  • 1. Data: 2009-07-30 12:13:08
    Temat: Dysk i Reallocated Sector
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam nowy, 3 tygodniowy dysk Seagate i SMART pokazuje na nim "Reallocated Sector
    Count: 2".
    Dodam, że dysk działa bezproblemowo, ale nie było tego w dniu zakupu.

    Reklamować ten dysk, czy dalej używać?

    --
    Pozdrawiam, Arek

    http://www.margo.net.pl

  • 2. Data: 2009-07-31 06:57:34
    Temat: Re: Dysk i Reallocated Sector
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <0...@n...onet.pl>, Arek napisał(a):

> [...]
    > Count: 2".
    > Dodam, że dysk działa bezproblemowo, ale nie było tego w dniu zakupu.

    Jak najbardziej reklamuj. Choć przydałby się wynik pełnego SMARTa,
    ale trudno :)

    Jacek

  • 3. Data: 2009-07-31 07:41:48
    Od: a...@p...onet.pl

    > Jak najbardziej reklamuj. Choć przydałby się wynik pełnego SMARTa,
    > ale trudno :)

    Reszta, raczej w normie:

    ID Opis atrybutu Próg Wartość Najgorsze Dane Stan
    01 Raw Read Error Rate 6 119 99 227661257 OK: wartość w normie
    03 Spinup Time 0 97 97 0 OK: zawsze pozytywnie
    04 Start/Stop Count 20 100 100 56 OK: wartość w normie
    05 Reallocated Sector Count 36 100 100 2 OK: wartość w normie
    07 Seek Error Rate 30 66 60 4424522 OK: wartość w normie
    09 Power-On Time Count 0 100 100 316 OK: zawsze pozytywnie
    0A Spinup Retry Count 97 100 100 0 OK: wartość w normie
    0C Power Cycle Count 20 100 100 75 OK: wartość w normie
    B7 <specyficzne dla dostawcy> 0 100 100 0 OK: zawsze pozytywnie
    B8 <specyficzne dla dostawcy> 99 100 100 0 OK: wartość w normie
    BB <specyficzne dla dostawcy> 0 100 100 0 OK: zawsze pozytywnie
    BC <specyficzne dla dostawcy> 0 100 99 3 OK: zawsze pozytywnie
    BD <specyficzne dla dostawcy> 0 99 99 1 OK: zawsze pozytywnie
    BE Airflow Temperature 45 70 58 504823838 OK: wartość w normie
    C2 Temperature 0 30 42 30 OK: zawsze pozytywnie
    C3 Hardware ECC Recovered 0 40 35 227661257 OK: zawsze pozytywnie
    C5 Current Pending Sector Count 0 100 100 0 OK: zawsze pozytywnie
    C6 Offline Uncorrectable Sector Count 0 100 100 0 OK: zawsze pozytywnie
    C7 Ultra ATA CRC Error Rate 0 200 200 0 OK: zawsze pozytywnie
    F0 Head Flying Hours 0 100 253 425 OK: zawsze pozytywnie
    F1 <specyficzne dla dostawcy> 0 100 253 810953079 OK: zawsze pozytywnie
    F2 <specyficzne dla dostawcy> 0 100 253 3527337979 OK: zawsze pozytywnie

    --
    Pozdrawiam, Arek

    http://www.margo.net.pl

  • 4. Data: 2009-07-31 10:04:56
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Arek pisze:
> [...]
    > Count: 2".
    > Dodam, że dysk działa bezproblemowo, ale nie było tego w dniu zakupu.

    Każdy nowy dysk ma prawo do realokacji sektorów.

    Używaj, patrząc czy liczba realokowanych sektorów stale nie
    rośnie.

    W zasadzie dopiero pojawienie się uszkodzonych sektorów wi-
    docznych dla systemu operacyjnego świadczy o niesprawności
    dysku, bo jest skutkiem przekroczenia udziału niepewnych
    obszarów dysku przewidzianego przez producenta.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-07-31 13:06:40
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    > Każdy nowy dysk ma prawo do realokacji sektorów.
    >
    > Używaj, patrząc czy liczba realokowanych sektorów stale nie
    > rośnie.

    Właściwie, to rośnie...
    Na początku było "0", po 1,5 tygodnia - "1", po ok. 2,5 tyg "2".

    Przeglądając sieć, to niektórzy twierdzą, że już 1 realokacja (bad sector) jest
    podstawą do reklamacji. Podobno dane na takim dysku są znacznie bardziej zagrożone.

    --
    Pozdrawiam, Arek

    http://www.margo.net.pl

  • 6. Data: 2009-08-01 11:13:06
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Arek pisze:
    > Właściwie, to rośnie...
    > Na początku było "0", po 1,5 tygodnia - "1", po ok. 2,5 tyg "2".

    To jest *naturalny* wzrost. Źle by było, gdyby codziennie
    rosło o kilkanaście pozycji na przykład.

    > Przeglądając sieć, to niektórzy twierdzą, że już 1 realokacja (bad sector) jest
    > podstawą do reklamacji. Podobno dane na takim dysku są znacznie bardziej zagrożone.

    Jeden "bad-sector" -- owszem. Jedna realokacja -- kłóciłbym
    się. Po coś w końcu producenci przewidują miejsce na realo-
    kacje.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 7. Data: 2009-08-01 12:42:15
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    > Jeden "bad-sector" -- owszem. Jedna realokacja -- kłóciłbym
    > się. Po coś w końcu producenci przewidują miejsce na realo-
    > kacje.

    Czy to nie po przez realokację, dysk ukrywa bad-sectory?

    --
    Pozdrawiam, Arek

    http://www.margo.net.pl

  • 8. Data: 2009-08-01 13:29:29
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Arek pisze:
    > Czy to nie po przez realokację, dysk ukrywa bad-sectory?

    Nie.

    Realokacja służy do tego, by wykluczyć z użycia niepewne
    obszary dysku bez utraty danych. Niekoniecznie uszkodzone:
    po prostu *niepewne*. Czyli takie, w których choć raz
    wystąpił odczyt niezgodny z sumą kontrolną.

    Przy obecnej gęstości upakowania danych rzadko zdarza się
    egzemplarz dysku, na którym nie ma ani jednego "słabszego"
    miejsca na nośniku. Stąd właśnie mechanizm realokacji.

    "Widoczne" dla systemu uszkodzone sektory pojawiają się do-
    piero w momencie, gdy obszar realokacji zostaje wyczerpany,
    a więc talerze dysku faktycznie są zdecydowanie gorszej ja-
    kości, niż przewidzieli projektanci dysku. Bad-sector po-
    jawia się też wtedy, gdy dysk nie jest w stanie w ogóle
    odczytać jakiegoś sektora i przeprowadzić realokacji.

    Skoro masz tylko *kilka* realokowanych sektorów, to znaczy,
    że masz i tak dysk wysokiej jakości jak na średnią.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 9. Data: 2009-08-01 13:43:51
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Skoro masz tylko *kilka* realokowanych sektorów, to znaczy,
    > że masz i tak dysk wysokiej jakości jak na średnią.

    Od ponad 5 lat używam Caviara 80 GB i wciąż "Reallocated Sector Count"
    wynosi 0.

  • 10. Data: 2009-08-04 06:28:35
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    > Od ponad 5 lat używam Caviara 80 GB i wciąż "Reallocated Sector Count"
    > wynosi 0.

    A u mnie padł kolejny (czyli 3) sektor :(

    --
    Pozdrawiam, Arek

    http://www.margo.net.pl