  • 41. Data: 2010-03-12 11:29:25
    Temat: Re: toyota po raz kolejny
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    MadMan pisze:

    > Wsiądź na rower, rozpędź się do 30 km/h (najlepiej na czymś w miarę
    > gładkim, asfalt pokryty jakimś piaskiem byłby OK) i zahamuj blokując
    > tylne koło. Najprawdopodobniej zacznie ci uciekać w bok (aczkolwiek
    > będzie to jak najbardziej do opanowania).

    Mechanizm tego zjawiska na rysunku (z samochodem jest podobnie)
    http://img138.imageshack.us/img138/8973/hamowaniemot
    o.jpg

  • 42. Data: 2010-03-12 11:58:35
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Tomasz Pyra pisze:

    > Ano takie cuda - wbrew temu co mogłoby się wydawać jednoczesne stałe
    > napędzanie przodu i hamowanie tyłu zamiast stabilizować pojazd,
    > spowoduje utratę kontroli praktycznie nie do opanowania.

    Z tym napędzaniem to bym się nie rozpędzał :) Napędzanie może
    ustabilizować pojazd. Zobacz na rys. i wyobraź sobie co się stanie
    jeśli koło przednie nie będzie swobodne tylko zacznie ciągnąć
    w przód, coraz silniej.
    http://img138.imageshack.us/img138/8973/hamowaniemot
    o.jpg

    Siła na kołach przednich się nie zmieni (przy uproszczonych
    założeniach "szkolej" siły oporu) ale zmieni się jej kierunek
    a zatem i ramię siły, w pewnym momencie r1 spadnie poniżej r2
    i pojazd przestanie się obracać. Dodatkowo, wystarczy lekki
    ruch kierownicą żeby regulować moment obracający jak się chce.

  • 43. Data: 2010-03-12 12:13:14
    Temat: Re: [press]toyota po raz kolejny
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Tomasz Pyra pisze:

    > I ma 8 razy wydajniejsze hamulce.
    > Bez problemu się zatrzyma samochód bez wspomagania - jak masz trochę
    > siły to nawet na zablokowanych kołach.
    > Jak nie masz siły to i tak hamowanie będzie całkiem skuteczne - bardzo
    > łatwo możesz to sprawdzić w swoim aucie.

    Moje znajome testowały. Kiedyś padło im wspomaganie gdy jechały
    z długiej górki. Jedna zapierała się z całej siły na hamulec, druga
    równocześnie ciągnęła za ręczny obiema rękami, a samochód jechał i się
    jakoś wcale nie chciał zatrzymać - stanął szczęśliwie dalej, już na płaskim...

    Tak więc co z tego, że hamulce są teoretycznie skuteczne, skoro kierownikowi
    brak siły i gabarytu?

  • 44. Data: 2010-03-12 12:27:22
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 12 Mar 2010 12:13:14 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):

> [...]
    > jakoś wcale nie chciał zatrzymać - stanął szczęśliwie dalej, już na płaskim...

    A to silnikiem hamować przynajmniej częściowo nie mogły?
    Bieg wyżej i auto zwalnia. Chyba że górka naprawdę stroma.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 45. Data: 2010-03-12 13:43:02
    Od: "Axel" <a...@p...BEZSPAMU.com>

    "MadMan" <m...@n...wp.pl> wrote in message

    > A to silnikiem hamować przynajmniej częściowo nie mogły?
    > Bieg wyżej i auto zwalnia. Chyba że górka naprawdę stroma.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Chyba nizej??? ;-P

    --
    Axel

  • 46. Data: 2010-03-12 13:52:01
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    MadMan pisze:

    > A to silnikiem hamować przynajmniej częściowo nie mogły?

    Nie mam pojęcia, może spanikowały.

  • 47. Data: 2010-03-12 14:55:53
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 12 Mar 2010 13:43:02 +0100, Axel napisał(a):

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Chyba nizej??? ;-P

    Tak, niżej :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 48. Data: 2010-03-12 15:46:39
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Chyba nizej??? ;-P

    Tak, niżej :)
    Pewnie akurat myślałem o wyższych obrotach.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 49. Data: 2010-03-12 16:22:36
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 11.03.2010 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> napisał/a:

    > Oczywiście - powyżej 20km/h nawet trudno rozpoznać czy wspomaganie
    > kierownicy jest czy go nie ma.

    Parę lat temu zerwał mi się pasek napędzający pompę wspomagania w
    trakcie jazdy. Brak wspomagania zauważyłem na łagodnym łuku
    dwujezdniowej drogi. Prędkość była ponad 120, skręcanie wymagało
    znacznie większej siły niż ze wspomaganiem. Nie dało się nie zauważyć że
    nie ma wspomagania.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 50. Data: 2010-03-12 18:38:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jakub Witkowski pisze:

    > Z tym napędzaniem to bym się nie rozpędzał :) Napędzanie może
    > ustabilizować pojazd.

    Rozpędzanie oczywiście. Natomiast tu mówimy o sytuacji kiedy
    jednocześnie przód napędza samochód, a tył jest zablokowany - będzie
    swobodnie przelatywał z jednej strony na drugą.

    Przy zablokowanym tyle nie ma tam trzymania bocznego no i jazda jest
    wtedy hmmm... efektowna :)