  • 101. Data: 2013-07-22 16:49:09
    Temat: Re: pl. usenet o agile
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Maciej Sobczak" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >jakaś kulturowa ściana, która to utrudnia, i to po obu stronach: zarówno po
    >stronie wykonawców (za dużo pizzy) jak i po stronie agencji
    >certyfikacyjnych (ci z kolei nie chcą chodzić na pizzę).
    >Myślę, że wypracowanie dobrego nowego rozwiązania w tej dziedzinie zajmie
    >jeszcze jedną albo dwie generacje metod. Tzn. jeszcze nie teraz.

    Konstruktywna propozycja - spotykać się przy homarach... z członkami agencji
    certyfikacyjnej.

  • 102. Data: 2013-07-22 16:53:38
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Monday, 22 July 2013 10:15:55 UTC+1, slawek wrote:
    > Użytkownik "Andrzej Jarzabek" napisał w wiadomości grup

    > A nie można używać do księgowości etc.? Jakiś zakaz jest czy co?

    W sensie żeby powiedzieć księgowym "Zamiast zamawiać wam system za miliony
    dolarów, postanowiliśmy użyć darmowego Linuxa. Macie tutaj komputer z
    Linuxem i prowadźcie na nim księgowość. Jakby wam czegoś brakowało, to piszcie
    na listę linux-kernel, na pewno znajdzie się ktoś, kto wam doda co trzeba za
    friko"?

    > Ok, ale firma zamawiająca, sprzedająca "szlauchy i kalosze" (nie ma w niej
    > dość "mocy przerobowej" do zrobienia programu, ale szef przypadkiem ma
    > ukończone studia z informatyki, z zarządzania i z psychologii) może nie dać
    > się łatwo wykiwać. I szybko zorientować, że ktoś sabotuje współpracę
    > (utrudnia korzystanie).

    Myślę, że takie przypadki wykonawca może wpisac w ryzyko.

    Co natomiast proponujesz firmom potrzebującym zamówic oprogramowanie, gdzie
    przypadkiem szef nie ma ukończonych studiów z informatyki, zarządzania i
    psychologii?

    > Nie znasz? To znaczy że nie ma sensu zamawiać u ciebie programów ;)

    Nie ma sensu przede wszystkim dlatego, że nie świadczę takich usług. Skoro
    ty jednak wiesz o takich standardach, to może byś dla paddierżania razgawora
    rzucił jakimś numerkiem ISO czy coś?

    > W tym właśnie miejscu przypomnijmy sobie "FAKT A" (czyli: że masz bogate
    > doświadczenie i pracowałeś w wielu firmach).

    Gwoli uwagi, fakt A brzmi jednak tak, że mam _wiele lat_ doświadczenia i
    pracowałem w _kilku_ dużych firmach. "Wiele" jest oczywiście pojęciem
    względnym, jest to wiele lat w stosunku do całości trwania mojej kariery
    zawodowej i według mojego subiektywnego odczucia - oczywiście istnieją ludzie,
    którzy pracują w branży znacznie dłużej i dla nich moje "wiele" może być
    całkiem niewiele.

    > Jeżeli Agile i ogólnie współpraca układają się tak dobrze - to nigdy nie
    > musiałbyś "rozczytywać kodu" - bo po prostu tym kodem zajmowałby się ten, co
    > pierwotnie go napisał.

    Rozpatrujemy sytuację, kiedy wykonawca nie stosuje Agile, bo zamawiający
    rozpatruje wyłącznie kontrakty fixed price fixed scope jako rzekomo najlepiej
    zabezpieczające jego interesy. Całe rozważania o przejęciu kodu biorą się,
    przypominam, z mojego pytania "a co jeśli po wykonaniu kontraktu fixed price
    fixed scope okaże się, że chociaż program jest zgodny z umową, to UAT wykaże,
    że przycisk jest źle umieszczony, a wykonawca zażąda ćwierć miliona za
    przesunięcie go". Sprzedaż źródeł z programem nie załatwia problemu.

    > To co robiłeś wynikało właśnie z tego, że - podobnie jak nieuchronna jest
    > "zmiana" - podobnie nieuchronne jest, że kiedyś "ktoś inny będzie musiał
    > poprawiać nasz program".

    Jest kolosalna różnica między tymi sytuacjami.

