eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodynie chcem ale muszem zapytaćRe: nie chcem ale muszem zapytać
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.195.182.51.217
    !not-for-mail
    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: nie chcem ale muszem zapytać
    Date: Fri, 6 Dec 2024 10:18:14 +0100
    Organization: MAD
    Sender: Myjk <>
    Message-ID: <1...@m...org>
    References: <X...@1...0.0.1> <vit5jb$62q$9@news.chmurka.net>
    <nJs4P.1209$EGrb.598@fx12.ams1> <1...@m...org>
    <viucmo$26lua$1@dont-email.me>
    Reply-To: m...@n...op.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Myjk";
    posting-host="195.182.51.217"; logging-data="28073";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    Cancel-Lock: sha1:NOYURyCNEc5IHD88xLDI7ZE+A80=
    sha256:wvmXZhYdUSn8bIpGMW6PibEtds76GjFTwqpnXWye6mA=
    sha1:rfhp+p0NwLY7AxowIx19Y1qShCg=
    sha256:PLlksO24Azn12KL4MBIuzPg1w8qo6bH3FJDd4iLhd40=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2726664
    [ ukryj nagłówki ]

    Fri, 6 Dec 2024 09:29:56 +0100, Mateusz Bogusz

    > To nie absurd tylko pewnie prosta kalkulacja.

    I tą "kalkulacją" wszystkim strzelili w stopę, bo dali
    elektrohejterom bat na BEV. Teraz taki hejter czy
    to celowo czy ze swojej ignorancji nadal powtarza,
    że ogrzewanie zabiera 50% energii z baterii, mimo
    że jest "pompa ciepła" i bierze w porywach 15%.

    > Jak przestaniecie
    > powtarzać, że "wystarczy tylko odwrócić obieg i mamy PC z lodówki", to
    > może zauważycie że zrobić coś, a z robić coś dobrze to dwie różne rzeczy.

    Ale taki jest fakt, że aby klima zaczęła grzać to wystarczy
    to zrobić. Że są inne dodatkowe wymagania to już inna kwestia.

    > Gdy kiedyś czytałem o czynnikach R134a i R1234yf, to pamiętam że one
    > słabo (w porównaniu do PC przewidzianych do domów) nadawały się do
    > grzania COP ~2.0 już w okolicy 0C.

    COP wynika głównie z relatywnie małego wymiennika,
    a to oczywiście z powodu małej ilości dostępnego miejsca.

    > Nie wiem czy w elektrykach z funkcją
    > grzania poprzez klimatyzację czynnik jest inny.

    ZTCW Tesla w PC używa R134a/R1234yf.

    > Ale jeżeli tak, to możliwe że ciśnienia też, a wtedy
    > układ może wymagać zmiany itp.

    Ja głównie widzę problem z miejscem na większy wymiennik,
    bo większy wymiennik to więcej uzyskanej energii z powietrza,
    i rzadsze wspomniane defrosty.

    > Parownik który efektywnie oddaje ciepło, niekoniecznie równie efektywnie
    > musi to ciepło odbierać z otoczenia - nie konstruuje wymienników, ale
    > znam się na tyle żeby nie stwierdzać w ciemno że takie zależności są
    > przemienne.

    Oczywiście że są zależne, ale też nie nierozwiązywalne.

    > Dodatkowo trzeba zaimplementować jakieś rozwiązanie do odszraniania.

    Które jest powszechnie znane od dawna. Wystarczy użyć i nie trzeba
    od początku wymyślać koła jak sugerujesz. Inna sprawa że faktycznie
    defrost klasyczny, używając energii z kabiny byłby dosyć karkołomny,
    więc zakładam że defrost robi się po prostu oporowo, tudzież do
    niego nie dopuszcza (np. wykorzystując ciepło z baterii?).
    Ale nadal grzanie oporowe dla samego odszraniania to znaczny
    zysk energetyczny, skoro taka pompa ciepła wyciągnie COP3
    (a tyle wyciąga wg statystyk).

    > Jak
    > chłodzimy, to temperatura czynnika + ciśnienie i załączamy/rozłączamy -
    > brzmi prosto. Przy grzaniu gdzie parownik może się zatkać, to dochodzi
    > pozycja zaworu 4D, temperatura otoczenia,

    Ale jest opracowane i działa od dawna.

    > jakiś algorytm bo użytkownik na przemian może sobie zmieniać
    > grzanie/chłodzenie, cykle mogą być po 5 min...mnie to nie wydaje się
    > trywialne.

    A po co użytkownik ma zmieniać na chłodzenie skoro przed chwilą
    musiał grzać? Brak logiki. Zresztą tak sobie teraz myślę, że
    chłodzenie i grzanie pompą ciepła to są jednak dwa niezależne
    systemy. Co też wynika z faktu, że można u niektórych producentów
    mieć grzanie pompą ciepła jako dodatkową opcję. Np. Nissan Leaf.

    > A jeżeli tym elektrykiem pojedziesz sobie do np. Skandynawii to
    > i tak pewnie jakąś grzałkę wspomagającą trzeba dorzucić.

    W takich warunkach to powinno być w standardzie "webasto"
    na biopaliwo. Zresztą jest, ludzie montują sobie tam
    dodatkowo od lat takie rozwiązanie (także do spaliniaków).
    Obok oczywiście ogrzewania kabiny (a kiedyś silnika
    spalinowego) z druta przed jazdą.

    > Patrząc z tej perspektywy, gdy na początku produkcję (i sprzedaż) trzeba
    > dopiero zacząć i rozkręcić to obniżanie ceny i wymagań konstrukcyjnych
    > brzmi jak najbardziej rozsądnie. Przecież Tesla przed samochodami nie
    > produkowała klimatyzatorów.

    Tak samo jak nie robią tego inne koncerny, tylko zlecają
    produkcję komponentów wyspecjalizowanym firmom. "Jedyne"
    co muszą zrobić, to wygospodarować odpowiednie miejsce.

    --
    Pozdor
    Myjk

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: