  • 1. Data: 2013-04-28 20:14:26
    Temat: jsp vs php
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    Nie wiem czy to dobra grupa na taki wątek, ale spróbuję.

    W php klepię od dawna (z przerwami). Choć php źle słynie jako
    język programowania, to nie mam problemów żeby wykonać w tym
    małą lub średnią aplikację webową, nie dostrzegam jakiś specjalnych
    problemów ze strony języka php, a nawet lubię. Niemniej często
    spotykam się z opiniami że JSP jest znacznie lepsze, bo to java -
    czyli lepszy język. W związku z tym mam pytanie, czy jest na
    forum ktoś, kto ma doświadczenie zarówno w php jak i jsp i jakie
    najważniejsze wady/zalety widzi pomiędzy tymi dwoma technologiami
    tworzenia aplikacji webowych?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-04-29 09:50:41
    Temat: Re: jsp vs php
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-04-28, M.M. <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > problemów ze strony języka php, a nawet lubię. Niemniej często
    > spotykam się z opiniami że JSP jest znacznie lepsze, bo to java -

    1. Takie samo badziejstwo mieszające HTML z kodem, w którym się pisze
    logikę. Nie widzę sensu się przestawiać na coś o z grubsza tych samych
    możliwościach.
    2. Java nie jest specjalnie lepsza od PHP (choć to już jest opinia,
    a nie fakt).

    > W związku z tym mam pytanie, czy jest na
    > forum ktoś, kto ma doświadczenie zarówno w php jak i jsp i jakie
    > najważniejsze wady/zalety widzi pomiędzy tymi dwoma technologiami
    > tworzenia aplikacji webowych?

    To nie są technologie. I lepiej byś poszedł w kierunku Django, Sinatry
    albo innego Catalysta, zamiast zamieniać jeden sposób mieszania HTML
    z programem na inny.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 3. Data: 2013-04-29 13:14:07
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 kwietnia 2013 09:50:41 UTC+2 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:
    > 1. Takie samo badziejstwo mieszające HTML z kodem
    Są takie same pod tym względem który właśnie przytoczyłeś. Pod innymi
    względami różnią się znacznie. PHP ma chociażby dynamiczne typowanie, kod
    napisany w PHP jest krótszy. W mojej subiektywnej ocenie, w PHP małe i średnie
    aplikacje pisze się wyraźnie szybciej. Jednak boję się, że w aplikacji
    dużej zalety PHP okażą się pomijalne małe.

    W PHP i w JSP pewnie można osiągnąć dokładnie taki sam efekt, gdyż u
    podstaw obu leżą biblioteki i narzędzia binarne - można se dopisać jakiś
    ficzer albo tool w C++ - ale zdecydowanie nie chodzi o to. Chodzi o to,
    co te środowiska dają <bold>od razu</bold> i na jakie korzyści to
    przekłada się.

    Korzyści jakie mnie w tej chwili interesują, to głównie zarządzanie dużym
    projektem, ale także: wydajność, ilość i bezpieczeństwo dostępnych bibliotek,
    łatwość przeniesienia aplikacji jedno-komputerowej do środowiska
    rozproszonego (skalowalność), możliwość zatrudnienia pracowników bez
    płacenia nie wiadomo jak wysokich wynagrodzeń... i cała reszta.

    JSP było głównie reklamowane pod tym kątem, że minimalizuje ilość
    operacji dyskowych, a więc optymalizuje to, co zwykle jest wąskim
    gardłem w aplikacjach webowych. O PHP słyszało się tu i ówdzie, że
    jest wzorowane na C a więc jest wydajne - co jest kompletnym nonsensem.
    Do Javy zarówno jest więcej narzędzi i Java jako język jest bardziej
    podatna na optymalizacje. Więc według mojej obecnej wiedzy, JSP wygrywa
    pod względem wydajności.

    Nie znam frameworków dostępnych do JSP, a wiem, że te do PHP są
    ciężkie w używaniu, bywają niebezpieczne i nie pomagają aż tak
    dużo jakby mogły. Biblioteki które powstawały dla Javy cechowały
    się raczej dobrą jakością, więc może frameworki do JSP też są lepsze?

    Możliwość pracy w środowisku rozproszonym... kompletnie nie wiem jak
    to wygląda w PHP i w JSP.

    Wynagrodzenia... z tego co się zorientowałem, w PHP są 2-3 razy niższe, ale
    często zdarza się, że jak programista PHP usłyszy słowo "semafor" to mdleje.

    > w którym się pisze
    > logikę. Nie widzę sensu się przestawiać na coś o z grubsza tych samych
    > możliwościach.
    Zgoda, pytanie tylko czy na pewno to są takie same możliwości.

    > 2. Java nie jest specjalnie lepsza od PHP (choć to już jest opinia,
    > a nie fakt).
    Hmmmm

    > To nie są technologie.
    Można powiedzieć, że to są technologie (albo fragmenty całej technologii)
    tworzenia aplikacji webowych.

    > I lepiej byś poszedł w kierunku Django, Sinatry
    > albo innego Catalysta, zamiast zamieniać jeden sposób mieszania HTML
    > z programem na inny.
    Właśnie jest tego dużo, w dodatku są całkiem nowe języki jak Python i Ruby,
    zastanawiam się czy warto przesiadać się z PHP, w którym dość dobrze się
    czuję, na coś nowego, czego nie znam, co może okaże się w ogóle złe, albo
    ja będę się w tym źle czuł.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2013-04-29 13:22:25
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...op.pl>

    W dniu 29.04.2013 o 13:14 M.M. <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > czuję, na coś nowego, czego nie znam, co może okaże się w ogóle złe, albo

    Nie będziesz wiedział, dopóki nie spróbujesz.

    > Pozdrawiam

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 5. Data: 2013-04-29 13:39:36
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    napisał:
    > Są takie same pod tym względem który właśnie przytoczyłeś. Pod innymi
    > względami różnią się znacznie. PHP ma chociażby dynamiczne typowanie, kod
    > napisany w PHP jest krótszy.

    Niewiele krótszy, i tak pracuje się w obu z grubsza tak samo (ten sam
    paradygmat).

> [...]
    > rozproszonego (skalowalność), możliwość zatrudnienia pracowników bez
    > płacenia nie wiadomo jak wysokich wynagrodzeń... i cała reszta.

    A bierzesz jeszcze pod uwagę łatwość znalezienia dobrych programistów
    wśród wszystkich ludzi przyznających się do znajomości PHP/JSP? Bo się
    nagle okaże, że do PHP znajdziesz masę ludzi go znających, ale nikogo
    sensownego.

    [...]
    > Wynagrodzenia... z tego co się zorientowałem, w PHP są 2-3 razy niższe, ale
    > często zdarza się, że jak programista PHP usłyszy słowo "semafor" to mdleje.

    No właśnie. Z JSP nie jest wiele lepiej, jak w ogóle z całą Javą i C#.
    Trzeba szukać wśród języków uważanych za ciekawsze i fajniejsze.

    > Można powiedzieć, że to są technologie (albo fragmenty całej technologii)
    > tworzenia aplikacji webowych.

    Nie są ani technologiami, ani elementami technologii. Jedno jest
    językiem, drugie jest sposobem osadzania kodu javowego w HTML-u.

> [...]
    > czuję, na coś nowego, czego nie znam, co może okaże się w ogóle złe, albo

    Warto co najmniej spróbować. PHP jest ubogi, niewygodny
    i niekonsekwentny, zwłaszcza gdy go porównać z innymi językami
    programowania.

    Jeśli masz problem z wyborem, to po prostu przyjmij cudzą radę
    i przymierz się do Pythona z Django.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 6. Data: 2013-04-29 17:18:42
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>
    napisał w wiadomości news:slrnkns9ih.jsn.dozzie@jarowit.net...
    > On 2013-04-28, M.M. <m...@g...com> wrote:

    > To nie są technologie. I lepiej byś poszedł w kierunku Django, Sinatry
    > albo innego Catalysta, zamiast zamieniać jeden sposób mieszania HTML
    > z programem na inny.

    Pisze w PHP od wielu lat i nie pamietam juz czasow kiedy mieszalo sie PHP z
    HTML.

    Hint: ajax.

  • 7. Data: 2013-04-29 18:56:58
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 kwietnia 2013 17:18:42 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:
    > Pisze w PHP od wielu lat i nie pamietam juz czasow kiedy mieszalo sie PHP z
    > HTML.
    > Hint: ajax.
    Ajax to coś zupełnie innego niż sposób na unikanie mieszania kodu html z php.
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2013-04-29 21:05:16
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    ps.com...
    napisał:

    >Ajax to coś zupełnie innego niż sposób na unikanie mieszania kodu html z
    >php.

    Umiejetne uzycie ajxa (i np. jquery) daje dokladnie taki skutek. M.in. rzecz
    jasna.

  • 9. Data: 2013-04-29 21:45:22
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 kwietnia 2013 21:05:16 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:
    > Umiejetne uzycie ajxa (i np. jquery) daje dokladnie taki skutek. M.in. rzecz
    > jasna.

    Istotą AJAXa nie jest ani taki skutek, ani podobny, tylko coś zupełnie
    innego. To w jakim stopniu programista zmiesza PHP z HTMLem w trakice
    opracowywania odpowiedzi na zapytania AJAX, zależy tylko i wyłącznie
    od programisty. Podobnie ma się sprawa z jQuery. Bez względu na to
    czy się używa jQuery czy się nie używa, można w dowolnym stopniu mieszać
    PHP z HTMLem.

    Jeśli nie mieszasz HTML z PHP, to wynika z czegoś zupełnie innego niż
    z użycia AJAX czy jQuery.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2013-04-29 21:54:09
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    M.M. <m...@g...com> napisał(a)
> [...]
    > forum ktoś, kto ma doświadczenie zarówno w php jak i jsp i jakie
    > najważniejsze wady/zalety widzi pomiędzy tymi dwoma technologiami

    Nie znam PHP, więc wiele pewnie nie pomogę, ale piszę od lat w Java różne
    rzeczy związane z www.

    Dla mnie największą zaletą JSP jest to, że reszta systemu jest w Java. Z
    całym dobrodziejstwiem tego ekosystemu, czyli narzędziami, frameworkami
    itp. A w samym JSP najbardziej skomplikowaną konstrukcją jakiej używam,
    to:

    <c:forEach items=${lista} var="l">
    <li>${l.value}
    </c:forEach>

    Cała reszta siedzi w jakichś servletach, czy innych DAO. Nigdy w życiu
    nie użyłem <%, czy <%=.

    Zresztą ostatnio większośc rzeczy robię w GWT, więc liczba plików JSP
    spadła mi do 1 sztuki na aplikację:).

    --
    Tomek