    Jeśli tym kims jest pracownik firmy, to taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko
    (przy jakiejkolwiek sensownej organizacji pracy). Problem dotyczy modułów,
    które są bardzo rzadko ruszane, bo jeśli coś jest często ruszane, to
    prawdopodobnie jest w zespole kilku developerów, którzy mają jakieś
    doświadczenie z kodem danego modułu albo przynajmniej z modułami
    współpracującymi z nim i można się ich spytać.

    Dalej - nawet jeśli nei ma developerów, którzy by cokolwiek o tym kodzie
    wiedzieli, to jest spora szansa, że przynajmniej będzie kilka osób z wiedzą o
    funkcjonalności czy użytkownaiu danego modułu (analitycy, testerzy).

    Dalej - nawet jeśli na module jako takim nikt się nie zna, to wielu członków
    zespołu rozumie architekturę systemu, w którą ten moduł się wpasowuje, co
    wybitnie może ułatwić zrozumienie kodu źródłowego i np. wnioskowanie o
    możliwych skutkach ubocznych wprowadzanych zmian, skutecznych sposobach
    testowania itd.

    Dalej - jak dobrze pójdzie, moduł kodowany jest przy pomocy tych samych
    coding standards, których dany programista uzywa na co dzień, co również
    sprzyja rozczytaniu.

    Jeśli mówimy o jakimś jednym egzotycznym module, to również brak sukcesu w
    rozczytaniu nie powoduje straszliwych skutków - zawsze można zastąpić go nowym
    modułem relizującym akurat potrzebny klientowi podzbiór funkcjonalności, ze
    starego skanibalizować to, co się da odczytać a resztę oznaczyć jako
    "deprecated".

    Oczywiście jeśli konkretnie wykonawca stosuje Agile, to dostaje kilka
    dodatkowych narzędzi zmniejszających prawdopodobieństwo takiego zdarzenia lub
    ograncizających jego skutki - shared code ownership, programowanie parami,
    acceptance tests, unit tests, simpel design, clean code, no bugs.

    To jest zupełnie inna sytuacja, niż rzuceniem w nowego potencjalnego wykonawcę
    milionem linijek kodu źródłowego, którego tamten wcześniej nie widział na oczy
    i powiedzeniem "tutaj mam taki programik, chciałbym przesunąć ten o przycisk
    trochę w lewo, ile czasu by wam to zajęło?"

    Dodatkowo różnica jest taka, że wykonawca ma motywację do tego, żeby kod
    pisany wewnętrznie był zrozumiały dla jego własnych pracowników, natomiast
    jeśli oddaje kod klientowi, to w jego interesie jest to, żeby kod był jak
    najtrudniejszy do przeczytania przez kogokolwiek innego.

    > Ba! Niektórzy autorzy nie żyją, inni są niedostępni. Ale wiesz co?
    > Wynaleziono pismo, druk i nawet coś takiego jak dokumentacja, rysunek
    > techniczny, UML i takie tam.

    Które niekoniecznie będą dostarczone z kodem źródłowym. A jeśli będą bo umowa
    tego będzie wymagać, to w interesie wykonawcy jest dostarczyć je w takiej
    postaci, żeby były jak najmniej użyteczne.

    > Dokładnie tak, jak w przypadku np. samochodów: można kupić tanie auto, bez
    > gwarancji, do którego nie ma części zamiennych ani serwisu - albo nieco
    > droższe, w którym jest serwis, są części zamienne i gwarancja, a do tego tak
    > proste w konstrukcji że nie wymaga np. specjalnych narzędzi do naprawiania.

    Jeśli chcesz mieć analogię do samochodu, to raczej sensowna byłaby taka:
    kupując nowoczesny samochód wielu rodzajów napraw nie będziesz w stanie
    wykonać ani samodzielnie, ani nie wykona ich nawet mechanik nie będący ASO
    producenta, bo potrzeba specjalistycznych narzędzi. Żądanie kodu źródłowego to
    tak, jakbys poszedł do przedstawiciela powiedzmy Hondy i powiedział, że chcesz
    kupić nowy model Civic, ale żeby się zabezpieczyć na wypadek gdyby producent
    przestał naprawiać, zbankrutował, albo podniósł znacząco ceny seriwsu, to
    chcesz ten samochód ze wszystkimi schematami, projektem mechanicznym,
    elektoronicznym, kodem żródłowym oprogramowania itd. wszystkim co potrzebne,
    żeby sobie samemu takie narzędzia zbudować albo zlecić to komuś. I ile coś
    takiego by kosztowało ekstra?

