  • 91. Data: 2013-05-07 00:50:43
    Temat: Re: jsp vs php
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 06.05.2013 Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>
    napisał/a:

    > XFS choćby.

    Od kiedy? Sprawdź.

    xfs_bmap -v file

    lub

    hdparm --fibmap file

    Całość

    xfs_db -c frag -r /dev/sda1

    Do czego służy takie "narzędzie" jak xfs_fsr?

    Oczywiście fragmentuje się o rzędy wielkości wolniej niż ten wiadomy
    system plików renomownej firmy.

  • 92. Data: 2013-05-07 01:07:14
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-05-06, grapeli23 <g...@g...com> wrote:

    > Od kiedy? Sprawdź.

    Odkąd został opracowany. Broni się przed fragmentacją przez alokowanie
    dwa razy tego, o co do tej pory plik urósł.

    Nikt nie twierdził, że fragmentacja jako taka nie występuje.
    Twierdzeniem było, że fragmentacja nie jest problemem przy nowoczesnych
    systemach plików.

    > xfs_bmap -v file
    >
    > lub
    >
    > hdparm --fibmap file
    >
    > Całość
    >
    > xfs_db -c frag -r /dev/sda1
    >
    > Do czego służy takie "narzędzie" jak xfs_fsr?

    Do naprawy sytuacji, w której operator był dupa i pozwolił systemowi
    plików się zapełnić pod sufit. Albo do zajęcia czasu dyskowi, bo akurat
    się nudzi.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 93. Data: 2013-05-07 01:23:51
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    napisał/a:

> [...]
    >
    > Nikt nie twierdził, że fragmentacja jako taka nie występuje.
    > Twierdzeniem było, że fragmentacja nie jest problemem przy nowoczesnych

    Broń się, broń się.

  • 94. Data: 2013-05-07 01:48:09
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 23:28:02 UTC+2 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

    > A jaki system plikow tak dziala? Pytam z ciekawosci, bo o ile mi wiadomo
    > linuksowy Ext4 sie fragmentuje, NTFS wiadomo ze tak, jablkowy HFS takze.
    > Jaki nie?
    Nie wiem jakie systemy plikow co maja zaimplementowane, ale istnieje
    algorytm bardzo odporny na fragmentacje. Poczatek pliku zaklada sie
    "w srodku" najwiekszej wolnej przestrzeni. Gwarantuje to duze prawdop.
    ze bedzie miejsce bezposrednio za plikiem, gdy bedziemy chcieli dopisac
    dane na jego koncu. Istnieje jeszcze kilka innych technik, mysle ze
    mozna poczytac i wybrac dobry system plikow dla danego zastosowania.

    > Ogolna zasada budowy plikow bazy danych jest taka, ze plik jest zbudowany ze
    > stron, kazda taka strona ma okreslony rozmiar i jest alokowana w chwili, gdy
    > poprzednia strona sie "skonczy".
    Nie wiem, ale nie sadze aby bazy dane nie oferowaly lepszych mozliwosci - co
    akurat w jakims stopniu przemawia przeciwko optymalizacji recznej :)

    > Juz sam fakt korzystania ze stron i ich dynamicznego przydzialu powoduje,
    > ze beda one rozrzucone po dysku. Nie sadze by jakikolwiek system plikow
    > gwarantowal, ze konkretnemu plikowi bazy danych da ciagly obszar dysku.
    Wystarczy ze plik nie jest w ogromnej ilosci malych kawaleczkow.
    Gwarancja nie jest potrzebna, wystarczy ze prawdopodobienstwo
    fragmentacji jest znikome.

    > Nawet gdyby tak bylo, to np. dane tabeli A moglby
    > byc w stronach 2, 10, 23, 65, 127, etc. Czyli i tak nie po kolei.
    Wlasnie, tak moze byc, a to jest argument za reczna optymalizacja.

    > Tu masz o MS SQLu troche od kuchni. W innych serwerach jest podobnie.
    > http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/szb/scb/wyklad15/w1
    5.htm
    Dzieki.

    > Optymalizatory sa, ale nie alokacji danych na dysku
    Ok, o to pytalem.

