  • 81. Data: 2009-12-21 12:37:39
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:hgnbs3$nrn$1@atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > dawało się możliwie długie pręty i niekiedy dla zwiększenia objętości
    > sklejało się dwa..trzy pręty ułożone równolegle.

    > Radyjko, które kiedyś skleciłem miało antenę ferrytową, dwustopniowy
    > aperiodyczny wzmacniacz w.cz. na TG40 (równie dobrze chodziły od TG37 do
    > TG40, AF516 i ruskie P401), detektor w układzie podwajacza na dwóch DOG61
    > i typowy przeciwsobny wzmacniacz m.cz. na TG5 + 2xTG50. Na długich
    > Warszawa I grała bardzo ładnie, ale wtedy stał jeszcze maszt w
    > Konstantynowie. Na średnich wieczorem jedna stacja przy drugiej. W tej

    Najlepszą jakość nagrań na falach średnich uzyskałem za
    pomocą dwóch cewek na prętach ferrytowych około fi 8
    i długości około 50 mm, jednego kondensatora i jednej diody.
    Był taki układ w ReiK.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 82. Data: 2009-12-21 14:33:33
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Najlepszą jakość nagrań na falach średnich uzyskałem za
    > pomocą dwóch cewek na prętach ferrytowych około fi 8
    > i długości około 50 mm, jednego kondensatora i jednej diody.
    > Był taki układ w ReiK.
    [...]

    Kiedyś, z ciekawości ;-) popełniłem OR o bezpośrednim wzmocnieniu, na bazie
    układu scalonego UL1111. Odbiór tylko 225 kHz. Antena ferrytowa odcięta z
    kawałka oryginalnego pręta z "Szarotki". Długość - rzędu długości pudełka
    zapałek - cały OR miał gabaryty tegoż. Łącznie z ogniwem pastylkowym 1,5 V.
    Opis - w jakimś "Młodym Techniku" z lat 80tych.
    ATSD - chętnie popełniłbym ponownie coś takiego. Niestety, rzeczony numer
    "MT" wziął i przepadł. Może ktoś pamięta ten artykuł i wspomoże mnie skanem?
    Z góry dziękuję.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 83. Data: 2009-12-21 16:11:12
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

> [...]
    > tranzystory, cewka obwodu rezonansowego nawinięta na kawałku pręta
    > ferrytowego i to miało ponoć działać. ;)
    Układ refleksowy polegał na tym, ze sygnał w.cz. po wzmocnieniu we
    wzmaczniaczu wejściowym był
    poddawany detekcji i znowy wracał do tego samego wzmacniacza wejściowego.
    Tak więc wzmacniacz wejsciowy był wykorzystywany dwukrotnie.
    Dalej już tylko wzmacniacz m.cz na 2-3 tranzystorach.
    Zresztą pierwszy odbiornik superheterodynowy "Eltra" miał na wyjściu
    pojedynczy tranzystor
    w klasie "A", dopiero następny "Koliber" już wzmacniacz przeciwsobny
    sterujący bezpośrednio głośnik 40ohm.
    Sam wykonałem w tamtych czasach kilka odbiorników refleksowych na 3-4
    tranzystorach.
    Pamiętajcie, że wtedy srednia pensja starczała na jakieś 10 tranzystorów.
    Po żmudnym dobraniu zwojów cewki antenowej i transformatora (właśnie tego do
    układu refleksowego) działały całkiem nieźle.
    pozdrawiam,
    Andrzej
    PS. Jeden zmoich kolegów kiedyś "walczył" dopóźnej nocy żmudnie dobierając
    zwoje.
    Odbiornik grał coraz lepiej, aż tu nagle - całkiem przestał działać. Kolega
    wściekł się i
    rozebrał go na kawałki, a resztki wyrzucił przez okno. Następnego dnia,
    kiedy nam o tym opowiadał,
    doszliśmy do wniosku, że po prostu Warszawa I zakończyła pracę.

  • 84. Data: 2009-12-21 16:18:44
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Krzysztof Tabaczyński napisał:

    > Najlepszą jakość nagrań na falach średnich uzyskałem za
    > pomocą dwóch cewek na prętach ferrytowych około fi 8
    > i długości około 50 mm, jednego kondensatora i jednej diody.
    > Był taki układ w ReiK.

