  • 141. Data: 2023-04-24 11:21:02
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Apr 2023 14:25:56 +0200, io wrote:

    > No dokładnie. Natomiast ... ta usługa jest przestarzała. Tworzenie kopii
    > wszystkich artykułów na wszystkich serwerach?

    Zastąpic czym centralnym, z kopiami na akamai? :-)

    Poza tym zauważ, ze newsy były "tymczasowe". Posty trzymalo sie
    miesiac, dwa. Obciazenie dysku niewielkie. Natomiast redukcja ruchu
    duża. A kiedys ruch był drogi.

    > Po co i .. no właśnie, dla
    > kogo?! Już dawno powinna być zastąpiona czymś działającym optymalniej i
    > kontrolowalnym bardziej indywidualnie i bez tych zaszłości innych
    > kodowań i innych standardów. Pisałem o tym w okolicach roku 2000 i nic
    > się od tego czasu nie zmieniło.

    Sie zmieniło o tyle, ze newsy powolutku wyginęły.
    A ze nic sie nie zmieniło ... widać tak jak było, było dobrze :-)
    Przynajmniej dla tych, co używają/używali.

    Komu sie nie podoba - zawsze moze używać "forum", mozesz tez zrobic
    forum-bramke, albo zdac sie na google.

    P.S. Usenet ma się dobrze?

    http://www.usenet.info.pl/
    http://www.usenet.info.pl/pierwsze-kroki/

    Patrzac na ostatni news (nie mylic z postem) z 2015, to
    zmartwychwstanie było krótkie.

    J.

  • 142. Data: 2023-04-24 12:21:50
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Opamiętaj się, mowa była o adminie chmurki, którego znam osobiście.
    > Myślę, że nie tylko ja.

    Ale, że Ty pisałeś o adminie chmurki?

    Może zacytuję co tam sobie napisałeś: "Osobę prywatną, wcale nie zbyt
    majętną, bez problemu stać na utrzymanie serwera news. To nie wymaga ani
    wielkich nakładów, ani nie jest zbyt skomplikowane i nie wymaga aż tak
    dużo czasu.".

    Wszystko zacytowałem. Jeśli chodziło Ci wyłącznie o admina chmurki to
    trzeba było tak napisać. A jak chodzi o jakąś generalizację to ... no
    nie, nie jest to wcale takie proste. Mnie np brakuje miejsca na
    składowanie artykułów i wcale nie jest to kwestia włożenia kolejnego
    dysku tylko modernizacji serwera. Oczywiście można do tego inaczej
    podejść albo może się to lepiej wpasowywać we wszystkie potrzeby danej
    osoby. Ale generalnie bierze się z osobistych zainteresowań a nie tego,
    że nie stanowi żadnego kosztu. To właśnie pokazał czas, te umierające
    serwery.

  • 143. Data: 2023-04-24 12:49:08
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 24 kwietnia 2023 o 12:21:59 UTC+2 io napisał(a):
> [...]
    > osoby. Ale generalnie bierze się z osobistych zainteresowań a nie tego,
    > że nie stanowi żadnego kosztu. To właśnie pokazał czas, te umierające

    Pytanie, ile tego miejsca orientacyjnie potrzeba? Bo akurat się przymierzam do
    modernizacji serwera (robiącego różne rzeczy, w kilku maszynach wirtualnych) i może w
    wolnej chwili postawiłbym serwer NNTP, jak nie będzie to sprawiało dużego kłopotu to
    może uda się zachęcić do tego samego paru innych MiŚOTów i uda się wypełnić lukę po
    tym zamykanym.
    Maszynka pod xcp-ng: Xeon E-2236 6 rdzeni / 12 wątków, 128 GB RAM, SSD 2*1TB NVMe
    RAID-1 - mieści się w 1U i zużywa jakieś 40-50W. Uciągnie serwer Usenet pod VM jako
    coś dodatkowego do paru innych rzeczy które robi (m.in. DNS hazardowy, własna poczta,
    www, LMS+, RADIUS), czy jednak lepsza byłaby dedykowana maszyna? Dotąd wystarczał mi
    o kilka lat starszy Opteron 6338P (nomen omen "Warsaw", 12 rdzeni choć wolniejszych)
    ze zwykłymi kręcącymi się HDD, wydajność była wystarczająca ale głównym powodem
    modernizacji jest zużycie prądu, można by pewnie wszystko w ogóle "wywalić w chmurę"
    ale jakoś nie mam zaufania i opieram się centralizacji.

  • 144. Data: 2023-04-24 13:08:37
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    io <i...@o...pl.invalid> napisał(a):
> [...]
    > dużo czasu.".
    > Wszystko zacytowałem. Jeśli chodziło Ci wyłącznie o admina chmurki to

    Nie trzeba było. Dla kogoś, kto czyta cały wątek a nie tylko losowe posty,
    było wiadomo o co chodzi.

    > A jak chodzi o jakąś generalizację to ... no nie, nie jest to wcale takie
    > proste.

    Technicznie jest proste i admin chmurki już to tutaj szczegółowo opisał.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 145. Data: 2023-04-24 13:15:17
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Komu sie nie podoba - zawsze moze używać "forum"

    I co mu po tym forum? Ogólnie nigdy żaden zamiennik dla Usenetu nie powstał.
    Fora nie tylko różnią się swoimi funkcjami ale też są samotnymi wyspami
    poświęconymi jakiemuś jednemu tematowi. Nie ma czegoś takiego, że jednym
    kliknięciem w czytniku przenosisz się na inne forum albo że np. możesz
    wysłać posta na dwa fora jednocześnie. Poza tym fora też w dużym stopniu
    wymarły.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 146. Data: 2023-04-24 17:24:49
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Nie trzeba było. Dla kogoś, kto czyta cały wątek a nie tylko losowe
    > posty, było wiadomo o co chodzi.

    > Technicznie jest proste i admin chmurki już to tutaj szczegółowo opisał.

    Gościu, pieprzysz.

  • 147. Data: 2023-04-24 17:26:45
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    io w news:u26708$1pvvp$2@news.icm.edu.pl
    > Gościu, pieprzysz.

    pisze sie piepszyrz (od: piepsz)

  • 148. Data: 2023-04-24 18:01:49
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Nie.

    A no właśnie.

    > Nie było. Sklepu z domenami też nie było. Pierwszą rejestrowałem w
    > ten sposób, że zadzwoniłem do pana z NASK-u i na linii ustaliliśmy,
    > jak domena ma się nazywać i jakie są IP serwerów, które będą ją
    > obsługiwać. Dopiero później wprowadzono *jednorazowe* opłaty za
    > rejestrację, co wydawało się wtedy zamachem na wolność. Abonamenty
    > i coroczne subskrybcje przyszły jeszcze później.

    Doskonale wiem jak to wyglądało, dlatego pytam o odpowiednik
    ICANN/NASK-u dla Usenet-u. Bo dziś nie wystarczy powiedzieć/napisać, że
    trzy dekady temu było się pionierem w jakiejś dziedzinie, żeby uchodzić
    obecnie za jej (współ)właściciela. Trzeba mieć jeszcze na to jakiś
    glejt, szacunek społeczności to za mało.

    > Początki hierarchi usenetowych były podobne. Z tym że nie wystarczył
    > jeden pan z NASK-u, trzeba było przekonać większą grupę. Potem drogi
    > obu hierarchi się rozeszły.

    No na początku internetu był chaos i partyzantka, dziś to grube ryby
    trzymają na tym łapę.

    > DNS się skomercjalizował, Usenet pozostał
    > w stanie pierwotnym.

    Bo z DNS-em nie dało się inaczej, z Usenet-em można nadal.

  • 149. Data: 2023-04-24 18:05:53
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 24.04.2023 o 11:21, J.F pisze:

    > Zastąpic czym centralnym, z kopiami na akamai? :-)

    Wręcz przeciwnie, usunąć te wszystkie serwery i rozproszyć :-)

    http://niusy.pl/niusy.html

    > Poza tym zauważ, ze newsy były "tymczasowe". Posty trzymalo sie
    > miesiac, dwa. Obciazenie dysku niewielkie. Natomiast redukcja ruchu
    > duża. A kiedys ruch był drogi.

    No to już napisałem, że na początku to miało głęboki sens. Ale jeśli to
    jedyny sens to na razie można zamknąć.

    > Sie zmieniło o tyle, ze newsy powolutku wyginęły.
    > A ze nic sie nie zmieniło ... widać tak jak było, było dobrze :-)
    > Przynajmniej dla tych, co używają/używali.

    Raczej dla tych co te serwery utrzymywali.

    > Komu sie nie podoba - zawsze moze używać "forum", mozesz tez zrobic
    > forum-bramke, albo zdac sie na google.

    No i właśnie użytkownicy poszli sobie gdzie indziej. Myślę, że głównie
    zajęli się swoim życiem. A nowi nie przyszli bo bliżej im do czegoś innego.

    > P.S. Usenet ma się dobrze?
    >
    > http://www.usenet.info.pl/
    > http://www.usenet.info.pl/pierwsze-kroki/
    >

    > Patrzac na ostatni news (nie mylic z postem) z 2015, to
    > zmartwychwstanie było krótkie.

    To nie grupy dyskusyjne a wymiana binarek :-)

  • 150. Data: 2023-04-24 18:22:33
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Było pytanie, padła odpowiedź. Na stypie po Neostradzie warto pewne
    > rzeczy wyjaśnić, bo ludzie nie tyle 'nie pamiętają', co po prostu nie
    > wiedzą. My tu mówimy o rzeczach, które zaczynały się, gdy kierownictwo
    > nieboszczki Tepsy (obecnie Orange) zastanawiało się, czy w ogóle w to
    > wchodzić, czy ten cały Internet ma jakąś przyszłość.

    Ale chodzi Ci o Internet dla ludu czy ogólnie łącza między operatorskie?
    Bo na to pierwsze po prostu nie było kasy, a to drugie od pierwszej
    połowy lat 90' mozolnie ale jednak budowano i udoskonalano.