  • 1. Data: 2009-10-15 08:11:42
    Temat: (nie)prosty przełącznik
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@o...eu>

    jak skonstruować taki przełącznik - jest sobie zasilanie 230V i UPS, jak
    zrobić przełącznik który na wyjściu da napięcie sieci gdy UPS nie jest
    włączony, i napięcie z UPS gdy UPS jest włączony? problem z tym, ze UPS daje
    prostokąt....

  • 2. Data: 2009-10-15 08:17:20
    Temat: Re: (nie)prosty przełącznik
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 15 Oct 2009 10:11:42 +0200, identifikator: 20040501 napisał(a):

    > który na wyjściu da napięcie sieci gdy UPS nie jest
    > włączony, i napięcie z UPS gdy UPS jest włączony?

    Przecież UPS to taki właśnie przełącznik :)
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2009-10-15 08:32:38
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    identifikator: 20040501 pisze:
> [...]
    > zrobić przełącznik który na wyjściu da napięcie sieci gdy UPS nie jest
    > włączony, i napięcie z UPS gdy UPS jest włączony? problem z tym, ze UPS

    Najprostszym rozwiązaniem jest zwykły przekaźnik albo stycznik.
    Zasilasz jego cewkę z UPS. Jego styki NO podłączasz do UPSa, styki NC do
    230, a na kotwicy masz wyjście.
    Gdy jest napięcie z UPS'a to przekaźnik trzyma i prąd płynie z UPS'a do
    wyjścia, gdy wyłączysz UPS, przekaźnik puści i na wyjściu pojawi się
    napięcie z sieci. Po ponownym włączeniu UPSa przekaźnik się włączy.
    Wadami tego rozwiązania są między innymi stały pobór prądu przez
    przekaźnik gdy jest praca z UPS'a, oraz chwilowe rozłączenie zasilania w
    momencie przełączania.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 4. Data: 2009-10-15 10:55:26
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > jak skonstruować taki przełącznik - jest sobie zasilanie 230V i UPS, jak
    > zrobić przełącznik który na wyjściu da napięcie sieci gdy UPS nie jest
    > włączony, i napięcie z UPS gdy UPS jest włączony?

    Podłączyć prawidłowo rzeczony UPS ;-)))

  • 5. Data: 2009-10-15 11:31:36
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    Robert_J pisze:

    > Podłączyć prawidłowo rzeczony UPS ;-)))
    Z tym że pytający przedstawił nieco odwrotną sytuację
    W pierwszej kolejności zasilanie ma iść z UPS, dopiero po jego padzie z
    sieci, przynajmniej ja tak to zinterpretowałem i do takiego stanu
    przedstawiłem rozwiązanie, mimo trochę nielogicznego zastosowania..

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 6. Data: 2009-10-15 12:30:30
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-15 13:31:36 +0200, Rafal <r...@o...pl> said:

    > Z tym że pytający przedstawił nieco odwrotną sytuację
    > W pierwszej kolejności zasilanie ma iść z UPS, dopiero po jego padzie z sieci,

    Czyli sieć ma być zasilaniem buforowym dla UPSa?
    Hmmm... wirtuozeria pierwszej wody... bo ja UPSa używam odwrotnie :)))

    --
    DJ

  • 7. Data: 2009-10-15 15:59:15
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli sieć ma być zasilaniem buforowym dla UPSa?
    > Hmmm... wirtuozeria pierwszej wody... bo ja UPSa używam odwrotnie :)))

    albo UPS online.

    e.

  • 8. Data: 2009-10-15 19:38:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > albo UPS online.

    Ale one zazwyczaj maja cos takiego wbudowane :-)

    Jakby ktos jednak chcial robic - to zwracam uwage ze moze byc
    potrzebne prawidlowe podlaczenie, zeby po dodatnim polokresie z UPS
    nie nastapil dodatni polokres z sieci.
    Transformatory i inne indukcyjnosci tego nie lubia.

    J.

  • 9. Data: 2009-10-15 21:03:06
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Jakby ktos jednak chcial robic - to zwracam uwage ze moze byc
    > potrzebne prawidlowe podlaczenie, zeby po dodatnim polokresie z UPS
    > nie nastapil dodatni polokres z sieci.

    albo żeby na skutek pociągnięcia łuku nie nastąpiło zwarcie L-L (zdarza
    się w przełącznikach faz i jak można się domyślić po takiej akcji nie ma
    co zbierać :) )

    e.

  • 10. Data: 2009-10-16 06:30:35
    Od: Michal Smolnik <m...@f...pl>

    entroper pisze:

    > albo żeby na skutek pociągnięcia łuku nie nastąpiło zwarcie L-L (zdarza
    > się w przełącznikach faz i jak można się domyślić po takiej akcji nie ma
    > co zbierać :) )

    Dlatego zamiast sprytnego rozwiązania na przekaźnikach poprawnie i
    zgodne z normami jest zastosowanie dwóch styczników z mechaniczną
    blokadą zabezpieczającą przed jednoczesnym włączeniem.
    W przełącznikach gwiazda-trójkąt nie jest to wymagane, ale już w
    przełącznikach SZR (samoczynne załączanie rezerwy) - a tym w zasadzie
    jest opisany przez kol. Rafała - jest to wymóg normy. Warto na to
    zwrócić uwagę - chodzi tu nie o ryzyko zniszczenia przełącznika, ale o
    ryzyko podania napięcia na sieć i porażenia pracujących na sieci monterów.

    Produkuję układy SZR i ciągle jeszcze muszę konkurować z samoróbkami
    typu "SPDT" - które są znacznie tańsze ale po prostu niebezpieczne.

    Pozdrawiam,
    Michał Smolnik