-
11. Data: 2013-03-15 15:10:27
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>
W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze:
> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd
unieruchomić.
dla kogo/czego jest szkodliwy?
-
12. Data: 2013-03-15 15:20:01
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: Shrek <...@w...pl>
On 2013-03-15 15:10, h.w.d.p. wrote:
> W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze:
>> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i
>> należy pojazd unieruchomić.
>
> dla kogo/czego jest szkodliwy?
>
>
Dla atmosfery/kieszeni?
Shrek.
-
13. Data: 2013-03-15 15:32:55
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>
W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze:
> W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2007) stoi
jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a postój na zimnym silniku powyżej
półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to
diesele, od 1.3 do 2.2.
>
To zapis czysto pod kątem ekofaszyzmu.
--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl
P307 2.0HDi/90
"Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie popyt na święty spokój."
-
14. Data: 2013-03-15 15:35:49
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Konfabulator,
Friday, March 15, 2013, 2:25:27 PM, you wrote:
> W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie
> po 2007) stoi jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a
> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i
> należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2.
Niemieckie?
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
15. Data: 2013-03-15 15:37:41
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: Konfabulator <k...@1...pl>
H.w.d.p: dla kogo/czego jest szkodliwy?
Wedle instrukcji dla silnika. Ale chyba bardziej chodzi o katalizator i spaliny, bo
nie bardzo wiem co silnikowi stworzonemu do pracy szkodzi praca.
-
16. Data: 2013-03-15 16:22:51
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: "szufela" <b...@e...pl>
>> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd
>> unieruchomić.
>
> dla kogo/czego jest szkodliwy?
Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej
rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz
wyzsze cisnienie.
sz.
-
17. Data: 2013-03-15 17:28:16
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: Adam Adamaszek <c...@g...com>
W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:
> >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd
> >> unieruchomić.
> > dla kogo/czego jest szkodliwy?
>
> Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej
> rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
> W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.
Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.
Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc, objętością
przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
samym przepływie
4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).
Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym oleju
zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).
Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).
Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.
pozdr
AA
-
18. Data: 2013-03-15 18:41:31
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: k...@g...com
W dniu piątek, 15 marca 2013 17:28:16 UTC+1 użytkownik Adam Adamaszek napisał:
> W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:
>
> > >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy
pojazd
>
> > >> unieruchomić.
>
> > > dla kogo/czego jest szkodliwy?
>
> >
>
> > Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo
szybciej
>
> > rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
>
> > W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.
>
>
>
> Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
>
> przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.
>
>
>
> Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc,
objętością przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
>
> 1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
>
> 2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
>
> będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
>
> 3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
>
> uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
>
> 4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
>
> samym przepływie
>
> 4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
>
> otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
>
> 5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).
>
>
>
> Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym
oleju zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
>
> na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
>
> tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
>
> komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).
>
>
>
> Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
>
> Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).
>
>
>
> Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.
>
>
>
> pozdr
>
> AA
Zawór przelewowy na pompie oleju otwiera się przy prędkości niewiele wyższej niż ta
przy której gaśnie lampka oleju. Oczywiście w pełnosprawnych silnikach.
-
19. Data: 2013-03-15 18:49:54
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: Bydlę <p...@g...com>
On 2013-03-15 14:25:27 +0100, Konfabulator <k...@1...pl> said:
> W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2
> 007) stoi jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać
I robisz tak, czy może zdrowy rozsądek podpowiada coś innego?
> a postój n
> a zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy
Tak samo jak ditlenek wodoru jest śmiertelnie niebezpieczny.
Serio.
> i należy po
> jazd unieruchomić.
Czyli pojazd był w ruchu i dlatego trzeba go unieruchomić?
> Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2.
Może dodam, że rozum winien ogarnąć takie brednie i sobie z nimi poradzić.
--
Bydlę
-
20. Data: 2013-03-15 19:44:05
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: PiteR <e...@f...pl>
na ** p.m.s ** h.w.d.p. pisze tak:
> kwestie prawno-ekologiczno-moralne mnie nie interesuja.
Z praktyki i wygodnictwa. Kwestie prawno-ekologiczno-moralne też mnie
nie interesuja. Przy powiedzmy -10'C
Golfem benz jechać bo na dłużej wystarczy ssania. Podgrzewanie gażnika
żre bardzo dużo prądu i na wyższych obrotach nie czuć tak spadku
obrotów od obciążenia alternatorem. Jadący szybciej się nagrzewa.
Passatem benz jechać bo szkoda czasu stać i marznąć. Jadący szybciej
się nagrzewa.
Fiat Dukato diesel 2011r czekać bo nie chce jechać. Jest niebezpiecznie
jeśli np przez pierwszy kilometr zdarzyłaby się ciepła sytuacja i
trzeba by gwałtownie uciec. Jadący czy stojacy, wsio ryba. Nagrzewa się
jak d. nieboszczyka.
--
Piter
vw golf mk2 1.3 '87
vw passat B5 1.6 '98