  • 1. Data: 2010-11-24 00:23:06
    Temat: neonówka, żelazko
    Od: Paulina <n...@b...pl>

    Mam ciekawe stare (25-30lat) żelazko w którym brakuje światełka. Kiedyś
    w nim było, ale podobno się przepaliło i zostało usunięte.

    Pytałam się w 3 sklepach o miniaturowe żaróweczki/neonówki na 230V.
    Jednak nie mieli. Teraz wpadłam na pomysł, aby rozbroić śrubokręt z
    próbnikiem napięcia i stamtąd wyjąc neonówkę.

    Taka neonówka zda egzamin? Jeśli tak to podłączać ja bezpośrednio, czy
    przez jakiś opornik, jaki?
    Jeśli neonówka to zły pomysł to co innego użyć?

  • 2. Data: 2010-11-24 00:36:23
    Temat: Re: neonówka, żelazko
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Paulina pisze tak:

    > Pytałam się w 3 sklepach o miniaturowe żaróweczki/neonówki na 230V.
    > Jednak nie mieli. Teraz wpadłam na pomysł, aby rozbroić śrubokręt z
    > próbnikiem napięcia i stamtąd wyjąc neonówkę.

    Nie, lepiej kup sobie w hurtowni diodę LED na 230V z kabelkami która ma
    jedną wadę tj 25zł

    --
    Piotr

  • 3. Data: 2010-11-24 00:39:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Paulina ma ciekawe stare (25-30lat) żelazko w którym brakuje światełka:

> [...]
    > czy przez jakiś opornik, jaki?
    > Jeśli neonówka to zły pomysł to co innego użyć?

    W starych żelazkach (polskiej produkcji) były żarówki od latarki,
    pewnie na 3,5V. Grzałka miała odczep, pracowała jako dzielnik
    napięcia zasilający żarówkę. Nie kombinować, wkręcić taką, jak
    była.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-11-24 11:18:44
    Od: "lukasz" <...@...z>

    dobry pomysł z tym ze tam zamiast rezystora moze byc pastylka, z tego co
    pamietam 470k,no i sama neonowka nie ma wyprowadzen tylko kapturki
    (najczesciej) najpewniejszy sprosob to wymontowac ze starego wlacznika
    sciennego, neonowke juz z rezystorem

    no chyba ze jest tak jak mowi przedpisca i potrzebujesz zarowki na male
    napiecie, musisz rozebrac i ocenic sam

  • 5. Data: 2010-11-25 15:01:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paulina" <n...@b...pl> wrote in message
> [...]
    > czy przez jakiś opornik, jaki?
    > Jeśli neonówka to zły pomysł to co innego użyć?

    Pierwszy krok to rozkręcić ostrożnie żelazko i zaglądnąć co tam jest.
    Czy jest tam żarówka czy neonówka? Bo to zasadnicza różnica...
    Neonówka będzie zasilana przez opornik o dużej rezystancji.

  • 6. Data: 2010-11-25 15:55:56
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

    > Pierwszy krok to rozkręcić ostrożnie żelazko i zaglądnąć co tam jest.
    > Czy jest tam żarówka czy neonówka? Bo to zasadnicza różnica...
    > Neonówka będzie zasilana przez opornik o dużej rezystancji.

    Teraz Ty kombinujesz bez sensu.
    J.S. już wyjaśnił.
    Nie ma co szukać tam miejsca na neonówkę.
    Nie sprawdzałem (zobaczę przy okazji) w nowych wynalazkach ale w starszych
    żelazkach ZAWSZE kontrolką włączenia była ŻARÓWECZKA na napięcie kilku V.
    Żarówka podłączona do odczepu głównej spirali grzejnej ma taką przewagę nad
    neonówką, że pokazuje (dopóki nie przepali się, oczywiście) nie tylko
    doprowadzenie napięcia do zacisku grzałki ale świadczy, że przez grzałkę
    płynie prąd - i o to chodzi.

    Wmak

  • 7. Data: 2010-11-25 17:47:31
    Od: Paulina <n...@b...pl>

    W dniu 25.11.2010 16:01, Pszemol pisze:
    > Pierwszy krok to rozkręcić ostrożnie żelazko i zaglądnąć co tam jest.
    > Czy jest tam żarówka czy neonówka? Bo to zasadnicza różnica...
    > Neonówka będzie zasilana przez opornik o dużej rezystancji.
    Nie ma tam nic świecącego, ktoś wyciągnął wraz z kabelkami.

  • 8. Data: 2010-11-25 17:50:18
    Od: Paulina <n...@b...pl>

> [...]
    > pewnie na 3,5V. Grzałka miała odczep, pracowała jako dzielnik
    > napięcia zasilający żarówkę. Nie kombinować, wkręcić taką, jak
    Żarówkę i kabelki ktoś usunął. Jest tam odejście od grzałki i pojawia
    się na mim napięciu do 2V. Tak wiec kupiłam żaróweczkę i ją podłączę

  • 9. Data: 2010-11-25 18:37:54
    Od: Paulina <n...@b...pl>

    W dniu 25.11.2010 16:55, Wmak pisze:
> [...]
    > neonówką, że pokazuje (dopóki nie przepali się, oczywiście) nie tylko
    > doprowadzenie napięcia do zacisku grzałki ale świadczy, że przez grzałkę

    Dokładnie tak jest jak napisałeś.

    http://img15.imageshack.us/img15/2659/pb245225.jpg
    http://img337.imageshack.us/img337/2788/pb245231.jpg
    http://img163.imageshack.us/img163/5627/pb245234.jpg

    Gdy termostat jest załączony na zaciskach 1 i 2 jest napięcie 2-3V
    ("woltomierzem" za 6zł razem z baterią ciężko dokładnie zmierzyć).
    Pomiędzy 1 i 3 zawsze (niezależnie od termostatu) jest napięcie sieciowe
    - to wydaje sie mi oczywiste, jednak nie rozumiem skąd bierze się
    napięcie pomiędzy 1 i 2.

    Jak dla mnie to żelazko wygląda jak na poniższym obrazku
    http://img15.imageshack.us/img15/4485/schematn.png
    i jakim cudem pomiędzy 1 i 2 pojawia się napięcie skoro one są połączone
    ze sobą?

  • 10. Data: 2010-11-25 20:13:05
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Paulina wrote:
> [...]
    > http://img15.imageshack.us/img15/4485/schematn.png
    > i jakim cudem pomiędzy 1 i 2 pojawia się napięcie skoro one są
    Nie są połączone bezpośredni tylko są odczepem na ok 1,5% długości
    grzałki tzn. przy mocy 1000W jest ok 0,79R a schemat jest raczej taki:
    http://img8.imageshack.us/img8/2082/schematnpopr.png

    --
    pzdr, j.r.