  • 21. Data: 2018-08-28 17:28:50
    Temat: Re: jfet mocy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Nie, odwrotnie.

    Zapis: "zenerka/TVS równolegle do linii zasilania" rozumiałem jako na
    wejściu zasilania.

    > TVS chroni zasilaną płytkę przed przepięciem
    > na linii zasilającej. Mającej źródło zarówno w surge, jak
    > i awarii zasilania. Napięcie przebicia jest tuż poniżej absolute
    > maximum ratings układów na płytce, TVS ma nigdy nie zadziałać.

    Nie wiem co rozumiesz przez TVS. Jakiś transil, czy tyrystorowy
    ogranicznik (że pojawia się pojęcie zadziałać, odróżniane od
    'zenerowania' - przy opisie sytuacji dla mojego przypadku 2 - patrz niżej).

    Stosowane przeze mnie transile SMB 600W 18V mają napięcie przebicia 18V,
    ale przy impulsie 25A występuje na nich napięcie do 25V. Według mnie jak
    18V będzie _tuż_ poniżej maximum ratingów układów za transilem (np 20V)
    to może być problem.

    Nie rozumiem pojęcia, że TVS ma nigdy nie zadziałać. Jak przychodzi
    przepięcie to NMOS ogranicza prąd ale aby napięcie zostało ograniczone
    to TVS musi 'zadziałać'.

    > Dla mnie jest zdecydowanie za mocny, używam DS3145 i DS3545.

    Nie znalazłem w TME, Farnellu, Digi. Gdzie to jest.

    > Prąd zostanie natychmiast obcięty do np. 200mA i TVS się nie spali,
    > tylko zacznie zenerować.

    Jak kolejność jest odwrotna niż przypuszczałem to przypadek 2 nie jest
    problematyczny.
    P.G.

  • 22. Data: 2018-08-28 18:09:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Nie, dobieram obudowę pod maksymalną ciągłą moc zwarciową
    > i się grzaniem nie przejmuję. Wbudowana diagnostyka wykryje
    > uszkodzenie modułu i zatrzyma urządzenie. Przy prądach
    > rzędu 200mA i napięciach 10V nie ma sensu cudować:
    No chyba że tak, bo po parametrach tranzystora który dałeś
    myślałem że masz więcej i voltów i amperów.

    > stabilizatory w rodzaju 317 albo 7805 robią to samo. :-)
    A to wiadomo :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 23. Data: 2018-08-28 18:25:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-08-28 o 17:28, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > to TVS musi 'zadziałać'.

    > Nie znalazłem w TME, Farnellu, Digi. Gdzie to jest.

    Bo to trzeba szukać po zubożonych tu masz takiego ciekawego
    https://www.tme.eu/pl/details/lnd150n3-g/tranzystory
    -z-kanalem-n-tht/microchip-technology/

    Ma nap 500V, prąd dla zera bramki około 1,8mA od 2 do 500V :)
    i kosztuje 2,03 netto.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 24. Data: 2018-08-28 18:49:15
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Zapis: "zenerka/TVS równolegle do linii zasilania" rozumiałem jako na
    > wejściu zasilania.

    Chronię moduł, a nie jego zasilacz. Sądziłem, że to wyjaśnia miejsce TVS
    dość jednoznacznie.

    > Nie wiem co rozumiesz przez TVS.

    Diodę lawinową.

    > Jakiś transil

    To jest zarejestrowana nazwa handlowa jednego z producentów.

    > czy tyrystorowy ogranicznik

    Napisałbym wtedy TSPD.

> [...]
    > ale przy impulsie 25A występuje na nich napięcie do 25V. Według mnie jak
    > 18V będzie _tuż_ poniżej maximum ratingów układów za transilem (np 20V)

    Oczywiście biorę to pod uwagę.

    > Nie rozumiem pojęcia, że TVS ma nigdy nie zadziałać.

