  • 1. Data: 2016-12-19 09:03:46
    Temat: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czołem,

    Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
    sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
    Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
    sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
    wstecznym.

    Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
    napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
    przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2016-12-19 09:54:09
    Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-12-19 o 09:03, Maciek pisze:

> [...]
    > napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
    > przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.

    a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)

    a.

  • 3. Data: 2016-12-19 11:10:05
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:54:09 +0100, Artur Miller napisał(a):

    > a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)

    Ha, no coż - czasem jest tak, że np. przodem nijak, a tyłem jakoś idzie.
    Albo auto jest na granicy utrzymania przyczepności i tylko kierowca dobrze
    znający warunki i dany samochó wjedzie.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2016-12-19 12:11:13
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 19.12.2016 09:03, Maciek wrote:

> [...]
    > napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
    > przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.

    Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
    rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
    W takiej sytuacji wjezdzam tylem - wtedy z wielkim bolem dam rade wjechac.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 5. Data: 2016-12-19 12:34:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...
> [...]
    >gazem i
    >sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę

    IMO - troche daja.
    Raz widzialem w akcji ... w sytuacji, gdy przewidujac trudnosci przy
    wyjezdzie zaparkowalem z po drugiej stronie, zeby przy ruszaniu miec
    "z gorki",
    auto z przeciwka po prostu ruszylo.
    Ale moze przecenilem sytuacje, moze mial lepsze opony.

    Ta kontrola trakcji w aucie z napedem na jedna os to pomaga glownie,
    gdy z jednej strony masz lod.
    Wtedy jedno kolo sie slizga, a drugie nie ciagnie i TCS/ASR moze
    troche pomoc.

    Bardziej zaawansowane systemy wymagaja napedu na 4 kola, a to jednak
    inna klasa.
    Ale tu faktycznia malo zaawansowany system moze popsuc trakcje takiej
    "terenowki".

    J.

  • 6. Data: 2016-12-19 14:17:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje

    oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
    doplata ?
    (a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)

    >rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

    Masz tam jeszcze jakis automat ?

    Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

    J.

  • 7. Data: 2016-12-19 15:09:57
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    "J.F." wrote in message news:5857ddd4$0$15200$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]

    Vectra z ESP też nie dawała rady pod górkę na zbrylonym śniegu. Bez ESP
    wyjechałbym na buksujących kołach.

    > Masz tam jeszcze jakis automat ?
    > Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

    Powiedz to głośno, może je jakoś przekonasz i nie będą się zatrzymywały ;-P
    Samochód pod górkę zwalniał i zwalniał, aż się zaczynał zsuwać w dół
    tyłem...

    Natomiast ESP się kiedyś przydał, jak mi na mokrym zakręcie tyłem bujnęło na
    nierówności. Samochód sie wyprostował, zanim zdązyłem zareagować.

    --
    Axel

  • 8. Data: 2016-12-19 16:34:28
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-12-19 o 14:17, J.F. pisze:

    > Masz tam jeszcze jakis automat ?
    >
    > Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

    Ja nie mogą jak mogą?
    Stoją w miejscu w odniesieniu do drogi a jedynie
    się obracają wokół własnej osi.

  • 9. Data: 2016-12-19 23:06:42
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:03:46 +0100, Maciek napisał(a):

    > Czołem,
    >
    > Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
    > sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?

    To zależy co rozumiesz pod pomocne.
    Można np. trzymać gaz do dechy, a samochód już sam na tyle będzie dozował
    mocy (przejmując tak naprawdę kontrolę nad gazem), żeby koła nie buksowały.
    A nawet w warunkach nierównej przyczepności między kołami napędzanymi może
    za pomocą hamulca przyhamować to mniej przyczepne koło, powodując zgodnie z
    zasadą działania dyferencjały przenieść moment obrotowy na to bardziej
    przyczepne koło.

    Natomiast nadal pozostają warunki w których buksowanie kół daje lepszy ciąg
    niż niebuksowanie i taki system raczej tego nie zrozumie.

  • 10. Data: 2016-12-20 08:27:07
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 19.12.2016 14:17, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > Masz tam jeszcze jakis automat ?
    >
    > Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

    Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga.
    Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z