  • 11. Data: 2009-06-11 09:43:00
    Temat: Re: positiv - laminat z TME - pytanie
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Marcin Kulas pisze:

    > Wiadomo, że najlepiej naświetlać z odległości dążącej do nieskończoności
    > lampą o mocy dążącej do nieskończoności, albo zrobić sobie naświetlarkę
    > z kilku świetlówek i jeszcze poprawić reflektorem. Ja mówię o realnym
    > i tanim rozwiązaniu, którego używam od lat '90. Problemów z nierówno-
    > miernością naświetlenia nie mam. Po prostu świeci się nieco dłużej,
    > by kontrast był należyty w każdym punkcie płytki.

    To zależy jak kontrastowa maska. Jeśli klisza to OK. Gdy maską jest np.
    wydruk z drukarki laserowej to przy odległości równej wymiarom kliszy
    mogą być problemy. Albo środek prześwietlony albo brzegi niedoświetlone.
    Ja w takich przypadkach przesuwałem co trochę źródło światła żeby równo
    oświetlić.

    MD

  • 12. Data: 2009-06-11 09:56:07
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    kogutek pisze:

    > Koniecznie chcesz dupę szkłem obetrzeć, a inni w tym ci koniecznie muszą
    > pomagać. Chyba tylko po to żebyś popsuł. Używasz drogiego i perfekcyjnie
    > zrobionego materiału. I po wiejsku na ostatnim etapie chcesz użyć zamiast
    > niedrogiego preparatu jakiegoś zastępczego badziewia. Wypadało by spytać czy ty
    > masz coś w głowie z wyjątkiem chęci uzyskania rady od takich co gotowego
    > laminatu z emulsją w życiu na oczy nie widzieli?.

    Sam masz coś z głową. Kret to jest techniczny NaOH. "Wywoływacz
    uniwersalny do lakierów pozytywowych" to też NaOH też zapewne techniczny
    bo nie ma powodów żeby dawać cz.d.a.

    MD

  • 13. Data: 2009-06-11 09:56:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    > A potem sie okazuje ze Kret [lub Nornik] to czysty technicznie NaOH

    Problemem jest to ze ostatnio dodają coś do kreta co powoduje
    wytwarzanie duzych ilości gazu/piany przy dotknieciu wody. Zastanawia
    mnie jak to wplywa na wywoływanie.

  • 14. Data: 2009-06-11 10:07:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Thursday, June 11, 2009, 11:41:30 AM, you wrote:

    [...]

    > A potem sie okazuje ze Kret [lub Nornik] to czysty technicznie NaOH,

    Nie te czasy. Do kreta jest od dawna dodawany osuszacz (zapewne jakiś
    żel krzemionkowy) a od niedawna - aluminium jako "aktywator" (chyba
    tylko, żeby bardziej hałasowało).

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2009-06-11 13:24:02
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > masz coś w głowie z wyjątkiem chęci uzyskania rady od takich co gotowego
    > laminatu z emulsją w życiu na oczy nie widzieli?.

    Na pewno chcesz, żeby to skomentować ?

  • 16. Data: 2009-06-11 20:23:13
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Na pewno chcesz, żeby to skomentować ?

    Wisi mi i powiewa czy chcesz coś komentować. Dla mnie wystarczającym komentarzem
    dla druciarstwa jest pytanie czy czasami nie użyć czegoś co kosztuje 20 groszy
    zamiast wywoływacza za 4,30 i wytrawiacza za 5,70. Razem dycha. 4 dychy kosztuje
    kawałek laminatu z naniesioną przez fabrykę emulsją. Możesz go sobie popsuć
    oszczędzając dychę , też mi to wisi.

  • 17. Data: 2009-06-11 23:00:16
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > kosztuje
    > kawałek laminatu z naniesioną przez fabrykę emulsją. Możesz go sobie

    Skoro Ci tak wszystko wisi, czy byłbyś uprzejmy nie produkować swoich
    komentarzy ?
    Bo są, jakby to delikatnie powiedzieć...dość żałośliwe.

  • 18. Data: 2009-06-11 23:24:11
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Czy ty sobie zdajesz sprawę co piszesz??? W litrze wody o temperaturze
    > pokojowej można rozpuścić ponad kilogram wodorotlenku sodowego.Biorąc
    > objętościowo jedną część takiego roztworu (a będzie go tylko trochę ponad
    > litr...) na cztery części wody robisz roztwór o stężeniu w granicach 150 -
    > 200g/l. A właściwe stężenie to 5-7g/l. Chyba ci się wodorotlenek sodu z
    > sodą oczyszczaną pomylił...
    > Darek

    Rozpuszczalność NaOH przy 20 stopniach w wodzie wynosi 29,6% wagowo. Ja
    takiego roztworu używam w drukarstwie do wywoływania płyt. Stężenie do
    obróbki maszynowej jest nieco za wysokie do positiva, bo daje się 1 do 3, a
    tu trzeba 1 do 5 albo nawet 1 do 6, aby nie wywołać do samej blachy. W
    naczyniu z koncentratem na dnie jest twardy wodorotlenek i jak jest mało
    koncentratu to dolewa się wody i zostawia na dobę, wtedy mam więcej
    koncentratu.

  • 19. Data: 2009-06-12 00:39:57
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > masz coś w głowie z wyjątkiem chęci uzyskania rady od takich co gotowego
    > laminatu z emulsją w życiu na oczy nie widzieli?.

    To osobliwe, że najwięcej hałasu robią ci, którzy najmniej mają do
    powiedzenia...

    Wyjaśniam moje pytanie właśnie dla małych kogutków...
    Otóż ja sam - jako wykonujący płyteczki sporadycznie, zawsze stosowałem
    wywoływacz SENO - o ile już mi się chce bawić robienie płytek.
    Jakkolwiek - jeden z kolegów, prowadzący firmę w której produkuje (na rynek
    USA) dość poważne urządzenia, kiedy potrzebuje
    zrobić szybko płyteczki, to na moje pytanie czy też używa SENO stwierdził,
    że bez sensu - równie dobrze sprawdza się kret.
    Nawet pytałem o te proporcje, ale już nie pamiętam po prostu.

    No i postanowiłem sobie , przy okazji - sprawdzić tą koncepcję. Powiem
    "koledze" kogutkowi w tajemnicy - mam wywoływacz SENO,
    i - proszę sobie wyobrazić - kupiłem sobie nawet w TME dodatkowe płytki do
    eksperymentów.
    Zatem wyliczenia drogiego kolegi kogutka o tym ile kosztuje wywoływacz itp -
    to bym proponował sobie...- no,
    powiedzmy - w buty włożyć, jako że nie bardzo mnie to interesuje.

    Dlatego - kogutek - taka rada - starać się odpowiadać w miarę merytorycznie,
    bo inaczej się trochę na idiotę wychodzi...

    pozdr.

  • 20. Data: 2009-06-12 07:30:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sundayman,

    Friday, June 12, 2009, 1:00:16 AM, you wrote:

    [...]

    > Skoro Ci tak wszystko wisi, czy byłbyś uprzejmy nie produkować swoich
    > komentarzy ?
    > Bo są, jakby to delikatnie powiedzieć...dość żałośliwe.

    Nie lubię kogutka i mam go w killfile od jego pierwszych występów na
    pl.misc.samochody. Ale jeszcze bardziej nie lubię bezsensownego
    dziadowania i pyskowania na grupie. Dlatego też polecam:

    http://rtfm.killfile.pl/#lajza

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl