  • 11. Data: 2009-11-17 05:56:51
    Temat: Re: notebook z ekranem z podswietlaniem led do fotek - warto?
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    dominik wrote:
    > Matryce na LED są jednak
    > ogólnie nowsze i zazwyczaj nie dają takiego bandingu. Mniej to żre
    > prądu, bardziej równomiernie podświetlone, trochę jakby wpadają w
    > niebieski ale co tam.

    Moja w zaden niebieski nie wpada. :} Ogolnie wszystko zalezy od tego, co
    kupisz - nie da sie generalnizowac, ani z jakoscia obrazu, ani z suchymi
    parametrami. Moze za jakis czas... wszak rynek matryc do laptopow z
    podswietleniem LED dopiero sie rozrasta, a punktu widzenia konstruktora
    LED maja chyba same zalety w stosunku do CCFL (z problemem rownomiernosci
    podswietlenia sobie jakos radza...).

    k,

  • 12. Data: 2009-11-17 07:22:55
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    Użytkownik "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał w wiadomości

    > Masz rację, po prostu dokonałem skrótu myślowego - chodziło mi o starsze
    > matryce i świetlówki vs nowe na led. Owszem to tylko podświetlanie i skutkuje
    > plamami światła, jasnością i deko "balansem bieli" na ekranie.
    Nie jestem pewien czy to "tylko" podświetlenie. Świetlówki świecą światłem
    ciągłym, a diody mogą świecić przerywanym - oczywiście z odpowiednią
    częstotliwością aby wzroku nie męczyć. Krótkie wygaszenie podświetlenia pomiędzy
    odświeżeniami ekranu redukuje zjawisko rozmywania się ruchomych obrazów. W
    telewizorach HD niektóre firmy używały systemu polegającego na wstawianiu na
    krótko dodatkowego czarnego lub szarego obrazu pomiędzy klatkami. Przy wyższych
    częstotliwościach matryce nie nadążałyby z takimi wstawkami, ale podobny efekt
    można osiągnąć przez wygaszenie podświetlenia LED dla dowolnej częstotliwości
    odświeżania.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 13. Data: 2009-11-17 19:20:39
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    PS pisze:
    > czy ekrany lcd z podswietlaniem led w notebookach sa choc troche
    > lepsze do odrobki zdjec od standardowych lcd? czy tez roznica jest
    > pomijalna?

    Podświetlanie LED daje bardziej nasycone kolory - jak dla mnie to aż do
    bólu. Mam właśnie przed sobą trzy notebooki:

    Pierwszy - klasy domowej, 17 cali, z podświetlaniem CCFL - ten daje
    kolory stonowane, dosyć wąski gamut, kolor ten sam na całym ekranie,
    jasność świecenia niezbyt równomierna. Do obróbki zdjęć nadaje się tylko
    jako tako. Całkiem niezły do gier.

    Drugi - wyższej klasy biznes, 15,4 cala, CCFL - kolory jeszcze bardziej
    stonowane, gamut węższy (zaryzykowałbym nawet twierdzenie, że węższy niż
    wydruku z Epsona R2880), podświetlenie niezbyt równomierne, ale kolor
    jednorodny na całej powierzchni. Nadaje się do pokazania zdjęć na
    imprezie i nic więcej. Idealny do grafiki prezentacyjnej i obróbki tekstu.

    Trzeci - mobilna stacja robocza/graficzna, 17 cali z podświetlaniem RGB
    LED - kolory niezwykle żywe i ekstremalnie nasycone, szczególnie w
    obszarze czerwieni. Gamut bardzo szeroki. Jasność znacznie równiejsza
    niż w poprzednich, ale za to kolor niejednorodny - miejscami lekko
    różowawy, miejscami lekko zielonkawy. Zgodnie z oświadczeniem producenta
    - ten typ tak ma (oczywiście wcale nie musi tak mieć, ale konieczna
    byłaby lepsza kontrola jakości u producenta samego ekranu - producent
    tego notebooka nie produkuje ekranów tylko je kupuje).

    Jeżeli będziesz obrabiać zdjęcia na ekranie z podświetleniem RGB LED, to
    obawiam się, że nawet po zastosowaniu kalibracji większość odbiorców
    będzie widzieć zupełnie inny obraz niż Ty - wyjątkiem będą tylko inni
    szczęśliwi posiadacze ekranów z podświetleniem RGB LED.

    Jakub Roguski

    http://www.roguski.eu

  • 14. Data: 2009-11-17 20:59:42
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Tue, 17 Nov 2009 20:20:39 +0100, Jakub Roguski napisał(a):

    > Podświetlanie LED daje bardziej nasycone kolory - jak dla mnie to aż do
    > bólu. Mam właśnie przed sobą trzy notebooki:

    Nie podświetlenie LED, tylko matryce glare i dziwne ulepszacze w rodzaju
    asusowskiego "Splendid". Czerwień rzeczywiście z reguły bardziej
    intensywna, ale to wynika raczej z ogolnego lekko badziewnego oddania tejże
    w CCFL. Reszta to domyślna "regulacja" matrycy.

  • 15. Data: 2009-11-18 21:16:50
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    Andrzej Libiszewski pisze:

> [...]
    > intensywna, ale to wynika raczej z ogolnego lekko badziewnego oddania tejże
    > w CCFL. Reszta to domyślna "regulacja" matrycy.

    Matryca jest akurat matowa. Notebook nie ma nic wspólnego z Asusem.

    Jakub Roguski

    http://www.roguski.eu