-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.195.182.51.217
!not-for-mail
From: Myjk <m...@n...op.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: nie chcem ale muszem zapytać
Date: Fri, 6 Dec 2024 10:18:14 +0100
Organization: MAD
Sender: Myjk <>
Message-ID: <1...@m...org>
References: <X...@1...0.0.1> <vit5jb$62q$9@news.chmurka.net>
<nJs4P.1209$EGrb.598@fx12.ams1> <1...@m...org>
<viucmo$26lua$1@dont-email.me>
Reply-To: m...@n...op.pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Myjk";
posting-host="195.182.51.217"; logging-data="28073";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
Cancel-Lock: sha1:NOYURyCNEc5IHD88xLDI7ZE+A80=
sha256:wvmXZhYdUSn8bIpGMW6PibEtds76GjFTwqpnXWye6mA=
sha1:rfhp+p0NwLY7AxowIx19Y1qShCg=
sha256:PLlksO24Azn12KL4MBIuzPg1w8qo6bH3FJDd4iLhd40=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2726664
[ ukryj nagłówki ]Fri, 6 Dec 2024 09:29:56 +0100, Mateusz Bogusz
> To nie absurd tylko pewnie prosta kalkulacja.
I tą "kalkulacją" wszystkim strzelili w stopę, bo dali
elektrohejterom bat na BEV. Teraz taki hejter czy
to celowo czy ze swojej ignorancji nadal powtarza,
że ogrzewanie zabiera 50% energii z baterii, mimo
że jest "pompa ciepła" i bierze w porywach 15%.
> Jak przestaniecie
> powtarzać, że "wystarczy tylko odwrócić obieg i mamy PC z lodówki", to
> może zauważycie że zrobić coś, a z robić coś dobrze to dwie różne rzeczy.
Ale taki jest fakt, że aby klima zaczęła grzać to wystarczy
to zrobić. Że są inne dodatkowe wymagania to już inna kwestia.
> Gdy kiedyś czytałem o czynnikach R134a i R1234yf, to pamiętam że one
> słabo (w porównaniu do PC przewidzianych do domów) nadawały się do
> grzania COP ~2.0 już w okolicy 0C.
COP wynika głównie z relatywnie małego wymiennika,
a to oczywiście z powodu małej ilości dostępnego miejsca.
> Nie wiem czy w elektrykach z funkcją
> grzania poprzez klimatyzację czynnik jest inny.
ZTCW Tesla w PC używa R134a/R1234yf.
> Ale jeżeli tak, to możliwe że ciśnienia też, a wtedy
> układ może wymagać zmiany itp.
Ja głównie widzę problem z miejscem na większy wymiennik,
bo większy wymiennik to więcej uzyskanej energii z powietrza,
i rzadsze wspomniane defrosty.
> Parownik który efektywnie oddaje ciepło, niekoniecznie równie efektywnie
> musi to ciepło odbierać z otoczenia - nie konstruuje wymienników, ale
> znam się na tyle żeby nie stwierdzać w ciemno że takie zależności są
> przemienne.
Oczywiście że są zależne, ale też nie nierozwiązywalne.
> Dodatkowo trzeba zaimplementować jakieś rozwiązanie do odszraniania.
Które jest powszechnie znane od dawna. Wystarczy użyć i nie trzeba
od początku wymyślać koła jak sugerujesz. Inna sprawa że faktycznie
defrost klasyczny, używając energii z kabiny byłby dosyć karkołomny,
więc zakładam że defrost robi się po prostu oporowo, tudzież do
niego nie dopuszcza (np. wykorzystując ciepło z baterii?).
Ale nadal grzanie oporowe dla samego odszraniania to znaczny
zysk energetyczny, skoro taka pompa ciepła wyciągnie COP3
(a tyle wyciąga wg statystyk).
> Jak
> chłodzimy, to temperatura czynnika + ciśnienie i załączamy/rozłączamy -
> brzmi prosto. Przy grzaniu gdzie parownik może się zatkać, to dochodzi
> pozycja zaworu 4D, temperatura otoczenia,
Ale jest opracowane i działa od dawna.
> jakiś algorytm bo użytkownik na przemian może sobie zmieniać
> grzanie/chłodzenie, cykle mogą być po 5 min...mnie to nie wydaje się
> trywialne.
A po co użytkownik ma zmieniać na chłodzenie skoro przed chwilą
musiał grzać? Brak logiki. Zresztą tak sobie teraz myślę, że
chłodzenie i grzanie pompą ciepła to są jednak dwa niezależne
systemy. Co też wynika z faktu, że można u niektórych producentów
mieć grzanie pompą ciepła jako dodatkową opcję. Np. Nissan Leaf.
> A jeżeli tym elektrykiem pojedziesz sobie do np. Skandynawii to
> i tak pewnie jakąś grzałkę wspomagającą trzeba dorzucić.
W takich warunkach to powinno być w standardzie "webasto"
na biopaliwo. Zresztą jest, ludzie montują sobie tam
dodatkowo od lat takie rozwiązanie (także do spaliniaków).
Obok oczywiście ogrzewania kabiny (a kiedyś silnika
spalinowego) z druta przed jazdą.
> Patrząc z tej perspektywy, gdy na początku produkcję (i sprzedaż) trzeba
> dopiero zacząć i rozkręcić to obniżanie ceny i wymagań konstrukcyjnych
> brzmi jak najbardziej rozsądnie. Przecież Tesla przed samochodami nie
> produkowała klimatyzatorów.
Tak samo jak nie robią tego inne koncerny, tylko zlecają
produkcję komponentów wyspecjalizowanym firmom. "Jedyne"
co muszą zrobić, to wygospodarować odpowiednie miejsce.
--
Pozdor
Myjk
Następne wpisy z tego wątku
- 06.12.24 14:19 Myjk
- 06.12.24 14:34 Jacek Maciejewski
- 06.12.24 16:05 io
- 09.12.24 11:31 Mirek Ptak
- 09.12.24 12:38 J.F
- 09.12.24 13:19 J.F
- 09.12.24 13:49 PiteR
- 09.12.24 14:54 J.F
- 10.12.24 13:11 Mirek Ptak
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
- diesel z otwartą komorą
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
Najnowsze wątki
- 2025-02-14 Zdalne załączanie grzałki bojlera elektrycznego
- 2025-02-14 Warszawa => Kierownik ds. kluczowych Klientów <=
- 2025-02-14 Częstochowa => Product Manager - Systemy infrastruktury teleinformaty
- 2025-02-14 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-02-14 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-14 Czy ma sens grupa news:pl.soc.polityka-prawna ? :-)
- 2025-02-14 e-paper
- 2025-02-14 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-14 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-14 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-14 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-02-14 Re: Dlaczego nie było (pełzającego) zamachu stanu? Bo minister Bodnar już "zawiesił" prokuratora Ostrowskiego
- 2025-02-14 e-paper
- 2025-02-14 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-14 Warszawa => International Freight Forwarder <=