  • 11. Data: 2010-04-09 08:23:17
    Temat: Re: mam 50D
    Od: "Tadeusz" <...@s...onet.pl>

    Użytkownik "J-L-F" <> napisał w wiadomości ...

    > Nie będę tu robił porównania katalogowego obu aparatów, bo na pewno je
    > znasz.
    > Chodzi mi o ogólne wrażenie, które jest bardzo na plus - i takie chyba być
    > musi, bo w końcu za tą wyższą kasą musi iść coś więcej.

    a jak ci się używa tych przycisków pod LCD?
    bo przyzwyczaiłem sie do ich lokalizacji z lewej strony LCD
    a dodatkowo chcę mieć gripa i nie wiem jak będzie
    z ergonomią takiego rozwiązania

  • 12. Data: 2010-04-09 20:14:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Apr 2010, Robert_J wrote:

    [...komuś...]

    > ???

    Ja tak z ciekawości - ten Takumar to "klasyczna" stałka, ostrzona
    przez przesuwanie nieruchomego względem siebie zestawu soczewek,
    czy jakiś wynalazek z przesuwanymi grupami?

    Bo jak to pierwsze, to rozumiem iż wniosek sprowadza się do
    rozkalibrowania aparatu (a ściślej korekcji BF/FF, robionej
    "elektronicznie" zamiast poustawiania luster)?

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2010-04-12 08:04:49
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "J-L-F" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Kalibrowałem na linijkę ustawioną na punkt ostrzenia jakieś 0,5 m przed
    > obiektywem. Ładnie dało się ustawić ostrość, przed kalibracją płaszczyzna
    > ostrzenia była jakieś 2,5 cm przed ostrzonym punktem.
    > Po kalibracji ostrość była tam, gdzie zamigotał punkt af.
    > Ale, jak zmieniłem motyw - poszedłem z dziewczyną na bazie - to
    > zauważyłem, że ostrość zdjęć wykonywanych w odległości większej niż te 0,5
    > m była fatalna, tzn. jej nie było. Ostrości, nie dziewczyny.

    Kalibrowanie przy minimalnej odległości zwykle nie daje dobrych rezultatów
    (można znaleźć zalecenia, żeby kalibrować przy 50-krotności ogniskowej).
    Skalibruj więc dla odległości, przy której najczęściej robisz zdjęcia tym
    obiektywem. Nie musisz używać linijki - dziewczyna i bazie są w sam raz do
    takiej regulacji ;) - rezultaty da się od razu ocenić na wyświetlaczu.

    --
    Lol

  • 14. Data: 2010-04-12 18:41:17
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    Lol pisze:
> [...]
    > obiektywem. Nie musisz używać linijki - dziewczyna i bazie są w sam raz do
    > takiej regulacji ;) - rezultaty da się od razu ocenić na wyświetlaczu.

    Dziękuję. Nie doczytałem o sposobach kalibracji, nie ma dużo materiałów
    na ten temat.
    Ciekawe, jaki będzie duży błąd ostrzenia z minimalnym zbliżeniem, po
    kalibracji na większych dystansach?

  • 15. Data: 2010-04-12 22:00:21
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Ciekawe, jaki będzie duży błąd ostrzenia z minimalnym zbliżeniem, po
    > kalibracji na większych dystansach?

    Sprawdź - to zależy od egzemplarza obiektywu :)

    Nie zawracaj sobie głowy błędami przy minimalnej odległości, jeśli prawie z
    niej nie korzystasz. Jeśli jednak danym obiektywem fotografujesz równie
    często z daleka, jak i z bardzo bliska, to możesz mieć problem.
    Ja kalibruję na najczęściej używanych odległościach i ewentualnie sprawdzam
    jaki jest błąd dla minimalnej odległości. Pamiętając o nim mogę odpowiednio
    skorygować punkt ostrzenia (np. na czubek nosa a nie ona oko ;)
    Np stałoogniskowego 35mm używam prawie zawsze dla odległości nie większych
    niż kilka metrów (gdy ostrzę na bardzo daleki obiekt zwykle i tak ustawiam
    dosyć dużą przysłonę). Zoom 70-200 pracuje u mnie praktycznie zawsze przy
    odległościach większych niż kilka metrów i dla takich sprawdzam poprawności
    działania AF.
    Szczerze mówiąc myślę, że większość problemów ze skorygowaniem błędów AF
    bierze się stąd, że próbuje się to zrobić za pomocą testów linijkowych dla
    minimalnej odległości ostrzenia...

    --
    Lol

  • 16. Data: 2010-04-13 15:24:09
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    Lol pisze:

> [...]
    > bierze się stąd, że próbuje się to zrobić za pomocą testów linijkowych dla

    Zobaczymy, ale staje się to trochę za upierdliwe.