  • 1. Data: 2010-01-26 21:34:49
    Temat: jak zrobić zdjęcie z jasnym oknem ?
    Od: "pinokio" <d...@o...pl>

    Cześć,
    chciałbym się Was spytać jak zrobić zdjęcie w ciągu dnia
    w pokoju z jasnym oknem w tle, aby reszta pokoju nie wyszła za ciemno ?
    Bo sam nie wiem.
    Dzięki !

  • 2. Data: 2010-01-26 21:37:11
    Temat: Re: jak zrobić zdjęcie z jasnym oknem ?
    Od: "pinokio" <d...@o...pl>

    acha, aparat to Panasonic LX3 - więc ma naprawdę wiele róznych ustawień.

  • 3. Data: 2010-01-26 21:41:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    pinokio pisze:
> [...]
    > chciałbym się Was spytać jak zrobić zdjęcie w ciągu dnia
    > w pokoju z jasnym oknem w tle, aby reszta pokoju nie wyszła za ciemno ?

    HDR lub doświetlenie lampą. Jeśli masz lampę z HSS, to nie będzie
    problemu. Jeśli bez, to mogą być problemy z dobraniem czasu.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 4. Data: 2010-01-26 21:44:42
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "pinokio" <d...@o...pl> napisał:

    > chciałbym się Was spytać jak zrobić zdjęcie w ciągu dnia
    > w pokoju z jasnym oknem w tle, aby reszta pokoju nie wyszła za ciemno ?
    > Bo sam nie wiem.

    Ustawić ekspozycję tak, aby krajobraz za oknem wyszedł poprawnie naświetlony
    a czas był nie krótszy od czasu synchronizacji lampy błyskowej (może wymagać
    dość silnego przymknięcia pzrysłony lub/i ustawienia niskiego ISO w
    słoneczne dni). Następnie użyć lampy błyskowej do doświetlenia wnętrza
    pokoju.
    Alternatywą jest wykonanie kilku różnie naświetlonych zdjeć ze statywu i
    późniejsza składanka HDR w komputerze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2010-01-26 22:17:21
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    pinokio wrote:
    > acha, aparat to Panasonic LX3 - więc ma naprawdę wiele róznych ustawień.

    Aurat w takich sytuacjach zadne ustawienia nie pomoga - kazda wspolczesna
    matryca ma ograniczony zakres dynamiki i nie jest w stanie "objac"
    jednoczesnie bardzo jasnego i bardzo ciemnego fragmentu sceny. Albo cos
    przeswietlisz, albo cos bedzie niedoswietlone. Ratunkiem moze byc HDR (i
    nie tylko, o czym zreszta juz pisano w tym watku).

    --
    KILu

  • 6. Data: 2010-01-26 22:31:19
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-01-26 22:44, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > pokoju.
    > Alternatywą jest wykonanie kilku różnie naświetlonych zdjeć ze statywu i

    Obawiam się że bez doświadczenia to doświetlenie lampą niezbyt
    naturalnie może wyglądać. I najlepszą opcją chyba będzie HDR.
    Jestem pod wrażeniem naturalności HDR składanych programem SNS-HDR
    autorstwa Sebastiana Nibisza:
    http://www.mmj.pl/~snibisz/albums/SNS-HDR/slides/507
    -HDR.jpg
    Do autora wątku jeśli scena jest statyczna, to tak jak pisał Marek
    trzeba się zaznajomić się z techniką HDR:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imag
    ing
    Aparat na statyw, naświetlić pierwszą klatkę na histogram na granicy
    przepałów, a potem co 2EV wydłużać czas, ekspozycje robić aż do momentu
    pojawienia się informacji w głębokich cieniach tak jak na przykładzie z
    wikipedii. Potem zdjęcia złożyć w darmowym SNS-HDR http://www.sns-hdr.com/
    Jeśli scena jest dynamiczna i nie ma możliwości użycia statywu, to
    faktycznie pozostaje tylko doświetlenie lampom.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 7. Data: 2010-01-26 22:44:42
    Od: "pinokio" <d...@o...pl>

    a czy mozna skorzystać z funkcji autobracketing ?
    po ustawieniu -2EV,0EV,+2EV
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Autobracketing
    czy to w ogóle nie ma sensu i lepiej robić ręcznie ?

  • 8. Data: 2010-01-26 22:55:08
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-01-26 23:44, pinokio pisze:
    > a czy mozna skorzystać z funkcji autobracketing ?
    > po ustawieniu -2EV,0EV,+2EV
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Autobracketing
    > czy to w ogóle nie ma sensu i lepiej robić ręcznie ?

    Pewnie że ma sens, ale oczywiście na statywie :). Opcja z histogramem
    jest dobra jak dynamika sceny jest bardzo duża i potrzeba wykonać więcej
    etapów z korektą, tak ja na wspomnianym przykładzie z wikipedii.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 9. Data: 2010-01-26 23:56:43
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze KILu:

    > Aurat w takich sytuacjach zadne ustawienia nie pomoga - kazda wspolczesna
    > matryca ma ograniczony zakres dynamiki i nie jest w stanie "objac"
    > jednoczesnie bardzo jasnego i bardzo ciemnego fragmentu sceny.

    Chcesz się założyć?

  • 10. Data: 2010-01-27 00:05:14
    Od: "pinokio" <d...@o...pl>

    a nie da rady wybrać w aparacie tryb pomiaru jasności ?
    bo mam trzy opcje (z instrukcji) :
    wielkorotny:
    aparat dokonuje pomiaru najodpowiedniejszej ekspozycji automatycznie
    oceniając rozkład światła na całym wyświetlaczu. Zazwyczaj zaleca się
    stosowanie tej metody.
    centralnie ważony:
    ostrość ustawiana jest na obiekcie pośrodku wyświetlacza i jasność na całym
    wyświetlaczu mierzona jest równomiernie.
    punktowy:
    jasmość jest mierzona w punkcie docelowym obiektu.