  • 1. Data: 2011-03-03 23:08:07
    Temat: pomiar prądu - bocznik i atmega
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Chcę mierzyć prąd w układzie z ATMEGĄ i w zasadzie wiem jak to zrobić za
    pomocą bocznika.
    Kłopot w tym, że chcę mierzyć prąd tego samego układu. Więc jeśli zastosuję
    bocznik na linii GND, to będę miał napięcie ujemne względem masy. Co więc
    zrobić?
    Jedyne co mi przychodzi na myśl to rezystor na linii VCC i pomiar napęcia
    przed rezystorem względem VCC. Natomiast wszelkie przykłady jakie widzę,
    stosują bocznik na linii GND.

    Jakieś rady praktyków jak to rozwiązać mile widziane.

  • 2. Data: 2011-03-04 08:38:37
    Temat: Re: pomiar prądu - bocznik i atmega
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 00:08:07 +0100, Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    >przed rezystorem względem VCC. Natomiast wszelkie przykłady jakie widzę,

    Bo na VCC masz te same problemy, a moze nawet wiecej.

    >Jakieś rady praktyków jak to rozwiązać mile widziane.

    Napiecie mozna przesunac rezystorami.

    Ale na boczniku napiecie malutkie, to trzeba dorobic wzmacniacz.
    Tylko patrzec na zakres napiec wejsciowych.

    J.

  • 3. Data: 2011-03-04 11:25:42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 04.03.2011 00:08, Marcin Wasilewski pisze:
    > Jakieś rady praktyków jak to rozwiązać mile widziane.
    Przed stabilizatorem rezystor pomiarowy (może dzięki temu być trochę
    większy). Dzielnik oidp kilka M do masy po obu stronach bocznika i to od
    razu na ADC. Bocznik dałem tak, żeby mieć 1V spadku (czyli 0.5V różnicy
    na dzielnikach) przy pełnym obciążeniu 100mA.

    Michoo

  • 4. Data: 2011-03-04 11:38:56
    Temat: Re: pomiar pršdu - bocznik i atmega
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    J.F. wrote:

    > Bo na VCC masz te same problemy, a moze nawet wiecej.

    > Napiecie mozna przesunac rezystorami.
    >
    > Ale na boczniku napiecie malutkie, to trzeba dorobic wzmacniacz.
    > Tylko patrzec na zakres napiec wejsciowych.

    Było juz na grupie:
    ZXCT1009 załatwia przesunięcie poziomu napięcia oraz jego wzmocnienie.

    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2011-03-04 11:53:40
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Bo na VCC masz te same problemy, a moze nawet wiecej.

    > Napiecie mozna przesunac rezystorami.

    Niby fakt, że można, ale korzystając z VCC nie muszę stosować dodatkowych
    dzielników, na których tracę kolejne uA.

    > Ale na boczniku napiecie malutkie, to trzeba dorobic wzmacniacz.
    > Tylko patrzec na zakres napiec wejsciowych.

    No właśnie chcę w praktyce przetestować fakt, że wiele układów ATMEGA
    umożliwia nie dość, że pomiar 2 końcówkowy, to jeszcze ma wbudowany
    wzmacniacz na którym można ustawiać wzmocnienie programowo (x1, x10, x200).
    Tylko tego napięcia ujemnego względem masy muszę się pozbyć. Chyba
    poeksperymentuję z bocznikiem na VCC, a jak napotkam na jakieś problemy, to
    wtedy zrobię dodatkowy dzielnik na rezystorach i będę męczył bocznik na GND
    jak większość schematów pokazuje.

    Jeszcze jedno, jaki rezystor sugerujecie, zakładając, że VCC = 5V i maks.
    prąd około 500 mA? Z jednej strony wiadomo czym mniejszy spadek napięcia,
    tym mniejsze straty, ale też i mniejsza rozdzielczość. Pod ręką mam
    rezystory 0,33 ohma, więc chyba od nich rozpocznę. W razie czego, to później
    dam 3 równolegle i zejdę do 0,11 ohma.
    Zawsze można robić sztuczkę, i przy małych prądach używać mnożnik x200, a
    jak się wyjdzie poza skalę to przełączać mnożnik na x10.

  • 6. Data: 2011-03-04 12:01:43
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > razu na ADC. Bocznik dałem tak, żeby mieć 1V spadku (czyli 0.5V różnicy na
    > dzielnikach) przy pełnym obciążeniu 100mA.

    Aż kilka mega? Myślałem raczej o czymś w okolicy 50-100K. Nie zbierało ci to
    zakłóceń pomiędzy dzielnikiem, a ADC?
    W zasadzie mam potencjometry montażowe wieloobrotowe 1M, to może z tym coś
    pokombinuję. Pomiar robiłeś w zwykłym trybie (jedno wejście), czy używając
    trybu dwukońcówkowego i wewnętrznego wzmacniacza?

  • 7. Data: 2011-03-04 12:11:20
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 04.03.2011 13:01, Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Aż kilka mega? Myślałem raczej o czymś w okolicy 50-100K. Nie zbierało
    > ci to zakłóceń pomiędzy dzielnikiem, a ADC?
    Może i zbierało, ale ponieważ całość i tak uśredniałem to nie był to
    specjalny problem.

    > W zasadzie mam potencjometry montażowe wieloobrotowe 1M, to może z tym
    > coś pokombinuję. Pomiar robiłeś w zwykłym trybie (jedno wejście), czy
    > używając trybu dwukońcówkowego i wewnętrznego wzmacniacza?
    To była atmega8 oidp, więc jedno wejście. Pomiar przed stabilizatorem
    pozwalał na dość duży spadek(10 Ohm rezystor), bo ta moc i tak była do
    wytracenia jak nie na rezystorze to na stabilizatorze.

    Michoo

  • 8. Data: 2011-03-04 12:18:02
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > To była atmega8 oidp, więc jedno wejście. Pomiar przed stabilizatorem
    > pozwalał na dość duży spadek(10 Ohm rezystor), bo ta moc i tak była do
    > wytracenia jak nie na rezystorze to na stabilizatorze.

    No w zasadzie fakt, przy stabilizatorach liniowych, to jedna cholera
    gdzie to odparuje. Ja mam przetwornicę DC/DC i trochę mi szkoda aż tyle
    puszczać w atmosferę, stąd będę robił eksperymenty z mniejszym spadkiem
    (0,33 ohma na początek) i wewnętrznym wzmacniaczem na ADC.

  • 9. Data: 2011-03-04 16:15:16
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

> [...]

    > puszczać w atmosferę, stąd będę robił eksperymenty z mniejszym spadkiem

    > (0,33 ohma na początek) i wewnętrznym wzmacniaczem na ADC.

    Jak priorytetem jest spadek napiecia to moze ACS712 , taka luzna propozycja :)

  • 10. Data: 2011-03-04 19:56:19
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Kłopot w tym, że chcę mierzyć prąd tego samego układu. Więc jeśli
    > zastosuję bocznik na linii GND, to będę miał napięcie ujemne względem

    Bocznik dziwnie brzmi. Co taki rezystor bocznikuje?

    Jeżeli napięcie zasilania jest stabilizowane, to wystarczy mierzyć napięcie
    na dzielniku
    zasilania. Generalnie wystarczy mierzyć wejściem ADC uC jakieś napięcie
    stałe (stabilne - odniesienia). Szeregowy rezystor pomiarowy podłączamy
    oczywiście w masie zasilania.
    Prąd płynący przez napięcie odniesienia nie będzie uwzględniany. Trzeba go
    dodać matematycznie w uC.

    --
    Desoft