  • 1. Data: 2012-05-02 16:34:37
    Temat: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    No więc, idąc za bezcenną radą RoMana (niech mu Allach ześle stado
    płodnych dziewic !), zacząłem sobie eksperymentować z step-down na tymże
    układzie.

    Przypominam założenia :

    Vin od 26 do 40V
    Vout 24V
    Imax 3A

    Co prawda webench nie chciał mi przyjąć takiego Vin min (musiałem zrobić
    zakres 30-40V), ale generalnie to nie jest problem, bo jak już
    przetwornica działa, to działa bez problemu w tym zakresie.
    Tzn. z pewnym problemem, ale jakby innej natury...

    Cały kłopot polega na tym, że poniżej Vin=38 V, z obciążeniem na wyjściu
    , przetwornica nie startuje prawidłowo.
    Tj, zamiast 24V, mam na wyjściu około 15V.
    Jeśli obciążenia brak, to napięcie Vout jest 24V. Przy czym wystarczy
    obciążenie np. 250mA, żeby był problem.

    Ale - co ciekawe, jeśli przetwornica zastartuje poprawnie (np. przy Vin
    40V, albo przez "wymuszenie" opisane dalej) , to potem mogę sobie Vin
    regulować w cały pożądanym zakresie (od 25V do 40V), i nawet przy
    obciążeniu ponad 3A wszystko chodzi jak ta lala.
    Tzn. przy 3A to już LM jest gorący, ale nadal pracuje i nie odlutowywuje
    się z PCB :)

    "wymuszenie" startu polega na tym, że dotknę palcem kondensatora Cinx
    (od softstartu). Wtedy też "zaskakuje" i dalej jest OK.

    Cały problem opisałem tutaj
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=108
    53033#10853033
    wraz z schematem, oscylogramami itp.

  • 2. Data: 2012-05-02 17:17:45
    Temat: Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    >Cały problem opisałem tutaj
    >http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10
    853033#10853033
    >wraz z schematem, oscylogramami itp.

    Zeby bylo ciekawiej, to te "zle" oscylogramy sa jak najbardziej
    poprawne.

    Masz okres gdy na dlawiku jest +30V, potem klucz sie wylacza i mamy te
    ~-1V, potem prad w dlawiku spada do zera (nawet w prawidlowym czasie
    jak dla 30/15V) i rozpoczynaja sie swobodne oscylacje. Do czasu
    wlaczenia klucza.

    Musisz tylko poszukac czemu klucz jest wlaczony tak krotko - 30/24V to
    powinno byc wypelnienie ~80%, a jest 25%.
    Nie chce mi sie czytac pdf - czy ten uklad tego nie potrafi, czy sie
    wlacza jakies ograniczenie pradu nasycenia - prawidlowo (zly
    dlawik/uklad) czy cos nieprawidlowo dobrane ... np R ilim. Softstart
    zle dobrany i jakies zabezpieczenie dziala ?

    Natomiast ta twoja "prawidlowa" praca jest nieprawidlowa :-)
    Czemu masz na dlawiku jakies 28V a nie 40 ? Zasilacz slaby, czy klucz
    w scalaku slaby i dlatego sie grzeje.
    Nie znam kosci, ale naprawde te 50-60 C dla niej normalne ?

    Przetwornica wlazla w CCM - co zasadniczo nie jest zle, i byc moze
    dlatego daje poprawne napiecie wyjsciowe, tylko ze akurat im wieksze
    napiecie zasilania tym krotsze impulsy powinny byc i praca powinna
    zmierzac do DCM.

    Zacznij od sprawdzenia zasilania - jakby tak pobor pradu powodowal
    duze tetnienia, to ma prawo calosc zwariowac. Moze Cin2
    powiekszyc/wymienic/przylutowac :-)

    J.

  • 3. Data: 2012-05-02 17:24:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello sundayman,

    > No więc, idąc za bezcenną radą RoMana (niech mu Allach ześle stado
    > płodnych dziewic !),

    Ale po co mi płodne? Ja juz za stary na rozmnażanie ;)

> [...]
    > zakres 30-40V), ale generalnie to nie jest problem, bo jak już
    > przetwornica działa, to działa bez problemu w tym zakresie.

    Dokładnie tak.

    > Tzn. z pewnym problemem, ale jakby innej natury...
    > Cały kłopot polega na tym, że poniżej Vin=38 V, z obciążeniem na wyjściu
    > , przetwornica nie startuje prawidłowo.

    1. Rilimit raczej 8k2
    2. Spróbuj pokombinowac z pojemnością kondensatora soft-start. W
    stronę większej.
    3. Czym obciążasz w czasie testów a czym masz zamiar obciążać
    normalnie?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2012-05-02 17:41:17
    Od: sundayman <s...@g...pl>

> [...]
    > ~-1V, potem prad w dlawiku spada do zera (nawet w prawidlowym czasie jak
    > dla 30/15V) i rozpoczynaja sie swobodne oscylacje. Do czasu wlaczenia

    Hmm. W tym stanie te przebiegi są bardzo niestabilne. Cały czas coś tam
    się dzieje. Wyłapałem te najciekawsze...

