eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyjechac od razu czy czekac az sie zagrzejeRe: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
  • X-Received: by 10.49.48.71 with SMTP id j7mr638652qen.25.1363364896436; Fri, 15 Mar
    2013 09:28:16 -0700 (PDT)
    X-Received: by 10.49.48.71 with SMTP id j7mr638652qen.25.1363364896436; Fri, 15 Mar
    2013 09:28:16 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!news.glorb.com!dd2no1405542qab.0!news-out.g
    oogle.com!k8ni188qas.0!nntp.google.com!dd2no1405534qab.0!postnews.google.com!gl
    egroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 15 Mar 2013 09:28:16 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <khvedd$vev$1@node1.news.atman.pl>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=91.215.236.226;
    posting-account=x86jFAoAAADi1bnuRu44JP1B4RcQdrfC
    NNTP-Posting-Host: 91.215.236.226
    References: <khug9d$s62$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <khva4l$3hg$1@node2.news.atman.pl> <khvedd$vev$1@node1.news.atman.pl>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <5...@g...com>
    Subject: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
    From: Adam Adamaszek <c...@g...com>
    Injection-Date: Fri, 15 Mar 2013 16:28:16 +0000
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2486403
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:
    > >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd
    > >> unieruchomić.
    > > dla kogo/czego jest szkodliwy?
    >
    > Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej
    > rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
    > W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.

    Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
    przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.

    Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc, objętością
    przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
    1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
    2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
    będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
    3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
    uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
    4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
    samym przepływie
    4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
    otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
    5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).

    Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym oleju
    zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
    na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
    tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
    komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).

    Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
    Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
    siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).

    Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.

    pozdr
    AA

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: