  • 1. Data: 2009-09-30 20:52:24
    Temat: print serwer wi-fi
    Od: "Nix" <videoart1@___WYTNIJ__WYTNIJ___wp.pl>

    Witam!

    Chciałbym zakupić możliwie tani printserwer wi-fi współpracuący z
    drukarką(USB, atrament) Canon iP4600...
    Przeglądam oferty np na alledrogo i na rónych aukcjach są informacje np. że
    nie udało się uruchomić takiej a takiej drukarki...

    Od czego to zależy? Jaki model kupić? ( mam sieć wi-fi z routerem D-Link
    DSL-524T, ale to chyba nie ma znaczenia?)

    pzdr! Nix

  • 2. Data: 2009-09-30 21:15:22
    Temat: Re: print serwer wi-fi
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Nix" <videoart1@___WYTNIJ__WYTNIJ___wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Od czego to zależy? Jaki model kupić? ( mam sieć wi-fi z routerem D-Link
    > DSL-524T, ale to chyba nie ma znaczenia?)

    Print serwer to proteza i rzeczywiście z wieloma drukarkami nie chce
    współpracować. Wiąże się to z różnymi sposobami komunikacji. Tylko część
    jest zestandaryzowana (PCL czy Postscript, raczej laserówki). Reszta jest
    sterowana w różny sposób i serwer nie musi rozumieć o co chodzi.

  • 3. Data: 2009-09-30 21:30:34
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    MC pisze:
    > Print serwer to proteza i rzeczywiście z wieloma drukarkami nie chce

    Możesz wyjaśnić, dlaczego szeroko stosowane rozwiązanie jest
    według Ciebie "protezą"?

    > jest zestandaryzowana (PCL czy Postscript, raczej laserówki). Reszta
    > jest sterowana w różny sposób i serwer nie musi rozumieć o co chodzi.

    Serwer nic nie musi rozumieć. To drukarka musi mieć własną
    "inteligencję". A większość *drukarek* to właśnie *protezy*,
    sterowane prawie co do impulsu elektrycznego przez komputer.

    Krótko mówiąc -- tylko *przyzwoite* drukarki z własnym mikro-
    procesorem, pamięcią i interpreterem jakiegoś języka opisu
    strony (PDL) nadają się do stosowania w sieci, a więc i do
    podłączania do print-serwerów. Nie należy liczyć, że kupi się
    drukarkę za 300 zł i podłączy do serwera wydruku.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2009-10-01 06:37:08
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Możesz wyjaśnić, dlaczego szeroko stosowane rozwiązanie jest
    > według Ciebie "protezą"?

    Szeroko stosowane? Do tej nazwy raczej pasują karty sieciowe montowane w
    drukarkach. One działają bez pudła. Nie mówiąc już o możliwościach
    konfiguracyjnych i zakresie informacji dostępnych przez wbudowaną stronę
    www. Serwery, jeśli już działąją, to mają tylko drobną część z tych
    możliwości.

    > Serwer nic nie musi rozumieć. To drukarka musi mieć własną
    > "inteligencję". A większość *drukarek* to właśnie *protezy*,
    > sterowane prawie co do impulsu elektrycznego przez komputer.

    Niemniej jednak takie drukarki też dają się obsługiwać sieciowo. A na
    dodatek są sporo tańsze od modeli z procesorem rastrującym.

> [...]
    > podłączania do print-serwerów. Nie należy liczyć, że kupi się
    > drukarkę za 300 zł i podłączy do serwera wydruku.

    To jest dość archaiczny punkt widzenia. Z czasów, kiedy sieciówka do
    drukarki kosztowała majątek. Dziś drukarka z wifi nie jest aż o tyle droższa
    żeby się opłacało rozwiazanie z osobnym serwerem. I to jest dziś
    rozwiązaniem "nadającym się do sieci", tańszym, lepszym i bardziej pewnym od
    osobnej drukarki i serwera druku.

    Tylko z jednym aspektem Twojej opinii mogę się zgodzić. Komunikacja przez
    PDL mniej obciąża sieć i to może stać się krytycznym parametrem w niektórych
    sytuacjach. Ale to akurat obowiązuje zarówno w instalacji z serwerem jak i
    bez niego.

  • 5. Data: 2009-10-01 10:49:07
    Od: "Nix" <videoart1@___WYTNIJ__WYTNIJ___wp.pl>

> [...]
    > podłączania do print-serwerów. Nie należy liczyć, że kupi się
    > drukarkę za 300 zł i podłączy do serwera wydruku.

    No cóż... tu jest lista kompatybilności prostego serwera wydruku Edimax
    http://edimax.pl/pl/produce_detail.php?pd_id=21&pl1_
    id=7&pl2_id=34

    Nie ma na niej mojego Canona iP4600, ( są b. zbliżone starsze modele, np.
    iP4500, iP4000) ale też wiele drukarek
    tanich, zdecydowanie poniżej 300zł które " są kompatybilne"...

    Dodatkowo cytuję z w/w strony

    "PS-1206UWg obsługuje tradycyjną funkcję serwera drukowania, która wspomaga
    metody drukowania LPR, IPP, Raw Printing i protokóły Unix Logical printing.
    Zależnie od środowiska, możesz wybrać najbardziej odpowiednią metodę."

    Czy wobec tego szanse na obsługę drukarki rosną ?

    pzdr! Nix

  • 6. Data: 2009-10-01 15:49:34
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Wed, 30 Sep 2009 23:30:34 +0200, Radosław Sokół
    <r...@m...com.pl> wrote:

    >Możesz wyjaśnić, dlaczego szeroko stosowane rozwiązanie jest
    >według Ciebie "protezą"?

    Zapewne wzial to stad ze zna w wiekszosci tanie drukarki ktore maja
    USB i nie obsluguja zadnego w miare standardowego jezyka opisu strony.
    Tak w skrocie to zwykle bezproblemowo dzialaja starsze rozwiazania
    oparte na Centronicsie - tyle ze coraz mniej drukarek je wspiera. Siec
    w drukarkach to tez w wiekszosci printserwery tyle ze dedykowane i
    zwykle wbudowane. Karty sieciowe ktore nie sa printserwerami i jest on
    de facto emulowany przez sterownik w systemie operacyjnym, zdarzaja
    sie dosc rzadko - tak z pamieci kojarze HP LaserJet Color 2600. W
    duzym uproszczeniu mozna przyjac ze wszelakie WinDrukarki spowoduja
    klopoty.

    A co do autora watku: uzywalem przez pewien czas starszego Canona
    i4300 z portem USB podlaczonym do routera bezprzewodowego Asus
    WGL-500, uzywam z jakims prinserwerem Linksysa Samsunga CLP510,.
    Drugiego takiego Samsunga z tanim printserwerem Edimaxa. Natomiast nie
    udalo mi sie zmusic do pracy z printserwerem taniego HP LaseJeta 1020.
    Poza tym z dodatkowymi lub wbudowanymi printserwerami mam kilkanascie
    drukarek - glownie po kabelku. HP, Canon, Samsung, Xerox, jakies
    Delle, jakiś komajn Gebertnera. Po konfiguracji zero problemow.

    Zdrowko

  • 7. Data: 2009-10-01 17:56:43
    Od: "Nix" <videoart1@___WYTNIJ__WYTNIJ___wp.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:46j9c552q0h5nq0em5cen39cc5ga2pnusn@4ax.com...
    > On Wed, 30 Sep 2009 23:30:34 +0200, Radosław Sokół
    > A co do autora watku: uzywalem przez pewien czas starszego Canona
    > i4300 z portem USB podlaczonym do routera bezprzewodowego Asus
    > WGL-500...

    Ale skoro Canon iP4300 działa z routerem WGL-500 to nie oznacza wcale że
    będzie działać z innym/dowolnym
    print serwerem wi-fi ? Choć sznse pewnie większe ?

    pzdr Nix

  • 8. Data: 2009-10-01 18:12:31
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Thu, 1 Oct 2009 19:56:43 +0200, "Nix"
    <videoart1@___WYTNIJ__WYTNIJ___wp.pl> wrote:

    >Ale skoro Canon iP4300 działa z routerem WGL-500 to nie oznacza wcale że
    >będzie działać z innym/dowolnym
    >print serwerem wi-fi ? Choć sznse pewnie większe ?

    Zasadniczo jesli drukarka - mimo portu USB - ma wlasny interpeter
    jakiegos jezyka opisu strony to jest duza szansa ze bedzie dzialac z
    wiekszoscia printserwerow. Bo taki printserwer wlasciwe emuluje w
    sieci normalny port USB. Gorzej jesli zamiast takiego interpretera w
    drukarce robi to sterownik systmowy w komputzerze. Wtedy jest duza
    szansa ze dzialac nie bedzie bo jest dosc prawdopodobne ze taki
    sterownik z drukarka komunikuje sie w w jakis niestandardowy wlasny
    sposob. Dosc dobrym testem - choc nie 100% pewnym - jest poszperanie
    czy dany model drukarki bezproblemowo dziala w systemach innych niz MS
    Windows. Np. jesli w Linuxie nie wymaga jakichs magicznych zabiegow to
    jest duza szansa ze zadziala i z printserwerem. Najlepiej sprawdzic
    jednak empirycznie - czasmi mimo tego ze powinno dzialac nie dziala i
    nie wiadomo czemu.

    Zdrowko

  • 9. Data: 2009-10-02 08:40:29
    Od: "Nix" <videoart1@___WYTNIJ__WYTNIJ___wp.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:8qr9c5hib70va6s6uhkc16la545c3uegou@4ax.com...
    > On Thu, 1 Oct 2009 19:56:43 +0200, "Nix"
    >
    > Zasadniczo jesli drukarka - mimo portu USB - ma wlasny interpeter
    > jakiegos jezyka opisu strony to jest duza szansa ze bedzie dzialac z
    > wiekszoscia printserwerow.

    Poszperałem trochę i co się okazuje...następny (mały?) problem...otóż
    niektóre printserwery mają złącze USB ver. 1.1.,
    a taka szybkość pracy dyskfalifikuje takie urządzenie...niektórzy
    producenci/sprzedawcy w ogóle nie informują o wersji portu...

    pzdr! Nix

  • 10. Data: 2009-10-02 15:00:59
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    > a taka szybkość pracy dyskfalifikuje takie urządzenie...niektórzy
    > producenci/sprzedawcy w ogóle nie informują o wersji portu...

    Dla niezbyt szybkich drukarek wolna wersja USB nie jest ograniczeniem.