-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sgate.onet.pl!niusy.onet.pl
From: "kogutek" <k...@v...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: ku przestrodze.
Date: Tue, 31 Aug 2010 04:12:01 +0200
Organization: Onet.pl
Lines: 92
Sender: n...@n...onet.pl
Message-ID: <6...@n...onet.pl>
References: <22ag0amk4i8g$.dlg@kapselek.net>
NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.onet.pl 1283220721 21618 213.180.130.18 (31 Aug 2010 02:12:01 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 31 Aug 2010 02:12:01 +0000 (UTC)
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 188.33.83.34, 10.174.28.58
X-User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.11)
Gecko/20100701 AskTbVD/3.8.0.12304 Firefox/3.5.11
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2307571
[ ukryj nagłówki ]>
>
> Mam akumulator Centra Plus CB620.
> Kupiłem prostownik jakiś w OBI (BT-BC 12).
>
> Wydawało mi się, że naładowanie aku to rzecz prosta, ale dla rozczytałem
> instrukcję od prostownika i wygląda, że jednak czyhają na mnie jakieś
> niebezpieczeństwa. Stąd trzy pytania:
>
> - prostownik ma dwie żabki, plus i minus, akumulator też; zakładałem, że
> plus ma iść na plus, a minus na minus, ale w instrukcji prostownika stoi,
> że minus mam podłączyć do karoserii samochodu; rzecz w tym, że samochód
> jest jakieś 2km stąd, gdzie więc wpiąć kabel minus?
> - rozczytałem, że w aku trzeba wykręcać korki, żeby dać ujście gazom, mój
> aku wg producenta jest "bezobsługowy wg normy EN"; w sieci piszą trochę
> niejasno i nie wiem czy mam rozdłubać naklejki i szukać jakichś korków czy
> też ich tam nie ma?
> - aku ma 62Ah, prostownik 12A, wg wzoru z instrukcji mam więc 62Ah/12A co
> daje jakieś 5 godzin ładowania, dobrze to liczę?
>
>
> Nie, nie jestem elektrykiem ;)
>
>
> --
> Kapsel
> http://kapselek.net
> kapsel(malpka)op.pl
1.Ładowanie nowoczesnego akumulatora z byle jakiego prostownika skraca żywotność
akumulatora i jest niebezpieczne.
2.Ładowanie akumulatora z wykręconymi korkami jest niebezpieczne.
Nowoczesne akumulatory rozruchowe są bardzo wrażliwe na przekroczenie napięcia
na zaciskach w czasie ładowania. Różni producenci podają rożne wartości
napięcia. Jednak zawsze jest to w okolicy 15V. Tanie prostowniki potrafią podbić
napięcie do 17V a niekiedy i więcej. Do ładowania współczesnego akumulatora
należy używać prostowników posiadających ograniczenia napięcia a nie prądu. Musi
być ładowany w takich warunkach jak jest ładowany w samochodzie. A tam napięcie
nie przekracza 15V. Rozładowany potrafi pociągnąć tyle ile może dać prostownik.
Jak prostownik da 100A to akumulator tyle przyjmie i nic mu nie będzie. W czasie
ładowania jeśli jest prostownik z ograniczeniem napięcia, akumulator sam będzie
sobie regulował prąd ładowania. Im napięcie na zaciskach będzie bliższe 15
woltom tym prąd ładowania będzie mniejszy. Współczesnego akumulatora
samochodowego nie daje się naładować w 100 procentach czasie krótszym niż
kilkanaście dni. W niczym to nie przeszkadza bo w samochodzie też nie jest nigdy
naładowany w 100 procentach, tylko w jakiś 75- 80 procentach. Taki stopień
naładowania przedłuża żywotność akumulatora. Nie wiem skąd w instrukcjach
obsługi prostowników do akumulatorów biorą się wytyczne stosowane przy
akumulatorach trakcyjnych i stacjonarnych.
