eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyjechac od razu czy czekac az sie zagrzejeRe: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
  • X-Received: by 10.49.48.71 with SMTP id j7mr669763qen.25.1363369292162; Fri, 15 Mar
    2013 10:41:32 -0700 (PDT)
    X-Received: by 10.49.48.71 with SMTP id j7mr669763qen.25.1363369292162; Fri, 15 Mar
    2013 10:41:32 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!goblin3!goblin.stu.neva.ru!news.ripco.com!news.glorb.com!dd2no1441737q
    ab.0!news-out.google.com!k8ni188qas.0!nntp.google.com!dd2no1441718qab.0!postnew
    s.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 15 Mar 2013 10:41:31 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <5...@g...com>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=178.36.252.126;
    posting-account=8M0CvAkAAAB7M_iEIKzZJBrD5I452jG9
    NNTP-Posting-Host: 178.36.252.126
    References: <khug9d$s62$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <khva4l$3hg$1@node2.news.atman.pl> <khvedd$vev$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <7...@g...com>
    Subject: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
    From: k...@g...com
    Injection-Date: Fri, 15 Mar 2013 17:41:32 +0000
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2486406
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu piątek, 15 marca 2013 17:28:16 UTC+1 użytkownik Adam Adamaszek napisał:
    > W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:
    >
    > > >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy
    pojazd
    >
    > > >> unieruchomić.
    >
    > > > dla kogo/czego jest szkodliwy?
    >
    > >
    >
    > > Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo
    szybciej
    >
    > > rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
    >
    > > W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.
    >
    >
    >
    > Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
    >
    > przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.
    >
    >
    >
    > Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc,
    objętością przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
    >
    > 1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
    >
    > 2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
    >
    > będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
    >
    > 3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
    >
    > uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
    >
    > 4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
    >
    > samym przepływie
    >
    > 4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
    >
    > otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
    >
    > 5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).
    >
    >
    >
    > Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym
    oleju zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
    >
    > na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
    >
    > tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
    >
    > komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).
    >
    >
    >
    > Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
    >
    > Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
    siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).
    >
    >
    >
    > Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.
    >
    >
    >
    > pozdr
    >
    > AA

    Zawór przelewowy na pompie oleju otwiera się przy prędkości niewiele wyższej niż ta
    przy której gaśnie lampka oleju. Oczywiście w pełnosprawnych silnikach.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: