  • 31. Data: 2017-04-23 20:29:06
    Temat: Re: niebieska dioda
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    HF5BS pisze:

    > Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Kiedyś tak, nie do końca zamierzenie, ale skoro już, to trochę
    > pomęczyłem... jakąś czerwoną... to tylko przygasła, kolor się nie zmienił.

    Musiała zmienić przynajmniej odcień, czerwony to dość szerokie widmo,
    może zmiana była dla oka zbyt mała.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 32. Data: 2017-04-23 21:01:43
    Od: w systemie siła 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    no tak, wątek bez strzelenia z dupy dla grantu, nie da rady...

    może Ktoś się wyłamie i wyjaśni?

  • 33. Data: 2017-04-23 22:28:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Musiała zmienić przynajmniej odcień, czerwony to dość szerokie widmo, może
    > zmiana była dla oka zbyt mała.

    Bardzo możliwe. Albo nie zwróciłem aż tak uwagi pod tym kątem. W każdym
    razie wpływ temperatury na świecenie był na pewno.
    Chociaż... Składając kiedyś jakiegoś kompa, kombinowałem z podłączeniem diod
    LED z obudowy, do właściwych pinów na płycie. I dziwiło mnie, że nagle,
    zielona dioda, zaświeca się na żółto, czy może nawet nieco pomarańczowo, do
    tego jasno bardzo (i nie było to świecenie rozgrzanego drutu, na pewno).
    Szybko odkryłem, że dostawały równe 5V z zasilacza. Ale pomny, by sprawdzać
    nietypowe sytuacje, uratowałem je od awarii, znajdując szybko właściwe piny
    (nie były na płycie wystarczająco jasno opisane). Diody świeciły już
    właściwym kolorem i bez awarii.

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)

  • 34. Data: 2017-04-24 06:52:14
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 23 Apr 2017 19:27:49 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > W celach edukacyjnych, żeby umieć odpowiedzieć na pytanie
    "dlaczego?"

    Sęk w tym że wiem. A szczegółowe modelowanie tegoż nie bardzo mnie
    nie interesuje (Nobla nie dadzą, grantu nie dadzą, patentu nie
    będzie, publikacji nie będzie, na dziś nie potrzebne mi do niczego co
    robię).

  • 35. Data: 2017-04-24 07:00:30
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 23 Apr 2017 19:29:06 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Musiała zmienić przynajmniej odcień, czerwony to dość szerokie
    widmo,
    > może zmiana była dla oka zbyt mała.

    Jeżeli widmo poszło w kierunku podczerwieni, to czopki nadal
    dostawały tylko pobudzenie dla czerwonych. Czyli przygasła i dalej
    była czerwona.

    Odcień ten sam: bo tylko czerwone receptory.

  • 36. Data: 2017-04-24 11:57:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >może nawet nieco pomarańczowo, do tego jasno bardzo (i nie było to
    >świecenie rozgrzanego drutu, na pewno). Szybko odkryłem, że dostawały

    To i tak masz szczescie.
    Ja sie pary razy nadzialem na wlasne lenistwo - eksperymentuje z
    jakims ukladem/urzadzeniem, nie chce mi sie szukac odpowiedniego
    opornika, podlaczam diode byle jak, bo mi sie wydaje, ze prad powinien
    byc w sam raz ... faktycznie swieci.
    Ale cos slabo, w obwodzie powinno wiecej pradu plynac, wiec podnosze
    napiecie czy reguluje ... a tu ciagle slabo.
    Podnosze mocniej ... pyk, dioda zadymila.
    Od poczatku byl prad za duzy, pracowala w rejonie gdy im wiecej tym
    ciemniej.

    J.

  • 37. Data: 2017-04-24 12:15:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "slawek" <f...@f...com> napisał w wiadomości
    (podgrzana czerwona LED)
    > Jeżeli widmo poszło w kierunku podczerwieni, to czopki nadal dostawały
    > tylko pobudzenie dla czerwonych. Czyli przygasła i dalej była czerwona.
    >
    > Odcień ten sam: bo tylko czerwone receptory.

    Najpewniej tak... Tylko, że jej czerwień nie była taka głęboka, więc
    teoretycznie zmiana odcienia mogła dać się zauważyć. Może jak bym się pod
    tym kątem przyjrzał, to bym coś przyuważył? Spróbuję dorwać coś czerwonego i
    pomęczyć grotem lutownicy.

  • 38. Data: 2017-04-24 20:11:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:
> [...]
    > interesuje (Nobla nie dadzą, grantu nie dadzą, patentu nie będzie,
    > publikacji nie będzie, na dziś nie potrzebne mi do niczego co robię).

    Napisałeś "taka ciekawostka" uznałem że nie znasz tego zjawiska i
    skierowałem na tory edukacyjne, cóż, pomyliłem się.

  • 39. Data: 2017-04-25 00:54:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To i tak masz szczescie.

    Po tym, jak mi się w naprawianym wzmacniaczu zajarał żywym ogniem tranzystor
    BD135 bodajże, sterujący końcówką mocy, czy od nieostrożnych prób naprawy
    pękniętej ścieżki na pytce odstrzeliy plecy UL1481, bądź żywym ogniem
    zapłonęła mi przetwornica do świetlówki (kopnięty był warystor i to on
    zapłonął OIDP, przetwornicę udało się naprawić), to ja się nawet tak bardzo
    już nie boję. Staram się raczej uważać, czy jak właczę prąd, czy coś mi nie
    odparuje. Chyba, że rozmyślnie coś niszczę (ale wtedy, gdy już się do użytku
    nie nada), lub, co się jednak zdarza, coś poleci przez nieuwagę. Staram się
    chociaż nie trwać w głupocie.

> [...]
    > ukladem/urzadzeniem, nie chce mi sie szukac odpowiedniego opornika,
    > podlaczam diode byle jak, bo mi sie wydaje, ze prad powinien byc w sam raz

    Wójo Cheńo z gararzó już by stwierdził, że gra, naprawione. Stanęła mi przed
    oczami moja centrala - na rannej zmianie, zapodawało się centralom do
    sprawdzenia, czy wybierak wstanie, czy tak będzie leżał. A bo to raz mi się
    trafił technik, co zrzucił z pola, czy co innego, a nawet nie sprawdził, że
    wybierak nie próbuje, nawet na 11 pozycji... I taki mi do ruchu oddaje!

> [...]
    > Podnosze mocniej ... pyk, dioda zadymila.
    > Od poczatku byl prad za duzy, pracowala w rejonie gdy im wiecej tym

    Ale tu po prostu zaliczyłeś wpadkę i wyciągnąłeś z niej wnioski. A nie myli
    się tylko ten, kto nic nie robi.
    Nie pamiętam, czy próbowałem regulować jasność LED od dupy strony, świadomie
    podając za duży, ale o odpowiedniej wartości prąd.
    Ale kilka elementów zdarzyło mi się, bardziej, lub mniej świadomie,
    przewoltować, przeprądować... Np. ostatnio niechcący zniszczyłem mały
    głośnik, pogiął się kosz i odkleił magnes. To cóż, nie będę kombinować,
    skoro nowy taki kupię może za 3 złote na Wolumenie. Została się cewka, to
    fru, zasilacz, 2.4A, przypaliłem cewkę, aż się świecić zaczęła. Dalej,
    wziąłem całą cewkę między dwa szpikulce i przez nie przepuściłem prąd z
    zasilacza (ma ogranicznik - ZST-1 a mam takie PRL-owskie cacko:)) poświeciło
    się trochę, nieco mi się nadtopiły osadzenia szpikulców, ale je
    wyprostowałem. Membranę przyjarałem zapalniczką, palić się cholera nie
    chciała... Po oczyszczeniu chcę użyć, jako podstawki do jajek na miękko,
    ktore wychodzą mi wyjątkowo dobrze. Takie drugie życie, najprostszym
    "kieliszkiem" do jajek jest... nakrętka od coli, czy innego napoju, bardzo
    ładnie trzyma.
    Wpadki/pomyłki są chyba wpisane w nasze "elektronikowanie".