    > Zacznij od sprawdzenia zasilania - jakby tak pobor pradu powodowal duze
    > tetnienia, to ma prawo calosc zwariowac. Moze Cin2
    > powiekszyc/wymienic/przylutowac :-)

    Właśnie nie ma żadnego tętenia zauważalnego na Cin i Cinx.
    Zarówno w czasie "startu", jak i podczas poprawnej pracy.
    Wrzucę niedługo oscylogram...

  • 5. Data: 2012-05-02 17:49:17
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Ale po co mi płodne? Ja juz za stary na rozmnażanie ;)

    No, przecież jest tyle skutecznych metod zabezpieczania... :)

    > Dokładnie tak.

    Ale, że co znaczy ?

    > 1. Rilimit raczej 8k2

    No, tak faktycznie. Ale to nic nie zmienia w temacie problemu ze startem.

    > 2. Spróbuj pokombinowac z pojemnością kondensatora soft-start. W
    > stronę większej.

    Dałem max. 10n. Więcej się bałem. Bez zmian niestety.
    Czy dalsze zwiększanie czymś grozi ?

    > 3. Czym obciążasz w czasie testów a czym masz zamiar obciążać
    > normalnie?

    W tej chwili za obciążenie mi robi spiralka grzewcza, taka coś ala z
    żelazka. Toto ma za 30 cm długości, i bardzo ładnie się sprawdza.
    Na takiej mam zrobione np. sztuczne obciążenie do uruchamiania wzmacniaczy.

    Nie wiem ile ma omów, ale tak przy 15 cm daje około 1.5A poboru.
    Przy skróceniu do 7 ciągnie 3A i zaczyna świecić :)
    Czyli to praktycznie rezystancyjne obciążenie.

    Docelowo zaś silnik DC 24V/70W max.
    Pobiera bez obciążenia około 1A.

    I na jednym i na drugim obciążeniu przetwornica zachowuje się dokładnie
    tak samo...

    W pierwszej chwili myślałem , że problemem jest Cin.
    Że np. Iripple jest za mały.
    Ale, to by chyba powodowało tętnienia (a nie ma), a po drugie - jak
    przetwornica chodzi - no to chodzi cacy. No to myślę, że chyba powinno
    być OK ?

    Zmniejszyłem R ilim, bo silnik pobiera prąd trochę nierówno - skacze mu
    ten prąd. Ale po pierwsze to nic nie dało, po drugie na "spiralce" jest
    to samo...

  • 6. Data: 2012-05-02 19:47:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello sundayman,

    > Ale, że co znaczy ?

    Że National jest zbyt ostrożny.

    > No, tak faktycznie. Ale to nic nie zmienia w temacie problemu ze startem.

    Ale zmienileś?

    > Dałem max. 10n. Więcej się bałem. Bez zmian niestety.
    > Czy dalsze zwiększanie czymś grozi ?

    Nie powinno.Spróbuj tez całkiiem go wywalić...

> [...]
    > Przy skróceniu do 7 ciągnie 3A i zaczyna świecić :)
    > Czyli to praktycznie rezystancyjne obciążenie.

    No tak, ale w warunkach rzeczywistych nie będziesz startował z
    rezystancyjnym obciążeniem - nieprawdaż?

    > Docelowo zaś silnik DC 24V/70W max.
    > Pobiera bez obciążenia około 1A.
    > I na jednym i na drugim obciążeniu przetwornica zachowuje się dokładnie
    > tak samo...

    No dobrze - ale czy w rzeczywistych warunkach masz zamiar tez tak to
    uruchamiać? Czyli z ostrym startem z obciążeniem?

    [...]

    > Zmniejszyłem R ilim,

    Mialeś zwiększyć...

    > bo silnik pobiera prąd trochę nierówno - skacze mu ten prąd.

    Ale nie możesz ustalać limitu ponad 7A dla przetwornicy o prądzie 3A.

    > Ale po pierwsze to nic nie dało, po drugie na "spiralce" jest to
    > samo...

    Start pod obciążeniem często powoduje kłopoty w przetwornicach.
    Szczególnie takich zbyt inteligentnych. Mierzysz prąd przy takim
    starcie? Może problem z silnikiem tkwi w tym, że zatrzymany pobiera
    znacznie więcej i układ się stabilizuje na wariackich warunkach?

    Bardzo podobne problemy były ze starym LM2577 - jak napięcie na
    wejściu narastało zbyt szybko, to nie startował poprawnie i żadne
    krzyki i płacze nie pomagały :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2012-05-02 22:12:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 2 May 2012 17:24:54 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Ale po co mi płodne? Ja juz za stary na rozmnażanie ;)

    Moze ci sie wydaje, a wszak nie od dzis wiadomo ze im wiecej synow tym
    czlowiek bogatszy ;-)

    P.S. System dla dzieci, czy nie tak zle w tym islamie z kobietami ?

    http://www.tvn24.pl/12691,1731458,0,1,najmlodsza-spe
    cjalistka-it-nie-zyje,wiadomosc.html

    > Dokładnie tak.

