  • 31. Data: 2009-02-15 10:45:15
    Temat: Re: na co wydać tysiąc złotych ??
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Poczekać dwa tygodnie, odłożyć jeszcze trochę i kupić Nikona D40/D60
    > z nowym 35/1.8.

    Za 8 tygodni jakis producent pewnie wypusci inny dynks, więc waro
    poczekac... zwłaszcza, że za 12 tygodni...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 32. Data: 2009-02-15 11:09:01
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Za 8 tygodni jakis producent pewnie wypusci inny dynks, więc waro
    > poczekac... zwłaszcza, że za 12 tygodni...

    Mówię - dwa tygodnie. W sklepach będzie od początku marca. Po co się pakować
    w jakieś śmieszne ciemne kity, skoro można mieć jasny standard?

  • 33. Data: 2009-02-15 11:22:33
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam> napisał

    >[...]
    >
    > Za 8 tygodni jakis producent pewnie wypusci inny dynks, więc waro
    > poczekac... zwłaszcza, że za 12 tygodni...
    >[...]

    I tak jeszcze parę razy poczekamy i... za 12 tygodni.... emerytura!!!:-))))

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2009-02-15 11:47:04
    Od: j...@a...at

    > Chyba na odwrót? Wraz ze wzrostem matrycy MALEJE GO. A wymagania co do
    > AFa w APS-C są mniejsze, bo tam jest większa GO przy tym samym
    > ekwiwalencie ogniskowej (przy tej samej ogniskowej i odległości matryca
    > - obiekt, GO jest mniejsza - mniejsze CoC w APS-C).

    nie na odwrot - dokladnie tak jak napisalem , ze wzrostem matrycy
    rosnie GO
    GO maleje ze wzrostem ogniskowej szybciej .
    tutaja maz wzor na GO ( dof) - przeanalizuj :

    http://pl.wikipedia.org/wiki/G%C5%82%C4%99bia_ostro%
    C5%9Bci

    wielkosc matrycy jest wyrazona poprzez krazek rozproszenia c ,
    wystepuje w liczniku w pierwszej potedze a w mianowniku w drugiej ale
    ze znakiem minus.
    oznacza to ze GO ze wzrostem c bedzie roslo.

    aby zbadac wplyw jednego z parametrow - ustala sie pozostale.

    GO jest funcja czterech zmiennych , aby zbadac wplyw zmian jednego
    parametrow czyli wielkosci matrycy , nalezy to zrobic dla ustalonych
    pozostalych.

    jak widyc w mianowniku wystepuje ogniskowa w 4 potedze a w liczniku w
    pierwszej - oznacza to ze ze wzrostem ogniskowej GO maleje
    kwadratycznie.

    nie mozna powiedziec ze jesli mam mala matryce to tym samym duze GO ,
    rowonoczesnie trzeba okreslic ogniskowa.

    dla tej samej ogniskowej ( bardzo czesty przypadek pomiedzy FF a aps-
    c) w aps -c mamy mniejsza GO !!!

    pogladowa opinia ze dla malych matryc mamy duze GO jest takim skrotem
    myslowym ze jest bledna.
    Pawidlowa bylaby opinia , ze dla krotkich ogniskowych mamy duza GO.

    XXX

  • 35. Data: 2009-02-15 12:00:13
    Od: j...@a...at

    On 15 Feb., 10:59, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Tyle, że w praktyce bardziej istotne jest porównanie przy tym samym kącie
    > widzenia, a wtedy zależność GO od wielkości kliszy/matrycy wygląda
    > 'cośkolwiek' inaczej.
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    w praktyce czesto chyba najczesciej dla aps-c i FF stosujemy
    obiektywy o tych samych ogniskowych.

    np 70 -200 bywa stosowany i tu i tu rownie czesto , chyba nawet
    czesciej w aps-c bo jest powszechniejszy.

    inny przyklad - majac do dyspozycji wspanialy obiektyw portretowy 80
    mm - klasyk w analogu FF , z pewnoscia bedziemy go uzywac i w aps-c -
    jedyna konsekwencja bedzie zrobienie paru krokow do tylu ,
    albo tez zdecydujemy sie na nieco ciasniejszy kadr.

