  • 1. Data: 2010-06-04 08:45:48
    Temat: jeden zasilacz do dwóch płyt jednocześnie
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Potrzebuje uruchomic dwa komputery, w zasadzie dwie płyty z procesorem,
    NIe bedzie tam DVD itp, nawet dysku ( tylko karta SD>IDE) Bedą to dwie
    platformy z mikrotikiem, z braku miejsca w skrzyni ( na zewnątrz) rozwiązaniem
    dla mnie by było zasilenie dwóch płyt z jednego zasilacza- Czy jest to do
    zrobienia ? jakis rozgałęźnik czy cos takiego. Płyty to standartowe płyty ATX
    siemensa - procesor celeron ok 1700-2000 MHz

  • 2. Data: 2010-06-04 10:43:58
    Temat: Re: jeden zasilacz do dwóch płyt jednocześnie
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    > zrobienia ? jakis rozgałęźnik czy cos takiego. Płyty to standartowe płyty
    > ATX siemensa - procesor celeron ok 1700-2000 MHz

    w teorii jest możliwe dolutowanie drugiego kompletu kabli ATX ale nie wiem
    czy w praktyce taki sprzęt nie będzie siebie zakłócał wzajemnie. Ze
    stabilnością tego może być bardzo różnie, spodziewałbym się częstych resetów
    i zwiech. No i pewnie zasilacz musiałby mieć z 500W aby to stabilnie
    pociągnąć.

  • 3. Data: 2010-06-04 11:08:04
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "BETON" napisał:

> [...]
    > rozwiązaniem dla mnie by było zasilenie dwóch płyt z jednego zasilacza
    > - Czy jest to do zrobienia ? jakis rozgałęźnik czy cos takiego. Płyty to

    A jak masz zamiar rozwiązać sprawę niezależnego włączania i wyłączania tych
    płyt? IMHO nie ma co kombinować z jednym zasilaczem, skoro i tak będzie
    dyndał na zewnątrz, to się nie obrazi na towarzystwo drugiego.

    JoteR

  • 4. Data: 2010-06-04 15:12:03
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-06-04 10:45, BETON pisze:
> [...]
    > Czy jest to do zrobienia ? jakis rozgałęźnik czy cos takiego. Płyty to
    > standartowe płyty ATX siemensa - procesor celeron ok 1700-2000 MHz
    Nie ma najmniejszego problemu.
    Pozorne problemy których nie ma:
    - sterowanie on/off zasilaczem atx z płyt(y) jest wykonywane po stronie
    płyty głównej tranzystorem typu OC - jeśli którakolwiek płyta będzie
    chciała włączyć zasilacz (przez zwarcie tranzystorem OC do masy sygnału
    PWON) to włączy, a druga bez problemu wstanie jak dostanie napięcia. Gdy
    obie będą "włączać" - to też nie ma problemu, bo "bardziej zewrzeć" już
    się nie da tego sygnału do masy ;)
    - sygnał PWgood z zasilacza wystawiany dla płyt(y) gł jest również typu
    OC z pullupem po stronie płyty, więc jeden zasilacz bez problemu ten
    sygnał dostarczy do dwóch płyt.

    Rozdzielacza jako rozdzielacza luzem nie widziałem, ale nie problem
    zrobić (polutować) takie coś w postaci modyfikacji istniejącego
    zasilacza (ale będzie problem by się zmieścić w pcb w ilość dziurek)
    albo obcięcia i dolutowania Y do istniejącego wyjścia ATX z zasilacza.

    Pamiętaj że Celerony 1700-2000 to wcale nie takie energooszczędne
    konstrukcje. Ale sądzę że zasilacz (prawdziwe) 300W da spokojne radę na
    2 płyty. Ja zasilam 2x ( E1400 1GB ddr2 na i945) z jednego zasilacza
    fortron FSP-350GN (GTN?) i nie pobiera to razem więcej niż ~110W

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-06-04 15:35:08
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "BartekK" napisał:

> [...]
    > PWON) to włączy, a druga bez problemu wstanie jak dostanie napięcia.
    > Gdy obie będą "włączać" - to też nie ma problemu, bo "bardziej zewrzeć"

    A co z wyłączaniem? Przecież w takim układzie "shutdown" na jednej płycie
    spowoduje odcięcia zasilania również w drugiej?

    JoteR

  • 6. Data: 2010-06-04 15:41:48
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-06-04 17:35, JoteR pisze:

    > A co z wyłączaniem? Przecież w takim układzie "shutdown" na jednej
    > płycie spowoduje odcięcia zasilania również w drugiej?
    Nie. Sygnał jest OC, wystarczy że którakolwiek z płyt "ma mieć
    zasilanie" - to będzie trzymała sygnał zwarty do masy, i wystarczy że
    którakolwiek zwiera, to sumarycznie będzie zwarty. Gdy dasz na jednej
    płycie shutdown, to ona swój tranzystor rozewrze, ale zasilacz się nie
    wyłączy, bo drugi na drugiej będzie trzymał nadal zwarty do masy.
    Dopiero gdy obie płyty rozewrą (wykonają shutdown) to zasilacz wyłączy
    się. Zależnie od płyty i OS będzie to się różnie mogło zachować - gdy
    dasz shutdown, a zasilacz się nie wyłączy - to czy ta płyta będzie stała
    i czekała aż się wyłączy, czy wykona hardreset i wstanie od nowa? Da
    się to sprawdzić prosto w układzie zwykłym - zielony (pwron) zewrzec
    sobie do masy, i zobaczyć co zrobi płyta po shutdown (przeważnie wisi i
    czeka na wyłączenie zasilacza).

    W sumie jest to pewien problem - jeśli chcesz mieć możliwość
    programowego wyłączenia (trzeba by na obu systemach dać shutdown w miarę
    równocześnie), ale w takich zastosowaniach raczej nie o wyłączenie chodzi ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2010-06-05 07:04:01
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

> [...]
    > wyłączenia (trzeba by na obu systemach dać shutdown w miarę równocześnie), ale
    > w takich zastosowaniach raczej nie o wyłączenie chodzi ;)

    173

    wyłaczanie mnie średnio interesuje gdyż bedzie to chodziło i tak non stop
    W razie potrzeby i tak robie to pstryczkiem.