    > A jest jakiś problem, aby to wpisać? Oczywiście konkretne sformułowanie może
    > być nieco bardziej wyrafinowane i konsultowane z prawnikami.

    A jak konsultowany prawnik powie "z całym szacunkiem, ale pan to chyba na
    głowę upadł"? Ja prawnikiem nie jestem, ale jestem sobie w stanie wyobrazić
    przynajmniej kilka powodów, dla których wpisywanie takich rzeczy mogłoby być
    czymś, czego zarówno zleceniodawca, jak i wykonawca woleliby uniknąć.

    Dla zelceniodawcy ryzyko jest przede wszystkim takie, że w razie czego sąd
    uzna taki zapis za nieegzekwowalny. Dla wykonawcy problem może się pojawić w
    momencie, kiedy zleceniodawca stwierdzi, że woli nie płacić za program i
    zacznie szukać dziury w umowie, która mu na to pozwoli. Łatwo mu wtedy będzie
    powiedzieć "nasz fachowiec nie rozumie tego kodu (lub: trudno mu zrozumieć ten
    kod), ergo nie jest łatwy do zrozumienia, ergo niezgodny z umową, ergo nie
    zapłacimy." I weź się potem w jednym czy w drugim przypadku ciągaj po sądach i
    udowadniaj że coś jest czytelne albo nieczytelne.

    > Coś takiego w umowie powinno skutecznie odpędzić partaczy przy np.
    > przetargu.

    Raczej odpoędzi wszystkich trzech, którzy nie uciekli w momencie zażądania
    kodu źródłowego.

    > Może ich ma, ale oni mają co innego do roboty? A może ich ma, ale zbyt mało
    > ich jest?

    To będą wyjątkowe przypadki - większość firm nie ma działu rozwoju
    oprogramowania. Jeśli ma, ale ci ludzie mają co innego do roboty, to też mają
    co innego do roboty niz pisanie i sprawdzanie szczegółowej specyfikacji
    liczącej setki stron. A jeśli nawet to zrobią, to fakt, że na codzień zajmują
    się czym innym znaczy, ze tak czy inaczej ich szanse na wyłapanie wszystkich
    błędów przegapionych przez resztę ludzi zajmujących się danym kontraktem nie
    są takie duże.

    > Wyobraź sobie - firma zamawiająca ma dział IT z 3-4 dobrymi fachowcami.

    "Dział IT z 3-4 dobrymi fachowcami" zazwyczaj oznacza kolesi od zarządzania
    Microsoft Exchange, konfigurowania firewalli i zmieniania toneru w drukarkach,
    a nie ludzi zamujących się inżynierią oprogramowania.

    Z drugiej strony - spora część mojego zawodowego doświadczenia związana jest z
    tworzeniem oprogramowania dla banków inwestycyjnych lub używanego przez banki
    inwestycyjne. Takie banki mają działy IT liczące setki osób, zajmujące się
    między innymi produkcją bardzo zaawansowanego oprogramowania na własne
    potrzeby i zatrudniające naprawdę bystrych kolesi do wytwarzania tego softu.

    Myślisz, że takie banki, kiedy zamawiają oprogramowanie u zewnętrznych
    dostawców, nie mają problemów z błędnymi lub nieprecyzyjnymi specyfikacjami?

    > Program, aby był na czas, musi pisać 15-20 ludzi. Więc firma zewnętrzna. Ale
    > tych 3-4 fachowców może dość łatwo zorientować się, czy wszystko jest
    > robione jak trzeba - czy też wykonawca partoli.

    Nie może, przynajmniej dopóki umowa nie zostanie podpisana i wykonawca nie
    zacznie faktycznie czegoś robić.

    > Teraz wiem, dlaczego ja nie zamówiłbym u ciebie programu - raz piszesz
    > konkretne liczby (250 000, 100 000 etc.), potem "w rzeczywistości mogą być
    > dużo wyższe".

