  • 1. Data: 2010-03-07 18:42:17
    Temat: ładowarka i stare ogniwa --> do XX YY
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Pozostanie nie muszą czytać.

    Oto złamanie Twojej tezy, jakby ładowarka dawała niepowtarzalne wyniki.
    Wszystkie poniższe akumulatorki to AA. Philips ma 1100 mAh i jest NiCd,
    pozostałe to Panasonic 1500 Ma i 1200 mA.

    Philips 1100 mAh NiCd 12 cykli; pojemności podane przez ładowarkę w mAh od 12 do 01:

    199, 208, 209, 203, 218, 218, 230, 235, 230, 239, 248, 278

    Panasonic 1500 mAh NiMH 12 cykli; pojemności podane przez ładowarkę w mAh od 12 do
    01:

    364, 367, 348, 374, 364, 359, 357, 365, 366, 368, 372, 384

    -=-

    Inne 3 Panasonic 1500 NiMH

    390, 387, 378, 377, 367, 356, 387, 383, 390, 393, 396, 392
    342, 321, 321, 290, 267, 289, 351, 307, 301, 307, 396, 364
    475, 481, 494, 487, 499, 447, 478, 476, 498, 532, 549, 663

    Panasonic 1200 NiMH

    200, 216, 218, 231, 178, 249, 271, 234, 405, 436, 505, 505

    Pierwsze 3 padły i nie dały się łądować kolejny raz. 1200 dał następującą dwunastkę:

    328, 336, 339, 340, 338, 353, 357, 363, 355, 361, 367, 381

    -=-

    Panasonic 1500 mAh

    390, 387, 378, 377, 367, 356, 387, 383, 390, 393, 396, 392

    Jak więc widać -- efekty są powtarzalne, ale cykliczność ładowania
    i rozładowywania nie dodaje życia akumulatorkom. Ładowane były
    zawsze (w ,,cyklicznościach'') prądem 200 mA i rozładowywane
    prądem 100 mA.

    Są to stare akumulatorki (ponad dziesięcioletnie) i były ładowane
    w urządzeniach typu walkman lub w ładowarce dającej 50 mA do czasu
    spadania napięcia.

    O ile w ogóle ładowarka zacznie ładowanie lub rozładowywanie, daje efekty
    powtarzalne, z tym że zazwyczaj po takich 12 cyklach trudno dogadać się
    ładowarce z ogniwem i zazwyczaj kolejne podejście daje HIGH niezależnie
    od tego, czy chcę ładować, czy rozładowywać.

    Gdy akumulatorek jest naładowany i nie można go rozładować w ładowarce, pomaga
    czasami (rzadko) rozładunek poprzez zwarcie. Prąd zwarcia jest nieduży -- około
    60 mA do 90 mA; trudno zgadnąć, ile zabiera amperomierz i przewody. Trudno też
    pojąć, jak w tych okolicznościach ładowarka uzyskuje prąd rozładunku na przykład
    1000 mA. ;) Chyba daje napięcie wsteczne. :)

    Aby było jasne -- wszystkie pomiary są prawdziwe, starannie przepisane,
    nie ma tu dorabiania filozofii do [niepoprawnej] rzeczywistości. :)

    -=-

    Moje wnioski: Ładowarka nie ożywia starych akumulatorków poprzez cykliczne merdanie
    nimi.
    Wręcz odwrotnie -- dobija je. Daje efekty powtarzalne. Raczej ;) nie
    nadaje
    się do ładowania starych i zużytych akumulatorków. Z nowymi nie bawiłem się w
    cykliczności,
    ale obawiam się tego, że i tutaj takie cykliczności nie dają niczego dobrego, a wręcz
    odwrotnie -- po prostu dobijają akumulatorki. :) Jak jest naprawdę -- nie wiem i nie
    chcę sprawdzać, bo szkoda mi nowych akumulatorków.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2010-03-07 18:55:05
    Temat: Re: ładowarka i stare ogniwa --> do XX YY
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hn0s5e$8u0$...@i...gazeta.pl

> [...]

    > Aby było jasne -- wszystkie pomiary są prawdziwe, starannie przepisane,
    > nie ma tu dorabiania filozofii do [niepoprawnej] rzeczywistości. :)

    Co nie znaczy, że nigdzie nie ma żadnego błędu. :)

    Wyniki (cyferki, liczby) były starannie przepisane z ładowarki na kartkę
    (ze sprawdzeniem) i z kartki na klawiaturę (też ze sprawdzeniem) dlatego
    raczej :) nie ma w nich błędów. Cykliczności te trwały długo -- niemal tygodniami. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 3. Data: 2010-03-07 21:06:40
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-03-07 19:42, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Pozostanie nie muszą czytać.
    (..)

    Chłopie, jak masz ochotę na prywatną randkę z wspomnianym w temacie
    oszołomem to napisz mu prywatnie, a nie na grupę.

    I popraw sobie sygnaturkę bo Ci spacji w delimiterze brakuje.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 4. Data: 2010-03-07 21:26:25
    Od: "085" <z...@g...pl>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości
    > (..)
    >
    > Chłopie, jak masz ochotę na prywatną randkę z wspomnianym w temacie
    > oszołomem to napisz mu prywatnie, a nie na grupę.

    Wyluzuj.

    A co do samego doswiadczenia, jezeli ogniwa byly od zawsze ladowane slabym
    pradem (do 200mA) to byc moze wlasnie to jest przyczyna, ze gimnastyka
    cyklami slabopradowymi im nie pomaga.

    Swoje ogniwa co ktorys tam cykl laduje pradem rzedu 500mA albo nieco
    wiekszym, zeby za bardzo sie nie zgrzaly - po takim zabiegu widac odzyskanie
    pojemnosci - po wielokrotnych cyklach ze slabym pradem - wrecz przeciwnie -
    spadek.

    p, zul

  • 5. Data: 2010-03-08 00:45:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "085" hn16bq$9el$...@n...news.neostrada.pl

> [...]

    > pojemnosci - po wielokrotnych cyklach ze slabym pradem - wrecz przeciwnie -

    Z większymi prądami w ogóle nie startują. :)
    Czasami trzeba je rozruszać prądem ładowania 50 mA.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 6. Data: 2010-03-08 10:40:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hn1hcb$peu$...@i...gazeta.pl

    > "085" hn16bq$9el$...@n...news.neostrada.pl

    > Z większymi prądami w ogóle nie startują. :)
    > Czasami trzeba je rozruszać prądem ładowania 50 mA.

    Poruszałem w tę i z powrotem (ładowałem i rozładowywałem) i udało się wystartować
    z 1 A ładowania i 1 A rozładowywania z 12 cyklami. Zaczynałem od ładowania małym
    prądem (od 50 mA), po czym przechodziłem stopniowo na wyższy. Efekty są takie sobie.
    Niby 2 ogniwa mają ponad 600 mA w rozładunku, ale czy to prawdziwa pojemność -- okaże
    się po 12 cyklach. Po każdym ładunku i rozładunku jest odpoczynek, stąd czas 12 cykli
    jest długi -- to nie 2 godziny na cykl, ale 5 albo 6 godzin. 12 cykli to kilka dni.
    Za kilka dni dam odpowiedź.

    Napięcie na ogniwie szybko spada, gdy ogniwo nagrzeje się, stąd znikanie HIGH mimo
    dużego
    prądu ładowania. Ciekawe, czy podobny efekt można uzyskać grzejąc ogniwa na
    kaloryferze. ;)

    Było i tak, że tuż po rozpoczęciu ładowania miałem niema 3 wolty na ogniwie.
    Barierą chyba są 2 wolty. Dobrym efektem jest napięcie od 1 wolta do 1.5 wolta.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2010-03-08 11:27:18
    Od: "085" <z...@g...pl>

    napisał w wiadomości news:hn1hcb$peu$1@inews.gazeta.pl...

