  • 11. Data: 2012-02-09 21:44:17
    Temat: Re: przymykanie przyslony a jakosc obrazu
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze JA:

    > Wiesz w ogóle co to jest hiperfokalna?

    A pokażesz mi aparat ustawiający automatycznie hiperfokalną w AF?

    Albo obiektyw z ostatnich 10 lat który ma ją dokładnie wyznaczoną na skali?

    O ile w ogóle znajdziesz obiektyw ze skalą ostrości, a nie z gołym
    pierścieniem.

    A potem jeszcze zastanów się, jakie zastosowanie ma hiperfokalna wyznaczana
    dla prążka rozproszenia używanego przy oglądaniu zdjęcia w formacie A4 w
    czasach, kedy ostrość zdjęć ocenia się lupą w ACR.

    Jak już się pozastanawiasz, to dojdziesz do wniosku, że żeby mieć ostre
    zdjęcie na poziomie pikseli, musisz praktycznie trafić w nieskończoność.

  • 12. Data: 2012-02-09 21:49:43
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    (...)

    Jeszcze jedno pytanie praktyczne - bawiłeś się może Samyangiem 8mm? Wiesz że
    nawet przy takiej ogniskowej uzyskanie ostrości na F5.6 na poziomie
    pojedynczych pikseli na matrycy 10MPix wymaga ustawienia pierścienia z
    dokładnością do jednego milimetra?

  • 13. Data: 2012-02-09 23:22:52
    Od: " Gil" <g...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mateusz Ludwin <n...@s...org> napisał(a):
> [...]
    > nawet przy takiej ogniskowej uzyskanie ostrości na F5.6 na poziomie
    > pojedynczych pikseli na matrycy 10MPix wymaga ustawienia pierścienia z

    Odpowiedz mi gdzie ławiej ustawić ostrość - Samyangiem 8 mm czy aparatem
    doczepionym do refraktora 150 mm średnicy obiektywu o ogniskowej 1500 cm?
    W ziemskich zastosowaniach.

  • 14. Data: 2012-02-09 23:42:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Gil:

    > Odpowiedz mi gdzie ławiej ustawić ostrość - Samyangiem 8 mm czy aparatem
    > doczepionym do refraktora 150 mm średnicy obiektywu o ogniskowej 1500 cm?
    > W ziemskich zastosowaniach.

    Samyangiem mi się udawało, ruskim refraktorem 500mm NIGDY. Próbowałem wiele
    razy i nigdy nie udało mi się ustawić ostrości na poziomie takim, żeby dało
    się to oglądać na monitorze.

  • 15. Data: 2012-02-10 00:51:33
    Od: " Gil" <g...@g...SKASUJ-TO.pl>

  • 16. Data: 2012-02-10 11:56:02
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 09/02/2012 20:28, Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze syriusz:

    > Mając LV możesz wyostrzyć w punkt patrząc na ekranik. Nie mając LV musisz
    > zdać się na autofocus, który niekoniecznie trafi. Jeżeli ustawi przed
    > nieskończonością, to pół biedy, jeżeli za, to leżysz. W wizjerze tego nie
    > widać.

    A nie masz skali odległości na obiektywie?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 17. Data: 2012-02-10 11:58:35
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 09/02/2012 21:44, Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze JA:

    > A pokażesz mi aparat ustawiający automatycznie hiperfokalną w AF?
    >
    > Albo obiektyw z ostatnich 10 lat który ma ją dokładnie wyznaczoną na skali?

    Przy krajobrazach nie potrzebujesz dokładności rzędu 100m/110m/120m, nie
    przesadzajmy

    > O ile w ogóle znajdziesz obiektyw ze skalą ostrości, a nie z gołym
    > pierścieniem.

    Każdy jaki mam w tej chwili w domu bądź miałem, czyli Canonowe 50/1.8,
    24-105L, 28-135IS, 10-22 EF-S i 70-210. Znajdź mi raczej obiektyw, który
    tej skali nie ma poza najtańszą tandetą nadającą się do pstrykania
    imienin cioci..

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 18. Data: 2012-02-10 19:22:25
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze kamil:

    > A nie masz skali odległości na obiektywie?

    Zależy na jakim...

  • 19. Data: 2012-02-10 19:25:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze kamil:

    > Przy krajobrazach nie potrzebujesz dokładności rzędu 100m/110m/120m, nie
    > przesadzajmy

    No właśnie potrzebujesz, od kiedy fotki ogląda się w powiększeniu na
    monitorze.

    Jedyne co można zrobić, to po wielokrotnych próbach wyznaczyć sobie
    samodzielnie punkty z hiperfokalną dla danych przysłon, ale z ustawieniem
    tego i tak będzie problem, bo wypadną zaraz przed nieskończonością, a skala
    zwykle znajduje się pod szybką (więc nawet nie można jej opisać mazakiem).

    Oczywiście jeśli kogoś interesuje wyłącznie 15x10, to nie ma się co w to
    bawić, ale wtedy po co megapiksele i obiektywy za kilka tysięcy.

  • 20. Data: 2012-02-10 19:29:53
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    > Zależy na jakim...

    W mojej Sigmie 10-20mam tak, że muszę ustawić milimetr przed kreską
    nieskończoności, wtedy jest idealnie ostro. Jakiekolwiek odstępstwo i widać
    nieostrość w powiększeniu (a mam matrycę efektywnie 6Mpix).

    W Samyangu natomaist cała skala ostrości jest skopana i nieskończoność
    wypada gdzieś koło 1m (zresztą skala kończy się niewiele dalej).

    Więc to nie jest tak, że sobie ustawię na MF i już.