  • 1. Data: 2011-03-04 13:40:30
    Temat: różnica pamięci D-RAM oraz Sync D-RAM
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam
    Przejrzałem pdf-a o pamięci synchronicznej DRAM i nie rozumiem po co
    wprowadzono / wymyślono takie pamięci. Kiedyś do ATARI ST dołożyłem więcej
    pamięci. Wtedy wydawało mi się że do sterowania pamięcią w zupełności
    wystarczy sygnał -RAS, -CAS i -WR, oczywiście też dane i multiplekserowany
    adres. A teraz Do standardowych sygnałów -RAS, -CAS, -WR dołożono jeszcze
    CLK i CKEN i powiedziano że CAS i RAS mają się zmieniać synchronicznie z
    zegarem. To na czym polega ten zysk i ulepszenie? Niestety cały pdf
    oczywiście jest po angielsku i pewnie dlatego czegoś nie zrozumiałem.

    pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2011-03-04 18:59:20
    Temat: Re: różnica pamięci D-RAM oraz Sync D-RAM
    Od: " MH" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm> napisał(a):

    > Witam
    > PrzejrzaĹ&#65533;em pdf-a o pamiÄ&#65533;ci synchronicznej DRAM i nie rozumiem po
    co
    > wprowadzono / wymyĹ&#65533;lono takie pamiÄ&#65533;ci. KiedyĹ&#65533; do ATARI ST
    doĹ&#65533;oĹźyĹ&#65533;em wiÄ&#65533;c
    > ej
    > pamiÄ&#65533;ci. Wtedy wydawaĹ&#65533;o mi siÄ&#65533; Ĺźe do sterowania
    pamiÄ&#65533;ciÄ&#65533; w zupeĹ&#65533;noĹ&#65533;ci
    > wystarczy sygnaĹ&#65533; -RAS, -CAS i -WR, oczywiĹ&#65533;cie teĹź dane i
    multiplekserowany
    > adres. A teraz Do standardowych sygnaĹ&#65533;Ăłw -RAS, -CAS, -WR doĹ&#65533;oĹźono
    jeszcze
    > CLK i CKEN i powiedziano Ĺźe CAS i RAS majÄ&#65533; siÄ&#65533; zmieniaÄ&#65533;
    synchronicznie z
    > zegarem. To na czym polega ten zysk i ulepszenie? Niestety caĹ&#65533;y pdf
    > oczywiĹ&#65533;cie jest po angielsku i pewnie dlatego czegoĹ&#65533; nie
    zrozumiaĹ&#65533;em.

    > pozdrawiam MArek

    ==============

    A pamiętasz jak często wieszały się wówczas pecety napędzane zegarem rzędu
    10-12MHz? RAS i CAS były często robione na RC , wystarczyła zmiana temperatury
    , aby zmnieniła się stała czasowa , no i wszystko szło w maliny.
    Rozwiązaniem są układy synchroniczne w których wszelkie sygnały z określonymi
    restrykcjami czasowymi są uzależnione od CLK. Przy częstotliwościach na jakich
    dzisiaj jeździmy , układ asynchroniczny nie ma prawa w praktyce działać.

    MH

  • 3. Data: 2011-03-04 20:09:06
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    MH wrote:
    [ciach]

    > A pamiętasz jak często wieszały się wówczas pecety
    napędzane zegarem rzędu
    > 10-12MHz?
    moim skromnym zdaniem nie częściej niż te dzisiejsze.

    > RAS i CAS były często robione na RC , wystarczyła
    zmiana
    > temperatury , aby zmnieniła się stała czasowa , no i
    Tak było w spektrusiu i to było żle robione. Nikt nie
    bronił i np w ST lub Amiga CAS i RAS był generowany
    przez specjalizowany układ (chyba wręcz MMU) na
    podstawie zegara systemowego. Tam wszelkie opóźnienia
    były generowane z zegara i były zawsze stabilne.

> [...]
    > określonymi restrykcjami czasowymi są uzależnione od
    CLK. Przy
    > częstotliwościach na jakich dzisiaj jeździmy , układ
    Niech CAS i RAS są generowane synchronicznie do
    jakiegoś zegara. Nadal nie rozumię dlaczego ten zegar
    ma być dołączony do pamięci. Prost przykład UART
    generuje sygnału RS-a w oparciu o kwarc a nie układ RC.
    Układ odbiorczy nie wymaga sygnalu CLK aby odebrać
    poprawnie wygenerowany sygnał.

    pozdrawim MArek

  • 4. Data: 2011-03-04 20:35:26
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-03-04 21:09, ToTylkoJa pisze:

    > Niech CAS i RAS są generowane synchronicznie do
    > jakiegoś zegara. Nadal nie rozumię dlaczego ten zegar
    > ma być dołączony do pamięci.

    Dlatego, że dzisiaj pamięć to jest układ potokowy. W czasie gdy jedna
    dana jest wysyłana na zewnątrz, to już następne wiersze są pobierane z
    bebechów pamięci. A do tego przydaje się zegar (najlepiej wielofazowy).

    A z jaką prędkością działa UART?