...@g...com>

    Raczej nie; wszak wysylasz go bez baterii ;)

    --
    pozdr

  • 7. Data: 2009-07-30 19:15:30
    Od: games <g...@g...home.pl>

    p0li pisze:

    > konkretów ci nie podam - ale thinkpady mają tzw akcelerometr który wykrywa
    > nagłe ruchy laptopa i parkuje glowice hdd
    >
    > podejżewam że właśnie o ten układ ci chodzi

    Dawno takich pierdul nie czytalem. Faktem jest tez ze PS3 ma wbudowane
    akcelerometry w PADach ale nie sadze zeby ktos wykorzystywal je do
    takich celow jak miernik trzesienia ziemi.
    Projekt Folding moze wykorzystuje pady do mierzenia glupoty uzytkownikow
    internetu.

  • 8. Data: 2009-07-30 20:21:57
    Od: Szymon Wróblewski <s...@S...onet.pl>

    > Dawno takich pierdul nie czytalem.
    "System ThinkVantage(R) Active Protection System(TM) (w modelach z
    tradycyjnymi magnetycznymi dyskami twardymi) używa akcelerometru do
    monitorowania ruchu systemu oraz zatrzymuje dysk i pomaga zapewnić jego
    ochronę przed uszkodzeniem w przypadku wykrycia upadku lub podobnego
    zdarzenia."
    Źródło: http://www.pc.ibm.com/pl/notebook/?pl

    --
    Simon

  • 9. Data: 2009-07-30 21:40:27
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    > czujniki swobodnego spadania aka akcelerometry sa montowane glownie
    > w dyskach - pozwala to na zaparkowanie glowic podczas spadania dysku
    > i zapisanie w smarcie wartosci przeciazen jakim byl poddany,

    czy jest to rozwiazanie sprzetowe (w sensie: dziala niezaleznie od
    systemu oraz bezsterownikowo, najczesciej rowniez bez mozliwosci
    'dostrajania') czy sprzetowo- softwarowe (czyli trzeba zainstalowac
    stery do wspieranego systemu operacyjnego)?

    szymon

  • 10. Data: 2009-07-30 22:00:30
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Thu, 30 Jul 2009 14:40:27 -0700 (PDT), Szymon von Ulezalka napisał(a):

> [...]
    > 'dostrajania') czy sprzetowo- softwarowe (czyli trzeba zainstalowac
    > stery do wspieranego systemu operacyjnego)?

    Na pewno czułość czujnika (a raczej systemu na dane z czujnika) można
    regulować, więc jakieśtam wsparcie OS jest wskazane.

    --
    |Andrea|Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H
    AMD Athlon 64X2 4400+, Gigabyte Radeon HD4850, Arctic Freezer 64 Pro
    4x1GB RAM PC6400, ST3160815AS 160GB, ST3500320AS 500GB, WD2000JS 200GB
    Pioneer DVR-115, Tagan TG480-U15 480W, VideoMate E850F, Asus Xonar DX