    Panie prezesie, koro pan nie rozumie czym jest ryzyko i co to jest wartośc
    oczekiwana, to ja bym nawet nie chciał, żeby pańska firma zamawiała u mnie
    oprogramowanie, bo co z tego, że obieca mi w umowie nawet nie dwa, ale i pięc
    milionów, skoro jak zgłoszę się po odbiór, to pańska firma zapewne będzie już
    dawno w trakcie postępowania upadłościowego i tylę z tych milionów zobaczę.

    > I dlatego te oszacowania muszą być rzetelne, a nie wyssaną z palca
    > konfabulacją.

    Rzetelne? Powiedzmy, ze w fazie UAT użytkownicy zgłaszają problem, że UI
    wprowadza ich w błąd i czasem wywołują nie tę operację, co chcieli. Wykonanie
    błędnej akcji naraża klienta na stratę, ale jak często właściwie użytkownicy
    będą popełniać ten błąd i jakie będą wielkości straty za każdym razem zależy
    od wielu czynników. Żeby to rzetelnie oszacować musiałbyś zrobić badania
    behawioralne na reprezentatywnych grupach, eksperymenty z grupą kontrolną,
    musiałbyś zatrudnić dobrych specjalistów od psychologii żeby ci zaprojektowali
    te eksperymenty i powiedzieli jakie czynniki musisz wziąć pod uwagę.
    Specjaliści mogą ci powiedzieć, że użytkownicy mogą się inaczej zachowywać jeśli
    wiedzą, że pracują w środowisku testowym, a inaczej jeśli mają świadomość
    pracy w prawdziwym środowisku produkcyjnym. Mogą dodatkowo powiedzieć, że
    zachowania mogą się zwiększać w czasie, np. na początku będą bardziej ostrożni
    a potem wejdą w rutynę, lub odwrotnie - że w miarę używania programu będą
    popełniać coraz mniej pomyłek. Jedno i drugie wraz z potrzebnymi do rzetelnego
    oszacowania danymi liczbowymi trzeba zmierzyć eksperymentalnie. Skoro
    potrzebne jest badanie zachowań użytkowników w warunkach produkcyjnych to i w
    takich warunkach trzeba ich badać, i to w dość szerokim przekroju środowisk,
    żeby zapewnić reprezentatywność danych. Oczywiście tobie i twoim pracownikom
    raczej mało kto da prowadzić badania we własnym środowisku produkcyjnym, więc
    będziesz musiał zatrudnić szacowną i budzącą zaufanie instytucję, np. jeden z
    dużych uniwersytetów albo jakiś Gallup Institute. Taka instytucja też coś
    weźmie za firmowanie tych badań, im bardziej szacowna i godna zaufania, tym
    weźmie więcej. Na podstawie zebranych w ten sposób danych zatrudnieni przez
    ciebie wybitni naukowcy zrobią analizę i wyciągną wnioski. Żeby jednak było
    żetelnie, musisz wynająć inną pulę wybitnych naukowców i poprosić ich o
    zrobienie peer review. Te recenzje wykażą ewentualne braki metodologiczne,
    alternatywne interpretacje i hipotezy, problemy w argumentacji. Następnie
    zatrudniasz kolejną pulę naukowców, których prosisz o zajęcie stanowiska, a
    następnie dopuszczasz do debaty między wszystki grupami, z której to debaty
    wyłaniają się kolejne badania, które trzeba wykonać w celu potwierdzenia lub
    eliminacji poszczególnych hipotez. Cały proces powtarzasz tak długo, aż
    zatrudnieni naukowcy osiągną consensus.

    Jak widzisz rzetelne oszacowanie może być całkiem kosztowne. Czy wydasz 50
    milionów dolarów, żeby rzetelnie oszacować straty wynikające ze źle
    umieszczonego przycisku w programie za dwa miliony, jeśli przesumięcie tego
    przycisku kosztuje 250 tysięcy dolarów? Czy będziesz czekał 10 lat?

    Co więcej, nie jest nawet tak, że możesz od razu wiedzieć, albo nawet
    rzetelnie oszacować koszty tych badań. Przecież koszty będą zależały od tego,
    co powiedzą wybitni specjaliści, czego sam nie będąc wybitnym specjalistą nie
    jesteś w stanie przewidzieć nawet w przybliżeniu, oraz tego, jakie będą wyniki
    badań, które dlatego trzeba przeprowadzić, że właśnie tego nie wiadomo.

