  • 11. Data: 2009-04-10 06:06:31
    Temat: Re: problem z elektryką: Bandit rozladowuje aku
    Od: Lama <l...@l...cc>

    a...@h...pl pisze:
    > Witam koleżeństwo i pomocy szukam!
    >
    > Ja z takim problemem: mam Bandita (400), który nie ładuje/rozładowuje
    > akumulator. Po włożeniu naładowanego aku moto pięknie chodzi, można
    > ruszyć na miasto, po czym akumulator stopniowo się rozladowuje
    > (sprawdzalem miernikiem). Po dojechaniu do napięcia 12,5 moto zaczyna
    > gasnąć.
    [...]
    > Moto wrocilo do serwisu. W serwisie mechanik stwierdzil ze
    > to na pewno gazniki a moto rozladowuje sie przy probach
    > odpalania. Wymienili olej, przeczyscili i zsynchronizowali gazniki,
    > skasowali piec stow. Po wyjezdzie z warsztatu motor zdechl na rondzie
    > ONZ.
    > aleks from hell.pl

    Mechanik - szaman :). Na zasadzie: jak nie wiemy co jest pacjentowi to
    zrobimy mu lewatywę, może pomoże.

    Miałem podobny przypadek - trzy różne reglery, w tym jeden nowy,
    napięcie na cewkach idealne, wyjściowe na reglerze też, ino nie ładuje.
    Problem zniknął trochę "przy okazji", bo akurat podmieniałem silnik i po
    podmianie było już ok, chociaż regler został stary. Możliwe, że
    alternator daje napięcie dobre, ale tylko bez obciążenia, a jak ma
    troche popracować to nie daje rady. Czyli nie jest w stanie dać
    odpowiedniego prądu. Nie wiem jaki może być powód, bo z elektryki to
    głupi jestem, ale można by zacząć od sprawdzenia czy magnesy są w
    porządku (jak za słabe to mocy ni ma), albo trzeba go przewinąć.

    --
    Lama

  • 12. Data: 2009-04-10 11:19:14
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 09.04.2009 a...@h...pl <a...@h...pl> napisał/a:
> [...]
    > ruszyć na miasto, po czym akumulator stopniowo się rozladowuje
    > (sprawdzalem miernikiem). Po dojechaniu do napięcia 12,5 moto zaczyna

    Może być uszkodzony akumulator, miałem podobną akcję z xjtą. W sklepie z
    akumulatorami gdzie mają sprzęt do sprawdzania jak się zachowuje pod
    obciążeniem i przy ładowaniu. Stwierdzono (już nie pamiętam co) ale że
    jest do dupy. Wymiana pomogła, a też sprawdzałem wszystko inne. Sklep na
    11 Listopada, SAP Sznajder.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 13. Data: 2009-04-10 15:36:47
    Od: a...@h...pl

    "James" <n...@d...for.spam> writes:

    > A moze po prostu akumulator jest walniety? Stary on jest? Z opisu wynika, ze
    > dzieje sie to przy wolnej jezdzie, kiedy alt i tak nie laduje. Skoro aku
    > wystarcza na jedna-dwie proby startu, to znaczy ze pojemnosci on nie ma
    > zadnej. Dodatkowo, jezeli akumulator ma zwarcie to bedzie stawial tak duzy
    > opor, ze alternator nie da rady osiagnac pelnego napiecia ladowania.
    > Moze oczywiscie byc tez uszkodzona jedna faza alternatora co jest bardzo
    > prawdopodobne.

    Widać mało jasno napisałem: świeżo naładowany aku, naladowany na full,
    wystarczy na różne kręcenia rozrusznikiem i potem jakieś 30-60 minut
    jazdy (zależy jakiej), raz sobie pojeżdziłem i co jakiś czas
    sprawdzałem napięcie na aku, i jak zaczęło się od 13,4 to sobie
    zjezdzalo o 0,1V tak co 10 min, aż zjechało poniżej 12,5 kiedy motong
    zaczął gasnąć.

    A akumulator to nie jest, bo po drugim padzie pożyczyłem aku od kumpla
    i woziłem ze sobą, po włożeniu rezerwy dotarłem do domu a rezerwa byla
    tak samo rozładowana jak mój. Później już za ktorymś razem z rezerwą w
    plecaku pojechałem po odbiór motora z warsztatu.

    > Z alternatora, do regulatora ida trzy zolte przewody. Ustaw miernik na AC i
    > zmierz napiecie na 2-3 tysiace obrotow pomiedzy wszystkimi parami. Jezeli
    > jeden z przewodow bedzie mial znacznie nizsze napiecie lub w ogole 0, bedzie
    > to oznaczalo uszkodzenie uzwojen alternatora.

    A ile mniejwiecej powinno byc? Moto teraz jest w warsztacie (gdzie
    ,,nie maja czasu jezdzic zeby to zdiagnozowac'' [---], ,,u nas
    działa'' -- to moj tekst do cholery, to ja jestem komputerowcem), ale
    jak nic nie zrobią do środy to odbiorę i sam się będę z tym pieprzyć.

    Dzięki!

    aleks fh

  • 14. Data: 2009-04-10 15:54:43
    Od: a...@h...pl

    Solo <s...@g...com> writes:

    > No raczej. Skasowali Cie bo nie wiedzieli co i jak, i stwierdzili, że
    > a nóż, widelec jak samo przyszło to samo pojdzie.

    Znaczy, powiedzieli, że nie od tego sie rozladowuje, tylko od tego
    gaśnie, a rozladowuje sie potem od ciaglego krecenia (nieprawda), i ze
    od desynchu gaznikow jak jest rozladowany to z pychu ciagnie tylko na
    najnizszych obrotach.

    W sumie macham na to reka, moto za rok bedzie pelnoletnie wiec niech
    ma.

    > Tak jak pisali przedmówcy sprawdź ładowanie z alternatora, a później
    > na aku, po wkreceniu motocykla na postoju na średnie obroty powinno
    > być ponad 14V. Sprawdź też wartość przy wolnych obrotach bez i z
    > załączonym oświetleniem, poniżej 12V nie powinno spadać.
    > A i owe próby wykonuj na postoju bo nie ma sensu motać się z jazdą bez
    > kanapy i miernikiem w zębach.

    Juz wymyslilem, że przymocuje kable do aku, puszcze bokiem, jest
    dostep z boku na upartego, a miernik przykleje na baku, ale chyba
    faktycznie nie bedzie potrzeba :-)

    Dzieki za namiar na warsztat elektryczny.

  • 15. Data: 2009-04-10 16:35:54
    Od: "Mystik" <m...@p...pl>

    Cześć

    Użytkownik <a...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Solo <s...@g...com> writes:

    > Juz wymyslilem, że przymocuje kable do aku, puszcze bokiem, jest
    > dostep z boku na upartego, a miernik przykleje na baku, ale chyba
    > faktycznie nie bedzie potrzeba :-)

    Do pełnej diagnostyki układu ładowania i stanu akumulatora nie potrzeba
    zrobić nawet 1m na motocyklu. Wszystko da się zrobić w warsztacie.
    Jedynym problemem może być fakt, że w trakcie jazdy może się w instalacji
    robić jakieś zwarcie.
    Ale w pierwszej kolejności trzeba dokładnie sprawdzić poszczególne elementy
    w stanie "statycznym".

    pozdr.
    Mystik

  • 16. Data: 2009-04-10 17:09:18
    Od: KLOSZ <k...@w...pl>

    a...@h...pl pisze:

    > A ile mniejwiecej powinno byc?

    Generalnie test uzwojen nie jest jakis wybujale skomplikowany.
    Rozlaczasz kostke z przewodami od altka, miernik w garsc i mierzysz. Nie
    mam pod reka serwisowki i nie dam glowy czy wartosci beda takie same,
    ale na przyklad w mojej Hundzie mierzysz rezystancje miedzy trzema
    przewodami zoltymi (kazdy z kazdym) - prawidlowa wartosc powinna byc w
    okolicach 0,5 Ohma. Miedzy czarnym i bialym przewodem (uzwojenie
    magnesowania - nie wiem czy u Ciebie tez takie jest, bo moze nie byc,
    wtedy beda tylko trzy zolte przewody i finito) w kostce altka powinno
    byc w granicach 2,1 - 2,6 Ohma.
    Mozna tez zmierzyc wspomniane napiecie miedzy uzwojeniami przy
    pracujacym motocyklu i podlaczonej kostce altka. Tylko ostroznie, bo to
    juz moze troche potrzasnac czlowiekiem ;-) Nie wiem dokladnie jak jest w
    Twoim motocyklu (modelu), ale napiecie moze byc w zakresie 100 nawet do
    400 VAC, takze ostroznie, bo beda efekty swiatlo i dzwiek ;-)

    Przy okazji pokusibym sie o zmierzenie spoczynkowego poboru pradu, bo
    moze masz cos w instalacji co powoduje zwiekszony pobor, ktory tez
    nadwyreza aku, wiec warto sprawdzic przy okazji. Chociaz to co opisujesz
    wskazuje radczej na problem na drodze altek-regulator.

    Generalnie to najlepiej jakbys sobie skads wytrzasna service manual do
    swojego modelu. Na ogol jest tam dokladnie opisane co nalezy krok po
    kroku sprawdzic i jak zinterpretowac otrzymane wyniki.

    Dodatkowo, jesli bylyby jeszcze watpliwosci, w serwisowce znajdziesz tez
    dokladny opis jak pomierzyc czy prawidlowo dziala regulator.

    Jesli o mnie chodzi to lapalbym miernik do reki i do boju. Troche sie
    pobawisz, posprawdzasz, a jak cos wykryjesz sam to bedziesz mial
    bezcenna satysfakcje.

    Powodzenia

    KLOSZ
    --
    Hunda CB 750 SF '00 dobry rocznik, KLOSZ '75 - tez niezly rocznik....
    "Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - by KLOSZ

  • 17. Data: 2009-04-10 17:30:36
    Od: "James" <n...@d...for.spam>

    <alex> wrote...
    > Widać mało jasno napisałem: świeżo naładowany aku, naladowany na full,

    OK, czyli uznajemy, ze akumulator jest dobry. Pozostaje wiec uklad
    ladowania, ktory jest banalnie prosty ;)

    > A ile mniejwiecej powinno byc? Moto teraz jest w warsztacie (gdzie

    Trudno jest okreslic napiecie z alternatora. Moze byc naprawde rozne, ale na
    pewno bedzie to duze kilkadziesiat wolt, a ponad 100 tez nie jest niczym
    dziwnym. Dodatkowo bedzie na pewno zalezne od obrotow silnika. Dlatego nie
    podalem wartosci jakiej nalezy sie spodziewac. Wazniejsze jest, zeby te
    wartosci byly rowne na wszystkich trzech parach przewodow. Mozna, jak
    wpomnial Klosz, mierzyc opor, ale to jest trudniejsze. Wartosci sa bardzo
    niskie i same przewody do miernika moga dac przeklamanie o 100%. Sprobowac
    jednak warto... Zazwyczaj opor uzwojen to 0,1 do 1 Ohm. Pamietaj, zeby
    sprawdzic jaki opor maja przewody miernika - zewrzyj je i zobacz odczyt,
    potem od wyniku pomiaru odejmij ta wartosc. Mozna tez troche dodac na
    przewody od alt do regulatora. Mysle, ze wynik do 2ohm bedzie ok, ale znow
    wazniejsze jest, zeby wszystkie odczyty byly rowne. Jesli dwa beda mialy np
    3ohm, a jeden 10 to wiadomo, ze to uzwojenie jest uszkodzone. Sprawdz tez
    czy nie ma czasem przejsca z tych przewodow do masy. Jezeli jest, to masz
    zwarcie uzwojenia do masy.
    Zrob pomiary i napisz co wyszlo. Poradzimy co moze byc problemem.

    --
    pozdro
    James

  • 18. Data: 2009-04-10 17:43:07
    Temat: ERRATA
    Od: KLOSZ <k...@w...pl>

    KLOSZ pisze:
    > Mozna tez zmierzyc wspomniane napiecie miedzy uzwojeniami przy
    > pracujacym motocyklu i

    ERRATA: bylo napisane "podlaczonej" -> tu powinno byc napisane
    ODLACZONEJ kostce - klepnelo mi sie "p".

> [...]
    > Twoim motocyklu (modelu), ale napiecie moze byc w zakresie 100 nawet do
    > 400 VAC, takze ostroznie, bo beda efekty swiatlo i dzwiek ;-)

    Takze kostka ODLACZONA. Zerknalem sobie w to co mam o Suzukach i podaja,
    ze przy 5 krpm napiecie powinno byc na poziomie minimum 75-80 Voltow
    (wartosci na bazie GS500 i GSX400, moze ktos ma service manual do B. to
    by Ci podal wartosci rezystancji uzwojen i napiecia dla Twojego modelu)

    Zdrowko
    KLOSZ

  • 19. Data: 2009-04-10 17:44:34
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    a...@h...pl napisał(a):

    > Widać mało jasno napisałem: świeżo naładowany aku, naladowany na full,
    > wystarczy na różne kręcenia rozrusznikiem i potem jakieś 30-60 minut
    > jazdy (zależy jakiej),

    Ale normalnie sprawny akumulator winien wystarczyc na wiele dluzej
    jezdzenia bez ladowania. Wiem, bo testowalem ;)

    > raz sobie pojeżdziłem i co jakiś czas
    > sprawdzałem napięcie na aku, i jak zaczęło się od 13,4 to sobie
    > zjezdzalo o 0,1V tak co 10 min, aż zjechało poniżej 12,5 kiedy motong
    > zaczął gasnąć.

    Kurde... Strasznie duzo napiecia potrzebuje do pracy. U mnie zdychal,
    jak juz zarowki swiecily na ciemnozolto.

> [...]
    > tak samo rozładowana jak mój. Później już za ktorymś razem z rezerwą w
    > plecaku pojechałem po odbiór motora z warsztatu.

    Hmm... Istnieje niezerowe prawdopodobienstwo, ze ten drugi aku jest w
    podobnym stanie jak twoj (niepelnowartosciowy) tyle, ze ma szczescie na
    co dzien jezdzic w motocyklu z w pelni sprawnym i wydajnym ukladem
    ladowania.

    > A ile mniejwiecej powinno byc?

    OIDP jakies 60V. Wieksi elektrycy powinni mnie poprawic jezeli sie myle,
    a jest to mozliwe.

    > Moto teraz jest w warsztacie (gdzie
    > ,,nie maja czasu jezdzic zeby to zdiagnozowac'' [---], ,,u nas
    > działa'' -- to moj tekst do cholery, to ja jestem komputerowcem),

    Dobre! Dzieki :)

    > jak nic nie zrobią do środy to odbiorę i sam się będę z tym pieprzyć.

    Nie masz nikogo kumatego pod reka w realu? Zasadniczo, w przypadku
    motocykla pelnoletniego (gdzies o tym piszesz), zaczalbym od prob
    samodzielnego zdiagnozowania. Napiecie instalacji podczas pracy - na
    biegu jalowym i srednich obrotach i to samo pod maksymalnym obciazeniem
    (wszystkie swiatla, stop, kierunki i od czasu do czasu sygnal dzwiekowy)
    Jezeli masz dostepny amperomierz, to rowniez pomiar pradu ladowania (lub
    rozladowania) na postoju i podczas pracy.
    Nie spal sobie amperomierza podczas rozruchu silnika. :)
    No i gdyby pomiary wskazaly, ze cos jest nie halo, to zaczalbym od
    zajrzenia do kostki laczacej laternator z reszta ukladu elektrycznego -
    mozna sie niezle zdziwic ;)

  • 20. Data: 2009-04-20 19:50:31
    Temat: koniec historii, było: Re: problem z elektryką: Bandit rozladowuje aku
    Od: a...@h...pl

    "James" <n...@d...for.spam> writes:

> [...]
    > zwarcie uzwojenia do masy.
    > Zrob pomiary i napisz co wyszlo. Poradzimy co moze byc problemem.

    mechanior zrobił pomiary JESZCZE RAZ, przepytalem ich co wyszło wg
    tego co tu wszyscy pisali, okazało się ze jednak napiecie ladowania za
    niskie bo podobno zlaczka odprowadzająca masę z regulatora (?)
    zasniedziala, zrobili obejscie, napiecie ladowania jest, aku trzyma
    13V, mozna jezdzic

    dziękuję wszystkim i NIE JEŻDZIJCIE do Suzuki Jaskłowski!

    w rozmowie dowiedzialem sie ze do starych maszyn nie maja serwisowek, zalamka

    --
    =alx | crypto 0x46399138 | GSF 400 Bandit | nie mam czasu na hedonizm