    na 200 mm w aps -c GO bedzie mniejsza niz na tym samym 200 mm w FF -
    przy tej samej odleglosci i przyslonie - co jest b czestym
    przypadkiem.

    jest jeszcze jeden aspekt - w formacie FF baza pomiarowa dla elementow
    swiatloczulych ukladu AF moze byc prawie 2 razy wieksza niz dla aps -
    c , to sprzyja precyzji pomiarow.
    nie mozna powiedziec , ze AF w aps - c jest ten sam co w FF- juz
    zwiekszenie bazy pomiarowej ulatwia precyzje pomiaru w znacznym
    stopniu.

    ale zgoda przy tym samym kadrze i odleglosci , FF da mniejsza GO niz
    aps -c , gdyz w tym przypadku dla aps-c zastosujemy krotsza
    ogniskowa , z tym ze jest to wplyw ogniskowej i odwrotny wplyw
    wielkosci formatu / matrycy.

    XXX

  • 36. Data: 2009-02-15 12:42:43
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:
> [...]

    Ale i Marek i ja wspomnieliśmy, że to, co mówisz jest prawdą, ale
    porównanie jest trochę bez sensu, bo dwa identyczne obiektywy podpięte
    pod różne matryce dają inne kąty widzenia, a więc trzeba się oddalić lub
    przybliżyć, co jak sam napisałeś, sprawia, że jednak GO rośnie szybciej
    niż krążek rozproszenia maleje - ergo w życiu codziennym zauważamy
    wzrost GO wraz ze zmniejszaniem się matrycy.
    Poza tym trzeba by też przyjąć różne krążki rozproszenia dla np. Canona
    5D i Sony Alfa 900 z 2x większą ilością pikseli (gęstość porównywalna do
    12mpx APS-C, więc i Coc powinien być przyjmowany taki sam jak dla APS-C.
    Jeszcze zabawniej wygląda sprawa z APS-C, bo jest Canon D30 z 3mpx i
    jest Canon 50D z 15mpx :D )

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 37. Data: 2009-02-15 13:08:28
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > na 200 mm w aps -c GO bedzie mniejsza niz na tym samym 200 mm w FF -
    > przy tej samej odleglosci i przyslonie - co jest b czestym
    > przypadkiem.

    Tak, bo bierzemy te 200mm do APS-C, zamiast 300mm w FF.
    A co do stosowania tych samych obiektywów w APS-C i FF - owszem, prawda,
    ale inaczej stosujesz je. 85mm jest akurat specyficznym obiektywem,
    który w obu formatach nadaje się do portretu, natomiast już tak nie jest
    z 50mm. A te parę kroków w tył w APS-C da ci jednak większą głębię w
    kadrze niż w FF, o ile chcesz zachować te same wypełnienie kadru głównym
    tematem, inaczej z portretu z popiersiem zrobi się zdjęcie legitymacyjne.

> [...]
    > aps -c , gdyz w tym przypadku dla aps-c zastosujemy krotsza
    > ogniskowa , z tym ze jest to wplyw ogniskowej i odwrotny wplyw

    No i widzisz - po co teoretyzować, jeśli ta teoria do życia nie przystaje :P

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 38. Data: 2009-02-15 13:13:08
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Mówię - dwa tygodnie. W sklepach będzie od początku marca. Po co się
    > pakować w jakieś śmieszne ciemne kity, skoro można mieć jasny
    > standard?

    Bo za 6 tygoni cena nowosci spadnie, a za 6 kolejnych bedzie inna nowości...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 39. Data: 2009-02-15 13:20:40
    Od: j...@a...at

> [...]
    > pod różne matryce dają inne kąty widzenia, a więc trzeba się oddalić lub
    > przybliżyć, co jak sam napisałeś, sprawia, że jednak GO rośnie szybciej

    a ja wlasnie wrocilem ze spaceru i mialem podpiety akurat 28-105.
    sadzisz ze jestem wybrykiem natury , ktory podpina obiektywy z analogu
    do aps - C ?

    gdybym chcial wierzyc w teze, ze im mniejsza matryca tym wieksza GO
    to zwyczjanie musialbym wierzyc w banialuki - mylilbym sie.
    w tym przypadku mam mniejsze GO niz mialbym z tym obiektywem w
    formacie FF ( w zasadzie fotografowalem z tych samych odleglosci co
    zwykle, owszem kadr byl moze i ciasniejszy , ale to dobrze bo zdjecia
    nieinteresujace , czyli na ciasnym kadrze miesci sie mniej
    nieinteresujacych rzeczy ;-) ) .
    wymagania stawiane systemowi AF sa wyzsze.
    To jest jedyna sluszna teza : ze wzrostem wielkosci matrycy GO rosnie.

