  • 21. Data: 2010-06-21 15:02:55
    Temat: Re: program do "obróbki" zdjęć cyfrowych
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Pirate" hvl1q3$34o$...@i...gazeta.pl

    > Kiepska jakość wychodzi już po poprawieniu drugi raz pliku jpg.
    > Dzięki za podpowiedź z TIF-em

    JPG to efekt końcowy/finalny -- można na to patrzeć, ale nie
    można (nie należy!) tego obrabiać, chyba, że obracać. :)
    Najlepiej zmieniać/modyfikować RAWki, później TIFFy (czy
    różne bezstratne zapisy wielowarstwowe) a JPG należy
    generować każdorazowo jako efekt patrztylko. ;)

    Modyfikujesz RAWkę lub TIFFka -- zrób z tego JPG.
    Samego JPG nie modyfikuj, mając RAWkę lub choćby TIFFa z 16 bitami.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2010-06-21 15:18:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Pirate" hvki3q$9pl$...@i...gazeta.pl

    > A czym poprawić zdjęcia w formacie RAW ( i w takim samym formacie zapisać)

    Canona daje program do obróbki RAWa. Zapewne i inni producenci aparatów dają. :)

    > Mam na razie słabą lampę błyskową o od czasu do czasu wychodzą mi czerwone czy :((

    Efekt czerwonych oczu to efekt złego fotografa, nie złej lampy. :)

    Moje rady:

    -- osie optyczne oczu i aparatu powinny znaleźć się na jednej
    linii (mamy parę oczu, ale czasami widzimy tylko jedno) lub
    na jednym poziomie (jak widać parę oczu) pod (lub nad) osią
    widzenia lampy

    wówczas czerwień dna oka widać będzie, ale poniżej (lub powyżej)
    kadru; w kadrze będzie śliczna czerń; światło lampy nie powędruje
    na matrycę, ale gdzieś pod (lub nad) nią

    -- można odsunąć lampę od osi widzenia aparatu

    -- nie należy robić oczom zdjęć z dużej odległości
    (niby można, ale trzeba jeszcze mocniej odsunąć
    lampę od osi aparatu)

    -- można przymknąć oczęta silnym przedbłyskiem
    (lub świecić na nie jakiś czas delikatnie)

    Czerwień na fotce można zamienić w czerń na wiele sposobów. :)

    Lampa słaba czy mocna (zła lub dobra) niewiele wnosi.
    Dno oka jest czerwone, nie czarne. :) (co niby każdy wie!)

    > Jak wyeksportuje do jpg i zrobię redukcje czerwonych oczu to tracę troszkę na
    jakości.

    ,,Redukuj'' na TIFFce i dopiero po tej redukcji zamień na JPG.
    Obrabiany TIFF koniecznie ma mieć 16 bitów lub 32 -- 32 to przesada;
    8 bitów to za mało do obrabiania, choć dostatecznie dużo do oglądania. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2010-06-21 15:47:23
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> [...]
    > różne bezstratne zapisy wielowarstwowe) a JPG należy
    > generować każdorazowo jako efekt patrztylko. ;)

    JPG niskiej kompresji praktycznie niczym od tifa się nie różni, można
    spokojnie raz jeszcze otworzyć i pozamieniać to czy tamto.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 24. Data: 2010-06-21 15:49:35
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

> [...]
    > Obrabiany TIFF koniecznie ma mieć 16 bitów lub 32 -- 32 to przesada;
    > 8 bitów to za mało do obrabiania, choć dostatecznie dużo do oglądania. :)

    Niekoniecznie. 16 bitów potrzeba tam, gdzie będą bardzo silne nieliniowe
    ruchy. Klasycznie popełnia się je przy konwersji rawa do bitmapy więc
    potem to już sztuka dla sztuki najczęściej.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /...tylko jest taka jedna, trochę wstydliwa sprawa - jestem z Krakowa.../

  • 25. Data: 2010-06-21 15:51:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hvo1id$jae$...@n...onet.pl

    > JPG niskiej kompresji praktycznie niczym od tifa się nie różni, można spokojnie raz
    jeszcze otworzyć i pozamieniać to czy tamto.

    Zwłaszcza od TIFFka z 16 bitamiperpikselowymi.
    Ty celowo wprowadzasz ludzi w błąd? Nigdy JPG
    (nawet najlepszy) nie nadaje się do edycji tak,
    jak TIFF. Na oko oba pliki niewiele różnią się,
    ale do obróbki JPG nie nadaje się, chyba że do obrotów. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 26. Data: 2010-06-21 15:52:24
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Już raczej przeciętnego RAWa można czytać

    Nie, zamienia się go w locie w bitmapę bądź wyciąga zeń jotpega.

    > Ciekawe. :) Wystarczy wziąć program Canona do ręki, aby zauważyć, że
    > pleciesz bzdury. :)
    > Wczytujesz RAWkę, zmieniasz w niej balans bieli i zapisujesz. :)
    > Zapisujesz RAWkę!!!
    > Co więcej -- jutro możesz uznać, że to zły balans, więc możesz wczytać
    > ponownie, poprawić
    > ów balans (na przykład przywrócić wcześniejsze ustawienia) i na nowo
    > zapisać. :) Zapisać RAWkę!!!

    Filozofowanie ci nie służy dziś wyjątkowo... rozróżnij zrzut z matrycy
    od exifu (fizycznie obecny w jednym pliku).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jak wyjaśnić słowo ''deficyt''? - więc wyobraźmy sobie słowo
    ''zaufanie''.../

  • 27. Data: 2010-06-21 15:56:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek_P" hvkfsg$o5l$...@s...cyf-kr.edu.pl

    > He, he, sugerujesz mu od razu zakup tilt&shift? ;)

    Najlepiej na ten cel przeznaczyć 5 mld złotych z kieszonkowego. ;)

    Ale zupełnie skopanych zdjęć żaden PS nie poprawi -- z tym zgadzam się. :)
    Warto od razu postarać się i nie liczyć na cuda w PSie. :)
    Nawet jeśli można tam korygować to i owo -- trwa to długo. :)
    Zwłaszcza obrazki w kościołach trudno wyprostować do końca -- dlatego
    nie warto ;) później ich ,,stawiać'' przy krawędziach fotki. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 28. Data: 2010-06-21 16:06:40
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Zwłaszcza od TIFFka z 16 bitamiperpikselowymi.
    > Ty celowo wprowadzasz ludzi w błąd?

    Celowo ich wyprowadzam z błędu.
    Jeśli nie będzie bardzo silnie nieliniowych operacji (większość nigdy w
    życiu takich nie zrobiła), 16 bitów nie ma sensu.

    > Nigdy JPG
    > (nawet najlepszy) nie nadaje się do edycji tak,
    > jak TIFF. Na oko oba pliki niewiele różnią się,
    > ale do obróbki JPG nie nadaje się, chyba że do obrotów. :)

    To mówi Pan. Amen...

    PS. Przypominam, że celem fotografii jest oko.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jestem taki mądry, że aż boli mnie głowa.../

  • 29. Data: 2010-06-21 16:18:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hvo2mj$n15$...@n...onet.pl

    > PS. Przypominam, że celem fotografii jest oko.

    Skoro oko widzi z taką niedokładnością, po co matryce mają takie szalone
    rozdzielczości? :)

    -=-

    A do innych:

    biorę polski tekst, zamieniam w nim wszystkie 'ó' na 'u' i dostaję coś/tekst,
    z czego/którego już nie wyodrębnię w prosty sposób tego, co mógłbym zamienić
    sensownie na 'ó'...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 30. Data: 2010-06-21 16:23:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Janko Muzykant" hvo1mi$jae$...@n...onet.pl

    > Niekoniecznie. 16 bitów potrzeba tam, gdzie będą bardzo silne nieliniowe ruchy.
    Klasycznie popełnia się je przy konwersji rawa do
    > bitmapy więc potem to już sztuka dla sztuki najczęściej.

    A potem co robi się? Zmienia się nazwę? :)
    Owszem! Potem (po otrzymaniu JPG) już niczego
    nie zmienia się -- bo zmiana na JPG nie ma sensu. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'