  • 1. Data: 2009-06-09 17:23:29
    Temat: positiv - laminat z TME - pytanie
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Takie mam pytanie, dość prozaiczne.
    Będę robić płytkę wielkości około 300x200 mm - laminat fabrycznie powleczony
    positivem (z TME).
    Do tej pory robiłem sam - positivem w aerozolu, no i znacznie mniejsze -
    naświetlałem małą świetlówką UV (taką chyba z 8W).

    Do tej wielkości będzie za mała - zatem mam pytanie - czym można by
    naświetlić "awaryjnie" - czyli bez kupowania jakieś większej lampy UV bo
    nieco się spieszę.
    Podobno niektórzy naświetlają halogenem ? Może ktoś coś podpowie z własnego
    doświadczenia, żebym nie robił za dużo prób ? Mam w tym celu (prób znaczy)
    dwie małe płyteczki (też z TME).
    No ale, może ktoś coś podpowie ?

    Aha, naświetlać będę przez kliszę zrobioną w naświetlarni.

    I jeszcze coś - zamiast wywoływacza można podobno użyć tzw "kreta" - w
    jakiej proporcji się to stosuje ?

    Pozdr.

  • 2. Data: 2009-06-10 04:45:45
    Temat: Re: positiv - laminat z TME - pytanie
    Od: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org>

    sundayman wrote:
> [...]
    > doświadczenia, żebym nie robił za dużo prób ? Mam w tym celu (prób znaczy)

    Naświetlam zbitą rtęciówką 125W z odległosci ok. 35cm przez zwykłą
    szybę grubości 3 lub 4mm.
    Positiv musiałem traktować 2,5 minuty, płytki z TME ok. 3,5 minuty
    mierząc czas od włączenia lampy, czyli zanim osiągnęła pełną jasność.

    > Aha, naświetlać będę przez kliszę zrobioną w naświetlarni.

    Czyli możęsz przesadzić z czasem i nic nie powinno się stac.

    > I jeszcze coś - zamiast wywoływacza można podobno użyć tzw "kreta" - w
    > jakiej proporcji się to stosuje ?

    IIRC, 7g na litr, ale ja z reguły dosypywałem na oko do momentu
    uzyskania oczekiwanego efektu.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ "Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 3. Data: 2009-06-10 08:02:10
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Czyli możęsz przesadzić z czasem i nic nie powinno się stac.

    > IIRC, 7g na litr, ale ja z reguły dosypywałem na oko do momentu

    O dzięki, to już coś :)

  • 4. Data: 2009-06-10 20:27:59
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Podobno niektórzy naświetlają halogenem ? Może ktoś coś podpowie z
    > własnego
    > doświadczenia, żebym nie robił za dużo prób ? Mam w tym celu (prób znaczy
    Lampa rtęciowa będzie dobra. Nie trzeba jej do tego tłuc. Najwygodniejsza
    bezdławikowa ML bo można w zwykłą oprawkę wkręcić. Halogeny się mocno grzeją
    i dają gorsze światło. Najlepsze światło jest słoneczne, jak jest możliwość
    takiego naświetlania.

    > I jeszcze coś - zamiast wywoływacza można podobno użyć tzw "kreta" - w
    > jakiej proporcji się to stosuje ?

    Kreta albo wodorotlenek rozpuszcza się aż do nasycenia, aby trochę proszku
    nie rozpuszczonego zostało. Z takiego koncentratu robi się płyn roboczy 1
    część objętościowa koncentratu i 4 częci wody. Płyn wywołujący ma nie ruszyć
    nie naświetlonego pozytywa, a jak ruszy to trzeba roztwór rozcieńczyć.

  • 5. Data: 2009-06-10 23:41:03
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Marcin Kulas napisał:

    > Naświetlam zbitą rtęciówką 125W z odległosci ok. 35cm przez zwykłą
    > szybę grubości 3 lub 4mm.

    Płytkę o rozmiarze rzędu 300mm naświetlać należy z odległości nie
    mniejszej niż metr, lepiej byłoby tak z półtora metra dać - inaczej
    nierównomierność naświetlenia będzie duża i równo się wywołać nie da...

    Przeliczyć znane czasy przez kwadrat odległości i powinno działać.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2009-06-10 23:58:37
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik wt napisał:
    > Lampa rte^ciowa be^dzie dobra. Nie trzeba jej do tego t^(3)uc. Najwygodniejsza
    > bezd^(3)awikowa ML bo mo?na w zwyk^(3)? oprawke^ wkre^ci?. Halogeny sie^ mocno
    grzej?
    > i daj? gorsze ?wiat^(3)o. Najlepsze ?wiat^(3)o jest s^(3)oneczne, jak jest
    mo?liwo??
    > takiego na?wietlania.

    > Kreta albo wodorotlenek rozpuszcza sie^ a? do nasycenia, aby troche^ proszku
    > nie rozpuszczonego zosta^(3)o.

    Czy ty sobie zdajesz sprawę co piszesz??? W litrze wody o temperaturze
    pokojowej można rozpuścić ponad kilogram wodorotlenku sodowego.Biorąc
    objętościowo jedną część takiego roztworu (a będzie go tylko trochę
    ponad litr...) na cztery części wody robisz roztwór o stężeniu w
    granicach 150 - 200g/l. A właściwe stężenie to 5-7g/l. Chyba ci się
    wodorotlenek sodu z sodą oczyszczaną pomylił...

    --
    Darek

  • 7. Data: 2009-06-11 08:08:33
    Od: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org>

    Dariusz K. Ładziak wrote:
    > Płytkę o rozmiarze rzędu 300mm naświetlać należy z odległości nie
    > mniejszej niż metr, lepiej byłoby tak z półtora metra dać - inaczej
    > nierównomierność naświetlenia będzie duża i równo się wywołać nie da...

    Wiadomo, że najlepiej naświetlać z odległości dążącej do nieskończoności
    lampą o mocy dążącej do nieskończoności, albo zrobić sobie naświetlarkę
    z kilku świetlówek i jeszcze poprawić reflektorem. Ja mówię o realnym
    i tanim rozwiązaniu, którego używam od lat '90. Problemów z nierówno-
    miernością naświetlenia nie mam. Po prostu świeci się nieco dłużej,
    by kontrast był należyty w każdym punkcie płytki.

    > Przeliczyć znane czasy przez kwadrat odległości i powinno działać.

    U mnie działa to co mam. Najdłuższe pcb, jakie robiłem tym sposobem,
    miały ok. 200mm i nie zauważałem problemów z kontrastem. Reflektor
    z formy do pieczenia ciasta pozwala uniknąć efektu parlaksy.

  • 8. Data: 2009-06-11 08:55:07
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > granicach 150 - 200g/l. A właściwe stężenie to 5-7g/l. Chyba ci się
    > wodorotlenek sodu z sodą oczyszczaną pomylił...

    Z moich prób wynika, że stężenie NaOH (czyli wywoływacz) w wodzie
    ma tolerancję zaledwie kilkudziesięcioprocentową. Za słabe stężenie
    nie wywołuje w ogóle, za duże np. 14g/dm3 zmywa wszystko łącznie
    z nienaświetloną częścią. Prawidłowe stężenie to 7g/dm3.
    Lepiej trzymać się zaleceń producenta Positiv-a niż działać "na oko".
    K.

  • 9. Data: 2009-06-11 09:31:33
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > I jeszcze coś - zamiast wywoływacza można podobno użyć tzw "kreta" - w
    > jakiej proporcji się to stosuje ?
    >
    > Pozdr.

    Koniecznie chcesz dupę szkłem obetrzeć, a inni w tym ci koniecznie muszą
    pomagać. Chyba tylko po to żebyś popsuł. Używasz drogiego i perfekcyjnie
    zrobionego materiału. I po wiejsku na ostatnim etapie chcesz użyć zamiast
    niedrogiego preparatu jakiegoś zastępczego badziewia. Wypadało by spytać czy ty
    masz coś w głowie z wyjątkiem chęci uzyskania rady od takich co gotowego
    laminatu z emulsją w życiu na oczy nie widzieli?.

  • 10. Data: 2009-06-11 09:41:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jun 2009 11:31:33 +0200, kogutek wrote:

> [...]
    >masz coś w głowie z wyjątkiem chęci uzyskania rady od takich co gotowego
    >laminatu z emulsją w życiu na oczy nie widzieli?.

    A potem sie okazuje ze Kret [lub Nornik] to czysty technicznie NaOH,
    a wywolywacz to tez czysty technicznie NaOH .. no moze z lepszego
    zrodla i troche bardziej czysty ..

    J.