    > niż krążek rozproszenia maleje - ergo w życiu codziennym zauważamy
    > wzrost GO wraz ze zmniejszaniem się matrycy.

    w zyciu codziennym zauwazasz wzrost GO z malejaca sie ogniskowa ,
    jesli sadzisz ze z powodu malej matrycy to sie mylisz.

    zeby to kapnac , trza rozumiec ze rozne paramatry moga mniec rozny ,
    niezalezny wplyw , trzebaby troche liznac funkcji wielu zmiennych i
    przestrzeni wielowymiarowych.

    do dzisiaj pamietam zadanie , ktorym meczyl nas pan w szkole :
    obliczyc objetosc bryly , ktora powstanie przez przeciecie kuli i
    prostopadloscianu o podanych wymiarach w przestrzeni
    pieciowymiarowej . moznaby dalej 20 , 30 wymiarowej.

    wtedy byl to problem glownie natury intelelktualnej , gdyz samo
    rozwiazanie to mnemotechnika.

    XXX

  • 40. Data: 2009-02-15 13:30:00
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał:

    >w praktyce czesto chyba najczesciej dla aps-c i FF stosujemy
    >obiektywy o tych samych ogniskowych.
    >np 70 -200 bywa stosowany i tu i tu rownie czesto , chyba nawet
    >czesciej w aps-c bo jest powszechniejszy.

    I co z tego? Czy gdy chcemy sfotografować tę samą sytuację zdjęciową
    ustawimy się w obu pzrypadkach w tej samej oidległości i ustawimy tę samą
    ogniskową? Boz arówno ustawienie na tym samym obiektywie krótszej ogniskowej
    jak i oodalenie się od motywu (a takie mamy wyjścia jeśli w APSC będziemy
    chcieli uzyskać tę samą wielkość motywu w kadrze co w analogu) spowoduje
    zwiększenie głębi ostrości.

> [...]
    >jedyna konsekwencja bedzie zrobienie paru krokow do tylu ,
    >albo tez zdecydujemy sie na nieco ciasniejszy kadr.

    Ano właśnie - kilka kroków do ty łu pzrekłada się an znacznie większą głębię
    ostrości. Większą, niż w przypadku FF z tym samym rozmiarem motywu w kadrze.

    >na 200 mm w aps -c GO bedzie mniejsza niz na tym samym 200 mm w FF -
    >przy tej samej odleglosci i przyslonie - co jest b czestym
    >przypadkiem.

    Tylko co z tego? Na APSC 200mm jest odpowiednikiem 300mm przy małym obrazku.
    Na podobnej zasadzie mozesz porównywać głębię ostrosci 50mm w foramcie 4/3
    (krótkie tele), małym obrazku (standard) i wielkim formacie (super
    szerokokątny). Tylko... jaki jest praktyczny sens takich porównań?

> [...]
    >nie mozna powiedziec , ze AF w aps - c jest ten sam co w FF- juz
    >zwiekszenie bazy pomiarowej ulatwia precyzje pomiaru w znacznym

    Tu możesz mieć rację. Nie sprawdzałem, czy faktycznie w istniejących
    konstrukcjach ta baza jest większa, ale na pewno technicznie jest to możliwe
    (wprawdzie nie 2x, a ok. 1.5x).

> [...]
    >aps -c , gdyz w tym przypadku dla aps-c zastosujemy krotsza
    >ogniskowa , z tym ze jest to wplyw ogniskowej i odwrotny wplyw

    I o to mi włąśnie chodziło - że w praktycznej sytuacji zdjęciowej dobierając
    odległość i zastosowaną ogniskową do charakteru fotografowanej sceny w
    przypadku mniejszego rozmiaru filmu/matrycy uzyskamy przy tej samej liczbie
    pzrysłony większą głębię ostrości.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)