  • 61. Data: 2009-12-19 09:51:30
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:
    > Dnia Sat, 19 Dec 2009 01:44:25 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    > Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> nadala:

    > BYły, ale mało, np. polskie Telefunkeny - Lord, Fenomen, T4 i I T40 to
    > były supery reakcyjne, układ miały praktycznie ten sam. Ale nie były
    > to dobre radia. W Czechach Mikrofona tak tez robiła (oni to mieli i
    > jeszcze dziwniejsze układy).

    Witam ponownie.
    Ma Kolega może schematy tych odbiorników ? W swojej "karierze" nie
    miałem okazji się z nimi spotkać na żywo :-( a bardzo jestem ciekaw jak
    to rozwiązywano "fabrycznie".

    > W sumie nie. Zestrojenie jej było trudniejsze od zwykłej trzyobwodówki,
    > a uzyskiwane efekty gorsze. Trzyobowdówka w układzie selektoda (wzm.
    > w.cz.), pentoda (detektor), pentoda (głośnik) ma już dobrą czułość i
    > selektywność, nie gorszą od takiego supera.

    Miałem na myśli, że zestrojenie było prostsze od pełnej superheterodyny
    :-) Z drugiej strony tak sie zastanawiam co mogło mieć lepszą czułość:
    odbiornik detektorowy z jednostopniowym wzmacniaczem w.cz. (patrz typowy
    jednostopniowy wzmacniacz p.cz. z detektorem stosowany w klasycznej
    superheterodynie) czy dobrze zestrojony detektor siatkowy z reakcją? Bo
    w sumie tym głównie różniły się te dwa rozwiązania. Fakt, że ze względu
    na starzenie elementów czy choćby wahania napięć zasilających mogło być
    trudno utrzymać optymalny punkt pracy obwodu reakcyjnego. Z drugiej
    strony detektor reakcyjny ustawiony na maksymalnej czułości mógł
    nieprzyjemnie zawężać pasmo. Czy w tych fabrycznych regenerodynach
    rozwiązano jakoś problem ARW ?

    Pozdrawiam i dziękuję za ciekawą dyskusję.
    Grzegorz

  • 62. Data: 2009-12-19 11:04:49
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:hgi8as$b0f$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    [ciach]

    > Witam ponownie.
    > Ma Kolega może schematy tych odbiorników ? W swojej "karierze" nie miałem
    > okazji się z nimi spotkać na żywo :-( a bardzo jestem ciekaw jak to
    > rozwiązywano "fabrycznie".

    A tu byłeś?
    http://www.stareradia.pl/index.html

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 63. Data: 2009-12-19 11:46:29
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Krzysztof Tabaczyński napisał:
    > A tu byłeś?
    > http://www.stareradia.pl/index.html

    Byłem wielokrotnie, ale faktycznie dopiero teraz zauważyłem schemat
    Telefunkena T4 B. Konstrukcja rzeczywiście podobna do tego co
    nasmarowałem :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 64. Data: 2009-12-19 13:03:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 19 Dec 2009 12:46:29 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):

> [...]

    Obejrzałem sobie schemat. Wow! ale fajne... Chyba jest coraz mniej ludzi
    którzy takie rzeczy rozumieją... Qrde, ile jak takich OR-ów rozebrałem na
    kawałki zanim się spostrzegłem ile one dziś by były warte :)
    --
    Jacek

  • 65. Data: 2009-12-19 13:08:33
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Obejrzałem sobie schemat. Wow! ale fajne... Chyba jest coraz mniej ludzi
    > którzy takie rzeczy rozumieją... Qrde, ile jak takich OR-ów rozebrałem na
    > kawałki zanim się spostrzegłem ile one dziś by były warte :)

    One są tyle warte właśnie dlatego, że tyle ich rozebrałeś :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 66. Data: 2009-12-19 13:32:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 19 Dec 2009 14:08:33 +0100, Krzysztof Tabaczyński napisał(a):

    > One są tyle warte właśnie dlatego, że tyle ich rozebrałeś :-)

    Aaaa! cholera, nie dobijaj mnie :)
    --
    Jacek

  • 67. Data: 2009-12-19 13:43:55
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    > Aaaa! cholera, nie dobijaj mnie :)

    Nie jesteś osamotniony...
    Ja swoje pierwsze radio "Stolica" rozebrałem w 1968 roku
    jak miałem 14 lat.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 68. Data: 2009-12-19 16:52:41
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Sat, 19 Dec 2009 10:51:30 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
> [...]