    > Z większymi prądami w ogóle nie startują. :)
    > Czasami trzeba je rozruszać prądem ładowania 50 mA.

    Nie startują, to znaczy ?

    Ustawiasz prąd, jaki chcesz podać - i wtłaczasz, chociaż one nie chcą :)

    p, zul

  • 8. Data: 2010-03-08 19:21:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "085" hn2n3q$914$...@a...news.neostrada.pl

    > Ustawiasz prąd, jaki chcesz podać - i wtłaczasz, chociaż one nie chcą :)

    Przemoc jest sprzeczna z naturą tej ładowarki. :)
    Jeśli napięcie ładowania jest zbyt duże/wysokie -- ładowarka nie ładuje. :)

    Zamień sobie 8 z 5 -- będziesz nad morzem. ;)
    Ja, gdybym miał zdrowe płucka, pojechałbym tam jeszcze dzisiaj!
    Ale niedawno (ze dwie nocki temu) niewiele brakowało,
    a przeniósłbym się tam, gdzie nie ma miast. ;)

    -- Jadę.
    -- Gdzie?
    -- Daleko.
    -- Do innego miasta?
    -- Tam, dokąd jadę, nie ma miast.
    -- Jedziesz za granicę?
    -- Za granicą też są miasta. :)

    Dostałem na urodziny prezent za 1600 złotych (w życiu bym
    tyle na coś takiego nie wydał) który mnie niemal zabił. :)
    No... Ale żyję. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2010-03-09 08:25:31
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Badałeś bardzo stare i bardzo zajechane akumulatory.
    Zapewne również często nadmiernie rozładowywane, tzn. poniżej 0.9V.
    To są kompletne trupy. Choćby prąd zwarcia o tym świadczy.

    Kilka cykli ładowania i rozładowywania *może* pomóc akumulatorkom
    stosunkowo nowym, którym zaszkodziło np. notoryczne niepełne
    rozładowywanie (efekt pamięci niby w NiMH mniejszy, ale istnieje).

    Miałem felerny aparat, który potrafi wykorzystać zaledwie około 1/3 pojemności
    aku NiMH, sygnalizował akumulatory jako rozładowane i wyłączał się.
    Zabijał on ogniwa masowo. Efekty - znaczna utrata pojemności, ale bez
    specjalnej utraty prądu. Niektóre z nich (ale używane w nim niezbyt długo)
    dały się ożywić poprzez kilkukrotne cykle i służą w innym aparacie bez problemu.

  • 10. Data: 2010-03-09 09:45:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub Witkowski" hn50ls$1bqs$...@n...ipartners.pl

    > Badałeś bardzo stare i bardzo zajechane akumulatory.

    Mają nie więcej, niż kilkanaście lat. Najstarszym jest NiCd Philipsa
    1100 mAh -- ma około 15 lat. Panasonicki są młodsze, ale na początku
    roku 2000 były w użyciu na pewno. Ile wówczas miały latek, trudno
    zgadnąć, ze nie więcej niż ze dwa. 1200 mAh są starszymi od 1500 mAh.

    > Zapewne również często nadmiernie rozładowywane, tzn. poniżej 0.9V.

    Tak długo były eksploatowane (na przykład w klawiaturze)
    aż odmawiały posłuszeństwa urządzenia zasilane nimi.

    > To są kompletne trupy. Choćby prąd zwarcia o tym świadczy.

    No tak. :)

> [...]

    > dały się ożywić poprzez kilkukrotne cykle i służą w innym aparacie bez problemu.

    Ponoć nie ma tego efektu w NiMH i nie ma w tych akurat NiCd.

    Szarpanie dużym prądem (1 ampera -- i ładowanie, i rozładowywanie prądem 1 A)
    daje efekty. Gdy skończy się 12 cykl, dam znać. Być może warto 12 cykli powtórzyć. :)
    Zawsze się przydadzą akumulatorki, których nie szkoda marnować.

    W roku 2006 miały się jeszcze całkiem dobrze -- były wykorzystywane w lampie
    błyskowej.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'