    Pytanie powstaje więc: w jaki sposób rzetelnie oszacujesz koszty rzetelnego
    szacowania?

  • 103. Data: 2013-07-22 17:02:29
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Monday, 22 July 2013 10:15:55 UTC+1, slawek wrote:
    > Użytkownik "Andrzej Jarzabek" napisał w wiadomości grup

    > W tej samej branży? Podaj przykłady. Ja znam jeden, ale facet najpierw, już
    > po bankructwie, spłacił wszystkich swoich wierzycieli.

    Proszę bardzo, będą przykłady, ale radzę złap się czegoś, bo nazwiska możesz
    skojarzyć i może ci się wywrócić światopogląd:
    Walt Disney
    Henry Ford

  • 104. Data: 2013-07-22 17:15:33
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Monday, 22 July 2013 16:30:54 UTC+2, Maciej Sobczak wrote:

    > Technicznie może i nie ma przeszkód, ale kulturowo będą. Agile kojarzy się z
    > nierobieniem niepotrzebnych rzeczy a tymczasem certyfikacja wykonywana przez
    > podmiot zewnętrzny (przez jakąś Agencję Sprawdzania Projektów i Produktów,
    > odpowiednio dla branży) robiona jest na podstawie *artefaktów*, które w
    > potocznie rozumianym agile po prostu nie powstają.

    Kulturowo nie ma przeszkód. Jeżeli do oprogramowania potrzebna jest certyfikacja, to
    zamawiający to raczej wie i umieści w zamówieniu. Wykonawca umieszcza to w definition
    of done i po sprawie.

    > Problem jest tym bardziej widoczny, im bardziej eksponuje się wartość
    > nieformalnych rozmów i spotkań - jeżeli agile zachęca do tego, żeby Product
    > Owner chodził ze Scrum Masterem (albo w ogóle z całym zespołem) na
    > przysłowiową pizzę w nadziei na sprawniejszą wymianę myśli, to naturalne
    > jest, że w takim pół-formalnym procesie pewne tradycyjne artefakty nie
    > powstaną. Tym bardziej, jeśli przedstawia się to jako zaletę ("my tu robimy
    > programy, które coś robią a nie dokumentację, która nic nie robi").

    Powstaną, jeśli będą w definition of done.

    AdamK

  • 105. Data: 2013-07-22 17:54:36
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Monday, 22 July 2013 15:30:54 UTC+1, Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    > Projektów i Produktów, odpowiednio dla branży) robiona jest na
    > podstawie *artefaktów*, które w potocznie rozumianym agile po prostu

    ...jeśli są niepotrzebne właśnie. W tym przypadku są potrzebne, więc i
    powstają.

> [...]
    > artefakty nie powstaną. Tym bardziej, jeśli przedstawia się to jako
    > zaletę ("my tu robimy programy, które coś robią a nie dokumentację,

    Bez jaj. Akurat zwykle jakaś forma dokumentacji jest wymagana i istnieją w
    ramach Agile różne rozwiązania tego problemu. Zasadniczo możesz zrobić dwie
    rzeczy: albo mieć osobny zespół od pisania dokumentacji dla odbiorcy, który
    niekoniecznie musi pracować w metodologii Agile (bo i w końcu nie tworzy
    oprogramowania), albo masz technical writerów w zespole developerskim - jedno
    i drugie rozwiązanie ma wady i zalety, właściwa implementacja sprowadza się do
    odpowiedzi na pytanie "skąd piszący dokumentację wie, co ma napisać?"

    Z drugiej strony jeśli chodzi np. o specyfikację funkcjonalną produktu, to
    agile-owe metodologie BDD i Specification By Example potrafią dać bardziej
    szczegółowy i formalny dokument specyfikacyjny niż tradycyjne metody.

    > No i na koniec taki zespół zanosi do Agencji Sprawdzania Projektów i
    > Produktów swoje dzieło a tam pani w recepcji mówi: proszę zostawić produkt
    > *wraz z pełną dokumentacją* na półce, odezwiemy się.
    >
    > A tu dupa - produkt udało się jakoś ulepić, ale dokumentacja to była nasza
    > rozmowa w pizzerni. I tyle z certyfikacji.

    I co - klient zamiawiał produkt do certyfikacji, a nie wiedział, że trzeba
    dostarczyć dokumentację? Przecież takie rzeczy są zwykle określone, pani w
    recepcji nie może powiedzieć np. "ale dokumentacja musi być wierszem, do rymu,
    i żeby wszystkie słowa były na literę C".

    > Myślę, że wypracowanie dobrego nowego rozwiązania w tej dziedzinie zajmie
    > jeszcze jedną albo dwie generacje metod. Tzn. jeszcze nie teraz.

    No właśnie rozwiązania raczej już istnieją, trzeba tylko umieć je zastosować.

  • 106. Data: 2013-07-22 18:18:18
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Monday, 22 July 2013 09:15:50 UTC+1, Paweł Kierski wrote:

    > Cóż - z prawem i praktyką, które traktują stworzenie, utrzymywanie przez
    > jakiś czas i szkolenia pracowników (przekazanie systemu) każą traktować
    > jak produkt, a nie usługę świadczoną przez pewien czas, nie da się
    > zawalczyć. Co wg mnie świadczy raczej o ułomności praktyki i prawa.

    Przepraszam, nie znam się za bardzo na zamówieniach publicznych, ale jeśli
    powiedzmy gmina chce zatrudnić firmę do sprzątania pomieszczeń rady, to nie
    może rozpisać przetargu gdzie firma sprzątająca będzie dostawać określoną
    kwotę za okres rozliczeniowy na czas utrzymywania pomieszczeń w czystości,
    tylko musi być przetarg na każde sprzątnięcie oddzielnie, ze szczegółowym
    spisem wszystkich papierków do podniesienia i plam na podłodze do zmycia w
    załączniku?

    > Ubezpieczenie od ryzyka - przyznam, że się nie spotkałem. Ale na ile
    > mogę się domyślać, to Agile raczej pomoże - w kolejnych iteracjach
    > widać, jak poziom ryzyka się stabilizuje (dokładniejsze, oparte na
    > faktach szacowanie terminu, możliwa kontrola jakości w trakcie
    > wykonania).

    Także - dorzucę - kontrola ryzyka kontraktowego. Jeśli np. tempo prac czy
    problemy metytoryczne z implementacją wymagań są większe niż zamawiający
    przewidział, to może na wczesnym etapie (np. po wóch-trzech iteracjach)
    odstąpić od projektu i zapłacić tylko za te dwie-trzy iteracje lub - w
    zależności od umowy - w ogóle nic.

    > Tu Agile może być niepotrzebny, bo cel projektu jest wypracowywany
    > wspólnie. I nie koniecznie celem tym jest produkt - czasem renoma
    > zespołu lub poszczególnych deweloperów. To już kompletnie inna bajka.
    >
    > Ale jeśli jest jakiś cel produktowy i osoba/osoby, które chcą popychać
    > produkt w kierunku realizacji tego celu, to czemu nie skanalizować
    > wysiłków korzystając z elementów Agile?

    A ja bym akurat się zgodził że do tego metody Agile nadają się słabo. W Agile
    jest założenie, że pracuje się dla klienta, który może być prawdziwy lub
    wirtualny, ale jest zewnętrzny wobez zespołu developerskiego. Celem zespołu
    developerskiego jest wyłacznie zaspokojenie potrzeb i maksymalizacja wartości
    klienta, a o tym co dokładnie maksymalizuje dowiadują się z konkretnego
    źródła - mogą sugerować, ale nie mogą decydować. Jeśli developerzy mają inne
    cele, np. chcą robić cool rzeczy, które przyniosą im "renomę", albo sami są
    użytkownikami produkowanego softu lub reprezentują użytkowników i osobiście
    zależy im, żeby produkt miał określone ficzery albo działał w określony
    sposób, to cały proces Agile się sypie.

    I dotyczy to nie tylko wyidelizowanego obrazu open source/free software gdzie
    hobbyści czy pracownicy naukowi dłubią sobie w rzeczach, które ich interesują,
    ale też rozwoju takiego oprogramowania w środowisku korporacyjnym, gdzie np.
    do linuksowego kernela kontrybuują inżynierowie z Google, którym zależy na
    implementowaniu tego, co jest potrrzebne Google, inżynierowie IBM, którzy chcą
    implementować to, co jest potrzebne IBM itd.

