-
61. Data: 2015-01-08 19:51:38
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: k...@g...com
W dniu czwartek, 8 stycznia 2015 17:28:10 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:
> Użytkownik k...@g...com ...
>
> > Niemcy większy kraj, więcej autostrad i dziesiątki lat nie dopłacali
>
> Jak to nie doplacali?
> PRzeciez finansowali w całosci...
Finansowali i jako państwo z tego powodu nie splajtowali. Inna sprawa ze podbudowę
pod swoje autostrady mieli dużo wcześniej i mało albo nic za to nie płacili. Bo zupy
z brukwi raczej jako kosztu nie ma co liczyć.
-
62. Data: 2015-01-08 20:56:49
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: AZ <a...@g...com>
On 2015-01-08, k...@g...com <k...@g...com> wrote:
>
> Niemcy większy kraj, więcej autostrad i dziesiątki lat nie dopłacali jak było
darmo.
>
To, ze Ty nie placiles jezdzac ichnimi autostradami to nie znaczy, ze byly
darmo. Zapytaj Niemca ile placi co roku podatku od samochodu :-)
--
Artur
ZZR 1200
GSX-R 600 K6
-
63. Data: 2015-01-08 21:02:54
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Wed, 7 Jan 2015 09:07:07 +0100, J.F. napisał(a):
> Dnia Tue, 6 Jan 2015 02:13:33 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
>> Dnia Tue, 6 Jan 2015 00:22:38 +0100, J.F. napisał(a):
>>> [Ukryto 2 cytowane linie]
>>
>> A nie zmieniły się jakieś maksymalne dopuszczalne stawki?
>
> Napisali "po uzgodnieniach" ... ale chyba nie ma maksymalnych.
Maksymalne są - ustala je chyba rozporządzenie.
Chociaż nie wiem czy dotyczy ono wszystkich płatnych autostrad czy tylko
niektórych (chodzi o rodzaj koncesji).
-
64. Data: 2015-01-08 22:06:08
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: k...@g...com
W dniu czwartek, 8 stycznia 2015 20:56:52 UTC+1 użytkownik AZ napisał:
> On 2015-01-08, k...@g...com <k...@g...com> wrote:
> >
> > Niemcy większy kraj, więcej autostrad i dziesiątki lat nie dopłacali jak było
darmo.
> >
> To, ze Ty nie placiles jezdzac ichnimi autostradami to nie znaczy, ze byly
> darmo. Zapytaj Niemca ile placi co roku podatku od samochodu :-)
>
> --
> Artur
> ZZR 1200
> GSX-R 600 K6
W Polsce tez był podatek drogowy. I nawet kawałek autostrady zbudowanej przez Adolfa
był. Jak znieśli podatek drogowy płacony od pojemności to dopisali go do cen paliw.
Tak że kolego sympatyczny pogadaj z Polakiem ile płacił i płaci za przejazd drogami i
do tego osobno płatnymi autostradami.
-
65. Data: 2015-01-08 22:49:07
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 8 Jan 2015 13:06:08 -0800 (PST), k...@g...com
> W dniu czwartek, 8 stycznia 2015 20:56:52 UTC+1 użytkownik AZ napisał:
>> On 2015-01-08, k...@g...com <k...@g...com> wrote:
>>> Niemcy większy kraj, więcej autostrad i dziesiątki lat nie dopłacali jak było
darmo.
>> To, ze Ty nie placiles jezdzac ichnimi autostradami to nie znaczy, ze byly
>> darmo. Zapytaj Niemca ile placi co roku podatku od samochodu :-)
>>
> W Polsce tez był podatek drogowy. I nawet kawałek autostrady
> zbudowanej przez Adolfa był. Jak znieśli podatek drogowy płacony od
> pojemności to dopisali go do cen paliw. Tak że kolego sympatyczny
> pogadaj z Polakiem ile płacił i płaci za przejazd drogami i do tego
> osobno płatnymi autostradami.
No wlasnie malo placil. Ile bylo tego podatku - 500 zl rocznie za
komuny ? Czyli 5$, z tego sie autostrad nie zrobi, szczegolnie ze
placacych malo - z braku samochodow :-)
Niemiec tego podatku placil dosc sporo, choc jak na Europe to
umiarkowanie. Ale autostrady zapewniaja chyba Hitlerowi - on im
pokazal, ze zamiast popadac w kryzys i placic zasilki dla
bezrobotnych, mozna zorganizowac uzyteczne prace publiczne.
J.
-
66. Data: 2015-01-08 23:03:47
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: masti <g...@t...hell>
J.F. wrote:
> Niemiec tego podatku placil dosc sporo, choc jak na Europe to
> umiarkowanie. Ale autostrady zapewniaja chyba Hitlerowi - on im
> pokazal, ze zamiast popadac w kryzys i placic zasilki dla
> bezrobotnych, mozna zorganizowac uzyteczne prace publiczne.
>
wbrew pozorom nie do końca
<http://www.dw.de/autostrady-w-niemczech-wcale-nie-b
y%C5%82y-pomys%C5%82em-hitlera/a-16144531>
--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
67. Data: 2015-01-09 10:28:59
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>
Dnia 2015-01-07, o godz. 14:16:00
masti <g...@t...hell> napisał(a):
> właśnie nie wiem. dlatego też bym chętnie zobaczył jakieś realne dane.
> choćby przybliżone.
Dorwałem wczoraj telefonicznie na chwilę moje OZI. ;-)
Odcinki autostrady A1 między Rusocinem i Toruniem kosztowały w sumie
~5,07mld. Co ważne jest to koszt budowy tzn. nie zawiera się w tym
koszty wykup ziemi i procedur administracyjnych (pozwolenia,
uzgodnienia etc.). Wykup ziemi i prawie wszystkie pozwolenia wykonuje
GDDKiA - bo to ona zostaje autostrady po wygaśnięciu koncesji. Co do
ceny wykupu gruntów moje OZI nie potrafiło z pamięci podać danych ale
podało metodę szacunku: Autostrada ma tam ~150kilometrów. Pas
wykupionego gruntu pod autostradę to w przybliżeniu ~50m. W sumie daje
to ~7,5-8km^2 czyli ~7,5-8mln m^2 wykupionego gruntu. Trzeba by
sprawdzić średnią cenę m^2 gruntu na Kujawach i Pomorzu w chwili
budowy - w ARiMR ceny za 2009 rok to około 2,70 w pomorskim i 3.00 w
kujawsko-pomorskim za ziemię najwyższej klasy. Cen płacona za
grunt pod autostradę jest zwykle 3-4 razy większa niż grunt
orny. Wyliczenia szacunkowe na tej podstawie można zrobić: 8mlnx3,00x4
daje w sumie jakieś 96mln za ziemie. Dodajmy 20% - wiadomo że z jednej
strony głównie ziemie gorsze ale z drugiej dochodzi powierzchni dróg na
zjazdach, miejscami też jest drożej bo np. jakiś dom burzono i za niego
trzeb było zapłacić. Z drugiej strony część strasy to ziemie Skarbu
Państwa. Niestety nie jestem w stanie oszacować ile kosztowały
pozwolenia, łapówki etc. Koncesja zakłada w przypadku A1 budowę,
eksploatację i przekazanie po 30 latach drogi GDDKiA.
Co do budowy dodatkowego pasa nie OZI nie podało mi kosztów. Natomiast
zwróciło uwagę na to że jeśli w koncesji był przewidziany wymóg
rezerwacji miejsca pod 3 pas to grunt pod jego budowę został już
wykupiony. Wszelkie obiekty stałe (zjazdy, mosty, przepusty, wiadukty,
prześwity pod nimi) są już wybudowane z zapasem pod 3 pas. Więc
faktyczne roboty to głównie roboty ziemne przy nasypach, stabilizacja
podłoża i wybudowanie jezdni. Wiec na pewno zdecydowanie mniej niż przy
budowie 1/3 drogi na nieprzygotowanym gruncie. Niestety szacunku typu
"wtedy to byłoby 5% drożej a teraz 15%" nie uzyskałem od OZI ale
stwierdził że obecnie może to być nawet 2-3 razy droższe ze względu na
-
68. Data: 2015-01-09 10:35:36
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>
Dnia 2015-01-09, o godz. 10:28:59
"Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał(a):
Jeszcze raz bo nieświadomie uciąłem koniec:
Dorwałem wczoraj telefonicznie na chwilę moje OZI. ;-)
Odcinki autostrady A1 między Rusocinem i Toruniem kosztowały w sumie
~5,07mld. Co ważne jest to koszt budowy tzn. nie zawiera się w tym
koszty wykup ziemi i procedur administracyjnych (pozwolenia,
uzgodnienia etc.). Wykup ziemi i prawie wszystkie pozwolenia wykonuje
GDDKiA - bo to ona zostaje autostrady po wygaśnięciu koncesji. Co do
ceny wykupu gruntów moje OZI nie potrafiło z pamięci podać danych ale
podało metodę szacunku: Autostrada ma tam ~150kilometrów. Pas
wykupionego gruntu pod autostradę to w przybliżeniu ~50m. W sumie daje
to ~7,5-8km^2 czyli ~7,5-8mln m^2 wykupionego gruntu. Trzeba by
sprawdzić średnią cenę m^2 gruntu na Kujawach i Pomorzu w chwili
budowy - w ARiMR ceny za 2009 rok to około 2,70 w pomorskim i 3.00 w
kujawsko-pomorskim za ziemię najwyższej klasy. Cen płacona za
grunt pod autostradę jest zwykle 3-4 razy większa niż grunt
orny. Wyliczenia szacunkowe na tej podstawie można zrobić: 8mlnx3,00x4
daje w sumie jakieś 96mln za ziemie. Dodajmy 20% - wiadomo że z jednej
strony głównie ziemie gorsze ale z drugiej dochodzi powierzchni dróg na
zjazdach, miejscami też jest drożej bo np. jakiś dom burzono i za niego
trzeb było zapłacić. Z drugiej strony część strasy to ziemie Skarbu
Państwa. Niestety nie jestem w stanie oszacować ile kosztowały
pozwolenia, łapówki etc. Koncesja zakłada w przypadku A1 budowę,
eksploatację i przekazanie po 30 latach drogi GDDKiA.
Co do budowy dodatkowego pasa OZI nie podało mi kosztów. Natomiast
zwróciło uwagę na to że jeśli w koncesji był przewidziany wymóg
rezerwacji miejsca pod 3 pas to grunt pod jego budowę został już
wykupiony. Wszelkie obiekty stałe (zjazdy, mosty, przepusty, wiadukty,
prześwity pod nimi) są już wybudowane z zapasem pod 3 pas. Więc
faktyczne roboty to głównie roboty ziemne przy nasypach, stabilizacja
podłoża i wybudowanie jezdni. Wiec na pewno zdecydowanie mniej niż przy
budowie 1/3 drogi na nieprzygotowanym gruncie. Niestety szacunku typu
"wtedy to byłoby 5% drożej a teraz 15%" nie uzyskałem od OZI ale
stwierdził że obecnie może to być nawet 2-3 razy droższe ze względu na
konieczność zatrudnienia nowego wykonawcy, prace bez zamknięcia a
przebudowa generuje na takim samym odcinku więcej robót niż pierwotnej
budowie. Bo trzeba demontować sporo rzeczy dostosowanych do 2 pasów i
instalować dla drogi 3 pasmowej.
Zdrówko
-
69. Data: 2015-01-09 12:54:51
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:20150109103536.12976bfc@babcia-workstat
ion...
>Odcinki autostrady A1 między Rusocinem i Toruniem kosztowały w sumie
>~5,07mld. Co ważne jest to koszt budowy tzn. nie zawiera się w tym
za jakies 150 km ?
34mln/km, ~10mln $/km ... takie mniej wiecej dane sie spotyka.
>koszty wykup ziemi i procedur administracyjnych (pozwolenia,
>uzgodnienia etc.). Wykup ziemi i prawie wszystkie pozwolenia wykonuje
>GDDKiA - bo to ona zostaje autostrady po wygaśnięciu koncesji. Co do
>ceny wykupu gruntów moje OZI nie potrafiło z pamięci podać danych ale
>podało metodę szacunku: Autostrada ma tam ~150kilometrów. Pas
>wykupionego gruntu pod autostradę to w przybliżeniu ~50m. W sumie
>daje
cos mi sie kojarzy 60m. Ale moze zmienili i teraz jest zmienne.
>to ~7,5-8km^2 czyli ~7,5-8mln m^2 wykupionego gruntu. Trzeba by
>sprawdzić średnią cenę m^2 gruntu na Kujawach i Pomorzu w chwili
>budowy - w ARiMR ceny za 2009 rok to około 2,70 w pomorskim i 3.00 w
>kujawsko-pomorskim za ziemię najwyższej klasy. Cen płacona za
>grunt pod autostradę jest zwykle 3-4 razy większa niż grunt
>orny.
Hm, czy to zasadne ? Przy wywlaszczaniu powinna byc podstawa aktualna
cena gruntu.
A potem bedzie "nie mozemy zaplacic wiecej niz wynosi wartosc".
>Wyliczenia szacunkowe na tej podstawie można zrobić: 8mlnx3,00x4
>daje w sumie jakieś 96mln za ziemie. Dodajmy 20% - wiadomo że z
>jednej
Tak czy inaczej - drobiazg przy tych 5 mld.
>strony głównie ziemie gorsze ale z drugiej dochodzi powierzchni dróg
>na
>zjazdach, miejscami też jest drożej bo np. jakiś dom burzono i za
>niego
>trzeb było zapłacić.
Albpo podzielono pole na pol ...
> Z drugiej strony część strasy to ziemie Skarbu
>Państwa. Niestety nie jestem w stanie oszacować ile kosztowały
>pozwolenia, łapówki etc.
Myslisz ze jakies byly ?
Tu o ile sie orientuje to inny model - inwestor buduje, utrzymuje,
nawet wystawia bilety na bramkach, ale GD mu placi stala kwote tytulem
splaty budowy, oplaty za utrzymanie itp. Byc moze pomniejsza wplyw o
kwoty z biletow, a moze nie pomniejsza, tylko naleznosc z biletow
operator przelewa do GD czy tam KFD.
W tym momencie to GD ponosi koszta pozwolen, a lapowki ... to GD
zalezy na budowie autostrady, to niech placi :-)
A moze tam wszyscy wiedza, ze trzeba zarezerwowac 10% w ofercie, zeby
sie potem nie czepiali przy odbiorach i placili na czas :-)
>Co do budowy dodatkowego pasa OZI nie podało mi kosztów. Natomiast
>zwróciło uwagę na to że jeśli w koncesji był przewidziany wymóg
>rezerwacji miejsca pod 3 pas to grunt pod jego budowę został już
>wykupiony. Wszelkie obiekty stałe (zjazdy, mosty, przepusty,
>wiadukty,
>prześwity pod nimi) są już wybudowane z zapasem pod 3 pas. Więc
>faktyczne roboty to głównie roboty ziemne przy nasypach, stabilizacja
>podłoża i wybudowanie jezdni.
Pasa awaryjnego. Bo nowy pas ruchu powstanie raczej na starym pasie
awaryjnym.
>Wiec na pewno zdecydowanie mniej niż przy
>budowie 1/3 drogi na nieprzygotowanym gruncie.
Nawet 1/4 biorac pod uwage pas awaryjny,
Ale tez trzeba bedzie przestawiac slupki, barierki. Czy tez raczej
demontowac stare i stawiac nowe, bo stare juz troche nadgryzione ...
Czyli Shrek moze miec racje, ze to niewielka oszczednosc byla, a moze
i rozrzutnosc.
Tak nawiasem mowiac - 5 mld na 30 lat, to wypada placic ze 300-400 mln
rocznie. Oj, chyba nawet wiecej.
800k-1.1 mln dziennie ... przy sredniej 20k pojazdow na dobe wychodzi
40-55 zl na pojazd.
Osobowe moze nieco mniej, jesli ciezarowki wiecej.
To te proponowane 51zl za 150km A2 miesci sie w normie, choc jak
budowali, to koszta byly inne.
J.
-
70. Data: 2015-01-09 12:58:21
Temat: Re: podwyzka na A2
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "masti" napisał w wiadomości grup
J.F. wrote:
>> Niemiec tego podatku placil dosc sporo, choc jak na Europe to
>> umiarkowanie. Ale autostrady zapewniaja chyba Hitlerowi - on im
>> pokazal, ze zamiast popadac w kryzys i placic zasilki dla
>> bezrobotnych, mozna zorganizowac uzyteczne prace publiczne.
>>
>wbrew pozorom nie do końca
><http://www.dw.de/autostrady-w-niemczech-wcale-nie-
by%C5%82y-pomys%C5%82em-hitlera/a-16144531>
Moze i nie on wymyslil, ale on zrealizowal :-)
A inni to czytasz - pieniedzy nie ma, kryzys, on sam mogl powiedziec
"czolgi bardziej potrzebne".
A tu dalo sie zrobic i czolgi i autostrady, i nawet volkswageny :-)
J.