  • 1. Data: 2011-03-04 13:26:36
    Temat: RFM12B - odbiór zakłócany innymi urządzeniami
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Wraz ze zbudowanym przeze mnie systemem wykorzystującym moduły RFM12B na
    868MHz równolegle działają mikrofony 800-820MHz. Problem jest taki, że te
    mikrofony skutecznie zakłócają transmisję. Udało mi się sprawdzić mikrofony
    za pomocą analizatora widma. Generują czysty sygnał tam gdzie powinien być.
    Zatem wina leży po stronie modułów.
    Co się dzieje?
    Zrobiłem prosty skaner/analizator widma w zakresie działania modułu RFM12B.
    Poniżej przedstawiam zrzut ekranowy tego analizatora z włączonym mikrofonem
    nadającym na częstotliwości 813,750MHz i innym modułem RFM12B nadającym na
    868MHz. 1 i 3 to śmieci wywołane przez mikrofon bezprzewodowy.

    http://img18.imageshack.us/img18/9492/97810954001298
    4156361.png

    Parametry odbiornika podczas skanowania:
    Receiver baseband bandwidth (BW): 134kHz
    LNA gain: 0dB
    AFC auto off.

    Można zauważyć nośną na 868MHz jak i prążki na ok. 864MHz(863,750MHz) i
    ok.874MHz(873,750MHz). Przestrajając częstotliwość mikrofonu w zakresie
    800-820MHz zauważyłem, że te prążki od mikrofonów pojawiają się co 10MHz,
    jakby mikrofon sypał co 10MHz od częstotliwości na nim ustawionej. Myślę, że
    nie jest to zbieg okoliczności z faktem, że w module siedzi generator 10MHz.
    W tym przypadku oba nadajniki znajdują się około 30cm od anteny modułu
    odbierającego (analizatora widma)
    Co ciekawe. Jeśli za pomocą drugiego modułu nadaję na częstotliwości
    powiedzmy 862MHz, nie pojawia się prążek oddalony o 10MHz wyżej, czyli na
    872MHz.

    Zrobiłem kolejny eksperyment.
    Z braku odpowiedniego generatora użyłem trasceivera na 430MHz. Ustawiając
    nadawanie na np. 432MHz widzę drugą jego harmoniczną dokładnie na 864MHz.
    Prążka na 874MHz nie ma. Nawet przy mocy 0,5W.
    Dalsza sprawa. Zainstalowałem na wejściu antenowym filtr ceramiczny (SAW:
    EPCOS 868.30MHz). Niestety nie widzę jakiejś różnicy. Śmieci dalej są.
    Jednak nie miałem jeszcze czasu na zabawę w dopasowanie impedancji.

    Następny eksperyment.
    Płytkę urządzenia z modułem wsadziłem do puszki stalowej i wyprowadziłem
    przewód koncentryczny ok. 40cm zakończony anteną (niestety bez przepustu,
    czyli brak połączenia ekranów, po prostu przewody wychodziły szczeliną pod
    wieczkiem). Prążki pojawiają się wyraźnie przy zbliżaniu mikrofonu do tej
    anteny, nie kawałka kabla koncentrycznego.

    Nie próbowałem zaekranować samego modułu, trochę dokładniej niż robi to
    puszka po Rafaello. Zakłócenia od mikrokontrolera na 99% odpadają.

    Nie jestem jednak dalej przekonany, czy nadajniki mikrofonów 800-820MHz
    przechodzą anteną, czy też inną drogą. Filtr SAW w moim odczuciu nic nie
    dał.

    Co również ważne. Za anteny robią kawałki 8cm drutu dolutowane do wyjścia
    modułu.

    Czy te moduły tak mają i są nieodporne na jakieś zakresy częstotliwości...?
    Mikrofony posiadają prawdziwe CE i w to wierzę, natomiast te moduły widać
    nie są kompatybilne elektromagnetycznie.
    Zastanawiam się, czego jeszcze spróbować, aby transmisja jednak działała. Na
    frequency hopping niestety nie ma miejsca w pamięci małego ATtiny2313 i jego
    wymiana nie wchodzi w grę.

    Co o tym myślicie?

    Michał

  • 2. Data: 2011-03-04 14:29:35
    Temat: Re: RFM12B - odbiór zakłócany innymi urządzeniami
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 04.03.2011 14:26, Michał Lankosz pisze:
> [...]
    > mikrofony za pomocą analizatora widma. Generują czysty sygnał tam gdzie
    > powinien być. Zatem wina leży po stronie modułów.

    Witam
    Na jaką szerokość ma Kolega ustawiony filtr pośredniej w odbiorniku
    RFM12 ? Przy tych modułach zawsze pracowałem na najwęższym filtrze
    67kHz. Trzeba również wtedy wykalibrować w modułach generator kwarcowy.
    Jest do tego specjalny rejestr. "W praniu" wyszło mi, że te moduły
    potrafią mieć spore rozrzuty parametrów rezonatora i pomimo ustawienia
    dzielnika PPL na tę samą wartość, faktyczna częstotliwość pracy
    potrafiła się mocno różnić w poszczególnych egzemplarzach (błąd
    częstotliwości odniesienia jest powielany przez PPL).

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2011-03-04 16:43:08
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:4d70f74f$0$2455$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > ? Przy tych modułach zawsze pracowałem na najwęższym filtrze 67kHz. Trzeba
    > również wtedy wykalibrować w modułach generator kwarcowy.

    Szerokość filtra nic nie zmieniała. Mikrofon nadający np. na 808,8MHz daje
    prążek na 868,8MHz, ale i tak zakłóca z odległości ok 50cm. Co gorsze, kilka
    mikrofonów pracujących na innych częstotliwościach robi już wystarczający
    'śmietnik', aby transmisja zanikła. Używam największej mocy modułów i anteny
    w postaci 8cm przewodu.

> [...]
    > dzielnika PPL na tę samą wartość, faktyczna częstotliwość pracy potrafiła
    > się mocno różnić w poszczególnych egzemplarzach (błąd częstotliwości

    Wziąłem pod uwagę rozrzut częstotliwości. Dlatego między innymi filtr
    odbiorczy jest szerszy. Obawiałem się zbyt dużych odchyłek częstotliwości
    przy zmianach temperatury.

    Michał

  • 4. Data: 2011-03-04 19:23:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 14:26:36 +0100, Michał Lankosz wrote:
> [...]
    >nie jest to zbieg okoliczności z faktem, że w module siedzi generator 10MHz.

    Sugerujesz ze 10MHz wchodzi na wejscie, miesza sie z mikrofonem i
    wchodzi na pasmo odbierane ? Mozliwe, mozliwe :-)

    To jest superheterodyna ?
    Moglbys jeszcze podlaczyc heterodyne pod analizator, moze ma prazki co
    10 MHz

    J.

  • 5. Data: 2011-03-04 23:06:26
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Sugerujesz ze 10MHz wchodzi na wejscie, miesza sie z mikrofonem i
    > wchodzi na pasmo odbierane ? Mozliwe, mozliwe :-)

    Nie chcę nic sugerować, chociaż jest to prawdopodobne.
    Czy może ktoś sprawdzić, czy dla modułów na 433MHz dzieje się to samo?

    > To jest superheterodyna ?
    > Moglbys jeszcze podlaczyc heterodyne pod analizator, moze ma prazki co
    > 10 MHz

    Zero-IF quadrature demodulator... Nie mam jeszcze wiedzy ani doświadczenia z
    takimi stworami.
    Niestety nie ma dojścia do generatora w.cz. Przy nadawaniu na analizatorze
    widma (prawdziwym) prążków nie widziałem.
    Struktura wewnętrzna układu RF12 jest na pierwszej stronie:
    http://www.hoperf.com/upfile/rf12.pdf
    RFM12B to oznaczenie modułu z wykorzystaniem tego układu.

    Zastanawiałem się, czy przypadkiem nieliniowości wzmacniacza wejściowego nie
    powodują takiego przykrego zjawiska. Tyle, że na 434MHz mogę nadawać z mocą
    0,5W z odległości 1cm, a modułu to nie rusza.

    Michał