    > a zapytan, tworzace plan
    > zapytania z uwzglednieniem indeksow (lub nawet tworzeniem ich w locie w
    > razie potrzeby, jak umie czynic to MS SQL) i "inteligentnych" zlaczen.
    Cos widzialem, kiedys od przypadku nawet korzystalem z jakiegos.

    > Nie mozesz oczywiscie, nikt nie jest omnibusem, ale przynajmniej masz
    > material do weryfikacji i przemyslen :-)
    Ok, dzieki.

    > Nie no.. oczywiscie. Ale nie o to mi chodzilo. Chodzilo mi o zrobienia
    > enginu analogicznego do RDBMS, czyli takich "plikow CSV" i ich obslugi, ze
    > mozesz dodawac miliony nowych wpisow w dowolnej kolejnosci do dowolnych
    > plikow,
    Moze by sie dalo, ale chodzi wlasnie o to, aby nie robic w pelni
    funkcjonalnej bazy danych, tylko baze bardzo specjalistyczna i
    duzo szybsza.

    > laczyc podczas wyszukiwania dane z roznych plikow po jakims
    > kluczu/kluczach, wyszukiwanie pozwalaloby zakladac warunki wybierajace tylko
    > niektore wpisy z plikow (zlozona klauzula WHERE na kilku plikach).
    > Bo jesli mowa o stalej (read only) strukturze danych, ktora jest ulozona w
    > kolejnosci odczytu i odczyty sa sekwencyjne (np. 500 rekordow od setnego) to
    > oczywiscie tak, mogles to napisac bez wiekszego trudu.
    Nie chodzi o cos az tak prostego, ale idea jest wlasnie taka.

    > Ale czekaj... co znaczy "Potem zapisz wyniki zapytania w pliku, w postaci
    > liniowych rekordów. Ostatecznie zmierz czas odczytania tego pliku"? Czyli
    > RDBMS odwali cala robote z szukaniem, a potem mam mierzyc wczytanie pliku
    > textowego z wynikami i to porownywac z baza?? Cos mi tu nie halo.
    Chodzilo o cos innego, ale tak jak napisales czasami tez mozna zrobic.
    Trzymamy dane w bazie i korzystamy z zalet bazy. Raz na dobe wyciagamy
    dane z bazy do plikow tekstowych. Uzytkownikom podajemy dane lekko
    zdeaktualizowane, ale z plikow liniowych, bez wykonywania kosztownych zlaczen.

    > Lub pozwolic serwerowi zrobic indeks.
    To mialem na mysli.

    > Lub w sprzyjajacych warunkach (zalezy od rodzaju danych) odczytac dane
    > bezposrednio z indeksu (to tez "w locie i po cichu" potrafia dobre RDBMS).
    Ale to chyba tylko gdy chcemy dane z jednej kolumny? W przeciwnym razie to
    by oznaczalo wlasnie taka mozliwosc o jaka pytalem, czyli sekwencyjne
    ulozenie potrzebnych danych.

    > Heh, myslisz, ze serwery SQL nie trzymaja ile sie da w ramie?
    Chodzilo mi o przypadek, gdy RAM jest np. 100 razy mniej niz danych
    na dyskach.

    > To jeden z
    > fundamentow wydajnosci. Nawet cale bazy potrafia trzymac jak maja odpowiedni
    > sprzet (czyt. kupe ramu).
    Zgoda, ale w specjalistycznym przypadku programista moze lepiej wiedziec
    ktore dane i w jaki sposob buforowac w RAM.

    > Zycze Ci oczywiscie sukcesow, ale imho skupiasz energie w zlym miejscu. Lub
    > moze inaczej, warto sie tym zajmowac wtedy, gdy wszystko inne bedzie
    > stuningowane na maksa.
    Nie wiem czy w zlym miejscu. Licze ile kosztuje sprzet, ile reklamy, ile
    praca... Do tego moj klient twierdzi ze 10tys uzytykownikow to jest nic...
    Patrze na czasy zapytan i widze to 2 sekundy, to 10 sekund, czasami nawet
    ponad 100 sekund...

    10tys userow * 5sekundy * 30 odslon na jednego usera = 420 godzin na same
    zapytania - jakby na odslone bylo jedno zapytanie :/

    > Chodzilo mi tu o dobra, przemyslana strukture tabel i indeksow. Do
    > zarzadzania plikami serwer uzywa inzynierow swojego producenta ;-)
    No ale mnie to boli pomimo przemyslanych struktur tabel i indeksow :)

    Pozdrawiam

  • 95. Data: 2013-05-07 01:58:45
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 23:52:47 UTC+2 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

    > O! To wlasnie mysl przewodnia mojego rozwleklego posta, obu nawet. Tez nie
    > wiem po co to roztrzasac i szukac dziury w calym.

    Przyczyna takich rozwazan jest bardzo prosta, otoz operacje dyskowe moga
    byc i czesto sa waskim gardlem aplikacji webowych.

    Pozdrawiam

  • 96. Data: 2013-05-07 02:47:49
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-05-06, M.M. <m...@g...com> wrote:

    > Przyczyna takich rozwazan jest bardzo prosta, otoz operacje dyskowe moga
    > byc i czesto sa waskim gardlem aplikacji webowych.

    1. Jesteś pewny, że to dyskowe I/O jest wąskim gardłem u ciebie?
    Szczęśliwiec. Dwie trzecie roboty już za tobą, bo namierzenie wąskiego
    gardła to ta trudniejsza część.

    2. Do odciążenia dysków używa się cache'u w różnych postaciach, na
    przykład wstępnie przeliczonych danych w pamięci. Nie paprze się na
    pojedynczych blokach na dysku, bo to zbyt pracochłonne i trudne do
    zmierzenia.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 97. Data: 2013-05-07 03:16:07
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 maja 2013 02:47:49 UTC+2 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:
    > 1. Jeste� pewny, �e to dyskowe I/O jest w�skim gard�em u ciebie?
    Pewny na 100% nie jestem, ale gdy mierze czasy zapytan, to nie widze
    innej mozliwosci.

    > Szcz�liwiec. Dwie trzecie roboty ju� za tob�, bo namierzenie w�skiego
    > gard�a to ta trudniejsza cz��.
    Moim zdaniem jest inaczej, 2/3 roboty, jesli nie 4/5, to optymalizacja po
    namierzeniu waskiego gardla.

    > 2. Do odci��enia dysk�w u�ywa si� cache'u w r�nych postaciach, na
    > przyk�ad wst�pnie przeliczonych danych w pami�ci.
    A jesli pamieci jest za malo, to zastanawiam sie, zeby czesciowe wyniki
    trzymac sie w sekwencyjnych plikach dyskowych.

    > Nie paprze siďż˝ na
    > pojedynczych blokach na dysku, bo to zbyt pracoch�onne i trudne do
    > zmierzenia.
    Nie twierdze ze trzeba paprac sie az tak niskopoziomowo aby osiganac
    (w miare) sekwencyjny dostep. Po prostu zapisuje sie rekord po
    rekordzie na dobrym systemie plikow, a system operacyjny powinien
    zapisac dane w sekwencyjnych blokach.

    Pozdrawiam

  • 98. Data: 2013-05-07 08:57:29
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 maja 2013 03:16:07 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:

> [...]
    >
    > (w miare) sekwencyjny dostep. Po prostu zapisuje sie rekord po
    >
    > rekordzie na dobrym systemie plikow, a system operacyjny powinien

    mozliwe ze przy takim w/ gardle
    (jesli chodzi o zwykle pliki)
    trzeba po prostu zarzucic
    defragmentacje (programem
    defrag czy czyms takim) - wtedy
    lite sekwensyjne pliki faktycznie
    powinny sie stac sekwencyjne

    co do baz danych to faktycznie
    pewnie moze to byc rozrzucone
    i byc moze ten rozrzut odpowiada
    za glowna czesc tych spowolnien

  • 99. Data: 2013-05-07 09:21:55
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Mon, 6 May 2013 16:48:09 -0700 (PDT), M.M. napisał(a):

    > Nie wiem, ale nie sadze aby bazy dane nie oferowaly lepszych mozliwosci - co
    > akurat w jakims stopniu przemawia przeciwko optymalizacji recznej :)

    Bazy danych sa srubowane pod wzgledem wydajnosci, bo to jeden z priorytetow.
    Mechanizmow temu sprzyjajacych maja wiele, w koncu to temat stary jak cale
    IT, ale nie sadze by byla mozliwosc grzebania w tak niskopoziomowych
    parametrach jak polozenie stron w sektorach dysku.

