  • Data: 2010-08-31 04:12:01
    Temat: ku przestrodze.
    Od: "kogutek" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam akumulator Centra Plus CB620.
    > Kupiłem prostownik jakiś w OBI (BT-BC 12).
    >
    > Wydawało mi się, że naładowanie aku to rzecz prosta, ale dla rozczytałem
    > instrukcję od prostownika i wygląda, że jednak czyhają na mnie jakieś
    > niebezpieczeństwa. Stąd trzy pytania:
    >
    > - prostownik ma dwie żabki, plus i minus, akumulator też; zakładałem, że
    > plus ma iść na plus, a minus na minus, ale w instrukcji prostownika stoi,
    > że minus mam podłączyć do karoserii samochodu; rzecz w tym, że samochód
    > jest jakieś 2km stąd, gdzie więc wpiąć kabel minus?
> [...]
    1.Ładowanie nowoczesnego akumulatora z byle jakiego prostownika skraca żywotność
    akumulatora i jest niebezpieczne.
    2.Ładowanie akumulatora z wykręconymi korkami jest niebezpieczne.
    Nowoczesne akumulatory rozruchowe są bardzo wrażliwe na przekroczenie napięcia
    na zaciskach w czasie ładowania. Różni producenci podają rożne wartości
    napięcia. Jednak zawsze jest to w okolicy 15V. Tanie prostowniki potrafią podbić
    napięcie do 17V a niekiedy i więcej. Do ładowania współczesnego akumulatora
    należy używać prostowników posiadających ograniczenia napięcia a nie prądu. Musi
    być ładowany w takich warunkach jak jest ładowany w samochodzie. A tam napięcie
    nie przekracza 15V. Rozładowany potrafi pociągnąć tyle ile może dać prostownik.
    Jak prostownik da 100A to akumulator tyle przyjmie i nic mu nie będzie. W czasie
    ładowania jeśli jest prostownik z ograniczeniem napięcia, akumulator sam będzie
    sobie regulował prąd ładowania. Im napięcie na zaciskach będzie bliższe 15
    woltom tym prąd ładowania będzie mniejszy. Współczesnego akumulatora
    samochodowego nie daje się naładować w 100 procentach czasie krótszym niż
    kilkanaście dni. W niczym to nie przeszkadza bo w samochodzie też nie jest nigdy
    naładowany w 100 procentach, tylko w jakiś 75- 80 procentach. Taki stopień
    naładowania przedłuża żywotność akumulatora. Nie wiem skąd w instrukcjach
    obsługi prostowników do akumulatorów biorą się wytyczne stosowane przy
    akumulatorach trakcyjnych i stacjonarnych.
    2) są w sprzedaży akumulatory w których można wykręcić lub wyjąć korki i są
    takie w których ich się nie da wykręcić ani wyjąć bez użycia specjalnych
    narzędzi. Te drugie posiadają coś co absorbuje wytwarzane w czasie ładowania
    gazy. Nazywa się je bezobsługowymi. Bo przy nich nic się nie robi. A jak się
    zużyją to się je utylizuje. Tych akumulatorów nie wolno ładować bez kontroli
    napięcia na zaciskach i gdy wrośnie do ok 15V to ładowanie należy przerwać. Są
    również akumulatory w których producent przewidział możliwość dolewania wody. Te
    mają korki. A w korkach otwory odpowietrzające. Prawdopodobieństwo że takie
    otwory się czymś zapchają jest mniejsze niż to ze w planetę w tej chwili
    przywali kometa i ją rozpieprzy. ale warto przed ładowaniem to skontrolować. Oko
    wystarczy. Przy okazji można sprawdzić czy nie należy dolać wody. A po
    sprawdzeniu korków i wody akumulator należy zamknąć korkami. Znam kilka
    przypadków ( 4 ) rozsadzenia akumulatorów bo w czasie ładowania były odkręcone
    korki. W trzech przypadkach wpadł odprysk przy spawaniu a w jednym żar z
    papierosa. Akumulator po takim eksperymencie wygląda jak krowa co ją ktoś by
    ubił wkładając granat do tylka. W domu istnieje jeszcze ryzyko że wynoszony w
    czasie ładowania przez gazy aerozol coś zniszczy albo że dzieciak palucha do
    środka wpakuje. Korki są tak zbudowane ze otwory wlotowe gazów nie pokrywają się
    z wylotowymi, może być również jakiś labirynt. On zapobiega wynoszeniu aerozolu
    przez gazy. I jest to skuteczne bo w czasie kiedy akumulator jest ładowany w
    samochodzie w czasie jazdy to wynoszony aerozol powodował by korozję wszystkiego
    co jest blisko akumulatora. A nic tam nie koroduje. Poza tym w czasie jazdy
    akumulator jest praktycznie cały czas ładowany i w żadnej instrukcji obsługi
    nikt nie napisał że korki mają być wykręcone. Wymóg wykręcania korków w czasie
    ładowania dotyczy jedynie akumulatorów trakcyjnych i stacjonarnych. Pojemność
    jednej celi w takich akumulatorach jest wielokrotnie większa niż w rozruchowych.
    Może dochodzić do kilkunastu tysięcy Ah. Takie akumulatory muszą być w
    określonym czasie naładowane do 110 procent pojemności. Żeby to było możliwe
    ładuje się je prądem o stałej wartości nie przejmując się napięciem na
    zaciskach. Im to nie szkodzi bo mają inną konstrukcję płyt. Przystosowane są do
    do napięć przekraczających 17 woltów. W czasie takiego ładowania wydziela się
    dużo gazów i musi być wykręcony korek. Dziura w którą wkręca się korek jest
    obliczona tak żeby mogla odprowadzić gazy i żeby w akumulatorze nie wzrosło
    ciśnienie. Bylem niedawno w nowoczesnej stacji ładowania akumulatorów
    trakcyjnych. Były tam idioto odporne prostowniki. Korki były zrobione tak jak
    gwizdek do czajnika. Ładowarka miała mikrofon i jak pojawiał się gwizd to
    odłączała lądowanie i włączał się alarm.
    Amen
    I niech nikt nie prostuje ani się nie wymądrza. A jak ktoś jednak będzie chciał
    udowodnić coś innego to nie należy brać tego pod uwagę. Bo to będzie wiejski
    głupek.