    W normalnych warunkach pracy urządzenia. Można też zrobić konstrukcję,
    w której TVS zawsze działa (podobny układ do stabilizatora na NPN i
    zenerce, tylko tym razem na MOSFEcie zubożanym).

    > Nie znalazłem w TME, Farnellu, Digi. Gdzie to jest.

    Przepraszam, DN, a nie DS. Numerki się zgadzają.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2018-08-29 10:42:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-08-28 o 18:25, Janusz pisze:

    > Bo to trzeba szukać po zubożonych

    Nie chciało mi się przeglądać całego tematu. Zakładałem, że potrafią
    znaleźć konkretny tranzystor po symbolu.
    P.G.

  • 26. Data: 2018-08-29 10:58:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Chronię moduł, a nie jego zasilacz. Sądziłem, że to wyjaśnia miejsce TVS
    > dość jednoznacznie.
    A mi brakowało czegoś co ogranicza przepięcia aby nie przekroczyć
    parametrów tranzystora i dlatego przyjąłem, że widocznie to jest przed.
    Przed PTC (mimo, że jest tylko na 60V) nie ograniczam przepięć
    korzystając z tego, że PTC nie zdąży zadziałać.

    Moim założeniem nie jest odporność na przypadkowe podłączenie AC230 do
    mojego wejścia 12V, na co Twoje rozwiązanie jest odporne, ale odporność
    na surge (plus i minus) 1kV przez 40om o czasie trwania jak w normie, a
    nie o dłuższym czasie.

    > Diodę lawinową.

    Nigdy nie stosowałem, nie brałem pod uwagę.

    > To jest zarejestrowana nazwa handlowa jednego z producentów.

    Nie wiedziałem - a jak 'mocne Zenerki' się nazywa ogólnie.

    > Napisałbym wtedy TSPD.

    Ach te skróty. Nie masz pojęcia ile się zastanawiałem co ma do tematu
    Telephone Balance Unit (TBU).
    P.G.

  • 27. Data: 2018-08-29 11:57:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > ale odporność na surge (plus i minus) 1kV przez 40om o czasie trwania
    > jak w normie, a nie o dłuższym czasie.

    Przed ujemnym moje rozwiązanie w ogóle nie ogranicza prądu,
    bo tranzystor zubożany to taki sam MOSFET, jak inne, tylko
    domieszkowaniem mu się uformowanie kanału przesuwa poniżej
    zera woltów na bramce. W szczególności, ma też diodę pasożytniczą, która
    przy ujemnym impulsie będzie przewodzić. Z drugiej strony,
    TVS jednokierunkowy wówczas też będzie "zwykłą" diodą i na układ
    zabezpieczany nie trafi więcej niż ~1V. Ale prąd może być potężny.

    > Nigdy nie stosowałem, nie brałem pod uwagę.

    TVS=Transil=dioda lawinowa. :-)

    > Nie wiedziałem - a jak 'mocne Zenerki' się nazywa ogólnie.

    Zenerki są do 7V, powyżej są diody lawinowe. Jeżeli taka dioda
    lawinowa ma dodatkowo specjalne cechy konstrukcyjne (duża powierzchnia
    złącza w celu uzyskania rozsądnej gęstości prądu uderzeniowego,
    jednolitość zapobiegająca powstaniu lokalnych hot spotów oraz
    tryb awarii "na zwarcie"), to nazywamy ją TVS/transil. :-)

    W okolicach tego napięcia granicznego pracuje ekstremalna egzotyka
    w rodzaju zagrzebanych diod Zenera, np. LTZ1000. Jak się buduje
    woltomierz 8,5 cyfry, to się po takie wynalazki sięga.

    > Ach te skróty. Nie masz pojęcia ile się zastanawiałem co ma do tematu
    > Telephone Balance Unit (TBU).

    Transient Blocking Unit. OK, będę pamiętał, by rozwijać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2018-08-29 12:03:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Nie chciało mi się przeglądać całego tematu. Zakładałem, że potrafią
    > znaleźć konkretny tranzystor po symbolu.

