  • 71. Data: 2009-12-19 21:26:08
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:
    > Dnia Sat, 19 Dec 2009 21:32:21 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    > Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> nadala:

    > No to porónujesz nieporównywalne, detektor pasywny z aktywnym. Ten drugi
    > z definicji ma większe wzmocnienie.

    Nie, nie... porównuję (detektor pasywny + wzmacniacz w.cz.) kontra
    detektor aktywny (z reakcją)

    > W żadnym wypadku, o radiach to ja mogę długo :)

    To się cieszę :-) Właśnie na prędce (i na "pająka") polutowałem sobie
    reakcyjniaka z ECL86 (trioda jako detektor i pentoda jako wzmacniacz
    m.cz. na głośnik). Gra na średnich jak złoto :-) Jedną stację to
    złapałem nawet na samej antenie ferrytowej (bez anteny zewnętrznej i
    uziemienia) a siedzę w piwnicy. Jak mi palma do reszty odbije to zaraz
    wyciągnę z szuflady ECH81 :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 72. Data: 2009-12-19 21:28:27
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:
    > Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:
    > wyciągnę z szuflady ECH81 :-)

    P.S. Albo wykorzystam samą heptodę i dla jaj heterodynę zrobię na DDS-ie :-)

  • 73. Data: 2009-12-19 21:51:45
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Sat, 19 Dec 2009 22:26:08 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> nadala:

    > Nie, nie... porównuję (detektor pasywny + wzmacniacz w.cz.) kontra
    > detektor aktywny (z reakcją)

    A, w temn sposób. Zapewne detektor reakcyjny będzie miał większe
    wzmocnienia. Na pewno na falach krótkich.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 74. Data: 2009-12-19 22:39:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 19 Dec 2009 22:28:27 +0100, Grzegorz Kurczyk wrote:
    >P.S. Albo wykorzystam samą heptodę i dla jaj heterodynę zrobię na DDS-ie :-)

    DDS zrob na lampach :-)

    J.

  • 75. Data: 2009-12-20 00:17:20
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Sat, 19 Dec 2009 23:39:51 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    J.F <j...@p...onet.pl> nadala:

    > DDS zrob na lampach :-)

    DDS to może nie, ale syntezę się da. Zużyje się naprawdę dużo lamp,
    ale działać będzie :)

  • 76. Data: 2009-12-20 00:30:06
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > DDS zrob na lampach :-)

    Obawiam się, że do swoich dość znacznych zapasów musiałbym dokupić
    jeszcze ze cztery duże kartony lamp :-)
    Choć z drugiej strony... dwójkę liczącą można zrobić na jednej ECC82 :-)
    Pamięć ROM próbek sinusa... krosownica na diodach ? ;-)
    Albo generować jakiś prostokąt i przy niewielkim zakresie przestrajania
    odcedzić to jakimś filtrem ? Choroba... mogłoby to nie być wcale takie
    straszne... tak ze 2kW poboru mocy na początek :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 77. Data: 2009-12-20 17:08:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > m.cz. na głośnik). Gra na średnich jak złoto :-) Jedną stację to
    > złapałem nawet na samej antenie ferrytowej

    To chyba dobrze wróży. ;)
    Sam teraz czekam na 1T4T z Allegro oraz zestaw trzech podstawek. W
    założeniach zacznę od jednego obwodu, jednak zostawię miejsce na
    wzmacniacz w.cz. i głośnikowy, np. na 3S4T.

    Antena ferrytowa zastosowana w twoim prowizorycznym odbiorniku ma
    uzwojenie na fale długie? Słychać 225 kHz może? ;)

  • 78. Data: 2009-12-20 19:03:16
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    >
    > Antena ferrytowa zastosowana w twoim prowizorycznym odbiorniku ma
    > uzwojenie na fale długie? Słychać 225 kHz może? ;)

    Słychać, ale już z drucianą anteną pokojową (a w zasadzie piwniczną) i
    uziemieniem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 79. Data: 2009-12-21 00:23:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Słychać, ale już z drucianą anteną pokojową (a w zasadzie piwniczną) i
    > uziemieniem.

    A można zapytać o jakość odbieranych audycji? Dźwięk jest czysty i wyraźny?

    BTW od czego zależy sprawność odbioru na antenie ferrytowej? Pytam, bo
    dla przykładu takie małe, radzieckie radyjko turystyczne Artek (długo
    leżało gdzieś w domu zapomniane) potrafi wieczorem złapać na falach
    średnich stacje czeskie, niemieckie, rosyjskie, chyba nawet coś po
    angielsku słyszałem. Żadnej zewnętrznej anteny, żadnego uziemienia,
    antena ferrytowa o niewielkim rozmiarze. Układ bez przemiany
    częstotliwości na kilku tranzystorach.
    Jednocześnie pamiętam jeszcze stare projekty prostych mini-odbiorników
    refleksowych publikowanych dawno temu na łamach prasy. Ledwie dwa-trzy
    tranzystory, cewka obwodu rezonansowego nawinięta na kawałku pręta
    ferrytowego i to miało ponoć działać. ;)

  • 80. Data: 2009-12-21 08:30:54
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    > A można zapytać o jakość odbieranych audycji? Dźwięk jest czysty i wyraźny?

    No HiFi to to nie jest :-) Na długich Warszawa I jest taka jakby
    przytłumiona, ale na Radmorze 5102 też wcale lepiej nie słychać :-)
    Na średnich wieczorem jest bardzo ładnie. Niektóre stacje idą tak
    silnie, że dźwięk zdaje się być przesterowany.

> [...]
    > angielsku słyszałem. Żadnej zewnętrznej anteny, żadnego uziemienia,
    > antena ferrytowa o niewielkim rozmiarze. Układ bez przemiany

    W sumie to od objętości pręta ferrytowego. Do amatorskich konstrukcji
    dawało się możliwie długie pręty i niekiedy dla zwiększenia objętości
    sklejało się dwa..trzy pręty ułożone równolegle.

> [...]
    > tranzystory, cewka obwodu rezonansowego nawinięta na kawałku pręta
    > ferrytowego i to miało ponoć działać. ;)

    Radyjko, które kiedyś skleciłem miało antenę ferrytową, dwustopniowy
    aperiodyczny wzmacniacz w.cz. na TG40 (równie dobrze chodziły od TG37 do
    TG40, AF516 i ruskie P401), detektor w układzie podwajacza na dwóch
    DOG61 i typowy przeciwsobny wzmacniacz m.cz. na TG5 + 2xTG50. Na długich
    Warszawa I grała bardzo ładnie, ale wtedy stał jeszcze maszt w
    Konstantynowie. Na średnich wieczorem jedna stacja przy drugiej. W tej
    chwili w ogóle jakoś tych stacji mniej.

    Pozdrawiam
    Grzegorz