2) są w sprzedaży akumulatory w których można wykręcić lub wyjąć korki i są
takie w których ich się nie da wykręcić ani wyjąć bez użycia specjalnych
narzędzi. Te drugie posiadają coś co absorbuje wytwarzane w czasie ładowania
gazy. Nazywa się je bezobsługowymi. Bo przy nich nic się nie robi. A jak się
zużyją to się je utylizuje. Tych akumulatorów nie wolno ładować bez kontroli
napięcia na zaciskach i gdy wrośnie do ok 15V to ładowanie należy przerwać. Są
również akumulatory w których producent przewidział możliwość dolewania wody. Te
mają korki. A w korkach otwory odpowietrzające. Prawdopodobieństwo że takie
otwory się czymś zapchają jest mniejsze niż to ze w planetę w tej chwili
przywali kometa i ją rozpieprzy. ale warto przed ładowaniem to skontrolować. Oko
wystarczy. Przy okazji można sprawdzić czy nie należy dolać wody. A po
sprawdzeniu korków i wody akumulator należy zamknąć korkami. Znam kilka
przypadków ( 4 ) rozsadzenia akumulatorów bo w czasie ładowania były odkręcone
korki. W trzech przypadkach wpadł odprysk przy spawaniu a w jednym żar z
papierosa. Akumulator po takim eksperymencie wygląda jak krowa co ją ktoś by
ubił wkładając granat do tylka. W domu istnieje jeszcze ryzyko że wynoszony w
czasie ładowania przez gazy aerozol coś zniszczy albo że dzieciak palucha do
środka wpakuje. Korki są tak zbudowane ze otwory wlotowe gazów nie pokrywają się
z wylotowymi, może być również jakiś labirynt. On zapobiega wynoszeniu aerozolu
przez gazy. I jest to skuteczne bo w czasie kiedy akumulator jest ładowany w
samochodzie w czasie jazdy to wynoszony aerozol powodował by korozję wszystkiego
co jest blisko akumulatora. A nic tam nie koroduje. Poza tym w czasie jazdy
akumulator jest praktycznie cały czas ładowany i w żadnej instrukcji obsługi
nikt nie napisał że korki mają być wykręcone. Wymóg wykręcania korków w czasie
ładowania dotyczy jedynie akumulatorów trakcyjnych i stacjonarnych. Pojemność
jednej celi w takich akumulatorach jest wielokrotnie większa niż w rozruchowych.
Może dochodzić do kilkunastu tysięcy Ah. Takie akumulatory muszą być w
określonym czasie naładowane do 110 procent pojemności. Żeby to było możliwe
ładuje się je prądem o stałej wartości nie przejmując się napięciem na
zaciskach. Im to nie szkodzi bo mają inną konstrukcję płyt. Przystosowane są do
do napięć przekraczających 17 woltów. W czasie takiego ładowania wydziela się
dużo gazów i musi być wykręcony korek. Dziura w którą wkręca się korek jest
obliczona tak żeby mogla odprowadzić gazy i żeby w akumulatorze nie wzrosło
ciśnienie. Bylem niedawno w nowoczesnej stacji ładowania akumulatorów
trakcyjnych. Były tam idioto odporne prostowniki. Korki były zrobione tak jak
gwizdek do czajnika. Ładowarka miała mikrofon i jak pojawiał się gwizd to
odłączała lądowanie i włączał się alarm.
Amen
I niech nikt nie prostuje ani się nie wymądrza. A jak ktoś jednak będzie chciał
udowodnić coś innego to nie należy brać tego pod uwagę. Bo to będzie wiejski
głupek.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 31.08.10 07:07 Agent
- 31.08.10 08:24 Seba
- 31.08.10 10:02 Michał Gut
- 31.08.10 10:08 J.F.
- 31.08.10 10:14 Kapsel
- 31.08.10 10:46 P_ablo
- 31.08.10 11:21 Olek
- 31.08.10 11:26 WW
- 31.08.10 11:48 Olek
- 31.08.10 13:38 Waldek
- 31.08.10 13:53 Andrzej Lawa
- 31.08.10 14:00 Grejon
- 31.08.10 14:23 Jakub Witkowski
- 31.08.10 14:29 Jakub Witkowski
- 31.08.10 14:27 kogutek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
Najnowsze wątki
- 2024-12-03 Tymoteusz Sz.
- 2024-12-03 Re: Prezydent ułaskawia: Prezydent USA Biden (D) ułaskawia syna własnego
- 2024-12-03 Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- 2024-12-03 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-03 Praktyczny test GPS...
- 2024-12-02 Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- 2024-12-02 Akumulator do Hyundai
- 2024-12-02 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-12-02 Poznań => Technical Artist <=
- 2024-12-02 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-02 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-02 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-02 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-02 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-02 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=