    > Wystarczy ze plik nie jest w ogromnej ilosci malych kawaleczkow.
    > Gwarancja nie jest potrzebna, wystarczy ze prawdopodobienstwo
    > fragmentacji jest znikome.

    Ale jesli plik baza bedzie mial kilkadziesiat GB, to podejrzewam, ze nawet
    najlepszy system plikow nie zagwarantuje, ze znajdzie taki obszar w jednym
    kawalku.

    > Cos widzialem, kiedys od przypadku nawet korzystalem z jakiegos.

    Optymalizator jest wbudowany w engine serwera i sie korzysta z niego
    wykonujac zapytania. Mozna wplynac na jego decyzje wymuszajac mu plan
    zapytania, ale w dobrych serwerach wiecej takim wymuszeniem mozna zaszkodzic
    niz pomoc, w gorszych (ze slabym optymalizatorem) mozna poprawic wiele.

    > Moze by sie dalo, ale chodzi wlasnie o to, aby nie robic w pelni
    > funkcjonalnej bazy danych, tylko baze bardzo specjalistyczna i
    > duzo szybsza.

    Ale jesli nie bedzie read-only to stopien komplikacji wlasnego rozwiazania
    rosnie ogromnie.

> [...]
    > dane z bazy do plikow tekstowych. Uzytkownikom podajemy dane lekko
    > zdeaktualizowane, ale z plikow liniowych, bez wykonywania kosztownych zlaczen.

    Do tego mozna takze uzyc serwera SQL. Raz na dobe zrobic nim widok i go
    zmaterializowac (materialized view). Efekt bedzie podobny, a roboty ZERO.

    > Ale to chyba tylko gdy chcemy dane z jednej kolumny? W przeciwnym razie to
    > by oznaczalo wlasnie taka mozliwosc o jaka pytalem, czyli sekwencyjne
    > ulozenie potrzebnych danych.

    E, czemu tylko jedna kolumne? Indeks moze obejmowac kilka kolumn.

    > Zgoda, ale w specjalistycznym przypadku programista moze lepiej wiedziec
    > ktore dane i w jaki sposob buforowac w RAM.

    Wiedziec a to zrobic to przepasc liczona w setkach roboczogodzin ;-)

> [...]
    > Patrze na czasy zapytan i widze to 2 sekundy, to 10 sekund, czasami nawet

    No i dochodzimy do meritum. Jesli zapytania wykonuja sie po kilkadziesiat
    sekund to (zaznacz wlasciwe pola):
    - masz spieprzona strukture logiczna bazy
    - nie korzystasz prawidlowo z indeksow
    - piszesz zle zapytania SQL
    - uzywasz produktu serweropodobnego
    - wyciagasz w wyniku miliony rekordow wraz z polami typu blob i podsystem
    dyskowy nie wyrabia

    > No ale mnie to boli pomimo przemyslanych struktur tabel i indeksow :)

    Ale wlasnie, czy aby na pewno sa one przemyslane? Czy struktura jest
    znormalizowana? A jesli tak to moze zbyt znormalizowana? W praktyce dla
    zwiekszenia wydajnosci stosuje sie czesto denormalizacje oraz celowa
    redundancje danych. Mysle, ze struktura bazy danych moze byc tu kluczowa dla
    wydajnosci, mozna nia bardzo duzo poprawic oraz ...zepsuc.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 100. Data: 2013-05-07 09:23:35
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 maja 2013 01:48:09 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:

    > Nie wiem jakie systemy plikow co maja zaimplementowane, ale istnieje
    >
    > algorytm bardzo odporny na fragmentacje. Poczatek pliku zaklada sie
    >
    > "w srodku" najwiekszej wolnej przestrzeni. Gwarantuje to duze prawdop.

    to bylby wlasnie chyba najszybszy
    sposob na zajechanie dysku, wrzucasz
    np na dysk 1 tys empetrójek i masz
    dysk pociety na 1000 kawalków