  • 61. Data: 2012-05-14 12:40:09
    Temat: Re: maszt 25m - jakie formalności? [crosspost]
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Cyfrowo? Wątpię.

    a w czym problem?
    teoretycznie oczywiście...

    do moich celów wystarczy 100mW
    (to niesamowite, że w takim budżecie mocy można zestawić radiolinie na 50
    km)

    > Nie ma takiej teorii, pasmo jest bardzo wąskie (kilkaset kHz). Dodatkowo
    > jest sporo ruchu "obcego".

    wiesz, nie mam najmniejszego zamiaru robić tego naprawdę,
    ale teoretycznie rozważając, czy nie dysponujemy tu pasmem szerszym niż
    telecomy mają na pojedynczej skrętce telefonicznej gdzie da sie upchnąć i
    16Mbps?

  • 62. Data: 2012-05-14 14:51:12
    Od: "t-1" <t...@s...pl>

    Użytkownik "qlphon"
> [...]
    >
    > do moich celów wystarczy 100mW
    > (to niesamowite, że w takim budżecie mocy można zestawić radiolinie na 50

    W tej dziedzinie normowana jest moc EIRP a nie moc wyjściowa nadajnika.
    Niestety 100mW EIRP nie pozwoli zestawić radiolinii na 50 km a tylko na
    500m.
    Tu link do kalkulatora
    http://www.jirous.pl/kalkulator.php
    Jest to idealna pusta przestrzeń w praktyce jest gorzej.
    Poziom sygnału na wejściu odbiornika powinien być wyższy o ponad 20dB od
    szumów na wejściu odbiornika.
    Typowe szumy 92dB dla kanału o szerokości 20MHz na 5GHz.

    t-1

  • 63. Data: 2012-05-14 15:01:01
    Od: "t-1" <t...@s...pl>

    Użytkownik "t-1" <t...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > szumów na wejściu odbiornika.
    > Typowe szumy 92dB dla kanału o szerokości 20MHz na 5GHz.

    Oczywiście -92dBm, przepraszam za skrór myślowy.
    t-1

  • 64. Data: 2012-05-15 01:04:50
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik qlphon napisał:

    > a w czym problem?
    > teoretycznie oczywiście...

    Ano teoretycznie transmisja cyfrowa jest niedozwolona w paśmie obywatelskim.

    > do moich celów wystarczy 100mW
    > (to niesamowite, że w takim budżecie mocy można zestawić radiolinie na
    > 50 km)

    system antenowy będzie masakryczny dla tego pasma, mocy i zasięgu

    [..]
> [...]
    > ale teoretycznie rozważając, czy nie dysponujemy tu pasmem szerszym niż
    > telecomy mają na pojedynczej skrętce telefonicznej gdzie da sie upchnąć

    W kablu nie przejmujesz się zjawiskami istniejącymi w eterze.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 65. Data: 2012-05-15 23:25:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "qlphon" <q...@p...fm> writes:

    > a w czym problem?
    > teoretycznie oczywiście...

    No normalnie, w CB nie wolno transmitować cyfrowo (ani nawet używać
    np. analogowych "scramblerów"). Są częstotliwości, na których wolno
    transmitować cyfrowo, ale też tylko w sposób standardowy, pozwalający
    na odsłuchanie. No chyba że LPD itp, tam można wszystko, ale z mocami
    typu 10 mW lub mniej.

    > do moich celów wystarczy 100mW
    > (to niesamowite, że w takim budżecie mocy można zestawić radiolinie na
    > 50 km)

    Dobre anteny i tyle. Z tym, że legalnie np. w WiFi to masz 100 mW EIRP
    (20 dBm żeby było łatwiej liczyć) - więc 50 km odpada.

    Natomiast tak realnie, jeśli użyjesz metrowych+ paraboli i np. kart na
    400 lub 700 MHz, to pewnie te "108 Mb/s" (z "turbo" na ATH5k przy 40 MHz
    pasma) da się uzyskać na znacznej odległości.

> [...]
    > ale teoretycznie rozważając, czy nie dysponujemy tu pasmem szerszym niż
    > telecomy mają na pojedynczej skrętce telefonicznej gdzie da sie

    CB to jest ok. 400 kHz.

    16 Mb/s masz na dobrej i krótkiej skrętce. Parametry takiego kabla są
    podobne do takiego cat 5 (kiedyś mierzyłem). Możliwe nawet że spełnia
    wymagania (poza długością i liczbą dostępnych dla jednego abonenta par)
    dla gigabitowego Ethernetu :-)
    --
    Krzysztof Halasa