    Błąd był po mojej stronie, ale przejrzenie całej oferty jest dobrą
    poradą. W szczególności, zainteresuj się Piotrze LND150, bo 500V
    i 1.8mA pozwalają na fantastyczne możliwości przy zabezpieczaniu
    linii sygnałowych. Aż się dziwię, że nie sprzedają go w wersji
    z fabrycznie połączonymi bramką i źródłem, w obudowie +/-SOD323.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2018-08-29 12:59:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > TVS jednokierunkowy wówczas też będzie "zwykłą" diodą i na układ
    > zabezpieczany nie trafi więcej niż ~1V. Ale prąd może być potężny.

    Ja stosuję transile dwukierunkowe - przypadkowe odwrotne podłączenie
    zasilania (praktycznie bardziej prawdopodobne od innych zdarzeń) nie
    skutkuje przepływem żadnego prądu. Za transilem daję diodę. Dzięki temu
    ujemny surge nie rozładowuje mi elektrolitów - zakładam, że w najgorszym
    momencie surge może przyjść gdy procesor akurat odpalił przepalanie
    strony flash i po przerwaniu informującym "zaraz zniknie zasilanie" VCC
    musi być wystarczająco długo dobre aby proces (którego nie można
    przerwać) został dokończony. Zapobiegam powstawaniu takich niby
    zapisanych, ale nie na pewno, stron we flashu. Gdyby nie ta dioda to
    napięcie w czasie ujemnego surge znikło by za szybko.

    > TVS=Transil=dioda lawinowa. :-)

    Wydawało mi się, że dioda lawinowa to nazwa dla diody, która w pewnym
    zakresie ma ujemną rezystancję dynamiczną, ale to może być wynik
    sklerozy - rzeczy o których się uczyłem 40 lat temu, a nigdy nie
    używałem wyleciały mi z głowy.
    P.G.

  • 30. Data: 2018-08-29 13:20:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > linii sygnałowych. Aż się dziwię, że nie sprzedają go w wersji
    > z fabrycznie połączonymi bramką i źródłem, w obudowie +/-SOD323.

    W karcie katalogowej:
    https://www.tme.eu/pl/Document/1607be2a6b7aea99acc69
    482a9e1f0a6/lnd150.pdf
    bardzo podoba mi się jednostka dla Gfs.

    Ile ja się kiedyś naszukałem skąd się w karcie katalogowej całkiem
    nowego scalaka DCDC Texas Instruments wzięły uMhos (mikro-Mega-hosy ?).
    Nie jestem pewien wielkości liter, a nie chce mi się szukać.

    Przy okazji wytykania TI całej masy błędów w części projektowej kart
    katalogowych zapytałem dlaczego stosują jednostkę, która chyba 130 lat
    temu została wycofana.
    Karty (w sumie 6) poprawili. Jednostka zniknęła, ale zamiast wprowadzić
    poprawne przykłady obliczeniowe to wstawili akapit, że do tego miejsca
    są dane, za które biorą odpowiedzialność, a dalsze obliczenia to klient
    ma sobie sam sprawdzić przed wykorzystaniem.

    Faktycznie taki ogranicznik prądu może być ciekawy, ale nie tak do końca
    widzę praktycznie jego zastosowanie. Ogranicza tylko w jedną stronę -
    trzeba by go wstawić w przekątną mostka.
    Ze względu na surge, czy ESD zawsze musi być najpierw jakieś
    ograniczenie przepięć. Dla sygnałów wolno zmiennych to co przechodzi za
    ogranicznik można ograniczyć rezystorem, a dla szybkozmiennych
    rezystancja dynamiczna tego tranzystora (rzędu 1k) może być za duża
    (plus ten mostek, no chyba, że szeregowo NMOSa i PMOSa łączyć).
    P.G.