    > Ma Kolega może schematy tych odbiorników ? W swojej "karierze" nie
    > miałem okazji się z nimi spotkać na żywo :-( a bardzo jestem ciekaw jak

    Schematy już widzę inni pokazali :)

    > Miałem na myśli, że zestrojenie było prostsze od pełnej superheterodyny

    Owszem, ale trudniejsze od IMO równie dobrej trzyobwodówki.

> [...]
    > jednostopniowy wzmacniacz p.cz. z detektorem stosowany w klasycznej
    > superheterodynie) czy dobrze zestrojony detektor siatkowy z reakcją? Bo

    IMO to detektorowe większą. Pamiętaj, że w radiach z jednym stopniem
    w.cz. też stosowano detektor reakcyjny, do tego z ręcznie regulowaną
    reakcją, a wzmacniacz w.cz. miał większe wzmocnienie niż mieszacz.

> [...]
    > strony detektor reakcyjny ustawiony na maksymalnej czułości mógł
    > nieprzyjemnie zawężać pasmo. Czy w tych fabrycznych regenerodynach

    Ponieważ to super i częstotliwość p.cz. jest stała to detektor reakcyjny
    pracował w punkcie optymalnym ze względu na pasmo. Ale ponieważ
    regulację głośności robiono regulując wzmocnienie mieszacza,
    wykorzystując długą charakterystkę lampy mieszającej to zmieniała się
    oporność wewnętrzna mieszacza dodatkowo dotłumiając obwód reakcyjny,
    co i ta zmieniało pasmo. A ARW się nie stosowało w takich odbiornikach
    choć teoretycznie można. Był jeden fabryczny odbiornik reakcyjny z ARW
    - Radio Union 'Orzeł'. Działało to średnio, potrafił sam wpaść w
    generację, a przy 'bezpiecznym' ustawieniu reakcji był trochę za
    mało czuły.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 69. Data: 2009-12-19 20:32:21
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

> [...]

    > w.cz. też stosowano detektor reakcyjny, do tego z ręcznie regulowaną
    > reakcją, a wzmacniacz w.cz. miał większe wzmocnienie niż mieszacz.

    Nie wiem czy się dobrze zrozumieliśmy. Zakładam że wywalamy stopień
    przemiany, podłączamy antenę pod pierwotny obwód pierwszego filtra p.cz.
    Dostajemy w ten sposób odbiornik o bezpośrednim wzmocnieniu na 465kHz. I
    teraz: w przypadku klasycznym będzie to detektor diodowy ze wzmacniaczem
    w.cz., a w drugim detektor siatkowy z reakcją zrobiony np na pentodzie.

    Pozdrawiam i mam nadzieję, że nie zamęczam Kolegi :-)
    Grzegorz

  • 70. Data: 2009-12-19 21:08:22
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Sat, 19 Dec 2009 21:32:21 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
> [...]

    > teraz: w przypadku klasycznym będzie to detektor diodowy ze wzmacniaczem
    > w.cz., a w drugim detektor siatkowy z reakcją zrobiony np na pentodzie.

    No to porónujesz nieporównywalne, detektor pasywny z aktywnym. Ten drugi
    z definicji ma większe wzmocnienie.

    > Pozdrawiam i mam nadzieję, że nie zamęczam Kolegi :-)

    W żadnym wypadku, o radiach to ja mogę długo :)

    BTW - w Muzeum Techniki jest wystawa czasowa z polską przedwojenną
    radiotechniką, trochę moich egzemplarzy też tam jest :)