    Doczytalem pdf - maksymalny wspolczynnik wypelnienia 91%.
    Nie, z 26V sie 24 nie da uzyskac.

    J.

  • 8. Data: 2012-05-02 22:56:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

    > Doczytalem pdf - maksymalny wspolczynnik wypelnienia 91%.

    To jest deklaracja. W rzeczywistości da się uzyskać więcej.

    > Nie, z 26V sie 24 nie da uzyskac.

    Co Ty wiesz o przetwornicach :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2012-05-03 01:21:24
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Że National jest zbyt ostrożny.

    Aha, no to może i dobrze...

    > Ale zmienileś?

    Tak miałem na początku. I wówczas zauważyłem kłopocik...
    Zmieniłem na mniejszy w ramach eskperymentu, co nic nie dało.
    Dziś niestety nie mogłem wrócić do zabawy, dopiero jutro wieczorem będę
    dalej dręczył...

    > Nie powinno.Spróbuj tez całkiiem go wywalić...

    Ok, sprawdzę.

    > No tak, ale w warunkach rzeczywistych nie będziesz startował z
    > rezystancyjnym obciążeniem - nieprawdaż?

    Prawdaż.

    > No dobrze - ale czy w rzeczywistych warunkach masz zamiar tez tak to
    > uruchamiać? Czyli z ostrym startem z obciążeniem?

    Znaczy masz na myśli, że obciążenie podłączone przy uruchomieniu
    przetwornicy ? Zasadniczo taki był koncept. Chciałem włączać cały ten
    interes za pomocą wejścia ON/OFF LM2676.

    Znaczy zasadniczo jest tak :

    Chciałem sterować włączaniem przetwornicy, coby nie pracowała jak nie
    potrzeba (bo silnik ma pracować przez paredziesiąt sekund co jakiś
    czas). Na tej samej PCB mam dość subtelny układ analogowy (wzmacniacze
    itp), i zauważyłem, że lepiej, żeby przetwornica (ta konkretna) nie
    działała, bo mi trochę sieje. A kiedy potrzebne mi zasilanie z
    przetwornicy, to z kolei te wzmacniacze nie muszą pracować, czyli po
    prostu - jak potrzebuję uruchomić silnik włączam przetwornicę.

    Co prawda, w tej chwili mam silnik dołączany "do masy" przez mosfeta (i
    w tym miejscu mam też pomiar prądu silnika), ale pomyślałem, że jak będę
    mógł sobie sterować ON/OFF przetwornicą, to ten klucz nie będzie potrzebny.

    Jednak - mogę go zostawić, i "podłączać" silnik dopiero po zastartowaniu
    przetwornicy.

    Tyle, że o ile dobrze pamiętam, to chyba to nic nie dawało - znaczy;

    1. daję Vin = 28V przykładowo
    2. mam Vout (nie obciążone) = 24V
    3. podłączam obciążenie - Vout spada do 15V.

    Dopiero manipulacje przy tym Css "startuje" ją do poprawnej pracy.

    Znaczy, piszę to tak na 95%, bo tak pamiętam z wczoraj...

    > Ale nie możesz ustalać limitu ponad 7A dla przetwornicy o prądzie 3A.

    Myślałem, że jak dam za duży limit, to po prostu nie będzie mi
    ograniczał poniżej max. dopuszczalnego przez LM.

> [...]
    > starcie? Może problem z silnikiem tkwi w tym, że zatrzymany pobiera
    > znacznie więcej i układ się stabilizuje na wariackich warunkach?

    No właśnie tego nie mierzyłem. W przypadku silnika tak jest na pewno.
    Wiem to, ponieważ kiedy silnik mi pracował w układzie innym, to
    ograniczenie (to "do masy") ustawione na 2A powodowało jego wyłączenie -
    jakiś duży pik poboru był na starcie. Dopiero jak ustawiłem na 2.5A, to
    działa ok (mowa o tym samym konkretnym silniku).

    Czyli - wnioskuję, na razie bez pomiaru, że tam jest pobór na starcie
    około 2A. W czasie pracy to jest około 1A (0.7 - 1.2A).

    Ale - o ile pamiętam, robiłem to samo z spiralką na wyjściu - znaczy
    dołączanie obciążenia po włączeniu przetwornicy. No jakby tak samo.

  • 10. Data: 2012-05-07 11:51:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2012-05-03 01:21, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > Jednak - mogę go zostawić, i "podłączać" silnik dopiero po zastartowaniu

    No to teraz pojechałeś ;)
    Musisz zasilać silnik z przetwornicy? A nie prościej mostek z PWM?

    No i co w końcu z tym wyszło? Przetwornica ziała, czy jednak nie?

    Pozdrawiam

    DD