    Czyli detektorowiec z anteną ferrytową :-)
    Ale to chyba mieszkał Kolega pod nadajnikiem ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 85. Data: 2009-12-21 17:10:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > No HiFi to to nie jest :-) Na długich Warszawa I jest taka jakby
    > przytłumiona, ale na Radmorze 5102 też wcale lepiej nie słychać :-)

    HiFi to ja się rzecz jasna nie spodziewam. Pytam bo jednak z
    doświadczenia wiem, że różne odbiorniki potrafią odbierać różnie.
    Oczywiście zawsze brzmienie będzie dość specyficzne, ale to urok starego
    radia. Niekiedy jednak (zwłaszcza w przypadku najprostszych odbiorników,
    np. turystycznych) bywało tak, że człowiek się niekiedy zastanawiał co
    lektor przed chwilą powiedział. Takich sytuacji nie ma?

    > Na średnich wieczorem jest bardzo ładnie. Niektóre stacje idą tak
    > silnie, że dźwięk zdaje się być przesterowany.

    Nawet przy zmniejszonej reakcji? Może jakiś RF Gain byłby potrzebny? ;)

  • 86. Data: 2009-12-21 17:10:50
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

> [...]
    > Warszawa I grała bardzo ładnie, ale wtedy stał jeszcze maszt w
    > Konstantynowie. Na średnich wieczorem jedna stacja przy drugiej. W tej

    W czasach kiedy na tranzystorach germanowych radia konstruowano to
    Gabina jeszcze nie było - program I nadawano z Raszyna. A jak postawiono
    Gabin to german właśnie odchodził w niepamięć - tak więc jakoś pod sam
    koniec epoki germanu musiałeś to radyjko robić albo też jednak z Raszyna
    odbierałeś.

    --
    Darek

  • 87. Data: 2009-12-21 17:12:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

> [...]
    > długości pudełka zapałek - cały OR miał gabaryty tegoż. Łącznie z
    > ogniwem pastylkowym 1,5 V. Opis - w jakimś "Młodym Techniku" z lat 80tych.

    Podobną konstrukcję widziałem kiedyś w jakimś czeskim czasopiśmie dla
    radioamatorów, tak z lat siedemdziesiątych. Z tą różnicą, że tam nie
    było ani jednego układu scalonego. Jedynie kilka tranzystorów. Całość,
    wraz z bateryjką i maleńką anteną ferrytową również mieściła się w
    pudełku od zapałek.

    > ATSD - chętnie popełniłbym ponownie coś takiego. Niestety, rzeczony
    > numer "MT" wziął i przepadł. Może ktoś pamięta ten artykuł i wspomoże
    > mnie skanem? Z góry dziękuję.

    Wiem, że to nie do końca to, a układ jest mało "rozwojowy" ale:
    http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT2395.pdf

  • 88. Data: 2009-12-21 17:25:37
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    > Gabin to german właśnie odchodził w niepamięć - tak więc jakoś pod sam
    > koniec epoki germanu musiałeś to radyjko robić albo też jednak z Raszyna

    Ciężko mi teraz powiedzieć z jakiego to nadajnika leciało, ale garść
    germaniaków mam do tej pory w szufladzie więc kwestia epoki
    germanu/krzemu nie ma tutaj zastosowania :-) BC-aki i BF-ki już wtedy
    były, ale pamiętam, że jak zrobiłem wzmacniacz w.cz. na dwóch BF-ach
    (chyba BF214) to mi się to dziadostwo sprzęgało i robił się z tego
    niezły generator :-) a na germanowcach chodziło bez problemu. Pewnikiem
    wystarczyło odsprzęgnąć zasilanie poszczególnych stopni i byłoby git,
    ale wtedy za głupi jeszcze byłem żeby na to wpaść :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 89. Data: 2009-12-21 17:29:24
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

> [...]
    > Gabin to german właśnie odchodził w niepamięć - tak więc jakoś pod sam
    > koniec epoki germanu musiałeś to radyjko robić albo też jednak z Raszyna

    P.S. To musiało być pod koniec lat 70-tych więc Konstantynów wtedy nadawał.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 90. Data: 2009-12-21 17:51:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Kucharski napisał:

    > Kiedyś, z ciekawości ;-) popełniłem OR o bezpośrednim wzmocnieniu, na
    > bazie układu scalonego UL1111. Odbiór tylko 225 kHz.

    A nie 227 kHz przypadkiem?

> [...]
    > z lat 80tych. ATSD - chętnie popełniłbym ponownie coś takiego. Niestety,
    > rzeczony numer "MT" wziął i przepadł. Może ktoś pamięta ten artykuł i

    Ależ proszę bardzo:

    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-10-Mini_od
    biornik.pdf

    A z ciekawostek, to można jeszcze zobaczyć odbiornik długofalowy bez
    elementów indukcyjnych:

    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-05-Odbiorn
    ik_radiowy.pdf

    Jarek

    --
    Ciekawość, to pierwszy stopień do piekła.