  • 107. Data: 2013-07-22 18:27:45
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Mon, 22 Jul 2013 08:15:33 -0700, Adam Klobukowski
    wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

> [...]
    definition of done i po sprawie.

    > Powstaną, jeśli będą w definition of done.

    Tylko wytłumacz to zapalonym konsumentom pizzy. Jaki Technical Product
    Owner, co, może jeszcze Certification Produkt Owner i Pizza Master i
    Dokumentation Produkt Owner?

    Naprawdę, nie zauważasz problemu kulturowego.

    --
    Edek

  • 108. Data: 2013-07-22 18:30:33
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Mon, 22 Jul 2013 16:49:09 +0200, slawek wyrzucił
    pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Użytkownik "Maciej Sobczak" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Konstruktywna propozycja - spotykać się przy homarach... z członkami agencji
    > certyfikacyjnej.

    Wtedy, po trzech ...napojach z homara dadzą się przekonać i dać słowo,
    że zaakceptują Documentation By Example czy dowolny inny nowoczesny
    wynalazek i wystawią Certyfikat ze stemplem zwinnego kraba.

    --
    Edek

  • 109. Data: 2013-07-22 18:34:39
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Friday, 19 July 2013 19:37:10 UTC+1, slawek wrote:
    > Użytkownik "Paweł Kierski" napisał w wiadomości grup

    > 2. Programy robione ad hoc w jednoosobowym "zespole". Dotyczy także zespołu
    > dwuosobowego.

    No jednak nie. Nie da się bezpośrednio w "czystej" postaci stosować Scrum czy
    XP, ale Agile to nie Scrum i XP, tylko pewne ogólne podejście i powiedzmy
    kultura stosowania pewnych technik. Owszem, w Scrum i XP są rzeczy, których
    zrobić się w pojedynkę czy nawet we dwóch się nie da, lub też robienie ich nie
    ma sensu.

    Ale w ogóle sensowne stosowanie Agile zaczyna się od tego, że to nie jest
    magiczny rytuał na zasadzie zatańczysz w określony sposób i spadnie ci deszcz,
    tylko że te wszystkie praktyki mają swój cel, który trzeba rozumieć. Jeśli to
    rozumiesz, to wiesz, że pracując jedno- lub dwuosobowo ten sam cel możesz
    uzyskać bez tego, nie musisz np. spotkać się z samym sobą żeby skoordynować z
    samym sobą działania, nie musisz ze sobą nic uzgadniać, przekazywać samemu
    sobie wiedzy itd. Jeśli te same cele osiągasz bez tych praktyk, to nadal
    możesz sam działać w ramach procesu, który jest Agile.

    Jedyne ograniczenie jest takie, że nie możesz tego programu robić dla siebie.
    Jeśli robisz dla siebie, to nadal możesz (z sensem) stosować pewne praktyki
    typowe dla Agile (TDD na ten przykład), ale całościowo o zastosowaniu procesu
    z kategorii Agile raczej trudno mówić.

  • 110. Data: 2013-07-22 18:39:53
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Mon, 22 Jul 2013 11:15:55 +0200, slawek wyrzucił
    pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Użytkownik "Andrzej Jarzabek" napisał w wiadomości grup

    > A nie można używać do księgowości etc.? Jakiś zakaz jest czy co?

    Niektórzy nie wiedzą, że systemy na Linuksie są droższe niż na Windows:

    http://en.wikipedia.org/wiki/London_Stock_Exchange#T
    echnology

    Niektórzy jak dostają system warty tyle co kilka chińskich trampek
    ze zniżką (LOL #1) i trzema subskrypcjami (LOL #2), a oryginalny
    kosztuje tyle że hoho (LOL #3), to darmowy linuks jest gorszy.
    Wystarczy zajrzeć do cennika systemów Enterprise, żeby zrozumieć
    na czym polega błąd - w systemach serwerowych Windowsów sprzedaje
    się dużo i tanio, linuksy do poważniejszych zadań.

    Akurat tylko nie trafiony jest przykład CRMa - to tylko szczebelek
    wyżej niż klepanie stronek w PHPie, cenowo nawet mniej. Podobnie
    księgowość, od strony technicznej żadna filozofia.

    --
    Edek